Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم زابل در مجلس گفت: احداث راه‌ها و جاده‌ها و نصب تیرهای برق در مسیر رودخانه موجب بروز خسارات به دنبال وقوع سیل در سیستان و بلوچستان شده است.

حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به سیلاب‌های اخیر در استان سیستان و بلوچستان گفت: احداث راه‌ها و نصب تیرهای برق در مسیر رودخانه‌ها باعث شده تا سیلاب‌های اخیر خسارات قابل توجهی را‌‌‌ به سیستان و بلوچستان وارد آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگرچه اقداماتی از سوی دولت و خیرین برای جبران خسارات به سیل زدگان استان انجام شده اما این اقدامات کافی نیست و هنوز تا عادی شدن شرایط کارهای زیادی باید انجام شود.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خسارات سیلاب‌های اخیر مربوط به قسمت جنوبی استان یعنی بلوچستان است، اظهار داشت: متأسفانه مدارس این مناطق به جای این که در مناطق مرتفع ساخته شود در مناطق گود بنا شده و همین مسأله باعث تخریب ساختمان مدرسه‌ها بر اثر وقوع سیل شده است و هزینه‌ها و خسارات زیادی را‌‌‌ به دنبال داشته است.

دهمرده خاطرنشان کرد: پل‌های این مناطق بعضا قدیمی است و نیاز به بازسازی جدی دارد تا با وقوع سیل راه‌ها قطع و بسته نشود.

وی با بیان اینکه سیلاب‌های اخیر به منطقه سیستان در شمال استان خسارتی وارد نکرده، افزود: آب‌های رودخانه هیرمند وضعیت مناسب و مساعدی را‌‌‌ برای کشاورزان منطقه ایجاد کرده و این بارندگی‌ها و سیلاب‌ها برای مردم شمال استان حتی مفید نیز بوده است.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرارداد بین ایران و افغانستان در باره رود هیرمند اظهار داشت: طبق قرارداد سال 1351 مابین ایران و افغانستان، افغانستان موظف شده تا در طول سال 820 میلیون مترمکعب آب را‌‌‌ در رودخانه هیرمند در مرز ایران جاری کند و این کار باید به صورت مستمر باشد تا آب رودخانه خشک نشود.

دهمرده خاطرنشان کرد: بارندگی‌های اخیر را‌‌‌ نمی‌توان به حساب عمل به توافقنامه سال 51 گذاشت؛ چراکه آبی که بر اثر بارندگی‌های اخیر در هیرمند جاری شده هیچ ربطی به انجام توافق توسط افغانستان ندارد بلکه آنها قادر به مهار این آب نبوده‌اند که آب در رودخانه هیرمند در خاک ایران جاری شده است.

وی در پایان گفت: متأسفانه از زمان امضای این توافق نامه افغان‌ها هیچ وقت به این توافق عمل نکردند و عدم اجرای این تعهد توسط آنها باعث شده تا رودخانه هیرمند در خاک ایران به یک رودخانه فصلی تبدیل شود و تنها در سه ماه از سال آب در آن جاری باشد و با وجود پیگیری‌های صورت گرفته برای عمل به این توافق، افغان‌ها هنوز تن به اجرای آن نداده‌اند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی سیل سیستان و بلوچستان افغانستان نماینده مردم زابل در مجلس سیستان و بلوچستان رودخانه هیرمند سیلاب های اخیر سیلاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۲۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال سیلابی‌شدن مناطق مختلف در سیستان و بلوچستان

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به تداوم باران‌های بهاری در استان احتمال سیلابی شدن و طغیان رودخانه‌ها در نقاط مختلف استان وجود دارد.

محسن حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌ها و الگوهای پیش‌یابی، آسمان استان نیمه ابری، است و بارش‌های بهاری تا جمعه در استان تداوم دارد.

وی ادامه داد: این بارش‌ها امروز در زاهدان، نواحی شمالی و ارتفاعات مرکزی و جنوبی استان و در بعد از ظهر و شب رگبار و رعد و برق، برخی نقاط رگبار و رعدوبرق شدید، تگرگ و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان افزود: همچنین برای شمال استان از جمعه وزش باد برخی ساعات باد شدید و گردوخاک انتظار می‌رود، دریای عمان نیز امروز مواج خواهد بود.

وی گفت: تا صبح امروز از ۵۶ ایستگاه هواشناسی و باران‌سنجی گزارش باران مخابره شد که از ایستگاه‌های زاهدان ۳.۳ میلی‌متر، چاه رحمان از توابع زاهدان ۳۰ میلی‌متر، زهک ۴.۶ میلی‌متر، میرجاوه و سنگان ۱۲ میلی‌متر باران گزارش شده است.

حیدری خاطرنشان کرد: با توجه به ادامه بارندگی‌ها در سطح استان، احتمال آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی نیز وجود دارد، که توصیه می‌شود از سفرهای غیرضروری و همچنین استقرار در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز شود.

کد خبر 747887

دیگر خبرها

  • قطعه پنج باند دوم مسیر خاش به زاهدان در حال اجرا است
  • تالاب هامون جازموریان جان دوباره گرفت
  • همچنان حدود ۴۵ راه روستایی بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است
  • آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان
  • احتمال سیلابی‌شدن مناطق مختلف در سیستان و بلوچستان
  • بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • طالبان آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزد تا به ایران نرسد
  • طالبان آب هیرمند را به شوره زار می ریزد تا به ایران نرسد
  • رشد ۷۸ درصدی احداث راه‌های روستایی در سیستان و بلوچستان