Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

با آغاز سال 1397 و سپس با شروع تحریم ها علیه کشورمان، قیمت ارز روند صعودی خود را با شیب تندتری ادامه داد و این جهش ارزی موجب شد تا قیمت کالاهای مختلف از جمله مسکن رشد چشمگیرتری را داشته باشند.

به گزارش تابناک اقتصادی، در ابتدا با رشد قیمت مسکن، معاملات بازار بیشتر به سمت مسکن هایی با متراژ کمتر و سپس به سمت مسکن هایی با طول عمر بنای بیشتر رفت اما پس از مدتی قیمت به اندازه ای افزایش یافت که مردم دیگر حتی توانایی خرید مسکن های کم متراژ و با طول عمر بنای بیشتر را نیز نداشتند و همین عامل باعث شد تا معاملات مسکن در 8 ماه ابتدایی سال 98 اخیر چشمگیرتری را تجربه نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین از شهریورماه 1398 با آغاز ثبت نام طرح مسکن ملی اندکی از التهابات بازار مسکن کاسته شد و قیمت مسکن روند نزولی را طی نمود و کارشناسان بازار مسکن، همین موضوع را سرآغاز دوره رکود دو تا سه ساله بازار مسکن دانستند. در آذر ماه اما در بازار مسکن اتفاقات دیگری رقم خورد. از این ماه دوباره روند صعودی به قیمت مسکن بازگشت.

به تازگی دفتر اقتصاد مسکن گزارش بازار معاملات مسکن در شهر تهران در اسفند ماه 1398 را منتشر کرده است. این گزارش نشان می دهد که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در اسفندماه سال 98 در مقایسه با بهمن ماه سال 98 و مدت مشابه سال 97 به ترتیب با رشد 8.7 درصدی و 42.2 درصدی به 15 میلیون و 658 هزار تومان افزایش یافته است. نمودار زیر نشان می دهد که این قیمت بعد از قیمت مسکن در تیرماه 98 بالاترین، قیمت مسکن در سال گذشته بوده است.

روند افزایش قیمت مسکن در ماه های انتهایی سال 98 در حالی رخ داد که در ماه های آذر، دی و بهمن معاملات نیز روند صعودی را طی نمود اما در اسفندماه به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش رفت و آمدها معاملات مسکن با اُفتی 24.4 درصدی در مقایسه با بهمن ماه به 10 هزار و 242 فقره معامله کاهش یافت.

حالا پرسش بسیاری از متقاضیان مسکن این است که با شیوع ویروس کرونا و کاهش تعداد معاملات در آخرین سال ماه گذشته، وضعیت بازار مسکن در سال جاری چگونه خواهد بود؟

مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در پاسخ به این پرسش گفت: متاسفانه مدتی است که فضای اقتصادی ایران و به طور کلی دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا با ابهام رو به رو شده است و حتی کشورهای توسعه یافته هم به دلیل شیوه این ویروس ناگهان خود را در وضعیت نامناسبی دیده اند. هم اکنون دنیا با پدیده ای رو به رو است که رشد خطی و ساده ای را ندارد بلکه این پدیده با رشد تصاعدی و نمایی در حال پیش روی است و واقعا نمی توان با قاطعیت گفت که دو هفته آتی شبیه به دو هفته گذشته خواهد بود.

مرتب شرایط در حالت تغییر است و ابعاد فاجعه روز به روز گسترده تر می شود و تا جایی پیش روی کرده که شیوع این ویروس از مرحله بیماری فراتر رفته و به یک بحران اجتماعی و اقتصادی در کل دنیا تبدیل شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا طبیعتاً تمام بازارها را تحت تاثیر قرار خواهد داد و هم اکنون آثار این ویروس را در بازار نفت، بورس، مواد اولیه و ... به وضوح مشاهده می کنیم. این وضعیت شرایط متفاوتی را برای دنیا در ماه های پیش رو رقم خواهد زد.

سطان محمدی گفت: بسیاری این تصور را دارند که ابعاد شیوع ویروس کرونا را باید به صورت هفتگی و ماهانه مورد ارزیابی قرار داد اما واقعیت این است که این ابعاد فراتر از یک سال خواهد بود و حتی ممکن است در خوشبینانه ترین حالت دامنه این نوسان به دو سال آینده هم کشیده شود.

بنابراین پیش بینی بازارها در چنین شرایطی کار جسورانه و دشواری است. وی تصریح کرد: باید دید این شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر بخش تقاضا و عرضه مسکن خواهد گذاشت.

در بخش تقاضا، قطعا درآمد ملی با اُفت مواجه خواهد شد و توان مردم برای اینکه بتوانند سرمایه گذاری دقیقی انجام بدهند یا سطح زندگی خود را ارتقا بدهند، به شدت کاهش خواهد یافت. این موضوع نه در سطح ایران بلکه در سطح دنیا اتفاق خواهد افتاد. البته در ایران به دلیل مشکلاتی که از گذشته داشتیم طبیعتاً تبعات و آثار شیوع این ویروس بیشتر خواهد بود.

از سوی دیگر در سمت عرضه نیز ما شاهد آن هستیم که موانع زیادی ایجاد شده است و عملاً کارگاه های ساختمانی تعطیل شده اند و بازگشایی و راه اندازی این کارگاه ها نیازمند چشم اندازی است که از این ویروس وجود دارد.

بنابراین اینکه بخواهیم پیش بینی داشته باشیم که در سال جاری بازار مسکن در چه وضعیتی خواهد بود، تا حدودی پیش بینی جسورانه و غیرواقع بینانه ای خواهد بود، ولی با این وجود آنچه که می شود حدس زد این است که بازار بسیار پرمسئله و ضعیفی را در طول سال جاری شاهد خواهیم بود و کمی بعید به نظر می رسد که مسکن توان رشد زیادی را داشته باشد.

این کارشناس مسکن افزود: البته شرایط، چون تورمی است طبیعتاً قیمت مسکن نیز با تبعیت از این شرایط، رشد می کند اما بعید به نظر می رسد که این رشد قیمت به میزان تورم باشد.

چقدر می توان به آمارهای بازار مسکن در اسفند ماه 98 اعتماد داشت؟

سلطان محمدی در پاسخ به این پرسش گفت: شیوع ویروس کرونا در ایران از اواخر بهمن ماه سال گذشته مطرح و در اواسط اسفند ماه بود که ابعاد بحران در سطح ملی آشکار شد و این روند مرتباً افزایش یافت و حتی آرامشی که مسئولان در ماه اسفند داشتند و گمان می کردند که می توانند بر این بحران به سادگی و در مدت کوتاهی فائق بیایند از بین رفت و هم اکنون این خوش بینی ها کمتر شده است. به همان نسبت جستجوها هم برای خرید مسکن در اسفندماه رفته رفته کاهش یافت.

وی ادامه داد: بنابراین معاملاتی که در ماه اسفند مشاهده می شود عمدتاً ناشی از مذاکراتی است که در بهمن ماه و یا در نیمه اول اسفند ماه به سرانجام رسیده بود. این آمار نمی تواند منعکس کننده دقیق وضعیت بازار باشد و قابل اتکا نیز نیست.

این کارشناس بازار مسکن گفت: همان گونه که گفتم شرایط شیوع این ویروس تصاعدی است و به همین دلیل نمی توان پیش بینی کرد که ماه آینده وضعیت بازار، ادامه روند ماه گذشته باشد. اما طبق آنچه در سال های گذشته در بازار مسکن تجربه کردیم، در فروردین ماه سال جاری بازار با نکته قابل تاملی رو به رو نخواهد بود و در اردیبهشت و خرداد هم این انتظار نباید وجود داشته باشد که جهت بازار درست پیش بینی شود. از ابتدای فصل تابستان است که بازار واقعیت های خود را نشان خواهد داد و جهت تغییرات مشخص خواهد شد. 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس نوروز 99 مسعود مولوی جهش تولید طرح فاصله گذاری اجتماعی روز جانباز قیمت مسکن مسکن ویروس کرونا فصل تابستان وضعیت بازار پیش بینی کروناویروس نوروز 99 مسعود مولوی جهش تولید طرح فاصله گذاری اجتماعی روز جانباز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۸۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سازی در بازار مسکن تمام شد؟ | شرط جدید برای انتشار آگهی های مسکن

به گزارش همشهری آنلاین، تقریباً ۷ ماه از تغییر مقررات انتشار آگهی املاک در سکوهای اینترنتی و توافق اولیه وزارت راه و شهرسازی و پلتفرم‌ها می‌گذرد و حالا آن‌گونه که مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: سکوهای میزبان آگهی‌های مسکن، فقط یک هفته برای اجرای مقررات جدید فرصت دارند و در غیر این صورت بخش املاک آنها با مجوز کمیته ذیل شورای امنیت ملی مسدود خواهد شد.

درج آگهی مسکن به‌شرط اصالت

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: طبق مصوبه شورای عالی مسکن، برای انتشار آگهی مسکونی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و با این کار، عملاً انتشار آگهی احراز هویت آگهی‌دهنده، مالک و کد پستی ملک (ثبت شده در سامانه ملی املاک و اسکان) امکان‌پذیر نیست.

ابوالفضل نوروزی، در گفت‌وگو با همشهری، می‌افزاید: بعد از چند ماه هماهنگی و تأمین زیرساخت، در جلسه دیروز با مسئولان سکوهای آگهی مسکن، آخرین وضعیت اجرای مصوبه شورای عالی مسکن بررسی و مقرر شد ایرادات موجود ظرف یک هفته برطرف شود؛ در غیر این صورت بخش املاک آنها مسدود خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

راز املاک باد کرده روی دست بانک‌ ها | چه‌کسی بانک‌ها را خانه‌ دار کرد؟

او درباره پیشرفت این کار، اظهار می‌کند: ارتباط دو سکوی بزرگ آگهی مسکن با سامانه‌ها برقرار شده است. یکی از سکوها مصوبه را کامل اجرا کرده و باید برخی ایرادات جزئی ساماندهی شود؛ اما یکی از سکوها، آن‌گونه که مدنظر قانون بوده عمل نکرده و باید در این یک هفته آن را اصلاح کند.

نوروزی می‌گوید: طبق مصوبه شورای عالی مسکن، آگهی مسکن باید بعد از استعلام از سامانه ملی املاک و اسکان منتشر شود؛ اما یکی از سکوها بعد از انتشار آگهی، امکان استعلام آن را برای مردم فراهم کرده که اگر خواستند بتوانند استعلام بگیرند. به گفته او، این شیوه با آنچه قانون برای ممانعت از نشر آگهی دروغ، تکراری و بدون اصالت داشته مغایر است و باید در فرصت مقرر اصلاح شود.

مقررات جدید آگهی مسکن در سکوهای اینترنتی

انتشار آگهی مسکن به‌شرط اصالت، فقط یک بخش از قواعد جدیدی است که برای سکوهای اینترنتی وضع شده؛ آن‌گونه که مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: پلتفرم‌ها باید از انتشار آگهی‌های مربوط به فروش امتیاز مسکن دولتی (نهضت ملی مسکن) نیز که طبق قانون ممنوع است، جلوگیری کنند.

نوروزی همچنین جلوگیری از آگهی پیش‌فروش‌های غیرقانونی را از تکالیف سکوهای اینترنتی در قانون جدید عنوان می‌کند و می‌گوید: پیش‌فروش مسکن فقط بعد از دریافت مجوز، قانونی است و درج آگهی پیش‌فروش نیز از این قاعده مستثنا نیست.

او تأکید می‌کند: دولت در کنار برنامه‌ریزی برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در نهضت ملی مسکن، تأمین ۵۰ هزار هکتار زمین برای این نهضت، اجرای قانون جوانی جمعیت و تخصیص زمین به خانوارهای مشمول و ...، هر اقدامی که احساس کند یک درصد به نفع حوزه مسکن است وارد عمل می‌شود و وضع و اجرای این قانون برای آگهی‌ها هم در همین چارچوب قرار دارد.

چرا اصالت‌سنجی آگهی لازم است؟

کسانی که برای خریدوفروش یا اجاره مسکن مجبور به گشت‌وگذار در دریای آگهی‌های اینترنتی بازار مسکن هستند خوب می‌دانند که یک آپارتمان می‌تواند با توضیحات و حتی قیمت‌های مختلف از سوی چند منبع آگهی شود. در این میان، آگهی‌های زیادی به‌خصوص در بازار اجاره دیده می‌شود که مناسب به نظر می‌رسد و مدت کوتاهی از انتشار آن می‌گذرد؛ اما بعد از تماس تلفنی، آگهی‌دهنده می‌گوید: «موجود نیست. اجاره رفت، مالک منصرف شد...».

فارغ از اینکه قصد و غرض منتشرکنندگان این آگهی تکراری و دروغ چیست، تأثیر این آگهی‌ها، چیزی جز سردرگمی مردم، مخدوش شدن قیمت‌ها و تغییر دادن قیمت برآوردی بازار نیست و بر همین اساس در همه دوره‌های، برنامه‌هایی برای کنترل و ساماندهی آگهی‌های مسکن در دستور کار قرار گرفته است. بدترین اقدام، حذف قیمت از آگهی‌ها بود که خوشبختانه در دوره جدید، مورد تأیید متولیان حوزه مسکن نبوده و نتیجه‌اش قاعده‌مند کردن آگهی‌ها با اصالت‌سنجی آن‌هاست.

نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: در شرایط فعلی، افراد می‌توانند بازار را با انتشار آگهی‌های غیرواقعی، رفتار بازار و برآوردهای قیمتی آن را تحت تأثیر قرار دهند به‌گونه‌ای که حتی برآوردهای یک فروشنده واقعی نیز تحت تأثیر آگهی‌های دروغ آنها تغییر کند.

به گفته او، اصالت بخشی به آگهی‌ها تا حد زیادی از قیمت سازی و متشنج کردن بازار جلوگیری می‌کند و اثر القایی و تورم انتظاری حاصل از آن را از بین می‌برد.

کد خبر 846785 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها قیمت مسکن و زمین مسکن مسکن اجاره

دیگر خبرها

  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • دیوار کلاهبرداری فرو ریخت
  • قیمت سازی در بازار مسکن تمام شد؟ | شرط جدید برای انتشار آگهی های مسکن
  • قیمت خانه در تهران چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • نرخ خرید مسکن تهران؛ خرید مسکن در خیابان بهداشت با ۱.۷ میلیارد
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا