Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@03:55:30 GMT

چرا از دنیای عروسک ها دور شدیم؟

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۱۸۷۳

چرا از دنیای عروسک ها دور شدیم؟

عروسک های سنتی هر منطقه ای گاه می توانند فرهنگ آن مکان را به نمایش بگذارند، وبدون شک عروسک ها مخزن اسرار سازندگانی هستند که با عشق آنها را خلق کرده اند.

دنیای عروسک ها تنها مختص به کودکان نیست، زیرا همه ی بزرگترها روزی صاحب عروسکی بودند و برایش لالایی می خواندند.

عروسک، این موجود عجیب که همدم خوبی است برای وقت تنهایی، از زمان های قدیم به شکل های مختلف ساخته می شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلا ایرانیان زمان باستان عروسکی داشته اند به نام سنگ صبور که از جنس سنگ بوده، و مردم رازهای خود را به آن می گفتند و با آن درد و دل می کردند. یا خیمه شب بازی که یک نمایش عروسکی است و در حال حاضر نیز وجود دارد از ایران به تمام کشورهای شرق و غرب راه یافت و به سبک و سیاق دیگری در آن کشورها به نمایش درآورده شد. و همچنین در دوره ی صفوی این عروسک های خیمه شب بازی به قصر پادشاهان نیز  قدم گذاشتند.

اما حالا انواع مختلفی از عروسک ها وجود دارد که انتخاب یکی از آن ها مشکل به نظر می رسد، عروسک هایی ازجنس پلاستیک! عروسک هایی که دیگر صبورانه به حرف های ما گوش نمی سپارند، و به پشتشان که بزنی برایت آواز می خوانند و گاهی نیز می رقصند و دست هایشان را در هوا تکان می دهند. قدیم ترها مامان و بابا گفتن را آموخته بودند،حالا صدایمان را ظبط می کنند و هروقت که بخواهیم برایمان تکرار می کنند.

دیده شده است که در بعضی مواقع الگوی بشر می شوند و مانند باربی تا مدت ها می درخشند و خودی نشان می دهند.

دراین بین نیز ما سارا و دارایی داشتیم که تا آمدیم باآنها خاطره سازی کنیم از چشم ها افتاد و دیگر هیچ نشانی از آنها ندیدیم.

مشکل کجا بود!عدم حمایت از محصولات داخلی؟ شاید!

یک سری عروسک بومی_محلی هم وجود دارد که بیشتر در روستاها می توان آن ها را یافت، با پارچه ساخته می شود و بوی فرهنگ خودمان را می دهد.

از تمام عروسک های شرکتی شبیه به هم نیز مهربان تر و لطیف تر است.این عروسک ها در شهرهای مختلف نام های متفاوت و شکل مخصوص به خود را دارد.مثلا در چهارمحال و بختیاری ازاین عروسک با نام بازبازک یاد می کنند و نماد آموزش مهارت های زنگی دختران دم بخت است و در فرهنگ قدیمی بختیار این عروسک را جزیی از جهیزیه دختر می دانستند. یا تاجمیر که عروسک بومی استان خراسان جنوبی است و در روستای تاجمیر ساخته می شود که به خوبی فرهنگ مردمان آن دیار را نشان می دهد، و در بقچه یا دستاری که به همراه این عروسک است پارچه ای سفید وجود دارد که داستانی روی آن نوشته شده است.

همچنین این عروسک ها در قزوین در روستای الولک و اردبیلک ساخته می شوند که جای بسی خوشحالی دارد.اما باید به این هنر بیشتر توجه شود زیرا عروسک ها اولین دوستان دوران کودکی هر فردی هستند.

سمیه بابائی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دوران کودکی عروسک های محلی عروسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۱۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهدوی به عنوان مربی در تیم شهداب ماند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از باشگاه فرهنگی ورزشی شهداب یزد و پس از بررسی شرایط موجود و درخواست رحمان محمدی‌راد سرمربی تیم والیبال شهداب یزد؛ مهدی مهدوی کاپیتان و اسطوره باشگاه شهداب که فصل گذشته با مصدومیت سنگین از ناحیه آشیل پا ادامه رقابت‌های لیگ را از دست داده بود؛ با درخواست سرمربی تیم رحمان محمدی راد و موافقت باشگاه به طور رسمی وارد دنیای مربیگری شد و فصل آینده به عنوان دستیار و مربی در کنار رحمان محمدی راد در کادر فنی تیم والیبال شهداب یزد فعالیت خواهد نمود.

بدین ترتیب کاپیتان دوست داشتنی تیم والیبال شهداب یزد پس از گذشت بالغ بر بیست و پنج سال به طور رسمی از دنیای بازیگری خداحافظی کرد تا ماجراجویی جدیدی را در ادامه آغاز کند و توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود را همانند دوران بازیگری در دنیای مربیگری نیز اثبات کند.

کد خبر 6088336 سیده فرزانه شریفی

دیگر خبرها

  • ۸ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • بازیکن آلومینیوم: خدا به تلاش ما نگاه کرد و پیروز شدیم
  • افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم
  • گل‌های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا (فیلم)
  • گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا / فیلم
  • فیلم| دنیای آزاد خبرنگاران در آمریکا به روایت تصویر
  • مهدوی به عنوان مربی در تیم شهداب ماند
  • موزه‌ای که به یک فقر تربیتی پاسخ گفت/ اسباب‌بازی، دروازه شور خلاقانه
  • لحظات دیوانه‌وار و عجیب در دنیای فوتبال / فیلم
  • رهبر انقلاب: کارگر باید به آینده کاریِ خود اطمینان داشته باشد |‌ در دوره‌ای مبتلا به تعطیلیِ کارخانه‌های بزرگ شدیم که ... | ویدئو