هنرهای نمایشی گره خورده به قدمت انسانها
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۸۲۱۸۹
هنرهای نمایشی را میتوان نوعی شیوه ارتباطی دانست که در ادوار مختلف ابزاری مناسب برای تعاملات فرهنگی، مناسبات فکری و قالبی برای طرح مضامین مختلف آموزشی، مذهبی، اجتماعی وغیره بوده است. هفتم فروردین در تقویم رسمی به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی نام گذاری شده است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، هنرهای نمایشی انواع مختلفی دارد و شاید امروزه نتوان جامعهای را یافت که برخوردار از چنین بیان نمایشی نباشد؛ همچنین اگر بخواهیم تاریخچه آن را بیان کنیم باید همچون یکی از نظریه پردازان بزرگ هنرهای نمایشی بگوییم: " نمایش عمری به قدمت انسان دارد و مانند همزاد با اوست، چون بازی نمایشی در وجود هر موجود زنده ای به ودیعه گذاشته شده است".
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هنرهای نمایشی نخستین بار برای اجرای تراژدیهای، تراژدی نویسان یونانی مورد استفاده قرار میگرفت پس از مدتی مورد اقتباس رومیان قرار گرفت و با تغییر قالب، شکل" گلادیاتور بازی" به خود گرفت؛ سپس با گذر سالهای متمادی پیشرفت کرده و اشکالی چون پانتومیم، موسیقی زنده، اپرا، شعبده بازی، نمایش سیرک، تئاتر و سینما گرفت که در ادامه به دو نمونه کمرنگ شده از آنها اشاره خواهد شد.
پانتومیمپانتومیم به نمایشی اطلاق میشود که در آن حالات و افکار به کمک حرکت و حالات چهره و بدن و بدون استفاده از کلام بیان میشود؛ در واقع میتوان گفت این هنر مرز سخن را شکسته و در روح تأثیر میگذارد.
به نظر میرسد نخستین بار از این هنر نمایشی برای اجرای تراژدیهای یونانی استفاده میشد و سپس به سایر نقاط از جمله روم رفت. بازیگران دوره گرد پانتومیم به شهرهای مختلف میرفتند و با اجراهای کمدی، اجتماعی و گاه آموزشی خود مردم را سرگرم میکردند.
چارلی چاپلین مدرن ترین شکل این نمایش را بر پرده سینما و تلویزیون به نمایش در آورد و تبدیل به بازیگری با محبوبیت جهانی شد.
شعبده بازیشعبده بازی فنی است که در آن با استفاده از روشهای خاص قوانین طبیعت را وارونه نشان میدهند.
تاریخ پیدایش این هنر را باید در هند، چین، ایران و مصر قدیم جست و جو کرد.
این هنر بیش از اینکه نوعی هنر باشد، علم است؛ چراکه نیاز به آشنایی با علومی چون فیزیک، شیمی و ریاضی دارد. همچنین هنری بسیار ظریف بوده و نیاز به سرعت عمل بالا دارد.
شعبده بازی را میتوان نوعی حقه دانست و شعبده باز فردی است که رازاین حقه را میداند؛ همچنین از ذهنی قوی برخوردار میباشد.
درقدیم به دلیل اینکه مردم از رازهای این هنر آگاه نبودند، شعبده بازان را جادوگر قلمداد میکردند در صورتی که شعبده بازی یک هنر نمایشی بسیار زیبا با تکنیکهای بسیار بالا و متکی بر یافتههای علمی است.
محتوای هنرهای نمایشی در هر کشوری تابع آئین، رسوم و باورهای آن جامعه است. به همین دلیل است که در هر کشوری شکلی به خود می گرفته است. این هنرها در ایران قالبهای سنتی چون شمایل گردانی، چاووش خوانی، نمایش روحوضی، تعزیه خوانی، عروسک گردانی وغیره به خود گرفت.
تعزیه خوانیاگر بخواهیم معنای لغوی واژه تعزیه را مشخص کنیم باید بگوییم که به معنی تسلی دادن به مصیبت دیدگان و دعوت خویشاوندان مرده به صبر و شکیبایی است.
این هنر نمایشی در سنت و فرهنگ ایرانی- اسلامی جایگاهی ارزشمند دارد و برخورداری از چنین ارزشی به پیوستگی آن با بنیادهای فکری، عقیدتی و مذهبی باز میگردد به گونهای که میتوان آن را هنرنمایشی مخصوص شیعیان دانست.
تعزیه علاوه بر ارزشهای مذهبی از فواید اجتماعی نیز برخوردار است. این نمایش را میتوان یاد بود رنجهایی دانست که بزرگان و امامان دین برای اسلام و هدایت مسلمین متحمل شده اند.
چلکووسکی درباره اجرای این نمایش از سوی مسلمانان میگوید: " تعزیه به عنوان شکلی از نمایش، ریشه در اجتماعات و مراسم یادکرد شهادت امام حسین (ع) در ایام محرم دارد و در طول تکامل خود، بازنمایی محاصره و کشتار صحرای کربلا محور اصلی آن بوده است و هیچ گاه ماهیت اصلی خود را از دست نداده است".
نمایش عروسکیاین نمایش برخوردار از تاریخچهای کهن است به گونهای که شاعران بلند آوازهای چون نظامی، خیام و فردوسی در شعر خود به این نوع هنر نمایشی اشاراتی داشته اند.
این گونه هنر نمایشی خود دارای انواع مختلفی در میان ایرانیان است که از میان آنها میتوان به سایه بازی، پهلوان کچل، حاجی مبارک، خیمه شب بازی، جی جی وی جی و غیره اشاره کرد، که برخی از آنها فراموش شده و برخی در شرف فراموشی هستند و نیازمند توجهی مجدد از سوی اهالی هنر و هنر دوستان ایرانی برای زنده نگه داشتن چنین نمایشهای فرهنگی و سنتی است.
کد خبر 416369منبع: ایمنا
کلیدواژه: تئاتر تئاتر عروسکی تعزیه هنرهای نمایشی نمایش شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق هنرهای نمایشی هنر نمایشی شعبده بازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۲۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز میکنید؟
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آگنیتاژ» به نویسندگی رسول حقجو و کارگردانی حسین کارگر این روزها در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان مخاطبان تئاتر است. این اثر نمایشی برگزیده جشنواره تئاتر منطقه ۲ بوشهر بود که در چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بیشترین جوایز بخش مسابقه صحنهای را از آن خود کرد. این اثر نمایشی که از ماهشهر به جشنواره راه یافته بود تقدیر طراحی بروشور، برگزیده طراحی صحنه، رتبه دوم بازیگری مرد، زن و کارگردانی و رتبه اول نویسندگی را در این دوره از جشنواره تئاتر فجر دریافت کرد.
در اجرای جشنواره عبدالرضا نصاری، مژده خیاط و موسی رضازاده بازیگران این اثر نمایشی بودند که در اجرای عمومی دیبا زاهدی جایگزین مژده خیاط و سیدصدرا سبحانیان جایگزین موسی رضازاده شده است.
«آگنیتاژ» اثری درباره مهاجرت، رویای آزادی و رسیدن به آرزوهایی است که شخصیت اصلی نمایش در سرزمین خیالی آگنیتاژ به دنبالش میگردد. داود که حالا نام دیوید را برای خود انتخاب کرده برای رسیدن به آرزوهایش، خانه پدری را گرو گذاشته و حالا در کمپ مهاجران آگنیتاژ منتظر روز مصاحبه برای پذیرفته شدن در این دنیای جدید است، غافل از اینکه اینجا آخر خط است و باید بین مرگ و زندگی یکی را انتخاب کند. با آمدن دریا خواهر داود به کمپ، پرده از رازهای برداشته میشود و قصه مهاجرت و رویای پرواز شخصیتها به نقشهای شوم گره میخورد که راه بازگشتی برایش نیست.
انتخاب موضوعی بهروز و متناسب با خواستههای جوانان، پرداخت درست به جزییات و شخصیتپردازی غیرکلیشهای از جمله ویژگیهای این اثر نمایشی به حساب میآید اما مهمترین ویژگی نمایش «آگنیتاژ» را میتوان طراحی صحنه جذاب آن دانست که پیش از این هم در جشنواره منطقهای بوشهر برگزیده شده بود؛ دکوری مکعبی شکل و دَوران که طبقه پانزدهم کمپ آگنیتاژ را به شکلی مینیمال و کاربردی به تصویر میکشد و چرخیدن آن در موقعیتهای مختلف به شکلی که هر بار یک طرف دیوار اتاق رو به تماشاگران قرار میگیرد، داستان را از زاویه دیدهای مختلفی روایت میکند. علاوه بر طراحی منحصر به فرد دکور، در جزییات و آکسسوار نیز تلاش شده تم کلی اثر که بر پایه مهاجرت و سفر استوار است، مورد توجه قرار گیرد به شکلی که عنصر چمدان در همه ابعاد اتاق قابل مشاهده است و در ابعاد بزرگتر نیز انگار این اتاق کوچک چمدانی است که درش باز شده و شخصیتها قرار است بخشی از داستان دردناک زندگی شان را در آن روایت کنند.
«آگنیتاژ» با قصه مهاجرت آغاز میشود اما در ادامه روایتی از تلاش برای بقا را در قالب داستانی از جنایت، خیانت، رفاقت و عشق به تصویر میکشد تا نشان دهد رسیدن به آزادی و رهایی را نمیتواند با پشت سر گذاشتن گذشته به دست آورد.
نمایش «آگنیتاژ» هر شب ساعت ۲۱:۱۵ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقهمندان به تئاتر است.
تیزر نمایش «آگنیتاژ» را اینجا ببیند.
کد خبر 6087720 آروین موذن زاده