Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@14:34:58 GMT

جهش تولید در سایه بایدهای زیست‌محیطی

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۷۲۳۵۲

جهش تولید در سایه بایدهای زیست‌محیطی

در طلیعه سال ۱۳۹۹ مقام معظم رهبری بر اساس یک سنت دیرینه و به فراخور نیاز روز جامعه و اقتضائات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، شعار حکیمانه ای را با عنوان «جهش تولید» برای سال جدید برگزیدند تا به عنوان سرلوحه و محور فعالیت ها، مبنای تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها به ویژه در حوزه های اقتصادی در کشورمان باشد.

امسال همچون یک دهه گذشته، حضرت آیت الله خامنه ای با توجه به ضرورت استقلال و خودکفایی کشور در شرایط تحریم و مقابله با اقدامات خصمانه دشمنان و نیز لزوم دستیابی به اقتصاد مقاومتی و رشد و توسعه پایدار با تکیه بر توانمندی ها و ظرفیت های بومی، این شعار اقتصادی را در روز نخست سال جدید مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«جهش تولید» شعاری است که در ادامه تلاش ها برای حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید و بر اساس سه محور «اقتصاد، اشتغال و تولید» شکل گرفته است و بدون تردید باید به سمت و سوی توانمندسازی و استحکام بخشی به اقتصاد و بهبود وضعیت معیشتی مردم به پیش برود.

اما آنچه در این میان بسیار حائز اهمیت بوده و باید به دقت مورد توجه قرار بگیرد، ضرورت پایداری اقتصاد و تولید در کشور است و بدون در نظر گرفتن این مهم، تمامی اقدامات، برنامه ریزی ها و تلاش ها در راستای رونق تولید بی نتیجه بوده و در نهایت، اهداف کوتاه مدتی را محقق می کند که کارآمدی لازم را هرگز نخواهد داشت.

بر اساس مطالعات دانشگاهی متعدد این موضوع به اثبات رسیده است که رشد اقتصادی بلندمدت و دستیابی به توسعه پایدار، بدون در نظر گرفتن ضوابط و ملاحظات زیست محیطی در ابعاد گوناگون و توان اکولوژیک، هرگز امکان پذیر نخواهد بود، اما متأسفانه گاهی این یافته های علمی و موضوعات بدیهی در کشورمان مورد غفلت واقع می شود.

از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست های کلی محیط زیست که در آبان ماه سال ۱۳۹۴ به رؤسای قوا ابلاغ کردند، بر اصلاح شرایط زیستی جامعه، جرم انگاری تخریب محیط زیست، پایش مستمر و کنترل منابع و عوامل آلاینده و الزام به رعایت استانداردها و شاخص های زیست محیطی در قوانین و برنامه های توسعه تأکید کرده اند.

ایشان همچنین در این ابلاغیه، خواستار گسترش اقتصاد سبز و حمایت از سرمایه گذاری ها و فناوری های سازگار با محیط زیست در کشور شده و ضمن تأکید بر توسعه صنعت کم کربن، لزوم توجه به توان اکولوژیک و ممانعت از انتشار انواع آلودگی ها در جامعه را مورد توجه جدی قرار داده اند.

اما متأسفانه در سال های گذشته، عده ای سودجو، قانون گریز و راحت طلب از میان فعالان اقتصادی و مسؤولان، با سوءاستفاده از شعارهای اقتصادی در کشورمان به عنوان اهرم فشار، به دنبال دورزدن و کمرنگ ساختن قوانین و ضوابط زیست محیطی بوده اند و این یک آسیب بسیار جدی است که بدون تردید با تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و سیاست های کلان کشور تضادی آشکار دارد.

به طور قطع در شرایط کنونی اقتصادی در کشورمان و در راستای دستیابی به «جهش تولید»، مسؤولان امر باید نسبت به تسهیل و رفع موانع تولید در بخش های مختلف اهتمام ویژه ای داشته باشند، اما همانگونه که در بالا ذکر شد، رشد و توسعه اقتصادی اگر در بستر حفاظت از منابع زیستی و رعایت بایدها و نبایدهای زیست محیطی نباشد، به بیراهه خواهد رفت.

اگر در صدور مجوزهای زیست محیطی برای احداث و بهره برداری از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی، اهمال، اغماض و یا مسامحه صورت بپذیرد، شاید در ابتدا به رشد فزاینده صنعت و افزایش تولید و اشتغالزایی منجر شود، اما در بلندمدت روبه افول خواهد گذاشت و ضمن ناکارآمد ساختن نیروی انسانی متخصص و ماهر، هزینه های جبران ناپذیری به سلامت عمومی جامعه و تولیدناخالص کشور تحمیل می کند.

بنابراین برای گام نهادن در مسیر «جهش تولید» در کشور با هدف دستیابی به اقتصاد مقاومتی و حفاظت از محیط زیست، مسؤولان امر در بخش های مختلف ملی و استانی باید تولیدکنندگان و سرمایه گذاران را - به ویژه در فضای پساکرونایی که ان شاء الله بزودی با پایبندی هر چه بیشتر مردم به ضوابط و توصیه های بهداشتی و همت بیش از پیش مسوولان به شکستن چرخه شیوع این ویروس رخ دهد - به سمت بهره مندی از تکنولوژی های سبز و پیشرفته و راه اندازی مشاغل سبز همچون گردشگری هدایت کرده و حمایت های خود را از صنایع آلاینده کاهش دهند.

همچنین باید ضمن اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگسازی زیست محیطی در جامعه، اعتبارات تخصیص یافته برای پاسداری از محیط زیست در جامعه نیز افزایش یافته و مشوق های مناسبی برای صرفه جویی در استفاده از حامل های انرژی قرار داده شود و پیشگامی دولت در این زمینه نیز بسیار مهم و مؤثر خواهد بود.

برچسب‌ها مقام معظم رهبری قم جهش تولید اقتصاد مقاومتی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مقام معظم رهبری قم جهش تولید اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری قم جهش تولید اقتصاد مقاومتی زیست محیطی محیط زیست جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۲۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان

ایسنا/گیلان رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رشت با تاکید بر ضرورت اعتلای فرهنگ محیط زیست در جامعه، گفت: اهمیت محیط زیست و نهادینه کردن این علم همانند سایر علوم برای آموزش دانش‌آموزان الزامی است.

محمدتقی تقی‌زاده امروز هفتم اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برنامه‌های متنوع در هفته زمین پاک، اظهار کرد: اجرای برنامه‌های آموزشی زیست محیطی برای دانش‌آموزان مدارس ابتدایی ضروری است در همین راستا آموزش‌های لازم برای دانش‌آموزان ابتدایی یک مدرسه دخترانه در روستای پسیخان به مناسبت هفته زمین پاک انجام شد.

وی با اشاره به لزوم اهمیت محیط زیست و نهادینه کردن این علم همانند سایر علوم برای آموزش دانش‌آموزان، افزود:  برنامه‌های متنوعی به مناسبت هفته زمین پاک با مشارکت یکی از صنایع فعال در شهرستان در خصوص مباحث زیست محیطی برگزار شد. 

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رشت گفت: کارشناسان این اداره با حضور در بین دانش آموزان و ارائه موشن‌گرافی‌های زیست محیطی، آنها را با مفاهیم ساده محیط زیست آشنا کردند.

تقی‌زاده درباره آموزش‌های ارائه شده به دانش آموزان، تصریح کرد: آموزش تعاریف و مفاهیم زیست محیطی همچون تفکیک از مبدا،  موجودات زنده و حیوانات در خطر انقراض، جلوگیری از شکار و صید، تنوع زیستی، صرفه جویی در مصرف آب و روش‌های نگهداری و محافظت از گیاهان و جانوران همراه با برگزاری مسابقه و اهدای جوایز از مهمترین بخش‌های آموزش محیط زیست به دانش آموزان است.

 وی با تاکید بر اینکه برای حفظ محیط زیست و تحویل آن به نسل آینده باید فرهنگ سازی کرد، گفت: هر قدر هزینه برای این سنین از کودکان انجام شود خود یک سرمایه‌گذاری ارزشمند محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آموزش زیست محیطی و استمرار این برنامه‌ها برای  اعتلاء فرهنگ محیط زیست ضروری است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • وزیر کار: جامعه کار و تولید مخاطب اصلی شعار سال
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • در سال جهش تولید با مشارکت مردم، نواقص گذشته جامعه کارگری برطرف شود/ نیروی کار و کارگر موتور محرکه اقتصاد کشور است
  • شهروند خبرنگار،آلاینده های زیست محیطی کامیونها درپلدشت
  • کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم