Web Analytics Made Easy - Statcounter

سه نمای متفاوت "از پزشکی که 45 روز خانواده خود را ندیده"، "عروس و داماد پرستاری که مراسم ازدواج و حضور در برنامه علی ضیا را لغو کردند" و "پسری 5ساله که دلتنگ مادر پرستارش است" که در هیچ آماری دیده نشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، حسن احمدی: هرچقدر که نوشتن از این روزها کمی سخت است اما در کنار همه تلخی‌ها اتفاقات زیبا کم نبوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاقاتی که در هیاهوی انتظار برای پایان بیماری کرونا گم می‌شوند و یا کمتر به آن پرداخته می‌شود.

خوشبختانه در استان بوشهر بیماری به مانند بسیاری از استان ها نبوده و شیوع کمتری داشته اما در این بین شاهد فداکاری کادر درمان یا بهتر بگوییم، مدافعان سلامت بوده ایم. در این گزارش سعی شده 3 نمای زیبا از تلاش گسترده کادر درمان استان بوشهر به رشته تحریر درآید:

نمای اول: 45 روز است که خانواده خود را ندیده ام

در مدتی که بوشهرمنطقه سفید از لحاظ مبتلا به کرونا بود، مجموعه پزشکی و درمان استان بوشهر در پی راهکارها و تدوین برنامه بودند. جلسات متعددی با مقامات مسئول تشکیل شد که نتیجه آن اقدامات گسترده در استان بوشهر است.

بیمارستان شهدای خلیج فارس نیز از ابتدا به مرکز مبارزه با کرونا تبدیل شد. رفت و آمدها کنترل و ورود و خروج پرسنل جدا شد تا احتمال انتقال در بیمارستان به حداقل ممکن برسد. بیماران به سه دسته تقسیم شدند. بیمارانی که جواب آزمایش کرونای آن ها مثبت اعلام می شود، بیمارانی که جواب سی تی اسکن آن ها می‌گوید احتمال بالایی از عفونت را دارند و بیمارانی که وضعیت  مناسبتری نسبت به دو دسته قبل دارند، این بیماران در طبقات جدا بستری شدند.

 

این مقدمه‌ای از توضیحات دکتر فرهاد عباسی متخصص بیماری‌های عفونی و فوکال پوینت بیماری کرونا در استان بوشهر است که مجموع این اقدامات در کنار اطلاع رسانی گسترده و همکاری خوب مردم موجب شد تا بوشهر مانند استان های دیگر غافلگیر نشود.

همسرم در بیمارستان شیراز به بیماران کرونا خدمت می‌کند

عباسی اصلاتا شیرازیست و 12 سال است که در بوشهر مشغول فعالیت است و خود را بوشهری می‌داند. وی بیش از 45 روز است که خانواده خود را ندیده و در پاسخ به سوال واکنش خانواده خود به این دوری، توضیحاتی داد که ما را غافلگیر کرد. عباسی گفت: همسرم دوران فوق تخصص گوارش را در دانشگاه شیراز می‌گذراند و همین امروز دو بیمار کرونایی را اندوسکوپی کرد. قبل از انجام این کار تماس گرفت و من توصیه هایی به او کردم که مراقبت بیشتری داشته باشد.

داوطلبانه مرخصی‌هایم را لغو کردم

وی افزود: داوطلبانه تمام مرخصی‌هایم را لغو کردم و اعلام کردم که در این موقعیت در کنار مردم و کادر درمان حضور دارم. هرچند دلم برای فرزندم تنگ شده اما تمام تلاش مجموعه درمان این است که زودتر این مشکل حل شود تا بتوانیم به روزهای عادی برگردیم.

این مدافع سلامت بیان داشت: خوشحالیم از بابت اینکه مردم فهیمی در استان داریم. علاوه بر این خوشحالیم مردم به هر طریقی پشتیبانی می‌کنند و ما را حمایت می‌کنند، ولی مهمترین و موثرترین حمایت برای کادر درمان از طرف مردم این است که در خانه بمانند و از سفرهای غیرضرور و حضور در محیط بیرون از خانه پرهیز کنند.

دکتر عباسی ادامه داد: پوششی که پرسنل درمان در شیفت کاری استفاده می‌کنند، بخاطر ماهیت محافظتی آن، تمام بدن را می‌پوشاند. بعد از مدتی تعریق صورت میگیرد، بشدت گرم میشود و حتی شیشه و عینک محافظ بخار می‌گیرد. در این شرایط که مدت زمان طولانی طول می کشد، دید محدود می شود و بخاطر ماسک نفس به سختی میکشیم، اما تمام تلاش خود را می کنیم تا بیماران به سلامتی از بیمارستان مرخص شوند. امیدوارم مردم این زحمات را ببیند و با در خانه ماندن این زنجیره بیماری را قطع کنند.

روایت اولین برخورد با بیماران کرونایی

دکتر فرهاد عباسی نقش پزشک و مجموعه درمان را فراتر از حیطه وظایف تخصصی خود می‌داند. وی بین داشت: بیماران هنگام ورود بسیار مضطرب هستند. ما علاوه بر کار درمانی به جنبه روانشناسی قضیه هم توجه داریم. با بیمار در مورد روند درمان صحبت میکنیم تا با آگاهی از وضعیت بیماری، به لحاظ روحی پذیرش درمان راحت تر گردد. بیمارانی که وارد بیمارستان می شوند در اعماق وجود خود ترس مرگ دارند. ما علاوه بر اینکه در حوزه تخصصی خود فعالیت می‌کنیم، سعی میکنیم مانند یک روانشناس عمل کنیم و به بیماران آرامش دهیم.

وی  وضعیت کنونی امکانات را مناسب اعلام کرد و اظهار داشت: با تلاش هایی که صورت گرفت کمبودی  وجود ندارد. در حال حاضر هر شخصی که می خواهد وارد شیفت شود یک بسته کامل محافظتی دریافت می‌کند و در حال حاضر مشکلی از این بابت نداریم.

نمای دوم: عروسی باشد برای وقتی دیگر

اوایل شیوع بیماری کرونا بود که پرستاری در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری بخاطر مراقبت از بیماران مراسم ازدواج خود را لغو کرد. این حرکتی بسیار ارزشمند بود که رهبر معظم انقلاب از وی تقدیر نمود. اما نمونه این زیبایی ها به حدی در این بحران زیاد بود که رسانه‌ها با وجود تعدد و تنوع نتوانستند همه آنها را پوشش دهند.

نمونه آن زوج جوان پرستار بوشهری بود که بخاطر مراقبت از بیمارن کرونایی هم مراسم ازدواج خود را لغو کردند و هم فرصت دیده شدن در برنامه فرمول یک علی ضیا را نادیده گرفتند.

 

محمد واحدی مقدم و فرخنده رجبی هر دو پرستار بخش اورژانس بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر هستند که قرار بود روز ولادت امام علی(ع) به زیر یک سقف بروند اما حالا یک ماهی هست که حتی خانواده خود را ندیده اند. هر دوی آنها سه سالی هست که مشغول کار هستند و از خوب و بد این روزهای کرونایی حرف های زیادی دارند.

ماجرای لغو مراسم ازدواج و کشیده شدن این ماجرا را به برنامه علی ضیا از زبان عروس خانم شنیدنی بود. وی اظهار داشت: قبل از همه‌گیری کرونا در ایران، تصمیم گرفته بودیم که 18 اسفند مصادف با تولد امام علی (ع)  و روز پدر مراسم عقد و عروسی داشته باشیم. اما از اوایل اسفند بیمارستان شهدای خلیج فارس، مرکز پذیرش بیماران کرونایی شد. ما هم تصمیم گرفتیم تا عروسی را به بعد از کرونا بیندازیم، هر چند که با مخالفت هایی از طرف خانواده روبرو شد اما خوشبختانه آن ها نیز نظر ما را پذیرفتند.

خودمان را ناقل ویروس فرض می‌کنیم!

رجبی ادامه داد: شب هجدهم که قرار بود مراسم عروسی ما باشد هر دو شب کار بودیم و همکاران با تجهیزات بیمارستانی یک عقد نمادین برگزار کردند و تصویر آن را از طریق پیج اینستاگرام برای علی ضیاء فرستادم. آقای ضیا به من در اینستاگرام پیام دادند. راستش را بخواهید آقای ضیا از مجری‌های مورد علاقه من هستند ولی زمان برنامه فرمول یک، مناسب نبود و ما شیفت بودیم. از طرفی ما در مواجهه مستقیم با بیماران کرونایی هستیم و خود را ناقل فرض می‌کنیم. جایی نمی‌رویم و با کسی ملاقات نمی‌کنم که به کسی سرایت نکند.

آقا داماد یک ماهی هست که به خانواده خود سر نزده است. واحدی مقدم گفت: ویروس کرونا یک ویروس فرصت‌طلب است که از هر سهل انگاری ما استفاده می‌کند تا بتواند وارد بدن ما شود. ما ترسی از ویروس کرونا نداریم اما خیلی عاقلانه است که احتیاط کنیم تا مبتلا نشویم. به همین خاطر هست که به رفت و آمد خود را کم کردیم.

سیل کمک‌های مردم به کادر درمانی بیمارستان

وی ادامه می دهد:  لقب مدافعان سلامت برای ما ارزشمند بود. در این مدت صحنه های که از دفاع مقدس شنیده بودیم با چشم خود دیدیم. مردم عزیز ما از مواد خوراکی، وسایل حفاظتی، لوازم مصرفی بیمارستان، مواد ضدعفونی کننده و خیلی چیزهای دیگر برای ما تهیه کردند و به بیمارستان آوردند که باعث دلگرمی ما بود.

رجبی نیز صحنه هایی را از محبت مردم میگوید که مو بر تن انسان سیخ می شود. وی بیان داشت: من وقتی کمک های مردمی می دیدم اشک از چشمانم جاری میشد. یک سری افراد با توجه به شرایطی که داشتن کمک های مختلفی کردند. دختر بچه ی ده ساله ای که استاد درست کردن دستبند بود با هنر خودش کلی دستبند درست کرد و برای تشکر به بیمارستان فرستاد. وقتی این‌چنین حرکات زیبا و قشنگی را می‌بینم تمام خستگی ها از بین می رود و با انرژی بیشتری سرکار حاضر می شوم و به شغلم افتخار میکنم.

مگه شما چیکار می‌کنید!

این پرستار جوان از تغییر دیدگاه مردم نسبت به کار آنها نیز گفت. وی ادامه داد: مردم واقعا متفاوت تر و در واقع خیلی بهتراز قبل با ما برخورد میکنند. من پرستار اورژانس هستم و روزهایی داشتیم که واقعا شلوع بود. بعضا بیماران و یا همراهانی را می دیدم که بی احترامی میکردند و زیاد این جمله را می‌شنیدیم که "مگه شما چیکار میکنید، وظیفته و ..." البته ما جز تحمل این صحبت ها کاری نمیکردیم. ولی اخیرا و بعد از این بیماری اکثر صحبت های بیماران تشکر و قدردانی است و این جمله "بیمار خودم را به شما می‌سپارم پرستار" را زیاد میشنویم. به نظر من این تغییر رفتار به علت تغییر نوع کار ما نیست چون ما همان کارهای سابق را انجام می دهیم، بیشتر بخاطر این هست که ما داریم با کرونایی مبارزه میکنیم که اکثرا افراد جامعه از آن ترس دارند و در واقع حیات انسان را تهدید میکند.

نمای سوم: پارسای 5 ساله با دلتنگی پدر و مادرش می‌جنگد

پارسا روزهاست که از پدر و مادر خود جدا شده و در خورموج زندگی می‌کند. پسر کوچکی که بخاطر شرایط کاری پدر و مادر پرستارش این روزها با دلتنگی مبارزه میکند. مرتضی اسکندری و فاطمه حسین زاده زوج جوانی هستند که دل از جگرگوشه خود کندند و در میدان نبرد با کرونا حضور دارند.

 

کرونا باعث شد مردم پرستاران را ببینند!

اسکندری 6 سالی هست که بعنوان پرستار مشغول فعالیت است. وی می گوید: ما یکی از سخت ترین شغل های دنیا را داریم. کاری که همزمان باید از توانایی بدنی و ذهنی با کمترین درصد خطا، برای ساعت های طولانی استفاده کرد. آنهم در جایی به نام بیمارستان که تمام مردم همه چیز را از پرستار میخواهند و پرستار باید جوابگو تمام مشکلات بیماران باشد. ما با امثال کرونا، سالهاست که میجنگیم ولی کرونا باعث شد مردم ما را ببینند.ما سالهاست جان خود را فدا کرده ایم ولی دیده نمیشد.

وی ادامه داد: خانواده درمان روزهای خوبی را سپری نمی‌کنند. نگرانی برای سلامت فرزندانشان اجازه زندگی راحت را از آنها گرفته است. ما از ابتدای شیوع بیماری کرونا خانواده های خود را ندیده ایم و مشغول خدمت حتی بدون یک روز مرخصی و استراحت هستیم. همسرم بی قرار و برای دوری پسرش اشک می‌ریزد ولی اشک هم مسکنی برای آرام شدن دل بی قرار دیدار نیست.

به اجبار پسرم را از خودم دور کرده‌ام! دلتنگم...

حسین پور در سال های گذشته پرستار نمونه شده اما با وجود اینکه او در این ایام حرفه ای عمل کرده و مشغول کار درمان است اما حس مادرانه سختی کار او را دو چندان کرده است. وی بیان داشت: از ابتدای شروع بیماری در کشور من پسر ٥ساله ام را به اجبار از خودم برای کاهش احتمال ابتلا به علت احتمال ناقل بودن خود و همسرم از خود دور کرده ام و این سخت ترین فراق دنیاست. با وجود همه درگیری ها یک لحظه از فکر جگر گوشه ام غافل نمیشوم.

درخواست مادرانه از مردم

وی با زبان مادرانه خود تقاضایی از مردم داشت. حسین پور ادامه داد: مردم عزیز، ما برای مبارزه با این بیماری از عزیزانمان دور مانده ایم، پدر، مادر و فرزندم را مدت هاست ندیده ایم و این بخاطر سلامت شماست. لطفا در خانه بمانید و کار را از این سخت تر نکنید.

اسکندری نقش آموزش پیش از واگیری را مهم میداند و اظهار داشت: ما برای نبرد همیشه آماده ایم ولی مردم کشور ما در زمینه پیش گیری بیماری و اهمیت آن آموزش مناسبی ندیده اند و مشکلات جاری در زندگی بعلت مسائل اقتصادی همراهی بخشی از مردم را کم رنگ کرده باشد.

این روزها که کادر درمان شرایط کاری طاقت فرسایی را بخاطر حجم بالای بیماران وشیفت های فشرده تحمل می‌کند وظیفه ما مردم این‌است که زحمت آن ها را افزون نکنیم. صحنه‌های زیبای از خودگذشتی در بین کادر درمان سکانس‌های بیشتری دارد اما این زیبایی زمانی نتیجه می‌دهد که همه مردم ایران در قطع زنجیره بیماری همراهی کنند و با در خانه ماندن و پرهیز از سفرهای غیرضرور زودتر این ویروس منحوس کنترل شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: علی ضیاء فرمول یک کرونا زوج بوشهری پرستار بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بیماران کرونا بیماری کرونا مراسم ازدواج استان بوشهر کادر درمان خلیج فارس علی ضیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۶۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، تامین هزینه و خدمات درمانی بیماران سرطانی و بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی و راه اندازی مجدد درمانگاه هلال احمر خبرهای مطرح شده در نخستین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مهاباد در قالب کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و زنان و خانواده بود.

فرماندار ویژه مهاباد با اعلام این خبر در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان از راه‌اندازی مجدد درمانگاه هلال احمر در هفته‌های آتی هم خبر داد.

حسن عباسی افزود: در حال حاضر حدود 80 درصد از هزینه های خدمات و درمان بیماران سرطانی که مراحل شیمی درمانی را طی می کنند پرداخت می شود.

او اضافه کرد: هر چند این امر برای نیازمندان به صورت کامل پرداخت می شود اما دولت در حال برنامه ریزی است تا  این هزینه ها را به صورت کامل برای همه بیماران سرطانی پرداخت و نیازهای دارویی آنها را تامین کند.

فرماندار ویژه مهاباد گفت: همچنین تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی که یکی از نیازهای منطقه بود در حال اتمام و بهره برداری است.درمانگاه هلال احمر که مدت ها راکد بود قرار است به زودی راه اندازی و دوباره فعال شود.

درادامه این نشست از ویژه برنامه های هفته سلامت با الگوگیری از شعار سال گفته شد.

 علیزاده آذر رئیس مرکز بهداشت مهاباد گفت: گلباران مزار شهدای مدافع سلامت، زنگ سلامت، راه اندازی کلینیک سیار دندانپزشکی به مدت سه روز، ویزیت رایگان در قالب بسیج جامعه پزشکی در مناطق کمتر برخوردار، برپایی ایستگاه سلامت در حاشیه برپایی نماز جمعه، آموزش مردم با محور حفظ و ارتقای سلامت در پایگاه های سلامت توسط مراقبین سلامت از ویژه برنامه های هفته سلامت در شهرستان مهاباد است.

تشدید نظارت ها بر نحوه عملکرد رستوران ها و غذاخوری ها، ارایه برنامه های ادارات در مسیر حفظ و ارتقای سلامت عمومی، فراهم کردن بستر فرهنگ سلامت اجتماعی  با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و فضای مجازی و تجلیل از فعالان حوزه سلامت از دیگر برنامه‌ها و محورهای مهم این جلسه بود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اعلام برنامه‌های هفته ملی خلیج فارس و روز معلم در قشم
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • ببینید | روایت ملی‌پوش کاراته نابینایان از برخورد عجیب مردم در یک مورد خاص: انگار در روز روشن بی‌حیا شده‌ایم!
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت