Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@17:58:52 GMT

آبگیری مخازن سدهای خاکی احداث شده در زنجان

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۲۷۹۱

آبگیری مخازن سدهای خاکی احداث شده در زنجان

ایسنا/زنجان معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان گفت: با شروع بارش‌های بهاری و ذوب شدن برف در کوهستان‌های استان، مخازن سدهای خاکی احداث شده، آبگیری می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، جعفر بیات افزود: اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تاکنون ۲۹ دستگاه سد خاکی را در مناطق مختلف استان با اعتبارات صندوق توسعه ملی احداث کرده که در حال حاضر مخزن دو سوم آن‌ها پر شده و در حال سرریز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در حال حاضر مدیریت مخازن این سدها امری ضروری بوده و با توجه به دستور وزارت نیرو و مدیریت بحران استان، لازم است بهره‌برداران آن‌ها و به‌ویژه دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای بهره‌بردار این سدها مراقبت کنند تا ضمن باز بودن مسیر سرریز سدها، لوله‌های تخلیه آن‌ها نیز باز و یک سوم حجم مخازن سدها برای مهار سیلاب‌های احتمالی فروردین‌ماه خالی باشد.

بیات ادامه داد: در محل سدها و سیل‌بندهای مخزنی احداث شده، تابلوهای اطلاع‌رسانی و هشدار شنا و تردد ممنوع نصب شده که متاسفانه بعضا توسط افراد ناآگاه مخدوش شده و یا از بین رفته است و مسئولیت وقوع حوادث ناگوار در محل، به عهده این افراد است؛ چرا که این هشدارها در جهت پیشگیری از سقوط از ارتفاع و یا غرق شدن در مخازن این سازه‌ها نصب شده است.

به گفته معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان، بستر سدها و بندهای مخزنی لغزنده و باتلاقی و دمای آب آن‌ها پایین بوده و شنا کردن در آن‌ها اکیدا ممنوع است، زیرا تاکنون مواردی از غرق شدن افراد در آن‌ها اتفاق افتاده است.

بیات همچنین به نقش پوشش مراتع و جنگل‌ها در جلوگیری از وقوع سیلاب‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: مطالعات صورت گرفته ثابت کرده است که موثرترین و ارزان‌ترین عامل حفاظت، تقویت و پایدارسازی منابع آب و خاک سرزمین، پوشش گیاهی آن بوده و یکی از مخرب‌ترین عوامل از دست رفتن این منابع ایجاد شخم‌ موازی شیب در دامنه‌ها است.

وی همچنین از مردم استان خواست به توصیه‌های مدیریت بحران عمل کرده و از دخل و تصرف در مسیر آبراهه‌ها و رودخانه‌ها به شدت پرهیز کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سدخاکی زنجان منابع طبيعي اداره کل منابع طبیعی استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۲۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، بارش باران‌های بهاری شب گذشته در بیشتر شهرستان باعث جاری شدن روان‌آب و تشکیل سیلاب شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به وجود بیش از ۲۳۰۰ سازه آبخیزداری در سطح استان گفت: تا ظهر پنج شنبه حدود ۱۳ میلیون مترمکعب رواناب در این سازه‌ها مدیریت شده اند و با توجه به ادامه بارندگی‌ها این میزان افزایش خواهد داشت.
علیرضا نصرآبادی افزود: وجود این سازه‌ها باعث شد، حجم زیادی از سیلاب مدیریت و میزان خسارت‌های کاهش یابد.
وی با اشاره به پیامد‌های تغییر اقلیم اظهار داشت: تغییر زمان بارندگی‌ها و نیز نوع آن که شکل رگباری به خود گرفته و همچنین خشکسالی‌ها که موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و کاهش نفوذ پذیری خاک شده است. سیلابی شدن بارش‌ها را به دنبال دارد.
وی تصریح کرد: طی این بارندگی‌ها دو بندسار که متعلق به این اداره کل نبوده، شکسته است؛ و خساراتی به بار آورده است.
نصرآبادی از شهروندان خواست قبل از ساخت بندسار با مراجعه به ادارات منابع طبیعی از مشاوره فنی رایگان همکاران این اداره کل برخوردار شوند. تا در زمان وقوع سیلاب متحمل خسارت نشوند.
وی گفت: وجود سازه‌های آبخیزداری در کنار طرح‌های نهالکاری می‌تواند شرایط منطقه را برای کاهش پیامد‌های خشکسالی و سیلاب بهینه کند.

دیگر خبرها

  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها
  • آبگیری ۳ میلیون و ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • آبگیری ۳ میلیون ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل