Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها همه جا صحبت از کروناست، گویی همه چیز در کرونا خلاصه شده، به عبارتی این ویروس یکی اعضای نامرئی جامعه شده است که ردپای آن در همه جا حس می شود.

حال این که این ویروس ذره بینی در کجا و با چه خطرات و دشواری هایی تشخیص داده می شود حکایتی دارد که باید ردپای آن را در آزمایشگاه های تخصصی ویروس شناسی جایی که متخصصان ایثارگر کشورمان به صورت ۲۴ ساعته و جان برکف فعالیت می کنند، دنبال کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آزمایشگاه ها خانه کروناست، مکانی که نقطه اطمینان خاطر برخی مبنی بر عدم مثبت بودن تست کرونایشان و در مقابل نقطه اضطراب و نگرانی برخی دیگر به دلیل ابتلا به این ویروس است.

دکتر سید علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به شیوع پاندمی ویروس کووید ۱۹ در سراسر دنیا اظهار کرد: تشخیص ویروس کرونا به صورت اختصاصی در آزمایشگاه های ملکولی کشور در حال انجام است.

وی افزود: در این آزمایشگاه با دو هدف ژنی آزمایشات تخصصی با حساسیت بالا برای شناسایی ویروس کرونا انجام می شود.

استاد دانشگاه با اشاره به این که ویروس کرونا تمایل زیادی به ایجاد عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی دارد، خاطرنشان کرد: نمونه هایی که در دستگاه تنفسی فوقانی ارائه می شود ممکن است از حساسیت کافی برخوردار نباشد بنابراین در تشخیص این ویروس نمونه برداری از دستگاه تنفسی تحتانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

ناجی، مهارت در نمونه برداری را یکی دیگر از نقاط قوت متخصصان علوم آزمایشگاهی دانشگاه عنوان کرد و افزود: آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری از زمان شیوع و شناسایی ویروس کرونا پیشرفت های زیادی داشته و با اصلاح روش های نمونه گیری، پوشش حداکثری در ارائه خدمات به مردم داشته است.

انجام روزانه بیش از ۵۰۰ تست کرونا 

رئیس مرکز آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به این که آزمایشگاه بیمارستان مسیح دانشوری یکی از مراکز سه گانه تشخیص ویروس کووید ۱۹ در مراکز دولتی است، تاکید کرد: این مرکز روزانه تعداد زیادی نمونه تست از بیماران و افراد مشکوک به بیماری را مورد آزمایش قرار می دهد که این آمار در بیشتر موارد به رقمی بیش از ۵۰۰ نمونه تست افزایش می یابد.

ناجی گفت: همکاران ما در آزمایشگاه های تشخیص ویروس کووید ۱۹ به صورت ۲۴ ساعته و در دو شیفت کاری فعالیت می کنند تا پاسخگوی بیماران و سایر مراکز ارجاع نمونه ها در بالاترین سطح ممکن باشند.

بیمارستان مسیح دانشوری، فقط بیمار کرونایی پذیرش می کند

وی افزود: تمام نمونه‌های مناطق تحت پوشش این دانشگاه به این مرکز ارسال می‌شود البته بیمارستان مسیح دانشوری نیز بیمارستان تخصصی کروناست و افراد مبتلا در این بیمارستان بستری می‌شوند. نمونه‌ها برای بررسی از مراکز درمانی دولتی و خصوصی نیز در صورت نیاز به این بیمارستان انتقال پیدا می‌کنند.

این استاد دانشگاه از تغییر چیدمان بیمارستان مسیح دانشوری خبر داد و تاکید کرد: این بیمارستان تا زمان پایان اپیدمی کرونا خدمت دیگری را ارائه نمی دهد و صرفا با تمرکز بر تشخیص و درمان بیماران مبتلا به کرونا فعالیت خواهد کرد.

ناجی با اشاره به تاکید سازمان جهانی بهداشت مبنی بر شناسایی بیماران مبتلا به کرونا توضیح داد: این هشدارها دلیل کافی نیست که با بروز هر علامتی تقاضای آزمایش از سیستم درمانی داشته باشیم بنابراین انجام تست و ضرورت آزمایش از قاعده ای کلی پیروی می کند که باید مورد توجه قرار بگیرد.

کادر درمان دچار فرسودگی شده اند

این استاد دانشگاه به مردم توصیه کرد که تا پایان اپیدمی ویروس کرونا در خانه بمانند و افزود: تک تک مردم می دانند که در تعطیلات نوروز به سر می بریم تعطیلاتی که همه دوست دارند سفر کنند و دید و بازدیدهای نوروزی را انجام دهند ولی مردم این موضوع را در نظر داشته باشند که امسال سالی خاص و ویژه است و باید متناسب با آن رفتارهای خاص داشته باشیم. کادر درمان دچار فرسودگی شده اند.

ناجی از مردم فهیم ایران درخواست کرد که همانند همیشه همبستگی و درک مقابل از موقعیت ها و بحران ها را به نمایش بگذارند و با سفر و تردد غیر ضروری در سطح شهر به همنوعان و کادر درمان کمک کنند تا گردش ویروس در کشور کاهش یابد.

وی از تمامی پرسنل کادر درمان، بهداشت و ایثارگران خط مقدم مقابله با ویروس کووید ۱۹ از مرحله  شناسایی تا درمان  قدردانی کرد.

متخصصان علوم آزمایشگاهی در خط مقدم مقابله با کرونا

دکتر مهدی اله بخشیان هیئت علمی و عضو گروه هماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به دشواری های محیط های آزمایشگاهی تشخیصی ویروسی اظهار کرد: متخصصان و کارشناسان علوم آزمایشگاهی در این حوزه به عنوان خط مقدم شناسایی ویروس کرونا با آخرین روش ها و متدهای تشخیصی خدمات ویژه ای ارائه می دهند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: متخصصان و کارشناسان علوم آزمایشگاهی با نمونه های مستقیم بیماران در ارتباط هستند که این موضوع ریسک ها و مخاطرات این بخش را دوچندان می کند.

به گفته اله بخشیان یکی از بیشترین گروههای خطر کادر درمان متخصصین و کارشناسان در آزمایشگاه ها هستند، چون به شکل مستقیم به نمونه هایی سروکار دارند که گاها مملو از ویروس است و در چشم برهم زدنی می تواند این افراد را آلوده کند.

آزمایشگاه ها ۲۴ ساعته کار می کنند

وی با اشاره به مراجعات مردم و ارائه نمونه ها از سایر مراکز درمانی به آزمایشگاههای کل کشور گفت: در این روزهای کرونایی این مراکز به صورت شبانه روزی و ۲۴ ساعته در حال فعالیت و ارائه خدمات هستند که این  فشار کاری بیش از حد مشکل خستگی  و فرسودگی کادر علوم آزمایشگاهی را دوچندان می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خطاب به هموطنان توصیه کرد: به نمایندگی از کارشناسان و متخصصان علوم آزمایشگاهی از مردم خواهشمندم توصیه ها را جدی بگیرند چرا که ابتلا به بیماری کرونا یک تهدید جانی برای تمام گروهها است.

بیماران کرونایی ۵۰ درصد ظرفیت های بیمارستانی را درگیر کرده اند

اله بخشیان ضمن مقایسه ویروس کرونا با آنفلوآنزا و یا سرماخوردگی توضیح داد: هیچ وقت تخت های بیمارستانی به شکلی محسوس درگیر بیماران آنفولانزا نبود ولی در حال حاضر با وضعیتی مواجه هستیم که کرونا تقریبا بیش از ۵۰ درصد ظرفیت بیمارستانی را درگیر کرده است.

وی با بیان این که راه پیشگیری از کرونا کاملا مشخص است تاکید کرد: باید افراد در خانه های خود بمانند تا زنجیره انتقال شکسته شود، وگرنه کشور با فاجعه ای جبران ناپذیر مواجه خواهد شد و ممکن است برخی از مردم زمانی به خود بیایند که تعداد زیادی از عزیزان خود را از دست داده باشند.

کووید ۱۹ پیر و جوان نمی شناسد

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این  که کووید ۱۹ پیر و جوان نمی شناسد و اصلا با هیچ فردی شوخی ندارد اظهار کرد: در این شرایط بحرانی کادر بهداشتی و درمانی در خطر هستند و این عزیزان از کادری که بر بالین بیمار حاضر است تا فردی که در آزمایشگاه و یا بدنه اداری درمان فعالیت می کند جان خود را در کف دستشان گذاشته اند. این افراد علاوه بر مخاطرات شغلی زیر بار شیفت های طولانی خسته و فرسوده شده اند.

اله بخشیان توضیح داد: از مردم خواهش می کنم توصیه ها را جدی بگیرند، هیچ راهی در هیچ جای دنیا وجود ندارد که پرسنل درمان از ابتلا به  ویروس در امان باشند. به هر حال وقتی با نمونه بیمار کار می کنیم و یا بربالین حاضر می شویم بایید تنفس کنیم و ممکن است هر لحظه در خطر باشیم.

کادر درمان ۱۰۰ برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی: ریسک ابتلا در کادر درمان بیش از ۱۰۰ برابر افراد عادی است که در خارج از محیط درمان و بیمارستان تردد می کنند. بنابراین این موارد گواه این است که امروز کادر پزشکی و درمان در جبهه نبرد فعالیت می کنند.

وی نهفتگی ویروس به مدت ۱۴ روز و انتقال آن به سایر اعضای خانواده را یکی دیگر از نگرانی های کادر درمان دانست و یادآور شد: اگر مردم همکاری کنند و توصیه ها را جدی بگیرند قطعا به برادران و خواهران خود در خط مقابله با این ویروس کمک کرده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: کادر درمان تمام قد ایستاده اند تا جان هموطنان خود را نجات دهند و تنها خواهش این عزیزان این است که در ساعاتی که جانانه با تمام جسم و روح خود در شیفت های طولانی و لباسهای کلافه کننده  خدمت می کنند، هموطنان با دلایلی مثل دید و بازدید و سفر بار بیشتری بر دوش این عزیزان تحمیل نکنند.

کادر درمان با عشق خدمت می کنند، با بی توجهی نفس این عزیزان را نگیریم

وی در ادامه با اشاره به این که سفر رفتن و بی توجهی به توصیه به جز این که آمار تلفات و مراجعات را به بیمارستانها ومراکز آزمایشگاهی بیشتر می کند، آورده دیگری ندارد اظهار کرد: افرادی که این اقدامات را انجام می دهند نفس کادر درمان را می گیرند، کادر درمانی که با عشق به مردم خدمت می کنند.

اله بخشیان تاکید کرد: از مردم خواهش می کنم به تمامی کادر درمان اجازه بدهند تا این بحران را نیز پشت سر بگذارد و این مشکل و اپیدمی هم سربلند بیرون بیایم.

وی با بیان این که متخصصان در آزمایشگاه، با نمونه های غالبا آلوده روبرو هستند توضیح داد: محیط آزمایشگاه بر خلاف سایربخش های ایزوله است، تقریبا تمامی محیط آزمایشگاه به ویروس کرونا آلوده است و این در حالی است که بعضی از تجهیزات و بخش ها امکان گندزدایی کامل را ندارد و حفاظت ها هم حفاظت کاملی نیست. این موضوع شدیدا این افراد را در معرض خطر قرار می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه همچنین به کارشناسان علوم آزمایشگاهی توصیه کرد که بیش از پیش سلامت و مراقبت از خود را  جدی بگیرند و گفت: متاسفانه در این مدت حدود دوماه بسیاری از همکاران علوم آزمایشگاهی به کرونا مبتلا و شماری نیز در مراحل پیشرفته بیماری جان باختند.

وی ادامه داد: تمامی کادر درمان، متخصصان علوم آزمایشگاهی و حتی سایر پرسنل بیمارستانها کاملابه خطرات این ویروس آگاهند ولی با تمام این موارد به دلیل حس وطن پرستی و انسان دوستی به مردم  بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت ارائه می دهند.

آزمایش، مهمترین روش تشخیص قطعی بیماری کرونا

سیدمحمدرضا یثربی رئیس اداره امور آزمایشگاه های معاونت درمان دانشگاه نیز در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به شیوع بیماری کرونا، درباره اقدامات این اداره اظهار داشت: با آغاز شیوع بیماری کرونا و روند افزایشی آن در روزهای اول بیمارستان مسیح دانشوری بعنوان تنها مرکز تخصصی درمان این بیماری در دانشگاه، آزمایش تشخیصی کرونا را انجام می داد. اما با افزایش تعداد بیماران و اهمیت کیفیت انجام آزمایش، آزمایشگاه های توانمند بخش دولتی و خصوصی در انجام این آزمایش شناسایی و ارزیابی شد. که با هماهنگی های صورت گرفته وارد چرخه تشخیصی بیماری شدند.

همه بیماران نیازمند انجام آزمایش تشخیصی بیماری کرونا نیستند

یثربی در این رابطه توضیح داد: آزمایشگاه های دارای مجوز، این آزمایش را برای بیماران بستری انجام می دهند. زیرا علاوه بر کمبود کیت های آزمایشگاهی، بیمارانی که در انجام امور زندگی خود دچار مشکل نیستند نیاز به آزمایش ندارند. و هر بیمار مبتلا نیازمند خدمات تخصصی نیست و با رعایت اصول خود مراقبتی و قرنطینه در منزل درمان می شود.

وی با اشاره به اهمیت ازمایش در تشخیص قطعی، اظهار کرد: با مراجعه بیمار به مراکز درمانی، روش های تشخیصی از قبیل بررسی علائم بالینی و سی تی اسکن ریه انجام می شود. اما آنچه که به اثبات قطعی بیماری کمک می کند، قطعا انجام آزمایش است.

آزمایشگاه ها، نزدیکترین نقطه به کرونا

در بخش دیگر از این گفت و گو دکتر دکتر فرانک کازرونی مدیر گروه علوم آزمایشگاهی دانشگاه  نیز با اشاره به چالش های متخصصان علوم آزمایشگاهی در مواجه با کرونا اظهار کرد: کارشناسان این حوزه از ابتدایی ترین موارد مشکوک تاموارد نهایی درمان، در  خط مقدم مقابله با این ویروس با بالاترین حساسیت و دقت در نتیجه درگیرهستند.

وی با بیان این که مکان اصلی و نزدیکترین نقطه به کرونا، آزمایشگاهها هستند خاطرنشان کرد: در این آزمایشگاهها تعدادی از متخصصان جوانان کشورمان  به صورت شبانه روزی مشغول فعالیت هستند.

پافشاری مردم برای انجام تست کرونا منطقی نیست

کازرونی  با بیان این که مراجعات مکرر و پافشاری مردم به انجام تست کرونا منطقی نیست به شهروندان توصیه کرد: بهترین کار در خانه ماندن و جلوگیری از تردد غیرضروری است تا این بحران نیز رفع شود.

وی ادامه داد: تمامی آحاد جامعه باید خود را ملزم بدانند که در خانه ها بمانند،  امروز همه در مقابل تک تک  همنوعانمان مسوول هستیم و باید کمک کنیم تا از یک این فاجعه انسانی جلوگیری شود.

برچسب‌ها کرونا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پروندهٔ خبری پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کرونا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متخصصان علوم آزمایشگاهی بیمارستان مسیح دانشوری عضو هیئت علمی دانشگاه آزمایشگاه ها ویروس کووید ۱۹ بیماری کرونا ویروس شناسی ویروس کرونا جدی بگیرند کادر درمان تست کرونا ۲۴ ساعته نمونه ها خط مقدم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۷۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب مرکز غیرمحاز مامایی در اردبیل/متهم به مراجع قضایی معرفی شد

رامین نسیمی دوست در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: طی بازدیدهای مداوم و نامحسوس کارشناسان اداره نظارت بر درمان دانشگاه یک محل غیرمجاز مامایی در اردبیل به دلیل دخالت افراد فاقد صلاحیت علمی در امور درمان و انجام خدمات غیرمجاز درمانی، شناسایی شد.

وی با بیان اینکه این واحد با همکاری اداره اماکن انتظامی پلمب شد، افزود: افراد متخلف به مراجع قضائی معرفی شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل بیان کرد: انجام هرگونه مداخلات و اقدامات پزشکی و دندانپزشکی، طب سنتی، زیبایی و کاشت مو در مراکز غیرمجاز و توسط افراد غیر مرتبط ممنوع بوده و باید در مراکز معتبر و زیر نظر متخصص مربوطه انجام شود.

نسیمی دوست خاطرنشان کرد: هم استانی‌ها می‌توانند هرگونه تخلف مربوط به حوزه درمانی یا دخالت غیر مجاز افراد فاقد صلاحیت در امر درمان‌های پزشکی و دندانپزشکی را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت یا اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌ها گزارش دهند.

کد خبر 6088418

دیگر خبرها

  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • پلمب مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل/متهم به مراجع قضایی معرفی شد
  • پلمب مرکز غیرمحاز مامایی در اردبیل/متهم به مراجع قضایی معرفی شد
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • پلمب یک مرکز غیر مجاز خدمات زیبایی در سمنان
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • ارایه رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت آزمایشگاهی در مرکزی