Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-08@19:21:45 GMT

تاریخچه و نقشه جامع شهر اندیمشک در ویکی آنا

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۹۰۱۴۴

تاریخچه و نقشه جامع شهر اندیمشک در ویکی آنا

نقشه جامع شهر اندیمشک را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا, اندیمِشک از شهرهای شمال استان خوزستان است و در ارتفاع ۱۷۶ متری از سطح دریا، در کوه‌پایه زاگرس میانی قرار گرفته‌است. اندیمشک دارای سه سد با نام‌های کرخه، دز و بالارود است. این شهر یکی از مراکز عمده تجمع گویش‌وران زبان لری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فصل تابستان گرمای هوای اندیمشک تا حدود ۵۲ درجه سانتی‌گراد نیز رسیده‌است. فصل سرد آن نیز پر باران است. واژه اندیمشک که دگرگون شده «هندی مشک» است که در کنار خرابه‌های شهر قدیم «لور» و «اری‌ترین» ساخته شده‌است. لور شهری آباد بوده که مورخین نیز از آن نام برده‌اند، اما از قرون و سطی به بعد از آبادی آن کاسته شده و پس از آن رو به ویرانی نهاده‌است. اندیمشک دارای معدن شن، سنگ و گچ در ایستگاه شهبازان است اندیمشک با داشتن ۴ نیروگاه سکیل ترکیبی و سه سد دز و کرخه و بالارودیکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تولید انرژی کشور محسوب می‌شود. راه‌آهن این شهر به عنوان مرکز کل ناحیه راه‌آهن زاگرس و از نقاط حساس راه‌آهن تهران-جنوب به‌شمار می‌آید. ایستگاه راه‌آهن اندیمشک از اولین و قدیمی‌ترین و مهم‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن کشور از زمان جنگ جهانی تا جنگ تحمیلی محسوب می‌شود که هم‌اکنون نیز نقش بسیار مهمی در جابجایی مسافران شمال خوزستان دارد. همچین این شهرستان اندیمشک در مسیر جاده ترانزیت کشوری و در ۷۲۰ کیلومتری تهران و ۱۶۰ کیلومتری اهواز قرار دارد.

تاریخچه
اندیمشک که واژگون شده «هندی مشک» است که در کنار خرابه‌های شهر قدیم «لور» و «اری ترین» ساخته شده است. لور شهری آباد بوده که مورخین نیز از آن نام برده اند، اما از قرون و سطی به بعد از آبادی آن کاسته شده و پس از آن رو به ویرانی نهاده است. در روزگار فتح‌علی‌شاه قاجار شخصی به نام حاج صالح خان مکری(حکمران شوشتر و دزفول) در کنار ویرانه‌های باستانی شهر لور دژی ساخت و آنرا قلعه «صالح آباد» نامید، تا این که در اواخر دوره قاجاریه روستای صالح آباد در 2 کیلومتری این دژ بوسیله ایل «سگوند» ساخته شد که شامل سیاه چادرها و کپرهای این ایل و برخی از مهاجران لر بختیاری بود. اما دیری نگذشت که راه آهن سراسری جنوب افتتاح شد و سیاه چادرها و کپرها از میان رفته و صالح آباد، اندیمشک نامیده شد. در این دوران بود که اندیمشک راه گسترش و پیشرفت را پیمود. شهر اندیمشک شهری توریستی و از نظر موقعیت راه‌های شوسه، اصلی و مرکزی مهم می‌باشد، زیرا تنها شهری است که استان خوزستان، لرستان و کرمانشاهان را به هم ارتباط می‌دهد. در سمت شمال شرقی شهر، دشتی بایر است که از قدیم مردم به آن لور گفته اند و همان سرزمین عیلامِ تاریخی می‌باشد.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: اندیمشک نقشه شهرها راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۰۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه‌های تامین آب مشهد وارد مدار می‌شوند

به گزارش قدس خراسان، عیسی کلانتری در نشست خود با مدیران و اساتید دانشگاه در حوزه آب استان که ظهر امروز در محل آب منطقه ای خراسان رضوی برگزار شد عنوان کرد: بین ساخت وساز و توسعه تفاوت وجود دارد و باید به وجود تفاوت بین مفاهیم رشد و توسعه هم پرداخت و اگر به ساخت و سازها مطالب غیر سازه ای اضافه کنیم توسعه رخ می دهد و برای توسعه در بخش آب باید پروژه های غیرسازه ای هم فعال شوند.

وی افزود: اصلی ترین موضوعی که در سازگاری با کم آبی می تواند به ما کمک کند مدیریت تقاضا است،نقشه راه به دنبال مدیریت تقاضا است تا در اقلیمی مانند خراسان رضوی فرزندان آن به جای رفتن به سمت شغلی هایی مانند کشاورزی که آب فراوان مصرف می کند به سمت شغلی بروند که مصرف آب در آن جزو اولویت ها باشد.

کلانتری ضمن تاکید بر کاهش مصرف آب در بخش های مختلف تشریح کرد: در نقشه راه برای شهری مانند مشهد که زائر، مجاور و مهاجر دارد نیازها دیده شده و آن چیزی که می توان کمک کننده باشد و در نقشه راه اضافه شده مدیریت تقاضا و جهت دهی به توسعه است و توسعه باید به سمت خدمات و صنعت حرکت کند و این به معنای معیشت جایگزین است.

سخنگوی صنعت آب کشور تامین شغل برای جمعیت مشهد را ضروری دانست و گفت:آب برنامه ریزی شده را به شدت قبول داریم اما کفایت نمی کند و نیاز به باز تخصیص آب وجود دارد و مردم هر شهر نسبت به شهری که در ان زندگی می کنند باید به سراغ شغلی بروند که کمترین نیاز آبی را داشته باشد.

وی ادامه داد: تمام مسئولان وزارت نیرو به صورت دقیق در جریان موضوعات مربوط به تامین آب مشهد و استان هستند و مسائل آن را طی سفرهای متوالی که به شهر مشهد داشته اند رصد می کنند و براساس برنامه ریزی های انجام شده در حضور وزیر نیرو قبل از فصل گرما به میزانی که پاسخگوی تنش آبی باشیم پروژه های تامین آب مشهد وارد مدار خواهند شد و یکی از پروژه های مد نظر ما مدیریت مصرف است و به هیچ عنوان جیره بندی آب مشهد در دستور کار نیست.

کلانتری ضمن تاکید بر مدیریت مصرف آب عنوان کرد: بین مدیریت مصرف و جیره بندی تفاوت فراوان وجود دارد و یکی از مسائلی که باید توسط مردم مشهد رعایت شود کاهش ۱۰تا ۱۵ درصدی مصرف آب است و پیشرفت پروژه انتقال آب از دریای عمان به مشهد در حدود ۱۵ درصد است که به خوبی در حال پیش روی است.

وی به اهمیت نقش تشکل ها در مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی اشاره کردو گفت: در برنامه هفتم توسعه و نقشه راه این مبحث آمده که تصدی گری ها در بخش آب زیرزمینی از دولت به تشکل ها سپرده شود تا به جای اینکه دولت با یک میلیون چاه را مدیریت کند، حفظ ۶۰۰ تا ۷۰۰آبخوان را به تشکل ها بسپارد.

طاهره فجرداودلی

دیگر خبرها

  • پروژه‌های تامین آب مشهد وارد مدار می‌شوند
  • تاریخچه ۲۵۰۰ ساله کارت اعتباری در ایران
  • درمان ضد انگلی بیش از ۹ هزار راس دام سبک در اندیمشک
  • متوسط سالانه ساخت راه آهن در کشور
  • تدوین اصول سه گانه در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور
  • نقشه بی‌رحمانه پدر برای فروش کلیه فرزندش
  • روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر + تاریخچه، شعار و پوستر World Red Cross and Red Crescent Da
  • روز جهانی آسم ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر World Asthma Day
  • تدوین نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین
  • فیلمی از خروش رودخانه در روستای خانیله اندیمشک