Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-08@18:39:08 GMT

جهانگیری: درقبال سلامت مردم مسامحه نمی کنیم

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۳۸۹۱

معاون اول رئیس جمهور حفظ سلامت مردم را اولویت اصلی دولت دانست و گفت: هر تصمیم سختی که لازم باشد برای مقابله با کرونا اتخاذ خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  اسحاق جهانگیری اجرای طرح تحول سلامت را یکی از موفقیت های بزرگ دولت در عرصه بهداشت و درمان خواند و گفت: در طول 6 سال گذشته با اجرای طرح تحول سلامت توانستیم کارهای بزرگی انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  معاون اول رئیس جمهور در جمع مدیران انستیتو پاستور افزود: از 86 هزار تخت بیمارستانی حدود 50 هزار تخت بازسازی شد و 28 هزار تخت جدید نیز ایجاد شد.   وی انسجام ایجاد شده در کشور برای مقابله با کرونا را با شرایط دوران دفاع مقدس مشابه خواند و گفت: همه دستگاه‌های دولتی و اجرایی، همه نهاد‌های مدنی و غیردولتی به کمک آمده اند.   جهانگیری افزود: مشارکت بخش وسیعی از مردم به طور کامل شکل گرفته است و تا حدی مشابه دوران دفاع مقدس است که از دورترین روستا‌ها تا پایتخت همه یک حرف می‌زدند که فعلا مساله جنگ است هر کس هرچه دارد برای جنگ بگذارد که عده‌ای از جان، عده‌ای از مال خود گذشتند و عده‌ای هم از توانشان گذاشتند و این انسجام در مجموعه کشور شکل گرفته است و امیدوارم این انسجام در کنار کار بزرگ و بسیار استثنایی جامعه پزشکی و درمانی کشور ادامه دار باشد.
وی با بیان این که باید همیشه قدردان مجموعه پزشکی کشور و درمانی و پرستاری و موسسات تحقیقاتی و اجرایی مثل پاستور باشیم، گفت: این مجموعه در کنار انسجام حاکمیتی اگر تکمیل کننده همراهی مردم باشد و از طرف دیگر اگرچه درصد کمی از مردم همراهی نکردند که امیدواریم همراهی کنند و در خانه بمانند حتما این زنجیره ارتباط قطع می‌شود و آن زمان می‌توان تقریبا با اطمینان و با نظر متخصصان گفت در آینده‌ای نه چندان دور به طور کامل بر این ویروس مسلط شویم.
جهانگیری افزود: دوستان از الان در انستیتو پاستور برای تولید واکسن و درمان در حال کار هستند البته در جا‌های مختلف کشور نیز این کار انجام می‌گیرد، در دنیا نیز این کار در حال انجام است چرا که این موضوع مربوط به ایران نیست و همه کشور‌های دنیا را در برگرفته است.
وی با بیان این که کشور‌های بزرگ صنعتی بیشترین گرفتاری را دارند، گفت: در کشور ما به دلیل همراهی مردم در بخش‌های عمده از این کار مشکلی پیدا نکردیم. در نیاز‌های تامین مردم در تامین ضرورت‌های اصلی مردم به اندازه کافی تامین کرده ایم. فروشگاه‌ها پر از مواد نیاز‌های مردم است و مردم از این منظر دغدغه‌ای ندارند. امیدوارم که در این بخش هم این موفقیت حاصل شود و با مردم همراهی کنند.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شورای عالی امنیت ملی بوده و اختیارات آن ویژه است، ادامه داد: دولت برای حفظ سلامت مردم مصمم است و بر همین اساس از ابتدا مراکز مهم اجتماعات را تعطیل کرد.

وی گفت: هیچ کس تصور نمی‌کرد در کشوری با مردم مسلمان و مذهبی، مراکزی مثل حرم حضرت امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س) که از پایگاه‌های اصلی مردم بودند با استقبال و با تدبیر و عقلانیتی که به خرج داده شد و با اولویتی که به سلامت مردم داده شد و این گونه اجتماعاتی که می‌تواند مضر باشد، تعطیل شود.

جهانگیری با تاکید بر این که تقریبا بخش اصلی دولت تعطیل است، افزود:جا‌هایی مثل انستیتو پاستور نه تنها تعطیل نیست بلکه دوستان گاهی سه شیفت و ۲۴ ساعته کار می‌کنند و حتی به دلیل نیاز به خانه هم سر نمی‌زنند. جا‌هایی مثل بهداشت و درمان و جا‌هایی که برای زندگی مردم ضروری است فقط آن‌ها فعال نگه داشته شدند.

وی با ابراز امیدواری به این که با همین روش بتوانیم زنجیره شیوع کرونا را شکست دهیم، گفت: البته اگر نیاز باشد دولت و ستاد مقابله با کرونا و حتما باید و نباید‌های جدی تری را وضع می‌کند چرا که ما به هیچ وجه نمی‌توانیم با سلامت مردم مسامحه کنیم و آن نادیده بگیریم، موضوع اصلی امروز سلامت مردم است و اینکه ما مطمئن شویم به سلامت مردم آسیبی نمی‌رسد.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: هرجا لازم باشد برای حفظ سلامت مردمتصمیم سختی گرفته شود، می‌گیریم که البته این تصمیمات حتما باعث ناراحتی و فشار به عده‌ای می‌شود، ولی آن‌ها باید بپذیرند که سلامت خود و دیگر مردم برای کشور و دولت و نظام مهم است.

جهانگیری گفت: برای حفظ سلامت باید تصمیماتی گرفته شود که گرفته می‌شود که اگر همراهی شود و با گزارش‌هایی که هست حتما این موفقیت حاصل می‌شود.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به جان باختن تعدادی از اعضای کادر درمانی در امر مقابله با کرونا و فعالیت شبانه روزی آنها، از همه فعالان این عرصه و مجموعه کادر فعال در انستیتو پاستور تشکر و قدردانی کرد.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: مقابله با کرونا انستیتو پاستور سلامت مردم حفظ سلامت معاون اول عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۳۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، زمانی که بازار پیامک بازی بین مردم داغ بود، افراد پیامک‌هایی در رابطه با سرطان یا یک بیماری را به نقل از پروفسور سمیعی یا دکتر فلانی رئیس بیمارستان و  ... برای دوستان و آشنایان ارسال می‌کردند، گاهی هم هشداری با چاشنی ترس از مرگ دسته‎جمعی در پی مصرف یک دارو از سوی برخی افراد ساخته شده و بلافاصله دست به دست می‌شد کسی هم نمی‌پرسید سرطان چه ارتباطی با دکتر سمیعی دارد و اعلام مرگ دسته جمعی و آنی افراد چگونه در صلاحیت رئیس یک بیمارستان است در حالیکه اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد معمولا باید از سوی پلیس یا مقامات وزارت بهداشت اعلام شود.

این موضوعات و پیامک‌ها تنها در سطح شایعه باقی مانده و تنها موجب هراس بخشی از مخاطبان که عموما افراد ساده لوحی بودند قرار می‌گرفت.

پس از سال‌ها که دیگر «پیامک بازی» از تب و تاب افتاد و شبکه‌های اجتماعی آمد این پیام‌ها و سازندگان آنها خود را به‌روز کرده و این نوع محتواها را در قالب‌های دیگری و با اهدافی سودجویانه و بر بسترهای مختلفی ارائه کردند. بسیاری غوره نشده خود را مویز کردند و در قالب کارشناس‌های همه‌چیز دان تولید محتوا را در این فضاهای نوظهور در دست گرفتند.

پزشک‌نما و بلاگر

«صفرا دارید؟ بلغم دارید؟ کبد چرب دارید؟ دیگر این داروها را نخورید اول ما را دنبال کنید تا به شما بگویم با ساخت این ترکیب جادویی از شر کبد چرب خلاص شوید» گفته‌هایی از این دست در قالب ویدیوهای جذاب، موشن گرافی و... که به صورت حرفه‌ای ساخته شده‌اند  این روزها در شبکه‌های اجتماعی فراوان است. یکی ترکیبی برای افزایش قد ارائه می‌دهد آن یکی درمان‌گر اعتیاد شده است. یکی خود را روانشناس معرفی می‌کند و به زعم خود گفته‌هایش جادو می‌کنند. یکی دیگر ردای متخصص تغذیه بر تن کرده و آن یکی کباده اورولوژی می‌کشد و سوداگری می‌کند نه پاسخی به کسی می‌دهند و نه مسئولیتی را برای نسخه‌های خود قبول می‌کنند اینها را پزشک نما، پزشکان اینستاگرامی یا پزشک بلاگرها نام نهاده‌اند.

این گونه از بلاگرها اگرچه به صورت قارچ‌گونه‌ای رشد کرده‌اند اما به صورت رسمی آماری از آنها وجود ندارد، آذرماه سال گذشته سرهنگ گودرزی رئیس پلیس فتا پایتخت نسبت به فعالیت این افراد هشدار داد و گفته بود که قالب کسانی که در این حوزه وارد شده‌اند کسانی هستند که در زمینه جراحی‌های زیبایی، پیکرتراشی و فیزیوتراپی این کار را انجام می‌دهند و در حالی که ماساژور هستند خودشان را پزشک معرفی می‌کنند. این مقام انتظامی همچنین خبر از پرونده‌ای داده که در آن افرادی غیر پزشک خود را پزشکان حاذق معرفی کرده و برای خود نیز تبلیغات راه‌انداخته بودند. وی در این رابطه گفت: پرونده‌ای تحت عنوان استفاده افراد سودجو از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات دروغین افرادی که پزشک نیستند داشتیم که خودشان نظرسنجی‌های ساختگی را در فضای مجازی قرار می‌دادند و آن‌ها را پزشک معتمد معرفی می‌کردند که بسیاری از مردم را فریب داده بودند.

بلاگر پزشکان یا آنچه که به آنها گفته می‌شود پزشک نماها نیازی به دانشگاه رفتن و قسم بقراط ندارد، فقط ساخت یک حساب کاربری و کمی اعتماد به نفس را چاشنی کار کردن کفایت می‌کند تا یک فرد مکتب ندیده خود را طبیبی حاذق جلوه دهد و برای همگان یک نسخه واحد بنویسد.

نسخه واحد تجویز کردن بعدی از قصه است و بعد دیگر ترغیب دیگران برای توقف درمان علمی که پزشک بر اساس تشخیص بیماری از طریق شرح حال، علائم بالینی، آزمایش، سونوگرافی و ... بر اساس علم و تجربه‌ای که سال‌ها در کلاس‌های درس و بیمارستان‌ها کسب کرده، ارائه داده است. هرگونه توقف درمان یعنی اجازه دادن به بیماری برای پیشرفت و نفوذ بیشتر در بدن افراد، خطر جانی و مرگ، بنابراین هرگونه تشویق برای توقف درمان را می‌توان به نوعی سوق دادن افراد به مرگ تلقی کرد.

محمد رضا خردمند معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با آنا در رابطه با حضور افراد غیر متخصص در فضای مجازی و دخالت آنان در امر درمان گفت: هرگونه دخالت غیر پزشک در امر درمان ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود که وظیفه رسیدگی به آن در صلاحیت مراجع قضایی است.

عدم بازدارندگی قوانین

خردمند در حالی رسیدگی و برخورد با این افراد را در صلاحیت مراجع قضایی دانست که نظر می‌رسد قوانین یا مجازات بازدارنده‌ای برای این افراد وجود نداشته باشد. رئیس پلیس فتا تهران گفته بود در حوزه سلامت دیجیتال نیازمند قانون گذاری هستیم.

محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به مداخلات افراد غیر پزشک به یکی از رسانه‌ها گفت:قانون در حوزه مداخلات غیرمجاز به مراتب از حوزه پزشکی ضعیف‌تر است. اگر در قوانین ضعف‌هایی وجود دارد باید اصلاح شود زیرا در زمینه مداخلات غیرمجاز قانون محکمی وجود ندارد. وی همچنین در رابطه با دلیل رشد بیمارگونه مداخله‌گران پزشکی در فضای مجازی به ویژه در حوزه زیبایی نیز گفت: زمانی که برای یک امری تقاضای بیش از اندازه وجود دارد و تقاضا بیمارگونه است، پاسخ به آن هم بیمارگونه می‌شود. مردم نه تنها نباید به تبلیغات فضای مجازی اعتماد کنند، بلکه باید به مراکز دارای مجوز و افراد دارای صلاحیت مراجعه کنند. مردم قبل از مراجعه باید تخصص و کدنظام پزشکی پزشک را بررسی کنند. در حال حاضر بسیار بیشتر از آنکه جامعه پزشکی به مردم آسیب بزند، مداخلات غیرمجاز به مردم آسیب می‌رساند. این مداخلات قابل احساس، برخورد، کشف و شناسایی نیست.

پزشکان مبلغ 

در فضای مجازی تنها بلاگرها نیستند که ردای پزشکی بر تن کرده‌اند و برای مردم نسخه‌های عجیب و غریب می‌پیچند گاهی خود پزشکان نیز حاضر بوده و توصیه‌هایی خارج از تخصص خود ارائه می‌دهند.این موضوع به ویژه در حوزه سلامت روان نمود بیشتری دارد. در دوارن کرونا هم گاه پزشکانی که تخصصان آنها هیچگونه ارتباطی با کرونا و بیماری‌های عفونی نداشت اظهار نظرهای عجیبی را مطرح و توصیه‌هایی غیر علمی و بر اساس برداشت خود به مردم می‌کردند این در حالی است که به پزشکان تنها باید در حیطه تخصصی خود اقدام به ارائه توصیه کنند.

وی در این رابطه به آنا گفت: تمام افرادی که وارد کار طبابت می‌شوند، باید دانش‌آموخته پزشکی و یکی از رشته‌های تخصصی باشند، هر پزشکی تنها مجاز است در چارچوب رشته تخصصی خود فعالیت و اظهار نظر کند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در رابطه با نحوه فعالیت پزشکان در شبکه‌های اجتماعی نیز گفت: انتشار هر مطلب پزشکی در فضای مجازی و یا هر رسانه دیگری باید با احاطه کامل بر آن موضوع پزشکی بوده و تنها به قصد انتشار مطالب علمی باشد.

خردمند تأکید کرد: اگر پزشکی بخواهند از طریق فضای مجازی به تبلیغات بپردازد باید از سوی سازمان نظام پزشکی یا سایر مراجع ذی‌صلاح مجوزهای لازم را اخذ کند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت از حقوق بین‌المللی بشردوستانه برای تضمین سلامت همه مردم
  • ۵۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی لرستان با فاضلاب آبیاری می‌شود!
  • پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری بشر/ به طور میانگین هر کودک ۱۲ ساله ایرانی ۲ دندان پوسیده دارد
  • ۴۵ درصد جمعیت جهان از پوسیدگی دندان رنج می‌برند / پوسیدگی دندان؛ شایع‌ترین بیماری بشر
  • لزوم توجه سیاست‌گذاران به انگیزه ماندگاری پزشکان
  • دخالت نابجا در حوزه سلامت از دست وزارت بهداشت خارج شده است
  • بعضی شوخی‌ها با جامعه پزشکی سلامت مردم را تهدید می کند
  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان کودک
  • نور آفتاب و انجماد، بطری های یکبار مصرف را تخریب نمی‌کند