Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیزده سال گذشته مجمع عمومی سازمان به اتفاق آراء، دوم آوریل را روز جهانی اوتیسم نامید تا به واسطه افزایش آگاهی عمومی، بر میزان انگیزه و تلاش افراد داری اوتیسم افزوده شود.

اوتیسم به عنوان یک اختلال عصبی - رشدی کمتر شناخته شده، از بدو تولد و یا در سه سال نخست زندگی کودک بروز می‌کند و تا آخر عمر با او همراه است؛ چراکه تا کنون برای این اختلال که یک بیماری محسوب نمی‌شود، درمان قطعی و یا دارویی معرفی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با این وجود در صورتی که ابتلا به این اختلال در دوره طلایی زندگی افراد دارای اوتیسم؛ یعنی صفر تا سه سالگی آنها تشخیص داده شود و اقدامات توانبخشی از قبیل گفتار درمانی، کاردرمانی و رفتاردرمانی را پشت سر بگذارند، می‌توانند مانند سایر هم سن و سال‌هایشان به مدرسه بروند و با کسب مهارت‌های اجتماعی و زندگی همچون بسیاری از نوابغ دنیا که با وجود اختلال اوتیسم خوش درخشیده‌اند، برای خود و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند مفید ظاهر شوند.

باید به خاطر داشت این اختلال با نشانه‌هایی مثل ضعف در روابط اجتماعی و بروز رفتارهای کلیشه‌ای و محدود نمایان می‌شود، درک افراد دارای این طیف از بیماری نسبت به دنیا و ارتباطاتشان با دیگران متفاوت است؛ همانطور که بسیاری از افراد در جوامع مختلف نسبت به این گروه از جامعه درک درستی ندارند، از این‌رو سازمان ملل همواره آگاهی‌بخشی در مورد علائم اوتیسم، تشخیص، آموزش و کمک به خانواده‌های افراد دارای اختلال اوتیسم را که جزء اختلالات رو به رشد جهان محسوب می‌شود، مد نظر قرار داده و در شرایط حال حاضر که دنیا با ویروس عالم‌‌گیر کرونا در تقابل است، به این موضوع با اهمیت بیشتر از قبل تاکید دارد.

از آنجاکه قرنطینه خانگی با کودکان داری اوتیسم بسیار چالش‌آفرین است و تنها در صورت آموزش درست می‌توان بی‌قراری آنها را مرتفع ساخت، در این روزهای کرونایی و قرنطینه‌ خانگی که با روز جهانی اوتیسم هم مقارن شده است باید به آموزه‌های افراد متخصص در زمنیه اوتیسم دسترسی و توجه بیشتری داشت.

«سیگن هارتلی» استاد دانشگاه ویسکانسین مدیسن امریکا، در همین خصوص روش‌های خاص گفت‌وگو و برنامه‌ریزی را برای غلبه خانواده‌ها بر چالش‌های دوری اجتماعی و انزوا در خانه توصیه می‌کند تا آرامش بیشتری در خانه‌ها حاکم شود.

این مدرس «دانشکده بوم‌شناسی انسانی» که در زمینه ارتقای سلامت و رفاه افراد دارای ناتوانی در رشد و خانواده‌های آنها تحقیق می‌کند، از استرس و اضطراب به عنوان یکی از چالش‌های کووید-۱۹ می‌گوید که خاص خانواده‌های دارای کودکان اوتیسم است و در این شرایط که به مدارس و کلینیک‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی دسترسی ندارند، به طور مضاعف دچار آن خواهند شد.

در همین ارتباط «سیگن هارتلی» از سازمان‌های مختلفی یاد می‌کند که به تازگی برای کمک به والدین در مورد بیماری کووید-۱۹، سیاست‌های جدید پیرامون فاصله اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم و مشکلات رشدی، مطالبی را با متن و تصاویر ارئه می‌دهند که درباره نحوه تغییر زندگی روزمره توضیح می‌دهند و کمک می‌کنند رفتارهای جدید و روال‌های مرتبط با دوری اجتماعی به این دسته از کودکان آموزش داده شود.

همچنین رفتارهای جدیدی همچون شست‌وشوی مداوم دست را هم به عنوان راهکار مفیدی عنوان می‌کند که حس امنیت بیشتری را برای آنها به وجود می‌آورد.

وی خاطر نشان کرد: در عین حال والدین باید به فکر سلامت و نیازهای خود هم باشند تا بهتر بتوانند به نیازهای فرزندان‌شان رسیدگی کنند.
تلاش برای کنار گذاشتن احساسات و افکار منفی، تقویت احساسات مثبت و مراقبت زوج‌ها از یکدیگر آخرین راهکار خودمراقبتی است که استاد دانشگاه ویسکانسین مدیسن امریکا در گفت‌وگوی اختصاصی‌اش با ایرنا و به منظور مدیریت شرایط پر استرس موجود توصیه کرده است.

امین رفیعی‌پور- مشاور رئیس بنیاد امور بیماریهای خاص - هم نکاتی بهداشتی را مطرح می‌کند که به پیشگیری از ابتلای افراد دارای اوتیسم به ویروس کرونا می‌انجامد؛ از آنجایی که مبتلایان به اوتیسم به یک شی خاص وابستگی دارند و علاقه‌مندند اشیاء را در دهانشان بگذارند، ممکن است در مقابل ابتلا به بیماری کرونا آسیب‌پذیرتر از سایر افراد باشند و با توجه به اینکه ممکن است بیماری‌های تنفسی و قلبی در اوتیسمی‌ها بیشتر باشد، نیاز به مراقبت بیشتری دارند، االبته در انتقال بیماری از طریق افراد دارای اوتیسم و سایر افراد تفاوتی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا این روان‌شناس سلامت با اشاره به ناتوانی افراد داری اوتیسم در بیان مشکلات خود، یادآور شد: علی‌رغم اینکه افراد طیف اوتیسم معمولا نمی‌توانند مشکلات خود را به خوبی بیان کنند، اما به خوبی صحبت‌ها و مفاهیم را درک می‌کنند؛ لذا خانواده‌های افراد دارای اوتیسم باید برای آموزش توصیه‌های بهداشتی، در ابتدا با این افراد صحبت کنند و به آنها بگویند که کرونا ویروس فقط برای آنها نیست. همچنین باید روش‌های صحیح عطسه و سرفه کردن و مسائل پیشگیرانه مانند نحوه شستن و ضدعفونی دست را با آرامش و به صورت تصویری و از طریق پوسترها و عکس‌ها به این افراد آموزش دهند.

اقدامات ملی برای رفع چالش‌‌های قرنطینه خانگی افراد دارای اوتیسم

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد قطع آموزش به افراد دارای اوتیسم در پی تعطیلی مراکز مربوطه و لزوم قرنطینه خانگی، از مشکلات اساسی است که رسانه ملی می‌تواند تا حد قابل توجهی در رفع آنها موثر واقع شود.

در همین خصوص سعیده صالح غفاری - مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران – با بیان اینکه افراد دارای اوتیسم در طول هفته باید بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت، تحت آموزشى‌های توانبخشی شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و رفتاردرمانی قرار بگیرند و چنانچه مراحل آموزش به هر دلیلی متوقف شود، روند رشد آنها متوقف و حتی به شرایط قبل باز می‌گردند، تاکید کرد: باید تلاش کنیم کودکان طیف اوتیسم که در این شرایط بحرانی در قرنطینه کامل به سر  می‌برند و ممکن است هم به خود آسیب بزنند و هم خانواده را مستاصل کنند، از آموزش محروم نشوند.

در حقیقت درخواست‌مان از سازمان‌های متولی، خیران حامی افراد طیف اوتیسم و پیش‌تر از رسانه ملی، آن است که بخش‌هایی از برنامه‌های آموزشی شبکه‌های تلویزیونی را به تیم‌های درمانی اوتیسم اختصاص دهند تا از این طریق محتواهای آموزشی در اختیار جامعه اوتیسم قرار گیرد.

ارائه نکات آموزشی از طریق ارسال پیامک به خانواده‌ها هم بستر دیگری است که در زمنیه ارائه آموزش‌های خاص بسیار موثر عمل می‌کند.

شیوع اختلال طیف اتیسم

میزان شیوع اختلالات طیف اوتیسم در دو دهه گذشته در سراسر جهان افزایش زیادی داشته به طوری که محققان روند صعودی اختلال اوتیسم در سطح جهان را هشدار داده‌اند.

در اوایل دهه اخیر برآورد می شد شیوع این اختلال ۱ در ۳۳۵ نفر باشد، اما در سال‌های اخیر و با استناد به آخرین پژوهش‌ها این آمار در سال ۲۰۰۹ میلادی ۱ مورد در هر ۹۱ نفر در آمریکا و یک مورد در هر ۶۶ نفر در انگلستان گزارش شده است و بعد‌تر و در آخرین ویرایش راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی امریکا، شیوع آن یک به ۵۹ نفر ذکر شده است و با آنکه تاکنون مطالعه جامعی در زمینه شیوع این اختلال در کشور ما صورت نگرفته است، اما مطالعات شیوع شناسی در ایران، ابتلای ۱ به ۱۵۰ مورد را گزارش کرده‌اند.

پژوهش‌های ۲۰ سال اخیر دلایل مختلفی را برای شیوع این اختلال بر شمرده‌اند؛ اختلالی که به یکی از همه‌گیرترین اختلالات رشدی در جهان تبدیل شده است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: افراد دارای اوتیسم قرنطینه خانگی خانواده ها طیف اوتیسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۳۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش کمبود معلم در استان مرکزی کاهش می‌یابد

ایسنا/مرکزی مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: ۱۷ هزار معلم در بیش از دو هزار مدرسه تدریس می‌کنند و با توجه به تدابیر اتخاذ شده چالش این حوزه در سال تحصیلی آینده کاهش خواهد داشت.

حسین مولوی ۶ اردیبهشت در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته معلم با اشاره به اینکه معلم همچنان مورد اعتمادترین قشر در نظرسنجی ها اعلام شده است اظهار کرد: در سه سال اخیر در کشور و استان مرکزی مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز حذف شده و امسال قرار است مدارس کانکسی با دانش آموزان کمتر از ۱۰ نفر نیز جمع آوری شوند.

وی در خصوص برنامه های هفته مقام معلم با اشاره به اینکه ۱۷ هزار معلم در سطح استان مرکزی تدریس می کنند، افزود: در هفته معلم بزرگداشت مقام معلم در تماس مدارس از سوی دانش آموزان برگزار خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به هفته مقام معلم تصریح کرد: در این هفته در هر منطقه آموزشی یک برنامه ویژه بزرگداشت مقام معلم و تقدیر از معلمان بازنشسته برگزار می شود.

وی با اشاره به برگزاری یک ویژه برنامه تحت عنوان "معرفی معلم ماندگار" بیان کرد: در این برنامه معلمانی که ویژگی شاخص و بارزی دارند معرفی خواهند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: همچنین در این هفته جشنواره عکس مدرسه صمصامی بیات به عنوان‌ یک حرکت نمادین در سطح کشور برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: از جمله برنامه های شاخص این هفته در استان می توان به تقدیر از ۴۵ معلم نمونه منطقه ای و سه معلم استانی، دیدار معلمان نمونه با رییس جمهور، نواختن زنگ سپاس معلم، برگزاری شورای آموزش و پرورش ویژه این هفته، دیدار با نماینده ولی فقیه و... اشاره کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۱۷ هزار معلم در بیش از دو هزار مدرسه تدریس می کنند، به نظر می رسد با توجه به تدابیر اتخاذ شده در  ابتدای سال تحصیلی آینده، مشکل چندانی در حوزه کمبود معلم نداشته باشیم‌ و چالش این حوزه کاهش خواهد داشت چراکه تقویم کاری به جلو حرکت کرده و استخدام های ویژه انجام شده و تا پایان خرداد ماه به آموزش و پرورش معرفی می شوند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • گلایه شهروندان از اختلال در سامانه آموزش و پرورش
  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • چالش کمبود معلم در استان مرکزی کاهش می‌یابد
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • شناسایی بیش از ۳۰۰۰ مادر باردار و دارای کودک شیرخوار زیر دو سال در لرستان
  • خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند