Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@05:50:27 GMT

دستور ضد کرونایی خشم زنان مالزی را برانگیخت

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۹۹۴۰

دستور ضد کرونایی خشم زنان مالزی را برانگیخت

بعد از آنکه دولت مالزی در هفته جاری مجموعه ای از رهنمودهای ضد کرونایی را برای گذران دوران قرنطینه در خانه برای مادران و زنان این کشور در شبکه های اجتماعی خود اعلام عمومی کرد، مردم این کشور به ویژه زنان و مادران برآشفتند و این اقدام دولت را توهینی به آزادی های شخصی و جنسیتی خود تلقی کرده و آن را محکوم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه انگلیسی "ایندیپندنت" در این ارتباط از کوالالامپور پایتخت این کشور گزارش داد که وزارت زنان، خانواده و توسعه ارتباطات مالزی در یکی از این پیام های اینفوگرافیک در شبکه های اجتماعی خطاب به زنان و مادران کارمند نوشت : "از آنجایی که زنان در طول تعطیلات طولانی مدت دوران قرنطینه در منزل و فاصله گیری اجتماعی مجبور می شوند، فعالیت های شغلی خود را در منزل پی بگیرند؛ متاسفانه اقداماتی را در منزل صورت می دهند که هم آرامش اعضای خانواده را به هم می زنند و هم مانع از تمرکز آنها بر کارشان می شوند، لذا این دسته از زنان باید پوشش حجاب اسلامی خود را در منزل نیز رعایت کنند".

از دیگر پیام های ایام قرنطینه برای زنان این بود که : "زنان باید برای حفظ سودمندی در نقش زنانگی خود و آرامش در منزل، مثل همیشه این نقش را به خوبی در منزل نیز ایفا کنند و در عین حال با استفاده از لوازم آرایشی و لباس های آراسته و تمیز به کار اداری و اجتماعی خود، اما  این بار در منزل ادامه دهند".

در یکی دیگر از این پست های این وزارتخانه که بعدا از صفحه شبکه های اجتماعی آن برداشته شد، آمده بود: "زنان در مدت اقامت در منزل از نق زدن بر سر همسران خود هنگامی که وظایف خانه را انجام می دهند به شدت پرهیز کنند و بکوشند موارد اشتباه کاری آنها را با قلقلک دادن آنها و تودماغی حرف زدن و نیز و با ادا و اطوار زنانه و به صورت دوستانه به آنها گوشزد کنند".

براساس این گزارش، گسترش پیام های مشابه از طرف این وزارتخانه مسئول امور زنان در مالزی موجب شد که اکثر سازمان های دولتی و مردم نهاد مرتبط با امور زنان و حتی گروه های اجتماعی و حقوق بشری نسبت به آنها واکنش شدید نشان داده و خانم "رینا هارون" وزیر زنان، خانواده و توسعه ارتباطات را به باد انتقاد بگیرند.

مضمون برخی از این انتقادات هم این بود که وزارت امور زنان به جای آنکه خود حافظ حقوق زنان باشد، زنان جامعه را به سخره گرفته و آنها را موجودات ضعیفی و سبک سری فرض کرده است که با رفتارهای بچه گانه خود موجبات سلب آرامش شوهرانشان و کل خانواده فراهم می آورند".

بسیاری از این انتقادات بر بعد جنسی و جنسیتی این پیام ها متمرکز شده و آنها را به قدری سخیف ارزیابی کردند که نه تنها کمکی به آرامش خانواده نمی کنند بلکه بیش و پیش از هرچیز موجب برهم خوردن استحکام نهاد خانواده به ویژه در خانواده های دارای همسران شاغل می شود".

این اقدامات دولت مالزی و انتقادات از آنها در بحبوحه اقدامات دولت این کشور برای مبارزه با گسترش ویروس کرونا در حالی صورت می گیرد که مطالعات اجتماعی از افزایش بحران ها در نهاد خانواده در دوران قرنطینه در سراسر جهان خبر می دهند.

این مطالعات بیشتر بر بعد امنیت روانی و حتی جنسی خانواده ها متمرکز شده و پیش بینی می کنند که اکثر قریب به اتفاق جوامع انسانی به زودی با بحران های روحی و روانی و ارتباطات شخصی فراوان به ویژه در میان زوج ها رو به رو خواهند بود.

برخی از بررسی های اجتماعی این دسته از کارشناسان امور اجتماعی نشان می دهد که به زودی ابزارها و داروهای تنظیم خانواده در بسیاری از کشورها از جمله در مالزی که خود بیش از نیمی از وسایل جلوگیری از بارداری در جهان را تولید می کند، با کمبود جدی روبه رو خواهد بود و همین امر موجب آشفتگی بیشتر نظم در خانواده ها و به تبع آن در سطح جوامع خواهد بود.

بنابر این ویروس کرونا پس از ایجاد یک بحران سلامت فیزیکی، به همراه برهم زدن امنیت اقتصادی جوامع، امنیت روحی و روانی اغلب جوامع انسانی را نیز هدف گرفته است، مثلا چشم‌انداز رکود اقتصادی و بیکاری ناشی از آن، نگرانی‌ها را نسبت به تامین هزینه های زندگی افزایش داده و در عین حال در کنار هم بودن طولانی مدت در دوران قرنطینه برای زوجین را هم وحشتناک کرده است که نمونه آن دستور العمل های وزارتخانه دست اندرکار امور زنان مالزی است که نه تنها باعث ایجاد آرامش در خانه ها نشده است بلکه خشم مادران و همسران به ویژه شاغل را هم برانگیخته و وضعیت امنیت بهداشت روانی خانواده ها را وخیم تر کرده است.
البته بحران های خانوادگی ناشی از تداوم تاثیرات منفی ادامه روند شیوع بیماری کرونا در جوامع انسانی سراسر جهان تا جایی پیش رفته است که امروزه در ادبیات اجتماعی جهان واژه ای خاص به نام "طلاق کوویدی - Covidivorces" نیز ظهور کرده است.

به اعتقاد تحلیلگران، بروز این قبیل مشکلات اجتماعی در جامعه ای چون مالزی و یا دیگر جوامع انسانی به تدریج می رود به امری عادی تبدیل شود، چرا که بعد از ثبت نخستین مورد طلاق یک زوج نیویورکی در ۲۷ مارس (۷ فروردین) به دلیل بروز اختلاف زناشویی در دوران قرنطینه خانگی، این واژه چندان در دیگر کشورهای جهان رایج نشد، اما چند روز بعد و با شکل‌گیری صف طولانی متقاضیان طلاق پس از پایان دوران قرنطینه خانگی در چین، این اسم خاص جدید به نمادی برای افزایش نگرانی‌ عمومی از سرایت ویروس کرونا در خانواده ها بدل شد.

علاوه بر این، بروز تنش های خانوادگی و افسردگی در میان زوج‌هایی که این روزها ساعت‌های طولانی‌تری را در کنار هم سپری می‌کنند، بر بهانه‌های اختلافات زناشویی افزوده و دامنه تحمل آنها را کاهش داده است.

از طرف دیگر، بسیاری از زنان به دلیل افزایش حجم کارهای خانه تحت تاثیر افزایش شست وشوها و مراقبت‌های لازم از فرزندان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، کم طاقت‌تر و عصبی‌تر شده اند که البته این معضل برای زنان شاغل به مراتب جدی تر است.

در عین حال کم توجهی مردان به اصول بهداشتی و مشارکت پایین آنها در امور مربوط به خانه‌داری نیز زمینه اختلاف‌های خانوادگی را در بسیاری از کشورهای جهان افزایش داده است، به ویژه آنکه نظام مردسالارانه در بسیاری از جوامع سنتی بر ابعاد این موضع نیز افزوده است.

به همین دلیل اغلب تحلیلگران معتقدند که نه تنها در دوره قرنطیه خانگی، بلکه با پایان این دوران نیز بی تردید فعالیت مراکز ثبت طلاق برای درخواست «طلاق کوویدی» در کشورها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها ویروس کرونا مالزی حقوق زنان پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مالزی حقوق زنان ویروس کرونا مالزی حقوق زنان دوران قرنطینه جوامع انسانی ویروس کرونا خانواده ها امور زنان پیام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۹۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، زنان به عنوان نیمی از پیکرۀ هر جامعه‌ به تناسب نقش خود، نقش‌های بسیار مهمی را در زندگی اجتماعی ایفا می‌کنند و باید گفت زنان از مهم‌ترین مخاطبان و گروه‌های اجتماعی مؤثر در فرایند توسعه به در اجتماع هستند و در هر جامعه‌ای عامل مؤثری در پیش‌برد اهداف توسعه‌اند.

صالح‌الدین قادری (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای با عنوان «کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار» به این موضوع می‌پردازد که زنان سرپرست خانوار یکی از گروه‌های اجتماعی هستند که ازنظر اجتماعی وظیفه‌های زیادی دارند و توانمندی آنها به قدرتمندی اعضای خانواده می‌انجامد.

قادری در پژوهشی به واکاوی طرح «سپکم» که اختصار «سامانه/ اپلیکشن پایش، کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار» است، می‌پردازد، قادری به این نکته اشاره می‌کند که این سامانه خروجی نتایج یک پژوهش تجربی در مورد زنان سرپرست خانوار در استان البرز است که با مشارکت شهرداری و شورای شهر کرج، دانشگاه خوارزمی، امور بانوان استانداری البرز، کمیتۀ امداد، سازمان بهزیستی، انجمن‌های مردم‌نهاد حوزه زنان سرپرست خانوار، خیریه‌های حوزه زنان سرپرست خانوار و مصاحبه با خود زنان سرپرست خانوار انجام گرفته است.

* طراحی اپلیکشن در راستای خدمات به زنان سرپرست خانوار

این پژوهشگر در این مقاله به این موضوع اشاره می‌کند که در جهت ارائە خدمات به زنان سرپرست خانوار سامانه/ اپلیکشن با استفاده از بستر‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با این اهداف طراحی شد:

 سازمان‌دهی این گروه اجتماعی،  هم‌افزایی در ارائە خدمات به آنها، جلوگیری از هدررفت منابع، سوءاستفاده‌های خاص ازمنابع و...، به روزکردن اطلاعات پایه‌ای از زنان سرپرست خانوار و نیاز‌ها و مشکلات آنها مبتنی بر خروجی‌های نقش‌های طراحی شد. سامانه/اپلیکشن امکان دسترسی زنان به خدمات و اطلاع از مراکز خدمات‌رسان   را فراهم می کند


* تاثیر سامانه بر پیشبرد اهداف زنان سرپرست خانوار

به زعم این پژوهشگر در پی طراحی یک سامانه/ اپلیکشن امکان دسترسی زنان به خدمات و اطلاع از مراکز خدمات‌رسان شناسایی مسائل و نیاز‌ها را فراهم می‌شود که در راستای آن این سامانه، سازمان‌های خدمات‌رسان را به گروه هدف هدایت و عامل ایجاد هم‌افزایی و شراکت منجر به تحقق تقسیم کار ملی در زمینۀ آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

او در ادامه می‌نویسد در این راستا یک بستر مناسب برای پایش استفاده از سامانه/ اپلیکشن با کمک هوش مصنوعی و مشخص‌کردن ابعاد مورد استفاده از این فناوری در زمینۀ تشخیص و اجرا در تمامی مراحل فراهم خواهد شد.

از نظر این پژوهشگربرای طراحی یک سامانه/ اپلکیشن مناسب زنان سرپرست خانوار گروه‌های متخصصان حوزه آسیب‌های اجتماعی، فعالان مدنی، متخصصان حوزه کسب‌وکار‌های خُرد و متخصصان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در کنار هم فعالیت می‌کنند.

* تشکیل بانک اطلاعات زنان سرپرست خانوار 

به گفته این پژوهشگر با استفاده از اپلیکشن و با پُرکردن پرسش‌نامه به صورت خوداظهار اطلاعات زنان سرپرست خانوار وارد می‌شود و سپس اطلاعات مددجویان مختلف سازمان‌های دولتی و عمومی و خصوصی بارگذاری می‌شود.

قادری بیان می‌کند ازطریق هوش مصنوعی اطلاعات با لینک شدن به بانک اطلاعات ثبت احوال و سازمان خصوصی‌سازی و متوالی هدفمندسازی یارانه و سازمان‌های خدمات رسان راستی‌آزمایی می‌شود و اطلاعات خوداظهاری شامل خود فرد و اعضای تحت سرپرستی گردآوری می‌شود و در نهایت نیاز‌ها به تفکیک حوزه‌های معیشتی، مسکن، بهداشت و درمان، اشتغال و کارآفرینی، مناسبات و روابط اجتماعی و... دسته‌بندی می‌شوند.


* بستر اشتراک‌گذاری و اطلاع‌رسانی در مورد نوع و مکان و زمان خدمات نهاد‌ها و افراد خدمات‌رسان

قادری در ادامه این موضوع را مطرح می‌کند که بارگذاری اطلاعات دقیق و جامع در یک سامانه/ اپلکیشن  برای به اشتراک‌گزاری خدمات موجود برای زنان سرپرست خانواده اهمیت زیادی دارد و به‌ اشتراک‌گذاشتن فعالیت‌های خدماتی که ارائه می‌شود برای جلوگیری از هم‌پوشانی و ارتقاء هم‌افزایی بسیار مهم است.

لازم به ذکر است تعیین مسئولیت‌های سازمانی و نهادی براساس تقسیم کار ملی آسیب‌های اجتماعی و پایش و ارزیابی این نهاد‌های خدمات‌رسانی در این امر بسیار تاثیر‌گزار است.


* ارائه تجارب و راهکار‌های جدید مبتنی بر پژوهش‌های به‌روز برای ارائه به خدمات‌دهندگان و خدمات‌گیرندگان

به زعم قادری با استفاده از هوش مصنوعی به صورت مداوم داده‌های سامانه استخراج، تحلیل و دسته‌بندی خواهد شد و به صورت مداوم توسط یک تیم پژوهشی تجارب و دانش و اطلاعات جدید برای استفاده کاربران سازمانی و خود زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود و این بخش می‌تواند شامل آموزش و توانمندسازی، ارتباط‌گیری و ... باشد.

براساس پیشنهادات پژوهش، اولین اقدام در راستای بهبود زنان سرپرست خانوار تشکیل یک بستر و سامانه‌ای است که وضیعت پراکنده، آشفته و غیرهمگرای خدمات را مدیریت و کنترل کند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب
  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در استان اردبیل برگزار می‌شود
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم برگزار می‌شود
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • مهارت بی‌نظیر یک مرد در صید مار کبرا با بطری پر بازدید شد (فیلم)
  • (ویدئو) مهارت یک مرد در صید مار کبرا با بطری ۲۰ میلیون بار دیده شد