Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@12:27:01 GMT

از ورود زودهنگام دام به مراتع البرز جلوگیری می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۷۷۷۹

از ورود زودهنگام دام به مراتع البرز جلوگیری می‌شود

ایسنا/البرز رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوجبلاغ گفت: اگر دام‌ها در زمان مناسب به مراتع استان ورود کنند، پوشش گیاهی از قبل فرصت تجدید خود را داشته و به این ترتیب از تخریب آن جلوگیری می‌شود.

سید جواد یعقوبی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت مدیریت چرا و تعادل دام در مراتع استان اظهار کرد: اگر مدیریت در خصوص زمان و چگونگی حضور دام در مراتع استان صورت نگیرد، شاهد آسیب جدی  به عرصه‌های طبیعی استان خواهیم بود، آسیب‌هایی که به سختی جبران می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به همین دلیل منابع طبیعی امسال برنامه مدونی برای جلوگیری از ورود خارج از فصل چرا و یا ورود زودهنگام دام‌ها به مراتع استان دارد.

یعقوبی با بیام اینکه پوشش گیاهی نقش به سزایی در حفظ منابع پایه (آب‌ و خاک) دارد، افزود: البته نباید تاثیر پوشش گیاهی و مراتع در توسعه اقتصادی استان  را نیز نادیده گرفت.

این مسئول تاکید کرد: اگر دام‌ها در زمان مناسب به مراتع استان ورود کنند، پوشش گیاهی از قبل فرصت تجدید خود را داشته و به این ترتیب از تخریب آن جلوگیری می شود.

 وی اضافه کرد: طرح ارتقای اکوسیستم عرصه‌های طبیعی، پروژه مدیریت چرا و کنترل دام همه ساله به‌عنوان یکی از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در مراتع استان اجرایی می‌شود ولی  امسال با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد.

رییس اداره منابع طبیعی ساوجبلاغ افزود: در راستای اجرای این طرح، به تمامی دامداران و بهره‌ برداران مراتع اعلام می‌ شود از ورود زود هنگام احشام و دام و همچنین دام مازاد بر ظرفیت پیش ‌بینی ‌شده در پروانه چرای تمدید شده و یا مندرج در طرح‌های مرتع‌ داری خودداری کنند.

وی  اضافه کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات مربوط به چرای دام در مراتع، متخلف یا متخلفان طبق مقررات برخورد خواهد شد

یعقوبی گفت: شماره تلفن رایگان امداد جنگل و مرتع به شماره 1504 به ‌صورت شبانه ‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در ارتباط با تخریب تصرف در اراضی ملی، چرای غیرمجاز دام، قطع درختان و برخورد قانونی با متخلفان و همچنین آتش‌ سوزی‌های احتمالی در جنگل‌ها و مراتع است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مراتع استان پوشش گیاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۷۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلع ید ۳۳ هزار متر مربع اراضی سوادکوه شمالی

رئیس کل دادگستری مازندران، گفت: بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی خلع ید شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، به نقل از دادگستری مازندران، رئیس کل دادگستری مازندران از خلع ید بیش از 33 هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سوادکوه شمالی و بازگشت به بیت‌المال خبر داد و اظهار داشت: در راستای حفظ حقوق بیت‌المال و انفال عمومی خصوصاً منابع طبیعی، با پیگیری‌های مستمر دادگستری حوزه قضایی و همکاری یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان سوادکوه شمالی، در راستای تبصره ذیل ماده 55 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، 33 هزار و 675 متر مربع از اراضی ملی تصرف شده توسط متجاوزین خلع ید و به بیت المال بازگشت.

وی با بیان اینکه طبیعت ارزشمند شمال کشور و مواهب خدادادی استان مازندران نیازمند توجه ویژه است، تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی، انفال، اراضی دولتی و ملی، وظیفه‌ای شرعی و قانونی است و باید این ثروت خدادادی ارزشمند برای نسل‌های بعدی حفظ شود.

پوریانی خاطرنشان کرد: برخورد دستگاه قضایی با متعرضین به منابع طبیعی و اراضی ملی،  قاطع و بازدارنده خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • البرز رتبه دوم کشوری در شاخص‌های بی دردی زایمان طبیعی را کسب کرد
  • مستقر شدن بالگرد در لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی ضروری است
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • بازداشت عامل تیراندازی به ماموران منابع طبیعی مازندران
  • خلع ید ۳۳ هزار متر مربع اراضی سوادکوه شمالی
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد
  • بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • کشف ۳ تن چوب قاچاق در سوادکوه
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود