Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@19:05:13 GMT

اطلاعیه و اخطاریههای هواشناسی جایشان را به رنگ ها دادند

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۶۷۱۲

اطلاعیه و اخطاریههای هواشناسی جایشان را به رنگ ها دادند

محسن حیدری گفت: برای اطلاع رسانی بهتر رخدادهای هواشناسی و پدیده های مخرب جوی از این به بعد هشدارها در سه سطح با معرف رنگ های زرد، نارنجی و قرمز صادر می شود که بالاترین سطح هشدار به رنگ قرمز اختصاص دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با عصرهامون بیان کرد: در شیوه نامه جدید صدور هشدار های جوی رنگ زرد برای آگاهی، رنگ نارنجی برای آمادگی و رنگ قرمز برای اقدامات پیشگیرانه صادر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: هشدار زرد زمانی صادر می شود که احتمالاً اثرات منفی ضعیفی از جمله اختلال در سفرها در برخی نقاط ایجاد شود که در این سطح از هشدار، بیشتر افراد ممکن است بتوانند به کارهای روزمره خود ادامه دهند اما برخی دیگر بسته به مکان و یا نوع فعالیت آنها بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: رنگ نارنجی نشانگر احتمال بالای اثرات مخرب پدیده های جوی است که می‌تواند برنامه زندگی عادی مردم را مختل کند، به این معنا که احتمال تأخیر در سفرهای زمینی و هوایی، بسته شدن راه‌ها، قطع برق و خطر احتمالی برای جان و مال مردم وجود دارد.

حیدری با بیان این که در شیوه جدید صدور هشدار ها، مخاطب هواشناسی فقط مسئولان نیستند، افزود: مردم با مشاهده رنگ های مختلف باید واکنش مناسب داشته باشند. برای نمونه با مشاهده رنگ نارنجی باید در مورد تغییر برنامه‌ها و محافظت از خود و اموال شان آمادگی داشته باشند.

وی اضافه کرد: مسئولین نیز باید در این شرایط آمادگی لازم برای مواجه با آثار مخرب پدیده های جوی را داشته باشند از جمله دستگاه‌های امدادی و خدماتی مانند شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، سازمان های آب منطقه‌ای، هلال احمر، ادارات کل راه و شهرسازی و ... تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی را فراهم کنند.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان درباره سطح قرمز هشدار های هواشناسی نیز گفت: رنگ قرمز در هشدارها از هوای خطرناکی خبر می دهد که وقوع آن حتمی است و با دیدن این رنگ باید برای در امان نگه‌داشتن خود و دیگران از اثرات مخاطرات جوی اقدام کرد.

حیدری ادامه داد: پس از صدور هشدار قرمز این احتمال وجود دارد که با اختلال قابل توجهی در سفرهای زمینی و هوایی، تأمین انرژی، خسارت گسترده به دارایی و زیرساخت‌ها و تهدید جانی روبرو شویم که باید از مسافرت و حضور در مناطق پرخطر اجتناب کرده و از توصیه‌های نیروهای امدادی و مقامات محلی پیروی شود.

وی با بیان اینکه سطح هشدارها بر اساس ظرفیت اقلیمی شهرستان ها و مناطق مختلف تعیین می شود، افزود: برای نمونه در زابل که سالانه بیش از 200 روز وزش باد با سرعت 54 کیلومتر بر ساعت در جریان است، ممکن است برای باد 70 تا 80 کیلومتر بر ساعت هشدار سطح زرد صادر شود اما همین باد در شهر دیگری با سطح هشدار نارنجی یا قرمز همراه باشد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: این موضوع برای بارش، موج های گرمایی و سرمایی، کولاک برف و... نیز برقرار است برای نمونه ممکن است برای پیش بینی دمای 40 درجه در برخی شهرهای کشور هشدار سطح قرمز صادر شود اما در برخی شهرها این شرایط در وضعیت عادی قرار داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۶۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سطح نارنجی هواشناسی کرمانشاه

با توجه به ورود سامانه بارشی به استان کرمانشاه و احتمال وزش باد، رعد و برق و تگرگ هشدار سطح نارنجی صادر شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، بر اساس بررسی آخرین داده‌های هواشناسی، سامانه‌ بارشی که روز گذشته هشدار نارنجی در خصوص آن صادر شد، امروز دوشنبه و فردا جو منطقه را تحت تاثیر داشته و به تناوب سبب بارندگی همراه با وزش باد و رعدوبرق در سطح استان می‌شود.

بارش که غالباً در نیمه غربی از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود؛ به خصوص طی ساعاتی از امروز تا صبح فردا و در مناطق مذکور، با رگبار پراکنده تگرگ، آبگرفتگی معابر و روان‌آب نیز همراه خواهد شد.

براساس هشدار صادر شده سامانه‌ای ناپایدار امروز و فردا جو منطقه را تحت تاثیر گرفته در بعضی ساعات سبب بارندگی همراه با وزش باد، رعدوبرق و رگبار پراکنده تگرگ در سطح استان خواهد شد.

هرچند بارش حاصل از این سامانه، به شدت و گستردگی بارش در چند روز اخیر نخواهد بود؛ با این حال، امروز از نمود بیشتری برخوردار بوده در برخی نقاط با آبگرفتگی معابر و روان‌آب نیز همراه خواهد شد.

بارش باران، وزش باد، رعدوبرق و بارش پراکنده تگرگ از مخاطرات این سامانه است و سبب آبگرفتگی معابر و روان‌آب، لغزندگی جاده‌ها و کاهش میدان دید، احتمال وقوع خسارت به دلیل برخورد صاعقه و بارش تگرگ، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و هوایی، احتمال وقوع خسارت به باغات و مزارع کشاورزی به دلیل بارندگی و رگبار تگرگ خواهد شد.

به همین منظور پاکسازی کانال‌ها و آبراهه‌ها، پرهیز از کوهنوردی و قرارگرفتن در مناطق مرتفع و محل‌های با خطر برخورد صاعقه، محافظت تجهیزات برقی در برابر رعدوبرق، احتیاط در رانندگی، اجتناب از ترددهای غیرضروری، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و اطلاع رسانی به موقع از طریق رسانه‌های محلی توصیه می‌شود.

در روز چهارشنبه با تضعیف شرایط ناپایدار، بارش قابل توجهی برای سطح استان پیش بینی نمی‌شود و از روز پنجشنبه تا شنبه هفته آینده، روند افزایش دمای هوا، مهمترین پدیده مورد انتظار در جو استان خواهد بود .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هواشناسی خراسان رضوی هشدار سطح زرد صادر کرد
  • هشدار هواشناسی برای بارش‌های رگباری، گردوغبار و کاهش دما در خراسان رضوی
  • هشدار سطح نارنجی هواشناسی کرمانشاه
  • صدور هشدار زرد هواشناسی استان کرمان با پیش‌بینی وزش باد و گرد و خاک
  • هشدار درباره تردد غیر ضروری در محور‌های خوزستان
  • شرایط جوی ناپایدار در استان اردبیل تداوم می‌یابد
  • هشدار نارنجی هواشناسی/ بارندگی در تهران و ١٢ استان
  • صدور هشدار هواشناسی نارنجی در چهار محال و بختیاری
  • هشدار سطح نارنجی هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد
  • هشدار هواشناسی درباره وزش باد شدید در تهران