Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@00:29:23 GMT

معرفی رمان برای زمان قرنطینه: «مدیر مدرسه» از جلال آل احمد

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۶۰۹۱

معرفی رمان برای زمان قرنطینه: «مدیر مدرسه» از جلال آل احمد

جلال آل احمد به عنوان یک نویسنده برای بسیاری شناخته شده است؛ این نویسنده تألیفات متنوعی دارد اما بدون شک در بین داستان‌هایی که نوشته «مدیر مدرسه» یک شاهکار است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا و از جمله ایران، باعث ایجاد محدودیت و تغییراتی در زندگی مردم شده است که سپری کردن آن نیازمند کسب اطلاعات تازه‌ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سبک زندگی تغییر یافته مردم و افزایش ساعت در خانه ماندن آنها باعث شده تا سراغ موضوعات مختلفی برای سپری کردن ساعات خود بروند. برخی ساعات بیشتری را صرف اینترنت و فضای مجازی می‌کنند، برخی سراغ فیلم و عده‌ای هم دنبال کتاب می‌‌روند.

در این میان رمان به عنوان یکی از گونه‌های پرطرفدار در بین مردم، همیشه مورد توجه بوده است. اگر شما هم جز آن دسته از مردم هستید که برای دوران قرنطینه دنبال کتاب مناسب می‌گردید در این مطلب با ما همراه باشید تا جزئیاتی از رمان «مدیر مدرسه» یکی از بهترین رمان‌های تاریخ ادبیات فارسی اثر جلال آل احمد را بخوانید.

آل احمد از تولد تا تأثیراتش بر ادبیات ایران

«جلال آل احمد» یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان سده‌ی اخیر ایران است که در سال 1302 در گیلان به دنیا آمد. او در نوجوانی به دارالفنون و پس از آن برای تحصیل علوم دینی به نجف رفت. پس از بازگشت به ایران دچار تحول و تغییرات اساسی فکری شد و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی آن زمان ایران را دنبال کرد؛ و برخلاف عقاید خانواده‌اش که از روحانیون آن دوره بودند به حزب توده پیوست. با نویسنده رمان «سووشون» یعنی «سیمین دانشور» ازدواج کرد.

این نویسنده برجسته تحصیلاتش را در دانشسرای عالی تهران در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی تا مقطع دکترا ادامه داد و زندگی‌اش را وقف نوشتن، ترجمه و مطبوعات کرد. از دهه‌ی بیست مجموعه داستان‌هایش که غالباً طنز و روایت اوضاع اجتماعی بودند را منتشر کرد و به‌عنوان نویسنده‌ای توانا شناخته شد. آثار این نویسنده که تنوع زیادی هم دارد و شامل داستان‌ها، مقالات و سفرنامه‌ها است؛ از ارزش ادبی بالایی برخوردار هستند. این آثار بازتابی از فضای اجتماعی و سیاسی دهه بیست و سی جامعه ایران هستند. آل احمد عمر کوتاهی داشت و در چهل‌وپنج‌ سالگی در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۴۸ در گیلان درگذشت.

«مدیر مدرسه» شاهکار داستانی آل احمد

مدرسه بیش از آن‌که فضایی برای آموزش اعداد و ارقام و علوم گوناگون باشد محیطی برای رشد، پرورش و بالندگی کودکان است. شاید بتوان مدرسه را مهم‌ترین نهاد آموزشی هر جامعه و کشور دانست که وظیفه‌ی تربیت و راهنمایی کودکان بر دوش آن‌ها است. معلمان و مدیران در مدرسه وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارند، هرگونه کوتاهی و کاستی آن‌ها می‌تواند آینده تعداد زیادی از کودکان را با مشکل ایجاد کند.

آل احمد نویسنده دغدغه‌مند ایرانی براساس تجربیاتش در یک دوره تدریس و معلمی در مدرسه و حضور در سیستم آموزشی، داستان «مدیر مدرسه» را در نقد مسائل و معضلات حاکم بر نظام آموزشی به نگارش درآورد و اولین بار آنرا در سال 1337 به چاپ رساند. این اثر در طی چند دهه‌ی اخیر چندین بار توسط انتشارات متعدد و طرح جلدهای مختلف به چاپ رسیده؛ و همچنان از پرطرفدارترین داستان‌های ایرانی است.

روایت داستان از زبان یک مدیر مدرسه

شخصیت اصلی این داستان معلمی است که از تدریس خسته شده است، او برای سمت مدیریت مدرسه تلاش می‌کند و در این مسیر خواننده را با انواع معضلات اجتماعی در سیستم دولتی و آموزشی روبه‌رو می‌کند.

راوی داستان که از آموزگاری به تنگ آمده است، برای آسودگی خود و داشتن درآمد بیشتر و بی دردسر به مدیری دبستان رو می‌آورد، بی آنکه بداند چه دردسرهایی در پی خواهد داشت. مدیر که خود را هیچ‌کاره می‌داند و آمده تا گوشه‌ای آرام در دفترش از گچ خوردن و بیهودگی کار آموزگاری خود را برهاند، با دشواری سرپرستی «یک ناظم و هفت تا معلم و دویست و سی و پنج تا شاگرد» روبرو می‌شود. پس همه توان خود را به کار می‌گیرد تا کمبودها و نارسایی‌ها را به گونه‌ای سروسامان دهد. اما در این شرایط محیطی امکان اصلاح وجود ندارد و مدیر تصمیم می‌گیرد که استعفا دهد.

مدیر که در ابتدا به ناظم تعرض می‌کند که چرا بچه‌ها را تنبیه می‌کنی، و ترکه‌ها را می‌شکند، آخر داستان خودش مجبور می‌شود که به تنبیه بدنی روی ‌آورد. کسی که دوست ندارد به این و آن رو بزند مجبور می‌شود که از آدم‌های پولدار گدایی کند. دست آخر، مدیر به دنبال دادخواستی به دادگستری فراخوانده می‌شود. با آنکه گویا دادخواست پیگیری نمی‌شود، مدیر درخواست کناره‌گیری‌اش را روی همان برگه‌های نشاندار دادگستری می‌نویسد و برای دوست پخمه‌ای که تازگی سرپرست آموزش و پرورش شده، می‌فرستد. آل احمد در «مدیر مدرسه» نظام آموزشی پوسیده زمان خود را به زیبایی به سخره می‌گیرد و کاستی‌های آن را برملا می‌کند!

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: ادبیات داستانی ویروس کرونا جلال آل احمد رمان ایرانی کتاب برای قرنطینه جلال آل احمد مدیر مدرسه داستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۶۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۸ مدرسه شهرستان بیرجند دو نوبته است/نیاز به ۱۰۹ کلاس درس

به گزارش خبرنگار مهر، مجید بهدانی صبح پنج شنبه در نشست خبری اظهار کرد: رشد، توسعه و پیشرفت کشور در گرو ارتقا آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند بیان کرد: در سال گذشته پویش «به احترام معلم برپا» را در بیرجند در راستای ارتقا جایگاه معلم را برگزار کردیم که امسال نیز این پویش برگزار خواهد شد.

اشاره به برنامه‌های هفته معلم

بهدانی گفت: غبارروبی مزار شهدای فرهنگی، برگزاری مراسم سپاس معلم در دبیرستان ۱۵ خرداد با حضور مسئولین، دیدار با خانواده شهدای فرهنگی، برگزاری مراسم یادبود فرهنگیان فرهنگی، تجلیل از ۴۰ نفر از فرهنگیان پیشکسوت و … از جمله برنامه‌های است که در هفته معلم برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال جاری پویش «این خنده را فراموش نخواهیم کرد» را برگزار می‌کنیم که در این پویش رسانه وارد کار خواهد شد و فضای پر نشاط مدارس و رابطه صمیمی بین دانش آموزان را انعکاس دهند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند گفت: در جلسه استانی تجلیل از معلمان نمونه در ۱۶ اردیبهشت ماه از ۲۴ معلم، مدیر و معاون نمونه شهرستان بیرجند تجلیل خواهد شد.

بهدانی افزود: با بیان اینکه تأکید ما بر این است که از نیروهای باسابقه و نیروهای جوان در کنار یکدیگر استفاده کنیم.

وی با تأکید بر برگزاری نماز جماعت در مدارس بیان کرد: در قریب به اتفاق مدارس شهرستان نماز جماعت برگزار می‌شود.

۱۷ مدرسه شهرستان بیرجند نمازخانه ندارند

مدیر آموزش و پرورش بیرجند با بیان اینکه از ۳۸۰ آموزشگاه شهرستان تعداد ۱۷ مدرسه نمازخانه ندارد، ادامه داد: تلاش ما بر این است که مشکل این مدارس را نیز مرتفع کنیم.

بهدانی گفت: طلبه‌های طرح امین که وارد مدارس می‌شوند دوره‌های تخصصی ارتباط با کودک و نوجوان را می‌گذرانند و بر اساس بررسی‌ها ۹۰ درصد آنان نیروهای موفقی هستند.

وی ادامه داد: در حوزه انس با قرآن و موضوعات فرهنگی تأکید ما بر این است که از کارهای نمایشی پرهیز کرده و زمینه رشد نوجوان فراهم شود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند افزود: در ۶ ماه گذشته ۳۶۰ محفل کوچک قرآنی و دو کرسی تلاوت قرآن با حضور قاریان برجسته با حضور دانش آموزان بیرجندی برگزار شد.

بهدانی با تأکید بر اینکه در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی پویش «موج خواندن» را اجرایی کردیم، گفت: در این راستا از نویسندگان برجسته‌ای که در حوزه نوجوان کتاب تألیف کردند دعوت کردیم.

وی یادآور شد: در مسابقات کتابخوانی با عنوان «کتاب نوش» سه هزار دانش آموز شهرستان بیرجند شرکت کردند.

یک گام شیرین در راستای عدالت آموزشی

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند گفت: در راستای عدالت آموزشی هزینه ایاب و ذهاب ۲۵۰ دانش‌آموز روستایی که در محل زندگی شأن امکان تحصیل نبود، توسط آموزش و پرورش تقبل کردیم.

بهدانی با بیان اینکه در شهرستان بیرجند ۴۰ نفر در دوره آموزش ابتدایی و ۳۰ نفر در دوره متوسطه که ترک تحصیل کرده بودند، شناسایی و مجدد جذب شدند، گفت: امکان جذب ۱۵۰ نفر نیز به واسطه فوت، معلولیت و… میسر نشد.

چالش کمبود کلاس درس در بیرجند

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند ادامه داد: در بیرجند ۸۴ مدرسه ابتدایی و چهار مدرسه متوسطه دو نوبته است.

بهدانی با بیان اینکه رشد دانش آموزان را در مهر سال جاری را خواهیم داشت، گفت: در مهر سال جاری نیاز به ۷۱ کلاس درس در مقطع ابتدایی خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: در مجموع در مهر سال جاری نیاز به ۱۰۹ کلاس درس در شهرستان بیرجند خواهیم داشت.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند یادآور شد: برای مهر ۱۴۰۳ در آزمون‌های استخدامی ۱۵۰ آموزگار ابتدایی، ۷۹ نفر در بخش دبیری و هنرآموزی و ۸۶ نفر معلم پرورشی جذب خواهیم کرد و همچنین ۲۹ فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان را خواهیم داشت.

کد خبر 6088307

دیگر خبرها

  • ۴۰۰ خیر مدرسه ساز در چهارمحال‌ و بختیاری وجود دارد
  • ۸۸ مدرسه شهرستان بیرجند دو نوبته است/نیاز به ۱۰۹ کلاس درس
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • اجرای ۴۰۰ برنامه در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویر احمد به مناسبت هفته معلم
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • سرپرست فرمانداری مهریز معرفی شد
  • جزئیات جایزه ملی داستان و بازآفرینی اعلام شد/ معرفی اصفهان به عنوان پایگاه روایتگری ادبی
  • نویسنده‌ای که برای مخاطب دام پهن نمی‌کند