Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالفضل احمدبن الحسین ملقب به بدیع الزمان از نامدارترین ادبای عربی نویس ایرانی و یکی از معدود نویسندگان قدر اول عربی است و طی ده قرن گذشته از زمان زندگی اش تا امروز چنان مقام غبطه انگیزی یافته که بعضی عربهای معاصر وی را به غلط و از روی تعصب عرب قلمداد کرده اند؛ اما مسلما ایرانی است و متولد و تربیت یافته در همدان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به سال ۳۸۰ هجری در بیست و دو سالگی زادگاهش را به قصد ری ترک کرد و آنجا به محضر صاحب بن عباد، که خود ادیبی برجسته بود و مجلسش مجمع شاعران و عالمان و ادیبان بزرگ، درآمد و نبوغ خود را نشان داد.

بعد به نیشابور رفت و در آنجا بود که درگیری اش با خوارزمی بزرگترین نویسنده زمان و غالب آمدنش بر وی در مباحثات لغوی و اقتراحات ادبی او را بلند آوازه ساخت.

مسافرتی هم به سیستان کرد و به حضور خلف بن احمد حسین رسید. آخر در هرات سکنا گزید و متاهل شد و صاحب ملک و رعیت گردید، تا به سال ۳۹۸ در اوج شهرت و نیک بختی به طور غیر منتظره و ناگهانی درگذشت.

بعضی احتمال مسمومیت او را نیز از سوی حاسدان و دشمنان که سخت هجوشان کرده بود از نظر دور نداشته اند.

برخی گفته اند وی سکته کرده و نمرده بود، ندانسته زود دفنش کردند در قبر به هوش آمد و شبانه صدایش به گوش رسید قبر را شکافتند و ملاحظه کردند که از هول قبر این بار براستی مرده است.

وی بنیه ای ضعیف و اخلاقی تند و طبعی مغرور و روحیه ای بلندپرواز داشته و بر روی هم دیگران را به نظر حقارت می نگریسته است.

این خصوصیت تا حدی مربوط به آن می شود که وی پیش از رسیدن به کمال سن و عقل به صحنه آمد و دیری نماند تا خامی‌های جوانی را جبران کند.

وانگهی روزگارش چنان بود که در رقابت تنگاتنگ اهل دانش و ادب کسی که می خواست از راه قلم به نان و نوا برسد خواه ناخواه درگیر می شد و نمی توانست از حریفان جا بماند.

گوته گفته است: نقایص مردان بزرگ را باید به حساب زمانشان گذاشت و فضایلشان را به حساب خودشان.

این نظر جامع نیست؛ حقیقت آنکه هر کس به وجهی آینه زمان خویش است و از سوی دیگر به درجات مختلف در محیط خود تاثیر می گذارد و بدیع الزمان کسی بوده است که از نظر خلاقیت هنری و ابتکار ادبی اثری پایدار و ماندگار در ادبیات به جا گذاشته و آن کسان که او آنها را با نیش طنز یا به رخ کشیدن جهل و عجزشان از مقابله با خود می آزرد معلوم نیست از جهت خصایل انسانی برتر از او بوده، و یا مظلوم واقع شده باشند.

بعضی با توجه به نظریاتی که از زبان قهرمان مقامات مطرح می شود پنداشته اند که بدیع الزمان مردی هُرهُری مسلک و ابن الوقت و دنیاجوی، بدبین، خودپرست، بخیل و بی عاطفه بوده است.

اما بدیع الزمان در مقامات از آنچه در واقعیت عینی هست سخن می گوید نه از آنچه باید باشد؛ چنان که یکی از محققان بر اساس مقامات و بعضی تکه ها از رسائل، وی را نویسنده ای "ثائر و متمرد" یعنی سرکش و شورشی تشخیص داده که به طور مستقیم می خواهد نظرها را به زوایای آلوده و محکوم کردنی و غیرقابل قبول زندگانی معاصرش جلب نماید.

آثار بدیع الزمان عبارت است از یک دیوان شعر و مجموعه رسائل و مقامات.

شعر بدیع الزمان متوسط است و خصوصیت برجسته ای ندارد؛ هر چند خود او شاعری اش را مزید بر نویسندگی مزیت می شمرد و کاتب بلیغ را کسی می داند که نظمش از نثر کوتاه نیاید و ناپسندی شعرش از رونق کلام نکاهد.

آفت های رایج ادبی آن زمان که حُسن و امتیاز شمرده می شد یعنی صنایع لفظی و تکلفات و "لزوم مالایلزم" هایی از قبیل شعر بی نقطه یا بدون حرف منفصل ساختن در کارهای بدیع الزمان هست و بیش از این قابل اعتنا و بحث نیست؛ اما از ذکر یک نکته نمی گذریم که مهارت بدیع الزمان در شبیه سازی به خصوص در شعر کهن چنان بوده که ادیب نقادی چون ابن اثیر را فریفته است.

رسائل بدیع الزمان متنوع است و با ارزش و بحث مستقلی می طلبد در اینجا هم ذوق قصه پردازی و حکایت نویسی بدیع الزمان جلوه کرده و در جای جای آن تمثیلی می آورد یا داستانی می پرورد.

ادامه فراز و فرود زندگی این ادیب نامدار ایران زمین را در کتاب " بدیع الزمان همدانی و مقامات نویسی" بخوانید.

این کتاب به قلم علیرضا ذکاوتی قراگزلو با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه چاپ به همت حوزه هنری همدان چاپ شد.

نویسنده در مقدمه این اثر می گوید: مقامه قطعه ای مسجع و مصنوع است که معمولا حکایتی سرگرم کننده یا فکاهی و احیانا پندآموز را بیان می کند و مجموعه مقامات راوی و قهرمان مشترکی دارد و بدیع الزمان مبتکر این شیوه نویسندگی در زبان عربی است.

او با زبان طنزآمیز و مسجع نارسایی های اجتماعی را به نقد می کشید و کتاب حاضر در چهار فصل به افکار، آثار، عقیده و هنر نویسندگی بدیع الزمان، مقامه نویسی پس از او و مقامات حریری به انضمام خلاصه ای از یک مقامه‌ی فارسی از حمیدی می پردازد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا ادبیات خلاقیت زمین شبیه سازی مردان بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی بدیع الزمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۲۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!

عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال گفت: متاسفانه بیانیه‌نویسی و هیجانات کاذب و البته مدیریت‌شده، یقه فوتبال را گرفته است و با این شرایط باید بگوییم که «حال فوتبال خوب است اما شما باور نکنید!»

به گزارش مشرق، مهدی دادرس از شرایط این روزهای فوتبال کشور انتقاد کرد و گفت: حاشیه‌های فوتبال یقه اهالی این رشته را گرفته و در رفتار، کردار و گفتمانی که شاهد هستیم خروجی خوبی را نمی‌بینیم. متاسفانه بیانیه‌نویسی هم رفتار پیش‌پاافتاده جدیدی است که دیگر مختص به استقلال و پرسپولیس هم نیست و سایر تیم‌ها برای آنکه از این جریان عقب نمانند، وارد آن شده‌اند و در کل شرایط خوبی نیست.

وی ادامه داد: اینکه بیانیه‌نویسی آن هم با این شیوه مورد توجه قرار بگیرد یک حرکت بی‌معنی است چراکه بی‌جهت، هوادار را هیجانی می‌کنیم که نتیجه آن را هم می‌بینیم و صداقت و راستی در فوتبال کمتر دیده می‌شود.

مدیرعامل اسبق باشگاه پیکان اضافه کرد: همین هیجانات و حاشیه‌ها در لیگ برتر بر همه چیز حاکم شده است و این خوب نیست. فوتبال و ورزش جزیره ثبات نیستند. فوتبال فضای خوبی برای تخلیه هیجانات است اما مسیری که برخی‌ پیش گرفته‌اند هیچ کمکی نمی‌کند و باید این روند اصلاح شود.

دادرس در واکنش به این سئوال که چه کسانی این ریل‌گذاری نادرست را در فوتبال انجام داده یا آن را مدیریت می‌کنند، گفت: لیدرهای خاصی پشت این ماجرا هستند که با تصمیم‌های خود شان ایران و ایرانی را به بازی گرفته‌اند. باید این روند تغییر کند و اجازه داد تا هیجانات به معنای واقعی خود در فوتبال تخلیه شود و دیگر خبری از بیانیه‌نویسی و این بازی‌های بی‌معنی نباشد.

عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه واگذاری استقلال و پرسپولیس را چگونه ارزیابی می‌کند نیز اضافه کرد: این واگذاری یک مُسکن خیلی خوب است و باید از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم تشکر کرد چراکه ما را مجاب کردند. سال‌ها بود بحث واگذاری را می‌شنیدیم اما هیچ مسوولی تمایلی به تحقق آن نداشت! اما این اتفاق در دولت کنونی افتاد و در نهایت شاهد این تغییر و تحول بودیم که جای تشکر دارد اما باید دید در ادامه چه خواهد شد و روند فعالیت این دو باشگاه بزرگ چه مسیری را پیش خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ویدئو| روایتی تلخ از عملیات‌های تروریستی گروهک انصارالفرقان
  • دیپلماسی و میدان، پای کار «آبیِ ایرانی»/ نگاهی به مواضع مقامات کشوری و لشکری در روز خلیج فارس
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • پاسخ آیت الله نوری همدانی به سوالی درباره طرح عفاف و حجاب پلیس (طرح نور)
  • «طرح نور» نیروی انتظامی مورد حمایت است
  • روایتی مستند از دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ دولت چه کرده؟ | فیلم
  • حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • روایتی کوتاه از حماسه فتح هرمز و اخراج پرتغالی‌ها از خلیج‌فارس
  • تجمع دانشجویان همدانی در حمایت از آزادی خواهی دانشجویان جهان