Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد ترحمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امروزه مبارزه با مواد مخدر و روان گردان‌ها جهان شمول شده و در اولویت‌های مسائل اجتماعی کشورها قرار دارد، در ایران نیز به دلایل مختلف از جمله هم مرز بودن با کشور افغانستان، معضل اعتیاد به عنوان صدر نشین معضلات اجتماعی مطرح بوده و به عنوان عامل آسیب زا خود سبب آسیب‌های دیگر می‌شود که حتی در بسیاری از موارد ضرر مصرف مواد مخدر و روان گردان موجب جنایت بر علیه اشخاص یا جرایمی مانند خشونت و سرقت شده که همه موارد لزوم برخورد همه جانبه با این پدیده شوم را حکایت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: قانون و اجرای آن علاوه بر سزادهی هنجارشکنان، کارکردهای دیگری نیز دارد که دامنه آن به قبل از ارتکاب جرم برمی گردد یعنی قانون بایستی پویا بوده و با پیش بینی خلاء های منجر به بروز جرم مانع از ارتکاب اعمالی شود که دارای آثار نا مطلوب اجتماعی است به این معنی که قانون بایستی دارای ابعاد پیشگیری رشد مدار (وضعی و اجتماعی) باشد و با مداخلات هدفدار مانع از بروز جرم شود.

قانون باید انعطاف‌پذیر باشد

مدیرکل دفتر حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در این راستا نظریات متعددی وجود دارد مانند نظریه پنجره‌های شکسته که طی آن محیط‌های رها شده مستعد انتخاب مجرمان و ارتکاب اعمال مجرمانه هستند بنابراین در مباحثی مانند جرایم مواد مخدر و روان گردان که قاچاقچیان مداوم در حال به روز شدن شیوه‌ها، تنوع نوع مواد و بازاریابی‌های جدید هستند، قانون نیز بایستی قابلیت انعطاف و به روز شدن سریع را داشته باشد تا از ترفندهای قاچاقچیان عقب نماند.

ترحمی بیان کرد: متأسفانه در این خصوص قانون مبارزه با مواد مخدر با چالش‌هایی مانند زمان‌بر بودن به روز شدن فهرست مواد مخدر و روان گردان، ضعف در برخورد در مقابل تبلیغ برای مواد مخدر و همچنین برخورد با وب دارک ها و … مواجه است.

وی یادآور شد: علاوه بر نگاه الزام به پیشگیری رشد مدار در قانون، مجازات‌ها نیز لازم است از مدلی پیروی نمایند که پیشگیری کیفری را برای مرتکبین و سایر افراد جامعه باعث شود به طوری که مجازات محاسبه سود و زیان را به سمت تمایل به عدم اقدام سوق دهد.

مدیرکل دفتر حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به لزوم اصلاح قوانین گفت: در این زمینه قانون مبارزه با مواد مخدر باید در ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان، مجازات متناسب و قاطع (در جهت حتمیت و سرعت در مجازات) دچار اصلاحاتی شود تا عملکرد در کیفر جرم بتواند موجبات پیشگیری کیفرمدار را نیز فراهم کند.

ترحمی ادامه داد: خوشبختانه در سال ۱۳۹۸ اقدامات خوبی برای اصلاح قانون در ستاد مبارزه با مواد مخدر به عمل آمده و اهتمام مسئولین برای این امر به اجماع تبدیل شده است. ان شاء الله با در نظر گرفتن مطالعات بسیار عمیق در این خصوص که پشتوانه علمی مطلوبی دارد، در سال ۱۳۹۹ موضوع اصلاح قانون انجام می‌پذیرد.

کد خبر 4885640 مهسا شمس

منبع: مهر

کلیدواژه: ایران افغانستان ستاد مبارزه با مواد مخدر ویروس کرونا شیوع کرونا شهرداری تهران نیروی انتظامی وزارت آموزش و پرورش آموزش مکمل پلیس راهور دستگیری سارق سیدابراهیم رئیسی سازمان هواشناسی شهر تهران روز طبیعت قوه قضاییه فاصله گذاری اجتماعی مواد مخدر و روان گردان مبارزه با مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۹۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۵۰ کیلوگرم حشیش در شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، یوسف ملک‌زاد جانشین فرمانده انتظامی فارس گفت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان فارس مطلع شدند قاچاقچیان در شیراز اقدام به تهیه، توزیع و فروش مواد مخدر می‌کنند.
وی افزود: موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان فارس قرار گرفته و با اقدامات اطلاعاتی و پلیسی، محل نگه‌داری آن در یکی از محله‌های شیراز شناسایی شد.
جانشین فرمانده انتظامی استان اضافه کرد: مأموران ضمن هماهنگی قضائی به محل مورد نظر اعزام شدند و در بازرسی از یک منزل، ۵۶ کیلوگرم مواد مخدر را از نوع حشیش ، کشف و یک قاچاقچی را دستگیر کردند.

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۸ کیلوگرم تریاک در خلیل آباد
  • غافلگیری قاچاقچیان در محل دپوی ۴۳۵ کیلو مواد مخدر در ریگان
  • ناکامی قاچاقچیان در جا به جایی ۳۸۴ کیلو تریاک
  • ناکامی قاچاقچیان در جابه جایی ۳۸۴ کیلو تریاک
  • ناکامی قاچاقچیان در جابه جایی ۳۸۴ کیلو تریاک در رودان
  • کشف بیش از ۴۴ کیلوگرم تریاک در مراغه
  • کشف حدود ۸۸ کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه در قم
  • مبارزه با مواد مخدر؛ یک تکلیف عمومی در جمهوری اسلامی است
  • دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود
  • کشف بیش از ۵۰ کیلوگرم حشیش در شیراز