Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@00:04:05 GMT

هنرمندان با پذیرش نگاه مخالف، اتحاد تئاتر را حفظ کنند

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۸۲۰۳۷

هنرمندان با پذیرش نگاه مخالف، اتحاد تئاتر را حفظ کنند

مسعود دلخواه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با توجه به همه آنچه بر ایران و تئاتر در سال ۹۸ گذشت برای هنرمندان، خانواده تئاتر و مردم کشور آرزوی سالی همراه با آرامش کرد.

وی با بیان اینکه روز تئاتر (هفتم فروردین) وجهه ای جهانی دارد اظهار داشت: بسیاری از مسائل برای گفتن در این روز وجود دارد، مشکلات و مسائل زیادی تاکنون مطرح شده اما از سوی بخش های مسئول شنیده نشده است، در طول سال ها مدام از سوی هنرمندان، مدیران و دانشجویان مسائل مختلف مطرح شده اما اغلب یا شنیده نشده یا به آنها بی توجهی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگردان نمایش شاه لیر با بیان اینکه مشکلات بسیاری برای عرصه هنرهای نمایشی وجود دارد تصریح کرد: آموزش دانشگاهی پر از اشکال است، عرضه و تقاضا همخوانی ندارد، گزینش دانشگاهی برای ورود به این عرصه غیر استاندارد محسوب می شود و میزان کارگردانان چندین برابر بازیگران است که تمام این موارد به بیکاری فارغ التحصیلان در رشته های مختلف منجر می شود.

وی افزود: از سوی دیگر آموزشگاه ها نیز تدریس صحیحی ندارند، ارزیابی برای صلاحیت مدرسین انجام نمی شود، روش های غیر اصولی آموزش بازیگران مشکلات دیگری است که این عرصه را در وضعیت نامناسبی قرار می دهد.

این نمایشنامه نویس تئاتر کمبود بودجه را از دیگر مشکلات حوزه هنرهای نمایشی دانست و گفت: تئاتر نمی تواند به طور کامل خصوصی باشد بلکه در کنار تماشاخانه های بخش خصوصی، دولت نباید حمایت خود را از این عرصه دریغ کند زیرا وظیفه وزارت فرهنگ هر کشوری است که بخش مهم و عظیمی از مسئولیت های فرهنگی را به عهده بگیرد.

وی افزود: البته موارد مناسبی را هم داریم که طی سال های اخیر بهبود یافته اند؛ در زمینه ترجمه و تالیف قدم های خوبی برداشته شده و منابع بهتری از سوی مترجمان به هنرمندان معرفی شده است البته به دلیل اینکه برخی ترجمه ها از سوی افرادی به فارسی برگردانده شده است که ادبیاتی هستند و نه تئاتری مشکلاتی دارد که قابل اغماض است.

هنرهای نمایشی آرشیو مناسبی ندارد

دلخواه با اشاره به وجود ضعف در زمینه پژوهش ها خاطرنشان کرد: عملکرد مناسبی در زمینه آرشیو نداشته ایم یا به زبان ساده تر اصلا عملکردی نداشتیم و خواسته ما از مدیران و متولیان تئاتر این است که برای آرشیو دکور و لباس هنرهای نمایشی چاره ای بیاندیشند.

وی افزود: این موضوع که تماشاخانه های بزرگ دارای آرشیو لباس و انبار دکور نباشند هدر دادن منابع مالی است چرا لباس ها در خانه گروه های نمایشی نگهداری شود یا دکور بعد از اجرا دور انداخته شود تا نابود شوند این مسائل به جای طرح چندباره باید راه حل پیدا کرد.

این نمایشنامه نویس در خصوص متن های نمایشی در کشور نیز اظهار داشت: در این بخش در جشنواره تئاتر فجر و تئاتر هامون نوید دهنده اخبار خوبی در فعالیت نسل جوان است و برخلاف سال های گذشته به رشد نمایشنامه نویسی به لحاظ فنی و تکنیکی در تئاتر امیدوار شدم و امیدوارم از طرف مسئولین حمایت و تشویق شوند.

وی با بیان اینکه موارد و مسئولیت های بزرگی برای مسئولین در سال جدید وجود دارد و باید آنها را اولویت بندی کرد گفت: حمایت در این روزها برای تئاتر در دو بخش معنا پیدا می کند بخش نخست هنرمندان هستند که اتحاد و همدلی آنها در پذیرش نظرات همدیگر است و اولویت برای هنرمندان، نویسندگان و روشنفکران افزایش تحمل نظر مخالف است و نباید به گونه ای پیش برود که اختلاف نظر باعث شکاف میان افراد این عرصه شود.

وی افزود: باید بتوانیم به موضع گیری های یکدیگر احترام بگذاریم و بیان نظرات در مقاطع مختلف مانند آنچه سال گذشته پشت سر گذاشتیم تکرار نشود و مدام هنرمندان به دنبال تحمیل نظر خود به دیگران نباشند.

دلخواه با بیان اینکه اثر هنری یک هنرمند باید گویای نظراتش باشد تصریح کرد: اگر هنرمند نتواند با اثر هنری خود حرف بزند و نظراتش را بیان کند فرقی با دیگران ندارد به همین دلیل هنرمندان در هر عرصه ای مسائل جامعه را مطرح می کنند و ضمن احترام به نظرات مختلف آینه روزگار خود هستند که البته این آینه در دست هر کدام از ما ممکن است بخشی را نشان دهد که در نظر دیگری دیده نشده است یا از بعد دیگری به آن نگریسته است اما مهم این است که صادقانه آنچه را در آینه روزگار می بینیم به مخاطب انتقال دهیم.

وی بخش دیگر حمایت را متوجه مسئولیت دانست و خاطرنشان کرد: احترام گذاشتن به استقلال هنری خود نوعی حمایت محسوب می شود زیرا هنرمند در چارچوب ظرفیت فرهنگی جامعه آزادی می خواهد و نباید موضوعی را به وی تحمیل کرد زیرا در عرصه تئاتر حمایت از گروه های تئاتری حمایت از تعالی دهنده است نه یک تجارت.

روند تئاتر اصیل کشور سوپراستارپروری نیست

این کارگردان عرصه هنرهای نمایشی تاکید کرد: تئاتر تجاری مسیر خود را طی می کند پول در می آورد و در جایگاه خود محترم شمرده می شود و مخاطبان خود را جذب می کند اما روند تئاتر اصیل کشور تجاری و سوپراستار پروری نیست و در این نقطه است که وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری ها، وزارت آموزش و پرورش و متولیان فرهنگی مشخص می شود تا از روند سالم فرهنگ و هنر حمایت کنند نه سلیقه خاص.

وی افزود: از سوی دیگر تعیین بودجه کافی برای تئاتر یک بخش از حمایت مسئولان و مدیران به حساب می آید زیرا در تمام دنیا مرسوم است که ضمن استقلال هنرهای نمایشی حمایت نیز می شوند که باید جدی گرفته شود.

دلخواه درباره بخش خصوصی تئاتر نیز اظهار داشت: نباید این بخش به ورشکستگی برسد و نیاز دارد تا دولت زیر پر و بال آن را بگیرد تا تماشاخانه های خصوصی مجبور نباشند برای تامین هزینه های خود در نوبت های مختلف اجراهای متنوعی بگنجاند زیرا برای چنین شرایطی به مرور طراحی صحنه کم می شود و یا از بین می رود تا مجبور به جابجایی آن در نوبت بعدی اجرای نمایش دیگر نشوند.

این هنرمند تئاتر با تاکید بر اینکه این روند دون شان تئاتر است تصریح کرد: اگر دولت خیال تماشاخانه داران خصوصی را به لحاظ مکانی با شرط تنها دو اجرا در روز راحت و در این زمینه کمک کند تفاوت شایانی در اجرای تئاترها دیده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه وظایف خانه تئاتر، مرکز هنرهای نمایشی و گروه های هنری و تئاتری این است که باب گفت وگو را نخست با خود و سپس با مسئولان باز کنند تا گفتمان های ما ادامه پیدا کرده و همه موارد در شفافیت و با اولویت پیش برود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آرزو می کنم سال جدید همراه با آرامش بیشتر هم برای مردم و هم هنرمندان باشد تا با استرس کمتر بخوابیم.

هفتم فروردین‌ به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی از سال ۹۶ در تقویم شمسی ایران از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسید و به این ترتیب تاکنون سه جشن به مناسبت این روز در سراسر کشور همزمان در میانه ایام نوروز برگزار می شود. علی نصیریان نخستین هنرمند پیشکسوتی است که در سال ۹۶ همزمان با نخستین روز برگزاری پیامی نوشت و در سال ۹۷ نیز مرحوم جمشید مشایخی پیام دومین روز برای هنرهای نمایشی را نگاشت، در سال ۹۸ نیز محمدعلی کشاورز هنرمند باسابقه این عرصه دست به قلم شد و امسال نیز اکبر زنجانپور عهده دار نگارش پیام شده است تا در این روز ملی از این بزرگان به یادگار بماند.
طی سه سال گذشته برنامه های جشنی از جمله تئاترهای خیابانی و برنامه های مختلف در سراسر کشور برای این روز برگزار شد اما در پیشواز از چهارمین سال برگزاری روز ملی هنرهای نمایشی شیوع گسترده ویروس کرونا شرایط را تغییر داده است و به دلیل ممنوعیت تجمعات، محدودیت هایی برای تردد و خانه نشینی برای حفظ سلامت و جلوگیری از ابتلا به این بیماری جدید، این روز نیز تحت الشعاع شرایط جامعه قرار گرفته است و همانند هر سال جشنی به صورت تجمعی در کشور برگزار نمی شود.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه تئاتر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه تئاتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه تئاتر هنرهای نمایشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۲۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«فرج الله سلحشور» تئاتر را از مسجد آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در این نشست خبری درباره برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد اظهار کرد: احساس کردیم بچه‌های مسجد به باروری رسیده‌اند و این رویداد می‌تواند خروجی خوبی برایمان داشته باشد و ما فعالان تئاتر مسجد را وارد شکل جدی‌تری از تئاتر کنیم.

وی در ادامه به کارگاه‌های کارگردانی در مشهد اشاره کرد و در ادامه تاکید کرد: چشم‌انداز جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد این بود که بچه‌های تئاتری را به رشد برساند تا این افراد به جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره تئاتر ایثار و حتی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یابند و کم‌کم حضور خود را در جریان تئاتر کشور اعلام کنند.

زارعی تاکید کرد: آنچه ما در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در دستور کار قرار دادیم گروه محوری است و آنچه می‌خواهیم در این رویداد هنری مطرح کنیم این است که تئاتر، کار گروهی است و کار فردی نیست و اگر دوستان گروه داشته باشند می‌توانند موفق شوند و اجرای بهتری داشته باشند.

وی ادامه داد: در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد جایزه‌ها بیشتر گروهی هستند و یک جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور» خواهیم داشت که از مسجد تئاتر را آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: ما با جایزه «فرج الله سلحشور» به بچه‌های تئاتر مسجد می‌گوییم که می‌توان از مسجد برخواست و کارگردان و هنرمندی جهان شمول شد که اثرش توسط ۴۰ میلیارد نفر دیده شده است.

وی ادامه داد: آیین افتتاحیه این جشنواره ۱۸ اردیبهشت ماه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار می‌شود و گروه های نمایشی یک اجرا در امامزاده عبدالله و سه اجرا ر مساجد شهر بافق و یزد خواهند داشت.

زارعی در پایان سخنانش به جایزه ۳۰۰ میلیونی این رویداد هنری اشاره کرد و افزود: جایزه ویژه «فرج‌الله سلحشور» جایزه ۲۰ میلیون تومانی است که به ۵ گروه برگزیده اعطا خواهد شد. همچنین به گروه‌های برگزیده جایزه ۱۰ میلیون تومان اهدا می‌شود.

مصطفی موتورچی دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در ادامه این جلسه گفت: جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در بافق یزد برگزار می‌شود.

وی دلیل منتشر نشدن فراخوان منحصر به این جشنواره را برگزاری رویدادهای تئاتری چون «محرابیان» طی سه سال گذشته در استان‌ها معرفی کرد که باعث شده تا علاقه‌مندان به تئاتر از مساجد به محله و روستا و در نهایت شهرستان و رویدادهای استانی راه یابند.

دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در ادامه افزود: ۱۸۰ اثر توسط هیات بازبین مورد بررسی قرار گرفت که از این میان ۴۲ اثر به بازبینی حضوری رسید و در نهایت ۱۴ اثر به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد راه یافت.

وی پیش زمینه کار تولید تئاتر در مسجد را تربیت مربی معرفی کرد و سپس به سلسله آموزش‌های ویژه مربیان پرداخت و یادآور شد: ۸ نقطه پایلوت در استان‌ها انتخاب شد و با هدف اینکه مربیان، آموزش‌دهندگان بچه‌های مسجد در استان‌هایشان باشند ۲۰۰ نفر در کلاس‌ها حضور یافتند و در نهایت به ۸۰۰ گروه در سراسر کشور رسیدیم.

موتورچی پیش زمینه کار تولید در مساجد را علاوه بر مربی، نمایشنامه مناسب برای اجرا در مساجد دانست که باید تک جنسیتی باشد و طی مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجرا شوند.

وی اظهار کرد: جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» با این هدف طی سه دوره برگزار شد و ماحصل و خروجی آن که شامل ۱۵۰ نمایشنامه بود، برای تولید تئاتر توسط بچه‌های تئاتر مردمی مسجد در اختیار گروه‌های نمایشی قرار گرفت.هشت ماه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار می‌شود و گروه های نمایشی یک اجرا در امامزاده عبدالله و سه اجرا ر مساجد شهر بافق و یزد خواهند داشت.

دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد یادآور شد: در طول برگزاری جشنواره علاوه بر کارگاه‌های ویژه کارگردانی، با همکاری انجمن هنرهای نمایشی بافق دو کارگاه ویژه نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی ویژه مسجد تعریف شده که دوره آموزشی نمایشی با حضور سیدحسین فدایی حسین و کارگاه کارگردانی با حضور نصرالله قادری خواهد بود.

وی ادامه داد: جایزه بازیگری این جشنواره شامل ۷ جایزه بازیگران خانم و ۷ جایزه ویژه بازیگران مرد خواهد بود. همچنین نویسندگی و کارگردانی سه برگزیده و در رتبه اول و دوم و سوم خواهد داشت و در طراحی بصری ۲ جایزه برگزیده و تقدیری خواهیم داشت. همچنین در این دوره از رویداد تئاتر مردمی بچه‌های مسجد دو پاسداشت خواهیم داشت و جایزه ویژه جشنواره به نام «فرج الله سلحشور» به گروه برتر جشنواره اهدا خواهد شد.

در پایان این نشست پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد رونمایی شد.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1229561 برچسب‌ها تئاتر حوزه هنری

دیگر خبرها

  • کاظم نظری از اداره کل هنرهای نمایشی به دانشگاه رفت
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  • دومین دوره انتخابات موسسه هنرهای نمایشی استان برگزار شد
  • گروه‌محوری در دستور کار جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دارد
  • «فرج الله سلحشور» تئاتر را از مسجد آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد
  • اهدای جایزه «فرج الله سلحشور» در جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • بازیگر اخراجی‌ها کارگردان شد
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر