Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-26@07:43:28 GMT

چالش‌های کوچ عشایر در پی شیوع بیماری کرونا

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۶۴۷۰

چالش‌های کوچ عشایر در پی شیوع بیماری کرونا

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در جامعه عشایری و همین طور جلوگیری از انتقال این ویروس از طریق عشایر، کوچ‌نشینان امسال ملزم شده‌اند که زمان کوچ خود از قشلاق به ییلاق را به تاخیر بیاندازند؛ تاخیری که تاکنون تجربه آن را نداشته‌اند.

این تغییر در سبک زندگی ممکن است مشکلاتی برای عشایر به وجود بیاورد اما در شرایط مقابله با کرونا، همچنان که جامعه شهری و روستایی ناگزیر به تغییر سبک زندگی خود شده‌اند، جامعه عشایری نیز باید به این روند تن دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ارتباط با شرایط کنونی کوچ‌نشینان، برنامه‌های دولت و همین طور اقداماتی که در راستای حفظ سلامت آنان در دستور کار قرار گرفته است، با «کرمعلی قندالی» رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت و گو کردیم.

وی گفت: برای پیشگیری شیوع بیماری کرونا در جامعه عشایری، پیرو هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از بیست و پنجم اسفندماه ۹۸ با تاخیر در کوچ عشایر، ماندگاری بیشتر عشایر در مناطق قشلاقی کشور بلامانع شد.

قندالی افزود: عشایر باید از کوچ زودهنگام خودداری کنند و زمان کوچ بهاره را تا مساعد شدن شرایط به تعویق بیاندازند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: امسال به دلیل بروز بارندگی‌ها، عشایر در مناطق قشلاقی دچار مشکل نشده‌اند و تا کنون تاخیر در کوچ تاثیر منفی در زندگی عشایر نگذاشته است.

به گفته قندالی، ایجاد ممنوعیت برای کوچ عشایر به طور عمده بین ۱۵ روز تا یک ماه تعیین شده است زیرا دام‌های عشایر به دلیل گرم شدن هوا در مناطق قشلاقی نمی‌توانند بیش از این دوام بیاورند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: با توجه به زندگی عشایری امکان طولانی شدن زمان حضور عشایر در مناطق قشلاقی بیش از این امکان‌پذیر نیست و باید به مناطق ییلاقی کوچ کنند.

وی در مورد اقدامات انجام شده برای پیشگیری شیوع بیماری کرونا در جامعه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری عشایر، گفت: در پی شیوع بیماری کرونا علاوه بر اقدامات آموزشی، مواد ضدعفونی کننده و ماسک در اختیار جامعه عشایری کشور قرار گرفت.

رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی علاوه بر حضور اکیپ‌های آموزشی در مناطق عشایری، مواد شوینده، ضدعفونی کننده و ماسک در اختیار جامعه عشایری قرار گرفته است.

قندالی با اشاره به حضور عشایر در نزدیک به ۵۰ درصد سطح کشور، گفت: جامعه عشایری به دلیل سبک زندگی خود دسترسی چندانی به زندگی و امکانات شهری ندارند، بنابراین تلاش داریم ویروس کرونا به جامعه عشایری ورود پیدا نکند.

وی به ابتلای یک نفر از جامعه عشایری استان گلستان به بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: یک نفر از عشایر منطقه خراسان شمالی در «مراوه تپه» استان گلستان به دلیل میزبانی از میهمانان تهرانی به بیماری کرونا مبتلا شده است که تلاش داریم این موضوع با رعایت اصول بهداشتی گسترش پیدا نکند.

انتهای پیام/

20 / 20 شیوع بیماری کرونا عشایر کوچ عشایر در پی شیوع بیماری کرونا چالش‌های کوچ عشایر کوچ‌نشینان کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر ایران «مراوه تپه» استان گلستان ابتلا به کرونا

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: شیوع بیماری کرونا عشایر کوچ نشینان رئیس سازمان امور عشایر ایران مراوه تپه استان گلستان ابتلا به کرونا رئیس سازمان امور عشایر ایران شیوع بیماری کرونا مناطق قشلاقی جامعه عشایری کوچ عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۶۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به آغاز رسمی جشنواره بین المللی کوچ عشایر در روز جمعه گفت: ۴۱ طایفه عشایری کشور و عشایر سه کشور خارجی میهمان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر جعفرآباد مغان هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، حسن محمدی‌ادیب عصر پنجشنبه در مراسم آغازین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر در جعفرآباد بیله‌سوار، گفت: برای دومین سال متوالی جشنواره کوچ عشایر در استان اردبیل به صورت بین‌المللی و با حضور عشایر غیور کشورمان و سه کشور خارجی در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد: در این جشنواره شرکت‌کنندگان سعی می‌کنند تا آداب، رسوم و توانمندی‌های خود را در عرصه‌های مختلف به نمایش گذاشته و با برگزاری برنامه‌های نمادین عروسی عشایر، برپایی آلاچیق، تولید محصولات صنایع دستی و لبنی، بازی‌های بومی، محلی و سایر ظرفیت‌ها بتوانند قابلیت بی‌نظیر خودشان را در معرض نمایش بگذارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: از 41 طایفه عشایری، 32 طایفه مختص استان اردبیل است و از هشت استان کشور نیز عشایر سعی کردند تا در این رویداد حاضر شده و توانمندی عشایر ساکن در مناطق خود را به نمایش بگذارند.

محمدی‌ادیب افزود: برای دومین سال متوالی از کشور عراق، ترکیه، مغولستان، نیجریه و افغانستان نیز طوایف عشایری حاضر شده تا در قالب برنامه‌های آیینی، موسیقی ظرفیت‌های عشایر اقوام و قبایل مختلف عشایری را در کنار زیباترین گنجینه‌های کوچ، زندگی و هویت عشایری و همچنین سواره شتر، اسب و جهاز به نمایش بگذارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این رویداد از ساعت 9 صبح فردا به صورت رسمی آغاز شده و تا 18 عصر ادامه خواهد داشت که امیدواریم میهمانان مختلف در این رویداد بتوانند با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و همچنین ظرفیت‌های بی‌نظیر عشایر شاهسون استان و سایر عشایر غیور و غیرتمند کشورمان، ساعات خوشی را در کنار عشایر سپری کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اضافه کرد: مسئولان میراث فرهنگی، امور عشایری و دستگاه‌های دیگر تصمیم گرفتند تا در قالب جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر مغان از کوچ برتر، شتر و اسب برتر، جهاز و آلاچیق برتر نیز در پایان این مراسم تجلیل کرده و برترین‌ها را در این حوزه‌ها معرفی کنند.

محمدی‌ادیب بیان کرد: عشایر نماد هویت و غیرت ایرانیان هستند و امروز نیز به عنوان مرزبانان غیرتمند در مرزهای کشور و مناطق مختلف سعی می‌کنند تا حامی و مدافع انقلاب اسلامی باشند.

انتهای پیام/131

 

دیگر خبرها

  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه