Web Analytics Made Easy - Statcounter

ذبیح‌الله غریب روز  سه‌شنبه  در گفت وگو با ایرنا، سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان در سال زراعی جاری را یک هزار هکتار اعلام کرد و  اظهار داشت : این میزان نسبت به ۲ سال گذشته ۲ برابر افزایش یافته است.

به گفته وی، با توجه به کاهش آب سفره‌های زیرزمینی و بروز کم‌آبی، با رویکرد سیاست تغییر الگوی کشت در استان و ترغیب کشاورزان به تولید محصولات کم آب‌بَر،  برداشت محصول گل محمدی، زعفران و موسیر در این استان نسبت به سال ۹۲ بیش از ۱۵۰درصد افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، سطح زیر کشت محصول گل‌محمدی در ۲سال گذشته استان را ۲۵۰ هکتار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که امسال کشت محصول به ۶۵۰ هکتار افزایش یافته است.

غریب، با اشاره به اینکه در سال ۹۲ تنها در ۶۰ هکتار از اراضی استان گیاهان دارویی کشت می‌شد، تصریح کرد: امسال وسعت کشت انواع گیاهان دارویی مرغوب و منحصر به فرد به یک‌هزار هکتار رسیده است. 
وی، با بیان اینکه هر هکتار از اراضی گیاهان دارویی برای ۲ تا ۳ نفر شغل مستقیم ایجاد می‌کند، تاکید کرد: اگر چه اشتغالزایی در این حوزه به صورت فصلی و مقطعی است، اما با درآمدزایی بالا و توجیهه اقتصادی همراه است. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد:در رسته‌های شغلی سامانه مشاغل خانگی نیز یک رسته به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده شده است و افراد علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه می‌توانند از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند. 
غریب، با اشاره به ظرفیت ۵۰ هزار هکتاری این  استان در تولید گیاهان دارویی، اظهار داشت: شب‌های خنک و طول روز کم، تنوع خرده اقلیم‌ها، اختلاف ارتفاع بین ۹۰۰ تا ۲ هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا، تنوع خاک و اختلاف توپوگرافی بستر مناسبی برای رویش انواع گونه‌های گیاهی را در استان فراهم کرده است. 
وی ادامه داد: همچنین در شرایط فعلی که وقوع خشکسالی‌ در استان وجود دارد، با تغییر الگوی کشت از محصولاتی نظیر گندم و جو به سمت گیاهان دارویی، علاوه بر رفع مشکل کم آبی، درآمد بیشتری نصیب کشاورزان می‌شود. 
غریب، از تهیه و تدوین سند توسعه گیاهان دارویی در این استان در دولت دوازدهم خبر داد و گفت: توسعه کشت و تولید انبوه گیاهان دارویی از مهمترین اهداف این سند راهبردی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، رویش ۴۰۰ گونه گیاه دارویی در استان را نشان از مستعد بودن منطقه برای توسعه تولید این گونه‌های مثمر دانست و گفت: هم‌اکنون بخش عمده‌ای از مزارع کم آب و سطح اراضی شیبدار شهرستانهای مختلف استان به زیر کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران و گل‌محمدی رفته است. 

غریب، با  اشاره به اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار استان در مناطقی همچون لردگان، اردل و کوهرنگ نیز گفت: هم‌اکنون یک هزار و ۸۵۰ هکتار بادام دیم و ۸۵۰ هکتار انگور دیم در اراضی شیب‌دار استان کشت شده است، که بارور شدن این حجم باغات در سالهای آینده نقش مهمی در اقتصاد بهره‌برداران خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، در چهارمحال و بختیاری سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی تولید می‌شود و سطح زیرکشت استان ۲۷۰ هزار هکتار با ۶۶ هزار بهره‌بردار است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری گیاهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری گیاهان وزارت جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری گیاهان چهارمحال و بختیاری کشت گیاهان دارویی هزار هکتار زیر کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۵۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به سطح زیر کشت زعفران در استان، گفت:سطح زیر کشت زعفران حدود ۸۰۰ هکتار است و سالانه بیش از ۳ تن و ۲۰۰ کیلو زعفران از مزارع استان برداشت می‌شود.

 محمد حسن کیانی فر افزود: بر اساس تقسیمات اقلیمی از ۱۳ اقلیم ۱۱ اقلیم در استان تفکیک شده است که لرستان به دلیل تنوع اقلیمی از لحاظ تنوع گونه‌های دارویی غنی است.

وی گفت:یکی از این گیاهان دارویی زعفران است وتوسعه گیاه دارویی زعفران درآمد زا است و به لحاظ اقتصادی برای کشاورز سودمند است.

کیانی فر افزود: زعفران به دلیل صادرات محور بودن برای کشور و استان ارز آور است،همین امر موجب شده است توسعه کشت زعفران در دستور سازمان جهاد کشاورزی قرار بگیرد‌.

وی متوسط عملکرد زعفران را چهار کیلو در هکتار عنوان کرد و افزود: زعفران لرستان طلای بی نظیری است که با توجه به آزمایشات انجام شده بر روی آن از لحاظ کیفیت در بالاترین رتبه‌ها قرار می‌گیرد.

 

 

دیگر خبرها

  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی