Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@02:34:06 GMT

ماجرای ذرت‌های آلوده به کجا رسید؟

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۲۳۷۰

ماجرای ذرت‌های آلوده به کجا رسید؟

با وجود اینکه طبق آخرین اظهار نظرها بنا شده بود ذرت‌های آلوده امحا شود، اما ظاهراً قرار است معمای چند ساله ذرت‌های آلوده سرنوشت دیگری پیدا کند.

به گزارش مشرق، از سال ۹۶ تاکنون ماجرای توقیف ذرت‌های آلوده در بندر امام خمینی خبرساز شده است. سال ۹۶ یکی از خبرگزاری‌ها از قول یک مقام مسؤول در بندر امام از کشف و توقیف حدود ۱۲۰ هزار تن ذرت آلوده در گمرک استان خوزستان خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: ابهام در سرنوشت ذرت‌های آلوده حتی یک گرم ذرت آلوده وارد کشور نشده است

ماجرای ذرت‌های آلوده به کجا رسید؟

ماجرا گذشت تا اینکه امیر خجسته نائیب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس سال گذشته با انتقاد از عدم امحاء ذرت‌های آلوده، گفت: با بررسی گزارش ارسالی به کمیسیون اصل نود مجلس، پس از بازدید و بررسی از بندر امام خمینی در خوزستان، رئیس‌جمهور در نیمه نخست امسال دستور امحاء این ذرت‌ها را صادر کرد که با گذشت چند ماه از تشکیل کمیسیون همراه با وزرای اقتصاد، کشاورزی و صمت، طی بررسی‌های متعدد و رسانه‌ای شدن موضوع، اقدام عملیاتی در این خصوص صورت نگرفته است.

 مرتضی رضایی معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز آبان‌ماه ۹۸ از سه راهکار پیشنهادی برای تعیین تکلیف محموله ذرت‌های آلوده خبر داد و گفت: در این خصوص سه روش پیشنهاد داده شده؛ نخست اینکه به کشور مبدأ که از آنجا این ذرت‌ها وارد شده است برگردانده شود یا کشورهایی که این استانداردها شامل حال آن‌ها نمی‌شود و سخت‌گیری کمتری دارند، فروخته شود یا اینکه به‌طور کامل و با رعایت تمام شرایط زیست‌محیطی معدوم شود.

نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد در نشست خبری خود اظهار کرد: ذرت‌های آلوده همچنان در گمرک هستند و هیچ مقداری از این محموله وارد کشور نشده است. قرار است این ذرت‌ها امحا شوند و مراحل انجام این کار در حال بررسی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد تأکید کرد: به هیچ وجه امکان ندارد این ذرت‌ها وارد کشور شود و ما کنترل‌های لازم را در این مورد انجام می‌دهیم به طوری که هم در واحدهای تولیدی و هم در بازار کنترل‌هایی را انجام می‌دهیم. 

حالا بعد ازگذشت چند ماه و در شرایطی که کشور با بیماری کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند و یکی از نیازهای ضروری کشور الکل استاندارد برای استفاده در مصارفی نظیر تولید فرآورده‌های ضدعفونی است و با وجود اینکه بنا شده محموله ذرت‌های آلوده امحا شود، اما ظاهراً دولت قصد دارد تا با آزمایش مجدد روی این محموله، ذرت‌های آلوده را وارد چرخه تولید الکل کند.

سرنوشت جدید در انتظار ذرت‌های آلوده 

در همین زمینه فرشید حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: محموله ذرت در بندر امام خمینی مدت‌ها محل بحث بوده که آیا مورد استفاده هست یا خیر؟ با توجه به اینکه در اصفهان آزمایشگاه استاندارد داریم در حد چند کیلو برای انجام آزمایش‌های تخصصی وارد شد که ببینیم آیا آلودگی به سموم دارد یا خیر؟

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه آزمایش‌ها به همین منظور در حال انجام است و نتیجه قطعی هنوز تعیین نشده، گفت: استانداردهای خاصی برای تولید الکل از ذرت مثل میزان فلزات سنگین یا سموم مختلف موجود در آن وجود دارد که برای استفاده در تولید الکل باید میزان هر یک بررسی شده و با استانداردها تطبیق داده شود.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور در ستاد ملی مبارزه با کرونا این مساله را به عهده اصفهان گذاشته تا کنترل بار مشکوک را بررسی کند، افزود: چند سازمان از جمله سازمان غذا و دارو به‌عنوان مرجع تعیین استاندارد غذا و دارو هستند و الان هم آزمایش‌ها بر روی چند کیلو باری که در اختیار ما قرارگرفته در حال بررسی است تا میزان سمومی که ادعا شده در آن وجود دارد تعیین شود.

حسن‌زاده در خصوص اینکه گفته می‌شود این بار به دلیل وجود سم آفلاتوکسین موجود در آن توقیف‌شده و اجازه ترخیص ندارد، ادامه داد: مرجع تشخیص آفلاتوکسین سازمان غذا و دارو و چند سازمان دیگر است و به همین منظور در حال راستی‌آزمایی برای تعیین سمومی مثل آفلاتوکسین هستیم و گزارش آزمایش‌ها را به نهادهای متولی و تصمیم‌گیر ارائه خواهیم کرد تا تصمیم نهایی را بگیرند.

تعیین نتیجه آزمایش تا چند روز آینده 

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نتیجه آزمایش در روزهای آینده مشخص خواهد شد و به مراجع ذی‌صلاح اعلام خواهیم کرد.

وی در ادامه در خصوص جزئیات کیفیت الکل‌های مورد استفاده در فرآورده‌های ضدعفونی پایه الکل، گفت: تنها یک تولیدکننده الکل در استان اصفهان داریم که از الکل این کارخانه برای تولید فرآورده‌های ضدعفونی دست مثل ژل و... استفاده می‌کنیم که آن کارخانه زیست فرآورده اصفهان است و از سال‌ها پیش مجوز داشته و برگه آنالیز محصولات آن را هم داریم که الکل 96 درصد تولید می‌کنند و از نظر ایمنی کاملاً قابل استفاده است.

تنها کارخانه تولید الکل استاندارد در اصفهان

حسن‌زاده گفت: تا حالا به هیچ شرکت دیگری که ادعای تولید الکل در حجم‌های کمتر یا بیشتر داشتند مجوزی برای مصرف یا تولید ندادیم و کارخانه‌هایی که فرآورده‌های ضدعفونی در اصفهان تولید می‌کنند؛ الکل خود را از کارخانه زیست فرآورده اصفهان یا رازی خوزستان یا سایر شرکت‌های استانداردی که تعیین شده تأمین می‌کنند.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: همه کسانی که برای تولید الکل مراجعه کردند از آن‌ها برگه آنالیز خواسته شده و باید حتماً محصول آزمایش شود که تاکنون هم برای هیچ‌کدام مجوز صادر نشده است و برای فرآورده‌های ضدعفونی در اصفهان غیر از الکل زیست فرآورده و خوزستان از الکل دیگری استفاده نمی‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه برای تخصیص الکل به شرکت‌های سازنده فرآورده‌های ضدعفونی کمیسیونی وجود دارد، ادامه داد: کمیسیون تخصیص فرآورده‌های مربوط به کرونا داریم که با حضور نمایندگان مختلف تشکیل جلسه می‌دهد، کمیته الکل متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مختلف هستند و واحدهای دارای مجوز که نیازمند الکل برای تولید فرآورده‌های ضدعفونی مثل ژل یا محلول‌های الکل‌پایه هستند یا برخی کارخانه‌ها که برای تولید مواد دارویی به الکل نیاز دارند درخواست و نیاز خود را اعلام می‌کنند و در کمیسیون درباره تخصیص تصمیم‌گیری می‌شود

حسن‌زاده بیان کرد: برای روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین که ممنوعیت تردد در سطح شهر وجود دارد در حال بررسی راهکارهایی هستیم تا اگر مردم نیاز به فرآورده‌های ضدعفونی داشته باشند بتوانیم در اختیارشان قرار دهیم.

با وجود اظهارنظرهای متفاوت درباره تعیین سرنوشت ذرت‌های آلوده که حالا در اختیار سازمان اموال تملیکی است، برخی معتقدند امکان تهیه الکل از ذرت‌های آلوده وجود. در همین زمینه رسانه‌ها در گزارشی از وجود کارخانه‌ای در شمال ایران خبر داده و گفته بودند که این کارخانه تنها کارخانه برای این کار است که می‌تواند غلات از رده خارج شده، تاریخ مصرف گذشته و آلوده را به یک ماده ضدعفونی‌کننده، نگهدارنده و حلال تبدیل کند.

مدیرعامل این کارخانه ادعا کرده بود: اگر 145 هزار تن ذرت آلوده‌ای که در بندر امام توقیف است، در اختیارش قرار بگیرد، می‌تواند خط تولید جدیدش را راه بیندازد و حدود 20 تا 25 میلیون لیتر الکل به ارزش 20 تا 25 میلیون دلار تولید کند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا مدافعان سلامت سال جهش تولید ذرت اصفهان امام خمینی سازمان غذا و دارو ستاد ملی مبارزه با کرونا سازمان ملی استاندارد فرآورده های ضدعفونی ذرت های آلوده بندر امام تولید الکل برای تولید ذرت ها غذا و دارو آزمایش ها حسن زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۲۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائمی که نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید

آفتاب‌‌نیوز :

تایید خبر مسمومیت ۲۹ پزشک با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز باز هم بحث مشروبات تقلبی و سمی در کشور را داغ کرده است.

مشروب‌های تقلبی داستان دنباله‌داری است که تاکنون جان خیلی‌ها را گرفته و در حادثه اخیر شیراز هم منجر به از دست رفتن جان یک پزشک و عامل بستری سایر مصرف‌کنندگان هم شده است. البته آمار دقیقی در این باره اعلام نمی‌شود، اما آخرین بار تابستان ۱۴۰۲ بود که عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از مرگ مجموعا ۶۴۴ نفر در پی مصرف الکل تقلبی خبر داد. حالا پس از انتشار اخباری مبنی بر مسمومیت دسته جمعی حدود ۲۹ نفر از پزشکان در شیراز، گفته می‌شود که دادستانی قصد ورود به این حادثه و تشکیل پرونده در این خصوص دارد. برخی هم عنوان می‌کنند که چطور پزشکان قادر به تشخیص مشروب تقلبی از غیرتقلبی نبوده و دچار چنین خسارت زیانباری شده‌اند.

دکتر شاهین شادنیا، رئیس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان حکیم تهران در این باره می‌گوید: هیچ روشی برای تشخیص الکل تقلبی وجود ندارد و تمام روش‌هایی هم که در فضای مجازی برای تشخیص آن‌ها عنوان می‌شود شاید تا حدودی کمک‌کننده باشند، اما درباره هیچ کدام قطعیت برای تشخیص وجود ندارد.

شادنیا ادامه می‌دهد: اگر الکی دارای بو بود، نمی‌توان به سمی بودن یا نبودن آن حکم داد یا اگر رنگ خاصی داشت، با قطعیت اعلام کرد که تقلبی است. الکل زردرنگ صنعتی است، اما همان را هم ماده‌ای اضافه می‌کنند که رنگش سفید می‌شود. الکل اگر بو داشته باشد هم به دلیل الکل طبی است، اما شاید میزان آن کم و درصد زیادی الکل سمی در مشروب وجود داشته باشد. به همین دلیل به جز روش‌های آزمایشگاهی که آزمایش‌های سم‌شناسی روی نمونه الکلی انجام می‌شود هیچ روشی برای اعلام قطعیت یک الکل سمی یا غیرسمی وجود ندارد.

چوب و هنر_F پلاس 
این متخصص سم‌شناسی و مسمومیت‌ها، درباره این که آیا در کشور ما توزیع مشروبات تقلبی زیاد است یا خیر، بیان می‌کند: آمار دقیقی در این باره ندارم، اما طی سال‌های مختلف و هر دوره‌ای مسمومیت با الکل‌های سمی رخ داده است. سوابق این مساله در بندرعباس، قم، شیراز و شهر‌های دیگر وجود داشته است. در دوره کرونا هم موارد مصرف با الکل‌های سمی و تقلبی افزایش پیدا کرد. ما فقط تعداد بیماران را می‌بینیم و در برخی زمان‌ها این مساله با پیک بیماران مواجه می‌شود و دوباره افت می‌کند.

او در پاسخ به این سؤال که بروز این پیک‌ها آیا دلایل خاصی دارد، عنوان می‌کند: به فصل یا تاریخ خاصی ربط ندارد و به صورت رندم و پراکنده این مساله را در دوره‌های مختلف می‌بینیم.

رئیس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان حکیم تهران درباره این که برخی مصرف‌کنندگان این مشروب‌ها به دلیل مشکلات قانونی به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند، بیان می‌کند: در این باره بحث قانونی وجود ندارد و بیمارستان تنها مرکز ارائه خدمات درمانی است. بیمارانی هم که با مسمومیت‌های الکلی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، صرفا درمان می‌گیرند، مگر این که خود بیمار قصد شکایت از شخص ارائه کننده مشروب تقلبی را داشته باشد. تاکنون هم ما هیچ موردی نداشتیم که بیمار به دلیل مصرف مشروبات تقلبی مراجعه کرده و به جایی گزارش شده باشد.

شادنیا دلیل اصلی علت تاخیر در این مراجعات را این مساله عنوان می‌کند که بیمار در مراحل اولیه متوجه مسمومیت ناشی از مصرف الکل نمی‌شود و در توضیح بیشتر می‌گوید: علائم این مسمومیت غیراختصاصی است و کسی که الکل‌های سمی و مشروب تقلبی مصرف کرده، در ابتدا همان علائم به اصطلاح مستی را دارد. به تدریج علائمی مثل سردرد، تهوع و استفراغ در فرد بروز می‌کند و افراد این شرایط را ناشی از مصرف الکل در نظر می‌گیرند. بعد از ۱۲ تا ۲۴ ساعت به تدریج علائم مسمومیت با الکل‌های سمی خودش را نشان می‌دهد، اما تاخیر در زمان مصرف تا مراجعه به مرکز درمان رخ داده است.

این پزشک درباره این که افراد چطور می‌توانند در بازه زمانی کوتاه‌تر متوجه چنین مسمومیت‌هایی شوند، عنوان می‌کند: علائم اولیه مشابه مصرف مشروبات الکلی عادی و غیرسمی است، اما به تدریج فرد دچار سردرد، تهوع و استفراغ می‌شود. بسیاری از این بیماران دچار علائم بینایی می‌شوند، خواب‌آلودگی و کاهش سطح هوشیاری در آن‌ها رخ می‌دهد. اما به دلیل این که چنین علائمی با تاخیر بروز می‌کند، بیمار زمان حیاتی برای درمان اقدامات درمانی را از دست می‌دهد، چون عوارض مسمومیت و تاخیر در درمان ایجاد شده و به نوعی شاید شانس بهبودی از دست رفته باشد.

او توصیه می‌کند که اگر به هر دلیلی افراد مشروبات تقلبی مصرف کردند، در صورت بروز چنین علائمی به سرعت به مرکز درمانی مراجعه کنند تا بررسی‌های اولیه صورت بگیرد. آن‌ها نباید منتظر بروز علائم شدیدتر و تاخیری شوند، چون نکته مهم این است که زمان طلایی برای اقدامات درمانی از دست نرود.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • علائمی که نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • رویداد بزرگ دشت غذا در تهران برگزار شد
  • این علائم نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • واکنش وزیر صمت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی در ایران
  • برای خواب خوب مقررات بگذارید