Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا عسگریان روز یکشنبه در جلسه‌ای که به‌منظور بررسی مشکلات کوچ زودهنگام با حضور مدیر امور عشایر استان اصفهان در فرمانداری برپا شده بود، اظهار داشت: حرکت دام در ایل‌راه‌ها برای تاخیر در مدت زمان پیشروی در کوچ، راهکار خوبی برای این روزهاست.

وی خاطرنشان کرد: همه مرزهای عشایری سمیرم هم‌اکنون تحت کنترل و نظارت نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی است و این قشر و دام‌هایشان اجازه ورود به منطقه سمیرم را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرماندار سمیرم با بیان‌اینکه عشایر دست‌کم باید ۱۰ روز زمان کوچ خود را به تعویق بیندازند، ادامه داد: بیماری کووید ۱۹ خطرناک است و جلوی شیوع کرونا را باید با روش‌های کنترلی و فرهنگ‌سازی گرفت تا تا شرایط بهبود یابد.

عسگریان تصریح کرد: مهمترین پاسگاه حفاظت مرزی عشایر سمیرم در محدوده روستای "چهاراره" مستقر شده و اجازه ورود زودهنگام قبل از تقویم کوچ را نخواهند داد.

وی به تداوم بارش‌های اخیر بویژه ریزش برف و تگرگ اشاره کرد  گفت: امروز شاهد ریزش دومین برف سال جدید در سمیرم هستیم که به مراتب از برف اول شدیدتر است.

فرماندار سمیرم، ورود عشایر به دلیل شرایط بارشی خوب و بروز کرونا را دردسرآفرین و خطرساز عنوان کرد و از مدیران استان‌های گرمسیری و جنوبی خواست تا حد امکان اجازه خروج عشایر از استان‌هایشان را ندهند تا شرایط به ثبات نسبی برسد.

مدیر امور عشایر استان اصفهان نیز در این نشست اظهار داشت: سمیرم مرکز تجمع و ییلاق اصلی عشایر کشور با حدود ۳۰ هزار جمعیت و افزون بر ۶۰۰ هزار راس دام سبک است.

مختار اسفندیاری تصریح کرد: هر تصمیمی که در ستاد مدیریت بحران کرونا گرفته می‌شود به نفع مردم از جمله جامعه بزرگ عشایری است.

وی افزود: علاوه بر سمیرم، شهرستان‌های غربی استان نیز پذیرای عشایر و دام‌های پرشمار آنها هستند که امیدواریم با توجه به سرمای هوا و شیوع ویروس کرونا خود عشایر کوچ خود را مدیریت کنند و دیرتر به ییلاق بکوچند.

افزون بر ۳۵ میلیمتر برف و باران تنها در ۴۸ ساعت گذشته در سمیرم باریده و بارش برف نیز همچنان ادامه دارد.

۹هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری شامل ایل‌های بزرگ قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه به استان اصفهان کوچ می‌کنند.

عشایر کوچرو اصفهان، بیش از ۶ ماه از سال را در شهرستان‌های ییلاقی و کوهستانی غرب، جنوب و جنوب غربی این استان مستقر می‌شوند

افزون بر چهار هزار و ۷۰۰ خانوار عشایری قشقایی شامل طایفه‌های درّه شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی، هر سال به ییلاق و سرحدات ییلاق سمیرم کوچ می‌کنند و افزون بر ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار راس دام را با خود به مراتع ییلاقی می‌آورند.

شهرستان سردسیر سمیرم در ضلع شمالی دنا و زاگرس میانی با ۱۵۰ روستا و آبادی، شش شهر و چهار بخش و افزون بر یکصد هزار نفر جمعیت روستایی، شهری و عشایری، با ۴۵۵ هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی در۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج واقع است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا اصفهان جامعه فرهنگ سازی کنترل و نظارت مدیریت بحران بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۹۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوروزگاه، فرصتی برای تجربه زندگی عشایری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابعاد مختلف زندگی عشایری، از گسترده‌تر شدن طرح نوروزگاه عشایری نوروز ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: در نوروز امسال دستکم ۱۲۰۰ واحد اقامتی عشایری در قالب انواع چادر و سیاه چادر در ۳۱ استان کشور برای میزبانی از هموطنان دایر می‌شود.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر اجرای این طرح را فرصتی مناسب برای معرفی گوشه‌هایی از روش زندگی عشایر و افزایش ارتباط هموطنان عنوان کرد و گفت: علاوه بر معرفی شیوه زندگی جامعۀ عشایری، ابعاد مختلف فعالیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی و اقتصادی عشایر و همچنین آداب و رسوم آنها در این ایام به نمایش گذاشته می‌شود.

میزبان گسترش شادمانی و نشاط بر اثر ارتباط با طبیعت و نیز، انجام فعالیت‌های آئینی مانند انواع بازی‌های بومی و محلی را از جمله اهداف اجرای این طرح خواند و افزود: همچنین با برپایی این اقامتگاه‌ها و افزایش ارتباط و معاشرت ها، انواع صنایع دستی و محصولات خوراکی عشایر در معرض توجه مشتریان قرار می‌گیرد که به نوبه خود، گام مهمی در رونق اقتصادی عشایر محسوب می‌شود.

نوروزگاه‌های عشایری هر ساله از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین دایر می‌شود و به گفته معاون سازمان امور عشایر، در نوروز ۱۴۰۳ این نوروزگاه‌ها به مثابه جشنواره‌ای بهاره و همچنین اقامتگاه مسافری، در ۳۰ تا ۶۰ کیلومتری شهر‌های بزرگ دایر خواهد بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نوروزگاه‌های عشایر در استان اردبیل برپا شد
  • واکنش فوری پلیس به آغاز بارش‌های سیل آسا در ایران | به سمت این استان‌ها نروید | مسافران نوروزی سفرهایشان را به تعویق بیندازند | شاید ناچار شویم...
  • استقبال سیاه چادر‌های عشایری از مسافران نوروزی
  • برپایی نوروزگاه‌‎های عشایری در خوزستان
  • برپایی نوروزگاه وبازارچه عشایری سمیرم
  • برپایی ۳۳ سیاه چادر عشایری برای استقبال از مسافران نوروز
  • افتتاح نخستین نوروزگاه و بازارچه عشایری سمیرم
  • راه اندازی نوروزگاه‌های عشایری در فارس
  • نوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر
  • نوروزگاه، فرصتی برای تجربه زندگی عشایری