Web Analytics Made Easy - Statcounter

میترا جودکیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا دارد؛ از این رو رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریزمغذی‌ها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نداشتن تغذیه درست، کمبود مواد غذایی، کمبود ویتامین‌هایی نظیر A ، D و C و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلاء به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول، بیان کرد: به منظور افزایش سطح ایمنی بدن باید روزانه از منابع غذایی و ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزیجات از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گوجه فرنگی، پیاز خام، شلغم، انواع مرکبات مانند لیموترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی، نارنج و کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کرد.

جودکیان تصریح کرد: با توجه به نقش ویتامین‌های A و E در تقویت سیستم ایمنی بدن باید روزانه از منابع غذایی، ویتامین A و منابع گیاهی مانند انواع سبزی‌ها و میوه‌جات زرد و نارنجی، هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم‌مرغ، شیر، لبنیات و منبع غذایی ویتامین E و روغن‌هایی مانند کانولا، گلرنگ، آفتابگردان و ذرت استفاده کرد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی و سایر مراجع علمی هیچ‌گونه توصیه جدیدی مبنی بر مصرف مکمل ویتامین D به منظور پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و ویروس کرونا ارائه نکرده‌اند؛ لذا در شرایط فعلی با توجه به نقش ویتامین D طبق روال قبلی و مطابق با دستورالعمل‌های کشوری موجود و برنامه کشوری باید مکمل یاری را در تغذیه رعایت کرد.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول، یادآور شد: برای کودکان سه روزه تا پایان ۲۴ ماهگی قطره ویتامین آ. د باید به صورت روزانه یک سی‌سی معادل ۲۵ قطره استفاده شود.

جودکیان با بیان اینکه نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله نیز برای تأمین ویتامین D باید هرماه یک عدد قرص ژله‌ای ۵۰ هزار واحدی مصرف کنند، اضافه کرد: جوانان، میان‌سالان و سالمندان نیز باید ماهانه یک عدد قرص ژله‌ای ۵۰ هزار واحدی ویتامین D مصرف کنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: همچنین مادران باردار از شروع بارداری تا زمان زایمان باید روزانه یک عدد قرص ژله‌ای یک هزار واحدی و مادران شیرده در ۶ ماه نخست بارداری باید روزانه یک عدد قرص ژله‌ای یک هزار واحدی مصرف کنند.

وی به توصیه‌های ایمنی غذایی برای پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: ویروس کرونا در شرایط انجماد بسیار پایدار بوده است و در دمای منفی ۲۰ درجه تا ۲ سال می‌تواند زنده بماند؛ از آن جایی که کرونا به دمای معمولی پخت (۷۰ درجه) حساس است؛ بنابراین به عنوان یک اصل کلی باید از مصرف محصولات حیوانی مانند شیر، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، مرغ و ماهی خام و نیمه پخته اجتناب کرد.

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی دزفول در ادامه اظهار کرد: هنگام استفاده و آماده‌سازی مواد خام حیوانی مانند شیر خام، گوشت و سایر فرآورده‌های حیوانی برای جلوگیری از آلودگی سایر مواد غذایی باید دست‌ها به طور کامل شست‌وشو شوند.

جودکیان تأکید کرد: از تخته و چاقوی جداگانه برای خُرد کردن گوشت خام و مواد غذایی پخته استفاده و از تماس مستقیم با حیوانات خودداری شود.

وی ضمن توصیه به پرهیز از ذبح، فروش، تهیه و یا مصرف گوشت حیوانات وحشی و اهلی مریض و مرده با علل ناشناخته، گفت: هنگام مراقبت و غذا دادن به بیمار و کودک خردسال قبل و بعد از هر غذا دادن به آنها حتماً دست‌های خود و بیمار را ضدعفونی و از ظروف، قاشق و چنگال شخصی استفاده شود.

جودکیان از شهروندان خواست از خرید مواد غذایی فله و باز خودداری کنند و افزود: امکان انتقال ویروس کرونا از طریق بسته‌های مواد غذایی وجود دارد؛ لذا توصیه می‌شود این بسته‌ها قبل از مصرف شسته شوند.

کد خبر 4887236

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی دزفول بهداشت درمان تغذیه سلامت خوزستان ویروس کرونا ویروس کرونا ستاد مقابله با کرونا شیوع کرونا بوشهر ایلام گرگان ماسک طبی شهرکرد ضدعفونی بارش باران حوادث چهارشنبه سوری سیلاب نوروز قزوین دانشگاه علوم پزشکی دزفول باید روزانه ویروس کرونا هزار واحدی مواد غذایی ایمنی بدن ویتامین D

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۶۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو

به گزارش خبرآنلاین، «خدیجه رحمانی» متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در پاسخ به این سوال که بیشتر کمبود کدام ویتامین در کشور وجود دارد گفت: کمبود ویتامین B۱ در کشور بیشتر دیده می‌شود. با الگوهای مصرفی که وجود دارد باید آن را در غلات گنجاند. مثلا نان‌ها باید برای دریافت این ویتامین تصفیه نشده باشند، اما متلاسفانه بیشتر نان‌های ما تصفیه شده است و برای همین ویتامین B۱ دریافت نمی‌شود.

تاثیر ویتامین B بر خلق و خو

به گزاش ایلنا، رحمانی درباره تاثیر ویتامین‌ها روی کیفیت خلق و خو نیز توضیح داد: ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در کمک به مغز در تولید سطح کافی مواد شیمیایی مورد نیاز برای مدیریت خلق و خو و سایر عملکردها دارند. بنابراین ویتامین‌های گروه ب در خلق و خو به‌ دلیل نقشی که در متابولیسم بدن دارند بسیار تاثیرگذارند. اگر کسی دارای مقادیر کم ویتامین B و به ویژه B۱۲ باشد، احتمال دارد علائم افسردگی را تجربه کند. به ویژه B۱۲ در کاهش خستگی شناخته شده است.

وی افزود: ویتامین B۳ نیز که در تولید سروتونین نقش دارد بسیار اهمیت دارد. در افراد مبتلا به افسردگی، سطح سروتونین آنها پایین است. توزیع ویتامین B۳ در مواد غذایی زیاد است و عمدتا کمبود آن کمتر پیش می‌آید. مگر کسی مشکلات گوارشی داشته باشد. اما جذب ویتامین B۱ و B۲ از طریق مواد غذایی کمتر است. B۲ بیشتر در شیر و لبنیات یافت می‌شود. اگر به این دست لبنیات حرارت زیاد داده نشود و در معرض نورآفتاب قرار نگیرند، چون نور آفتاب آنها را از بین می‌برد، ممکن است با این شرایط بیشتر جذب بدن شوند. چون ویتامین گروه B نسبتا ناپایدارند و در مراحل پخت بین ۳۰ تا ۶۰ درصد آنها از بین می‌رود برای همین کمبود آن بیشتر حس می‌شود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902665

دیگر خبرها

  • ویتامین B روی عصبانیت چه اثری دارد؟
  • مصرف روزانه پیاز چه خواصی دارد؟
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • ویتامینی که چربی کبدچرب را دفع می‌کند
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو