نسخه های معنوی مبارزه با کرونا/ آرامش و امید ابزارهای کاربردی در مواجهه با کرونا
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۳۸۰۴
آرامش، امید، سلامت روان و توجه به معنویات از استرس و تنش های روحی و روانی می کاهد و فرد را برای مواجهه با شرایط بحرانی آماده می کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، در شرایط شیوع ویروس کرونا و چالش ها و دغدغه هایی که شهروندان با آن مواجه هستند، آرامش و سلامت روان مولفه مهمی در حفظ سلامت جسمی افراد محسوب می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مرتضی ایزدفر، روانشناس و کارشناس علوم رفتاری در ادامه به سوالات ما در خصوص آثار معنویات بر حفظ آرامش و سلامت روان در شرایط بحران پاسخ می دهد.
1. معنویت چه نقشی در ایجاد آرامش و امنیت روانی در شرایط بحران دارد؟
در شرایطی که شیوع ویروس کرونا همه افراد جامعه را تهدید می کند، می توانیم با پرداختن به معنویات و توسل به خداوند به آرامش روحی دست یابیم و از میزان استرس و تنش های فکری بکاهیم. همان طور که می دانید استرس زیاد ضریب ایمنی بدن را کاهش می دهد و فرد را در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار خواهد داد؛ بنابراین تقویت آرامش و روحیه امید با کمک آموزه های دینی و معنویات می تواند گام ارزنده ای در حفظ سلامت جسمی افراد جامعه باشد.
2. خانواده ها چگونه می توانند معنویت را در سبک زندگی خود تقویت کنند؟
در ایام فاصله گذاری اجتماعی که افراد جامعه مجبورند در خانه بمانند، اعضای خانواده می توانند با قرائت ادعیه ها و آیات قرآن، تقویت معنویت در خود و تعامل با دیگر اعضای خانواده، محبت به هم، تقویت همدلی و روحیه نشاط معنویت را در سبک زندگی خانوادگی پررنگ تر کنند. مهربانی به هم، محبت و ظن نیکو به یکدیگر می تواند روحیه افراد را در مواجهه با ویروس کرونا که شرایط خاص و ویژه ای ایجاد کرده است را تقویت کند.
3. مراقبت های معنوی چه کمکی به سلامت روحی و جسمی انسان در شرایط بحران می کند؟
اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی فرصت زیادی در اختیار خانواده ها قرار داده است تا به کارهای عقب افتاده و علاقه مندی های خود بپردازند. مطالعه نیز یکی از کارهایی است که این روزها به سبد زندگی خانواده های ایرانی اضافه شده است. مطالعه سیره اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و تاکیدات و توصیه های قرآن و ائمه در زمان مواجهه با قرآن، دشواری و سختی و الگوسازی از آنها می تواند در بهبود سلامت روحی و جسمی افراد جامعه کمک کند و افراد را در مواجهه با سختی ها و دشواری های حاصل از شیوع کرونا کمک کند.
4. خانواده چگونه می تواند در ایجاد آرامش و امنیت روانی افراد موثر باشد؟
زمانی که هر یک از اعضای خانواده بتوانند آرامش و امنیت روانی را در خود تقویت کنند و از میزان استرس ها و تنش های ناشی از شیوع کرونا و پیامدهای آن بکاهند، می توانند با رفتار و عملکرد متین و آرامش بخش فضای آرام توام با صمیمیت و محبت در خانواده ایجاد کنند. با این رویکرد از میزان تنش ها و اختلافاتی که ممکن است به واسطه فشار زیاد و استرس ناشی از شیوع کرونا و خانه ماندن ایجاد می شود تا حد زیادی کاسته می شود. آگاهی و خود مراقبتی در مقابله با ویروس کرونا نقش زیادی در حفظ آرامش افراد ایفا می کند که باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم.
5. خانواده ها شرایط دشوار و بحرانی را چگونه می توانند با کمک معنویت مدیریت کنند؟
اخلاق، معنویت، باور به خدا، داشتن روحیه امید و نشاط و آرامش از جمله مولفه هایی است که با بهره گیری از آنها می توانیم شرایط بحرانی نظیر شیوع کرونا را مدیریت کنیم. زمانی که خود را به مولفه های مذکور پایبند و مقید بدانیم، می توانیم در سایه آرامش و با کمترین استرس از تصمیم گیری های هیجانی و مخاطره انگیز جلوگیری کنیم. در مورد حفظ سلامت و اعضای خانواده تصمیم گیری های درست و منطقی اتخاذ کنیم و با اجرایی کردن تصمیمات و توجه به توصیه ها و هشدارهای کارشناسان و صاحب نظران شدت بحران و مخاطره را تا پایین ترین سطح آن کاهش دهیم و اوضاع را تا زمان گذار از شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیره شیوع کرونا با رویکرد حفظ سلامت اعضای خانواده مدیریت کنیم.
پایان پیام/47
منبع: شبستان
کلیدواژه: تحکیم خانواده بنیان خانواده منزلت خانواده شرایط بحران اعضای خانواده افراد جامعه ویروس کرونا جسمی افراد شیوع کرونا خانواده ها حفظ آرامش حفظ سلامت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۳۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، در حقیقت خودشان هستند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
خبرگزاری تسنیم در گفتوگو با دکتر مژگان خانبابا، مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، به بررسی نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی پرداخته است.
معنویت؛ تلاشی برای درک زندگی واقعی
«معنوی و معنویت» منسوب به معنا، غالباً در مقابل ظاهری، مادی و صوری به کار میرود. واژه «معنویت» را شاید بتوان با این آیه قرآن به خوبی بیان کرد: «كَذَلِكَ یضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا ینفَعُ النَّاسَ فَیمْكُثُ فِی الْأَرْضِ» (سوره رعد؛ آیه 17) در این آیه حق ثابت و ماندنی، و باطل همچون کف روی آب، ناپایدار و زوالپذیر معرفی شده است. این آیه میتواند مقایسه ظاهر و معنا باشد.
وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوینقش زنان در معنویتبخشی به زندگی
برای رسیدن به پاسخ این سؤالات، کافی است تنها به یکی از روایات قرآنی، آن هم روایتی که تنها در آن روایت، نام زنی به صراحت آمده است، مراجعه کنیم. داستان حضرت مریم بنت عمران، یکی از چهار زن برگزیده عالم که مادرش پس از وضع حمل از اینکه دختری زاده، نگران است: «وَ لَیسَ الذَّکَرُ کَالاُنثَی» (آل عمران/ آیه 36)
اما همین دختر چنان به تربیت معنوی خود مشغول میشود و از خود آغاز میکند که سرمشق و الگوی پیامبر خدا میگردد: «کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَکَرَیَّا المِحرابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزقًا» (همان سوره/ آیه 37) پیامبری که خود متصل به منبع وحی است، میپرسد: «یَا مَریمُ اَنَّی لَکِ هَذَا» (همان آیه).
شاید این بخش از آیه همان حلقه مفقوده در جامعه زنان امروزی باشد. ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، درحقیقت خودشان هستند.
آنها غافل از اینکه شبانهروز توسط فرزندانشان رصد میشوند و فرزندان آنها با چشمانی تیزبین الگوهای زندگی خود را در مادران خود جستجو میکنند، به جای پرداختن به رشد معنوی خود، فرزندان را به دست کسان دیگری، خواسته یا ناخواسته میسپارند و از نقش اصلی خود در این فرایند کاملاً غافل میشوند: «یَا ایُّها الّذینَ آمَنُوا عَلیکُم اَنفُسَکم» (المائده/ 105)
در روایت حضرت مریم سلام الله علیها، هر بار حضرت زکریا علیه السلام نزد او میرود، رزقی میبیند: هر بار رزقی، یعنی هر بار ثمره و پاداش فعلی الهی متفاوت از دیروز و فردا.
سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی
معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی: «مَنِ اِسْتَوَى یوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ» این الگو چنان تأثیرگذار است که پیامبر الهی را به حرکت درآورده، او را از ناامیدی از درگاه الهی که متناسب با شأن پیامبریاش نیست، به سوی امید «رَبِّ هَب لِی مِن لَدُنکَ ذُرِیَّةً طَیِّبَة» (همان سوره/ آیه 38) و امیدبخشی : «وَ امرَاتِی عَاقِر» (همان سوره/ آیه 40) به حرکت درمیآورد.
آنچه که از زنان در جامعه امروزی انتظار میرود؛ یعنی توجه به معنویت و پرهیز از روزمرگی و معنابخشی به زندگی خود و اطرافیان (خانواده)، ایجاد شوق، پویایی، تحرک و نشاط معنوی در زندگی با متصل شدن به خالق هستی و ایجاد رابطه دوستی با تنها دوست اطمینانبخش و مطمئن: «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (الرعد/آیه 28)
سپس داستان از انحصار در خانواده و اطرافیان درآمده، خطاب آن جهانی میشود: «وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» (همان سوره/آیه 42) رسالت مریمی که در واقع پیامبر نیست، از حوزه خانواده و عشیره به جهانیان گسترش مییابد.
این داستان، ذهن خواننده را به رسالت پیامبران بزرگ الهی و از جمله پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله نزدیک و منتقل میکند. آنجا که از حوزه عشیره و خانواده: «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ» (الشعراء/ 214) و مخاطبینِ خاصِ«رِحْلَة الشِّتَاءِ وَالصَّیفِ» (قریش/آیه2) به دعوتی جهانی : «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِینَ» (الحجر/ آیه 95) گسترش مییابد.
رسالت معنوی حضرت مریم سلام الله علیها از خود شروع میشود، به خانواده میرسد و از آنجا به خارج از خانواده و جهانیان منتقل میشود. این، نقش معنوی یک زن از نگاه قرآنی است.
انتهای پیام/