Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@02:05:26 GMT

اعلام جزئیاتی از مسابقه داستانک‌نویسی کلمات علیه کرونا

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۲۹۲۷

اعلام جزئیاتی از مسابقه داستانک‌نویسی کلمات علیه کرونا

به گزارش خبرنگار مهر، اسفندماه ۹۸ و در واپسین روزهای باقی‌مانده از سال، مهمانی ناخوانده پا به کشور گذاشت و تلاطم و آشوبی را رقم زد. مهمان منحوسی که سلامت مردم این مرز و بوم را هدف قرار گرفته بود و ایرانیان را همچون سایر مردم جهان به کام بیماری و بعضاً مرگ می‌کشاند. در این میان تلاش ایثارگرانه کادر درمان در خط مقدم مبارزه با بیماری و همچنین تلاش گروه‌های جهادی و مردمی مثال زدنی و خیره کننده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دشمن نیز علاوه بر سلامت تن، سلامت روان مردم را نیز مورد هجمه قرار داده بود و رسانه‌ها و فضای مجازی مملو از اخبار ضد و نقیض و شایعات و مطالبی بود که یأس و ناامیدی را در سطح جامعه تکثیر کند.

در این میان جبهه فرهنگی و ادبی کشور نیز دست به کار شد و با اسم رمز «کلمات علیه کرونا» وارد این کارزار شد. نشرسرای خودنویس با برگزاری «مسابقه داستانک کلمات علیه کرونا» به تمام نویسندگان و نوقلمان اعلام فراخوان کرد تا داستانک‌های خود را با موضوع کرونا ارسال کنند و دبیرخانه این مسابقه هر روز داستان‌های منتخب را در شبکه‌های مجازی نشرسرا منتشر می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر پای صحبت‌های آقای میرشمس الدین فلاح هاشمی مدیر نشرسرای خودنویس نشسته‌ایم تا از جزئیات این مسابقه آگاهی پیدا کنیم.

هدف از برگزاری این مسابقه چه بوده است؟

در ایامی که تقریباً بخاطر این ویروس مورد هجمه قرار گرفته‌ایم و به گونه‌ای همگان را غافل‌گیر کرده، هر کسی در هر حوزه‌ای باید کاری را که از دستش برمی‌آید انجام دهد. ما در نشر سرای خودنویس که اتفاقاً تجربه خوبی در دریافت آثار نوقلم‌ها داشته‌ایم در یک سال اخیر، آمدیم تا بار دیگر دعوت کنیم از همه کسانی که می‌توانند بنویسند تا این‌بار از کرونا بگویند. بار دیگر باید از اعجاز کلمات نهایت بهره را ببریم تا علیرغم ارسال پیام‌های ظریف و تأثیرگذار، کلمات را علیه این ویروس منحوس بشورانیم. کلمات قدرتمندند و نویسندگان ما می‌توانند آنها را در قالب داستانک‌های صد کلمه‌ای علیه کرونا بسیج کنند.

منظور از داستانک که در فراخوان به آن اشاره شده است چیست؟

ببینید داستانک یکی از قالب‌های مهم حوزه ادبیات داستانی است که در این یکی دو دهه اخیر بخاطر ویژگی‌های بارزَش بیشتر مورد توجه قرار گرفته. در موضوعات این‌چنینی خیلی سریع‌تر، موجزتر و رساتر می‌توان از این قالب بهره برد.

منظور ما از داستانک، همانی است که در تعاریف داستانک‌ها به‌کار برده می‌شود. نوشته‌های داستانی کوتاهی که گاه مثل مشت سنگین عمل می‌کند روی گونه مخاطب. گاه داستانک‌ها شبیه رباعی هستند و خط آخر کار مخاطب را تمام می‌کند! کلمات در داستانک‌ها گویی با پنس انتخاب می‌شوند و در جان جملات می‌نشینند. از کلمات اضافه و زائد خبری نیست… تعاریف بیشتری می‌توان درباره داستانک ارائه داد ولی اینجا فعلاً مجالش نیست.

هر نفر چه تعداد اثر می‌تواند ارسال کند؟

محدودیتی برای ارسال آثار نداریم. این شانس برای هر نویسنده‌ای هست که به هر تعداد که در توانش بود بنویسد.

چه معیارهایی برای انتشار آثار درنظر گرفته شده است؟

تقریباً به چند نکته اشاره کردم ولی بگذارید به طور مشخص‌تر دوباره ذکر کنم. نخست اینکه داستانک‌ها باید زیر صد کلمه باشند چون ایجاز بیشتر قدرت نفوذ کلمات را بالا می‌برند. دیگر اینکه آثار نباید شبیه دل‌نوشته یا متن ادبی نباشند. سوم اینکه در آثار از قابلیت‌های عناصر داستانی که می‌توان در این قالب استفاده برد بایستی به نحو مطلوب در آثار استفاده شده باش. مثل دیالوگ، توصیف، تعلیق، غافل‌گیری و …، همچنین دور بودن از سیاه‌نمایی، ترویج امید و روشنی را نیز باید مد نظر داشت.

علاقه‌مندان از چه طریقی می‌توانند آثار خود را ارسال کنند؟

شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را از طریق راه‌های ارتباطی زیر ارسال کنند:

ارسال به پست الکترونیک info@khodnevis.ir

از طریق دایرکت اینستاگرام instagram.com/khodnevis99

از طریق تلگرام و به آی دی @khodnevis_admin

همچنین با انتشار داستانک‌های خود در اینستاگرام با هشتگ #کلمات_علیه_کرونا، در مسابقه شرکت داده خواهند شد.

مهلت ارسال آثار تا چه زمانی می‌باشد؟

تا ۳۱ فروردین ماه

جوایز این مسابقه چیست؟

همه‌ی آثارِ تأیید شده به صورت روزانه در کانال تلگرام و اینستاگرام نشرسرای خودنویس منتشر می‌شوند. پس از پایان زمان مسابقه، به سه داستانک برتر، جوایز نقدی یک میلیون تومان، ۷۰۰ و ۵۰۰ هزار تومانی اهدا می‌شود.

کد خبر 4888896

منبع: مهر

کلیدواژه: ادبیات ویروس کرونا داستان کوتاه ویروس کرونا کتاب و کتابخوانی ادبیات نوروز عید نوروز شیوع کرونا گردشگری رایزنی فرهنگی خبرگزاری مهر صنایع فرهنگی بازی رایانه ای ایرانی ترجمه ادبیات جهان داستانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۲۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، باشگاه فیلم رویش حوزه هنری خراسان رضوی با همکاری مرکز فیلم جوان سازمان سینمایی سوره و معاونت امور استان‌های حوزه هنری، آمادگی خود را برای حمایت از تولید طرح و فیلمنامه‌های تولیدی هنرمندان استان خراسان رضوی اعلام کرد.    روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گزارش داد: در متن فراخوان حمایت از تولید فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای آمده است، با توجه به اهمیت پرداخت به نهاد خانواده و مغفول ماندن آن در آثار سینمایی، هر یک از ایده‌های ارسالی که در این محور محتوایی شکل گرفته است، امتیاز ویژه‌ای را در مرحله انتخاب دارا خواهد بود.    همچنین در صورت انتخاب موضوعی خارج از محور‌ها و موضوع‌های مطرح شده در فراخوان، محوریت بازنمایی خانواده ایرانی متناسب با زیست بوم استان خراسان رضوی از امتیاز خاص تری برخوردار خواهد بود.   هنرمندان و جوانان علاقه‌مند به هنر سینما و فیلمسازی در خراسان رضوی، می‌توانند طرح یا فیلمنامه خود را از طریق پیام رسان‌ها در فضای مجازی به شماره ۰۹۰۰۱۰۸۳۸۶۸ ارسال کنند.   مهلت ارسال آثار از ۸ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد تعیین شده است و اعلام نتایج بررسی و انتخاب آثار در بازه زمانی یک ماه بعد از پایان مهلت فراخوان خواهد بود.

دیگر خبرها

  • پرسپولیس ۰ - ۰ سپاهان / تقسیم امتیاز در جدال سنتی / استقلال صدرنشین ماند
  • مسابقه عکاسی با موضوع آب در ایران برگزار می‌شود
  • فراخوان نخستین سالانه تبادل عکس ایران
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر اعلام شد
  • تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دومین جایزه ملی جوانی جمعیت
  • تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دومین جایزه ملی جوانی
  • انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰
  • اعضای هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند