Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-06@23:04:37 GMT

تامین غذای ۹ میلیون نفر با جلوگیری از دورریز میوه‌ها

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۲۱۶۰

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران،  همه ساله ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی تحت تاثیر عوامل متعدد همچون نبود برنامه مدون الگوی کشت، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و بی توجهی به فناوری و دانش روز دنیا هدر می رود که با احتساب تولید ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی، حجم زیادی از سرمایه ملی به هدر می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بسیاری از مسئولان بر این باورند که ضایعات محصولات کشاورزی تنها محدود به عرصه تولید نیست و بخش قابل توجهی در حوزه مصرف همچون رستوران ها و خانوارها از بین می رود که با نوسازی ماشین آلات کشاورزی، ناوگان حمل و نقل و فرهنگ سازی می توان به میزان چشمگیری رقم ضایعات محصولات کشاورزی را کاهش داد.

آمارها نشان‌می دهد که رتبه نخست هدر رفت ضایعات محصولات میوه و تره بار در دنیا به ایران اختصاص دارد، در حالی که با کاهش میزان هدر رفت محصولات علاوه بر تامین بازار داخل می توان نیاز کشورهای حوزه خلیج فارس را به سهولت تامین کرد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم‌‌ تا از آخرین آمار ضایعات محصولات کشاورزی و راهکارهای اساسی برای کاهش آن با خبر شویم:

ضایعات محصولات کشاورزی محدود به عرصه تولید نیست/اجرای الگوی کشت مرهمی برای کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان ضایعات محصولات کشاورزی در دسترس نیست، اظهار کرد: ضایعات محصولات کشاورزی تنها محدود به عرصه تولید نیست و سالیانه بخش قابل توجهی غذا و محصولات کشاورزی در بخش مصرف هدر می رود.

وی افزود: همه ساله مقدار قابل توجهی برنج در عملیات کاشت و برداشت و همچنین بخش مصرف هدر می رود که به سبب مصرف بالای آب، این امر منجر به هدر رفت منابع آبی کشور می شود.

حسینی ادامه داد: اگر ضایعات محصولات کشاورزی را تنها مختص بخش تولید بدانیم این امر نادرست است چرا که بخش اعظم هدر رفت در حمل و نقل و مصرف رخ می دهد.

این مقام مسئول اجرای الگوی کشت را یکی از راهکارهای کاهش ضایعات تولید محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با برنامه ریزی و اجرای الگوی کشت باید میزان ضایعات محصولات کشاورزی را کاهش دهند تا در یکسال با مازاد و سال بعد کاهش تولید مواجه نشویم. به عنوان مثال در برخی سال ها کشاورزان به حدی گوجه فرنگی می کارند که به سبب نبود بازار مجبور به شخم زمین و عرضه با نازل ترین قیمت می شوند و در سال بعد تولید به حدی کاهش می یابد که امکان خرید از سوی خانوارها وجود ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه ضایعات محصولات کشاورزی در هدر رفت منابع پایه و بر هم زدن نظم بازار تاثیر بسزایی دارد، از این رو برای رفع این موانع نیازمند اجرای الگوی کشت هستیم.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی اجرای قانون خرید تضمینی را راهکاری مناسب برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی برشمرد و گفت: مسئولان شورای اقتصاد با اعلام به موقع قیمت تضمینی محصولات کشاورزی از ضایعات جلوگیری می کنند چرا که در برخی مواقع بی توجهی به اجرای قانون و اعلام‌ نرخ پایین تر از هزینه تمام شده تولید موجب شده تا کشاورزان نسبت به کشت آن محصول انصراف دهند و به سمت و سوی کشت محصولات آب بر روند.

حسینی فرهنگ سازی را یکی دیگر‌ از راهکارهای کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه بخش قابل توجهی از هدر رفت محصولات کشاورزی در بخش مصرف است، از این رو ضمن فرهنگ سازی باید بازار داخلی و صادراتی را با تولیدکننده همراه کنیم.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، با انتقاد از آمار بالای ضایعات محصولات کشاورزی اظهار کرد: بنابر آمار فائو، سالیانه ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی هدر می رود، در حالیکه این میزان غذای ۹ میلیون نفر را تامین می کند‌.

وی افزود: سازمان فائو بارها اعلام کرده است که ایران در تامین محصولات اساسی کشورهای همسایه نقش اساسی دارد به طوریکه علاوه بر نیاز داخل قادر به تامین نیاز کشورهای خلیج فارس است.

نورانی با اشاره به اینکه میزان ضایعات محصولات کشاورزی در ایران بسیار بالاست، بیان کرد: این در حالی است که با نوسازی ماشین آلات کشاورزی و ناوگان حمل و نقل می توان به میزان قابل توجهی از میزان هدر رفت محصولات کشاورزی جلوگیری کرد‌.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در کاهش ضایعات تاثیر بسزایی دارد، افزود: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و تجهیز آن به ماشین آلات روز دنیا در کاهش ضایعات تاثیر بسزایی دارد.

به گفته وی، با توجه به حمل و نقل محصولات سبزی و صیفی با ماشین های فاقد سردخانه در فصل تابستان شاهد هدر رفت بخشی از محصول تولیدی هستیم، در حالیکه انتظار می رود حمل و نقل این ماشین ها با ماشین های مجهز و سردخانه دار انجام شود.

 هدر رفت سالیانه ۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی/ضرورت ایجاد زنجیره تولید در بخش کشاورزی

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی، با انتقاد از آمار بالای ضایعات محصولات کشاورزی اظهار کرد: بنابر آمار فائو سالیانه ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات مختلف کشاورزی هدر می رود، در حالی که به اعتقاد ما این آمار در مراحل مختلف بسته بندی و حمل و نقل بیش از ۲۵ درصد نیست.

وی مجموع تولید سالیانه محصولات کشاورزی را ۱۱۰ میلیون تن اعلام کرد و گفت: بنابر آمار سالیانه ۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی هدر می رود که با احتساب هزینه آب، سوخت، حمل و نقل و نیروی انسانی سرمایه بزرگی را بعد از تولید از دست می دهیم.

خان محمدی ایجاد زنجیره تولید را یکی از راهکارهای موثر در کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی اعلام کرد و افزود: ایجاد زنجیره صفر تا صد محصولات کشاورزی موجب شده سرمایه بزرگی را از مزرعه تا سفره از دست ندهیم.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در پایان تصریح کرد: اجرای الگوی کشت، کشت قراردادی‌ و تولید برحسب تقاضای بازار داخل و صادراتی از جمله راهکارهای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی به شمار می رود.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: هدر رفت محصولات کشاورزی ضایعات محصولات کشاورزی محصولات کشاورزی محصولات کشاورزی اجرای الگوی کشت کاهش ضایعات قابل توجهی سالیانه ۳۰ هدر می رود میلیون تن حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۲۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از هدف گذاری برای تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۳ در آذربایجان شرقی خبر داد.

اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران ضمن تشریح برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در حوزه تولیدات گیاهی در سال جهش تولید با مشارکت مردم گفت: در سال ۱۴۰۲ با تلاش بی وقفه کشاورزان و بهره برداران و اجرای طرح‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی با همت متخصصان و کارشناسان کشاورزی موفق به تولید ۴ میلیون و ۴۳۸ هزار تن محصولات کشاورزی شدیم که با هدف گذاری‌های صورت پذیرفته در سال جاری این میزان به ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن خواهد رسید.

وی با تشریح این هدف گذاری در زیربخش‌های مختلف کشاورزی گفت: در حوزه زراعت در سال ۱۴۰۲، ۲ میلیون و ۵۹۰ هزار و ۷۴۹ تن محصولات کشاورزی تولید شد که در برنامه تحولی کشاورزی این سازمان در سال جاری این میزان به ۲ میلیون و ۶۰۲ هزار تن خواهد رسید. در هدف گذاری انجام شده برای سال جدید، سطح زیر کشت محصولات زراعی در دیمزار‌ها به ۶۲۳ هزار و ۱۰ هکتار افزایش خواهد یافت، اما در مزارع آبی با توجه به برنامه ریزی که در زمینه کاهش مصرف آب در کشاورزی در دست اجراست، سطح زیر کشت از ۱۹۱ هزار و ۴۸۷ هکتار به ۱۷۹ هزار و ۸۱ هکتار کاهش خواهد یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص تغییرات قابل توجه کشاورزی استان در حوزه زراعت در سال ۱۴۰۳ گفت: طبق برنامه الگوی کشت ابلاغی در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۰ هزار هکتار از سطح زیر کشت گندم آبی در استان کاسته خواهد شد؛ همچنین سطح زیر کشت گوجه فرنگی و برخی از محصولات صیفی و سبزیجات نیز به طور محسوسی کاسته شده است.

فتحی ادامه داد: افزایش تولید برنامه ریزی شده در حوزه زراعت با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، توسعه کشت گیاهان دارویی دیم، توسعه سطح زیرکشت آبی ناشی از اجرا و بهره برداری ازطرح‌های آب و خاک در پایاب سد‌ها و پایاب رودخانه مرزی ارس و آیدوغموش و ... به میزان ۱۳ هزار هکتار و افزایش بهره وری عوامل تولید در سطح استان با اجرای کشاورزی حفاظتی، اجرای اصلاح الگوی کشت، بهزراعی و بهنژادی، مکانیزه کردن تولید و کاهش ضایعات، انتقال یافته‌های نوین پژوهشی و تحقیقاتی و ... صورت خواهد گرفت.

وی بر ضرورت تأمین مالی طرح‌های زیربخش زراعت در سال ۱۴۰۳ تأکید کرد و گفت: در طرح تحولی برای اجرای طرح‌های بخش زراعت تأمین مالی یک هزار و ۹۱۹ میلیارد ریالی از طریق بخش دولتی و ۸۸ هزار و ۷۱۰ میلیارد ریالی از طریق بخش خصوصی پیش بینی شده است. در تأمین مالی پیش بینی شده برای بخش خصوصی ۷۱ هزار و ۸۸ میلیارد ریال از طریق تسهیلات بانکی و ۱۷ هزار و ۶۲۲ میلیارد از طریق آورده شخصی سرمایه گذار تأمین خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از برنامه ریزی برای افزایش سطح باغات و گلخانه‌های استان در سال ۱۴۰۳ به ۱۲۱ هزار و ۷۹۱ هکتار خبر داد و افزود: در سال ۱۴۰۳ بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته انتظار داریم یک میلیون و ۴۴۴ هزار و ۶۷۶ تن محصولات باغی، ۱۵۳ هزار و ۹۲۵ تن محصولات گلخانه‌ای و ۲۴ هزار و ۵۷۴ تن گیاهان داروئی تولید شود که نسبت به سال ۱۴۰۲، ۳۱ درصد افزایش تولید را تجربه خواهیم کرد.

فتحی با اشاره به برنامه ریزی برای افزایش تولیدات باغی استان به میزان ۳۸۴ هزار تن برای رسیدن به تولید یک میلیون و ۶۲۳ هزارو ۱۷۵ تن خبر داد و گفت: برای تحقق این جهش تولید، اجرای برنامه‌های مختلفی در سال ۱۴۰۳ پیگیری خواهد شد. افزایش تولید ناشی از توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح استان به میزان ۱۳ هزارو ۲۹۸ تن و افزایش آمار تولید با در نظر گرفتن عدم وقوع خسارت به دلیل عوامل قهری طبیعی- با توجه به اینکه در سال قبل ۲۸۴ هزار و ۵۲۲ تن از محصولات کشاورزی استان در اثر خسارت کاهش یافت - بخشی از این برنامه هاست که برای افزایش تولید محصولات باغی و گلخانه‌ای پیش بینی شده است.

وی افزود: توسعه کشت گلخانه‌ای از ۳۵۵ هکتار به ۶۵۵ هکتار با اجرای طرح‌های در انتظار اخذ تسهیلات که هم اکنون با خوداجرایی و آورده شخصی مجریان طرح به کندی در حال اجرا می‌باشد و در صورت تأمین اعتبار افزایش ۸۶ هزار و ۱۶۵ تن محصول را شاهد خواهیم بود، از دیگر برنامه ریزی‌های سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این حوزه است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزایش بهره وری عوامل تولید را یکی از محور‌های برنامه‌های این سازمان در حوزه کشاورزی معرفی کرد و ادامه داد: در این زمینه در سال ۱۴۰۳ در حوزه باغبانی، طرح‌های مختلفی همچون اصلاح و نوسازی باغات درجه ۲ و جایگزینی باغات درجه ۳، اجرای طرح فراز یا روسیمی کردن تاکستان ها، نوسازی و بهسازی گلخانه‌های موجود، تأمین نهال لیبل دار و نظارت بر محلول‌پاشی باغات را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

فتحی سیب، انگور، گردو، زردآلو، بادام و گیاهان دارویی را از عمده‌ترین محصولات باغبانی استان دانست و گفت: در سال گذشته از ۴۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات سیب استان، ۴۵۸ هزار و ۴۳۸ تن محصول برداشت شد که پیش بینی می‌شود این میزان در سال ۱۴۰۳ به ۷۷۰ هزار تن افزایش پیدا کند. البته باید توجه داشت که سطح باغات سیب استان در سال ۱۴۰۳، ۴۱ هزار و ۴۳۰ هکتار پیش بینی شده است که این کاهش سطح ناشی از حذف باغات درجه ۳ و جایگزینی با محصولات کم آب بر است.

وی با اشاره به برداشت ۲۲۰ هزار و ۴۴۲ تن انگور از ۱۷ هزار و ۶۳۴ هکتار از انگورستان‌های استان گفت: سطح تاکستان‌های استان در سال ۱۴۰۳، ۸۶ هکتار افزایش پیدا خواهد کرد و برای سال جدید، برداشت ۳۰۳ هزار و ۱۲ تن انگور از باغات استان پیش بینی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: میزان گردوی برداشت شده در سال گذشته ۲۴ هزار و ۵۲۵ تن بود که با برنامه ریزی صورت گرفته این میزان را به ۳۰ هزار تن افزایش خواهیم داد.

فتحی از هدف گذاری برای رشد ۲۳ هزار و ۸۹۰ تنی محصول زردآلو در استان خبر داد و افزود: در سال گذشته ۶۷ هزار و ۱۷۷ تن زردآلو در استان تولید شد که این میزان در سال جاری به ۹۱ هزار و ۶۷ تن افزایش خواهد یافت. این افزایش تولید با وجود کاهش ۷۰ هکتاری سطح باغات زردآلو در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۲ در اثر عملیات به باغی و عدم رخداد حوادث غیرمترقبه خواهد بود.

وی با تشریح سایر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم گفت: در سال جاری بادام از ۸ هزار ۲۵۰ تن به ۱۱ هزار و ۴۰ تن، گیاهان داروئی از ۱۴ هزار و ۱۷۲ تن به ۲۴ هزار و ۵۷۴ تن و سایر محصولات باغی نیز از ۲۲۱ هزار و ۶۰۰ تن به ۲۳۹ هزار و ۵۵۷ تن افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: در حوزه محصولات گلخانه‌ای نیز در سال ۱۴۰۲، ۷۰ هزار و ۵۱۰ تن محصول در استان تولید شد که با تلاش بخش خصوصی و حمایت و برنامه ریزی کارشناسان و متخصصان در سازمان این میزان را به ۱۵۳ هزار و ۹۲۵ تن خواهیم رساند.

فتحی تأمین مالی دولتی طرح‌های زیربخش باغبانی را دارای اهمیت دانست و گفت: در طرح تحولی برای اجرای طرح‌های بخش باغبانی، تأمین مالی یک هزار و ۵۵۱ میلیارد ریالی از طریق بخش دولتی و ۱۹۱ هزار و ۶۸۶ میلیارد ریالی از طریق بخش خصوصی پیش بینی شده است. در تأمین مالی پیش بینی شده برای بخش خصوصی ۱۵۳ هزار و ۳۴۹ میلیارد ریال از طریق تسهیلات بانکی و ۳۸ هزار و ۳۳۷ میلیارد از طریق آورده شخصی سرمایه‌گذار تأمین خواهد شد.

وی از اجرای ۷ پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: این پروژه‌ها در سطح ۱۰ هزار و ۷۹ هکتار و با سرمایه گذاری یک هزار و ۴۵۲ میلیارد ریال در حال اجراست و بیش از ۷۸ هزار و ۳۴۴ میلیارد ریال تسهیلات به این پروژه‌ها تخصیص یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: همچنین ۳۰۰ هکتار پروژه گلخانه‌ای نیز در استان در دست اجراست که ۹۶ هزار و ۵۸۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است و ۶۹ هزار و ۱۰۱ میلیارد ریال تسهیلات به این پروژه‌ها اختصاص یافته است.

 

دیگر خبرها

  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • روند رو به رشد تولیدات کشاورزی لرستان
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی کشور در تامین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • تامین ۷۰ درصدی لوله و اتصالات کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی