Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباسی گفت: با توجه به شرایط رطوبت و هوای بهاری بروز بیماری های قارچی را در بسیاری از مزارع گندم گلستان شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «محمدرضا عباسی» امروز (پنجشنبه 21 فروردین) در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه بارندگی هایی که در هفته های گذشته  شاهد بودیم این بارندگی ها برای بخش کشاورزی بسیار موثر و مفید بوده و توانسته به رشد گیاهان مزارع کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: با توجه به میزان بارندگی ها شاهد افزایش رطوبت خاک هستیم که بستر مناسبی را برای بروز و ظهور بیماری های قارچی فراهم کرده است و باید کشاورزان اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهند.

 

عباسی افزود: یکی از عوامل موثر در بروز بیماری های قارچی رطوبت بالا است که تقریبا در استان گلستان 25 روز است که رطوبت بالایی را در مزارع شاهد هستیم.

 

وی بیان کرد: درجه حرارت زیر 20 درجه سانتیگراد نیز به گسترش بیماری های قارچی و بیماری زنگ زرد منجر می شود که در بهار در استان گلستان چنین درجه حرارتی شاهد هستیم که این مهم منجر به بروز بیماری هایی «لک خرمایی» و «سفیدک» شده است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: عامل قارچ در اتمسفر و خاک نیز از دیگر موضوعات موثر در بروز بیماری های قارچی به شمار می رود و وجود این سه عامل منجر به آن شده که بسیاری از مزارع گندم استان گلستان درگیر بیماری های قارچی شود.

 

عباسی با بیان اینکه با توجه به این شرایط باید استفاده از قارچکش ها در اولویت نخست در دستور کار  کشاورزان قرار دهیم، یادآور شد: متاسفانه شاهد آن بودیم برخی از کشاورزان از قارچکش هایی استفاده کردند که دوام آنها کمتر از 10 روز بوده و  در این شرایط به کشاورزان استفاده از این قارچکش ها را توصیه نمی کنیم.

 

وی متذکر شد: کشاورزان در این ایام از قارچکش های دو منظور برای مقابله و کنترل بیماری مزارع خود استفاده کنند، چرا که در 70 درصد مزارع استان گلستان بروز خوشه های گندم را شاهد هستیم و استفاده از این قارچکش به کنترل بیماری فوزاریوم گندم نیز کمک می کند.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه قارچکش های دو منظوره می تواند تا 35 روز دوام داشته باشد، افزود: استفاده از کود سرک و یا استفاده از قارچکش ها به کشاورزان در این شرایط توصیه می شود.

 

پایان پیام/587

منبع: شبستان

کلیدواژه: محمدرضا عباسی بیماری های قارچی بروز بیماری استان گلستان شاهد هستیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۸۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیته فنی هوای پاک برای ممنوعیت سوزاندن بقایای کشت گندم برگزار شد 

فرهاد قلی نژاد معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: خوزستان یکی از استانهای درگیر با موضوع آلودگی هوا بر اثر سوزاند بقایای کشاورزی است و هر ساله پس از برداشت محصول گندم ،سوزاندن بقایای کشت گندم در مزارع علاوه بر آسیب جدی به بافت خاک موجب ایجاد آلودگی هوا در استان خوزستان می شود .

او می‌گوید: وفق ماده ۲۰ قانون هوای پاک سوزاندن بقایای کشت ممنوع است و باید با برنامه ریزی لازم بویژه آموزش و اطلاع رسانی و با معرفی روش های جایگزین همانند بازیافت و استفاده مجدد از کاه و کلش گندم از سوزاندن بقایای کشت خودداری شود .

قلی نژاد معرفی روشها و تجهیزات که می تواند بقایای کشاورزی را جمع آوری و استفاده از مشوق های تاثیر گذار برای کشاورزانی که از سوزاندن مزارع خوداری کرده اند می تواند از راهکارهای موثر در کاهش این پدیده باشد .

در این نشست مجموعه اقدامات آموزشی،اطلاع رسانی و همچنین روش های جایگزین امحای بقایای کشت بررسی و جهت پیگیری مصوب شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند
  • برداشت توت فرنگی از مزارع مازندران (فیلم)
  • پیش بینی برداشت ۴٠٠هزار تن گندم از مزارع استان ایلام
  • کمیته فنی هوای پاک برای ممنوعیت سوزاندن بقایای کشت گندم برگزار شد 
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • ۱۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان ایلامی خریداری شد
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • هشدار نارنجی به کشاورزان در پی بارش تگرگ/ ۱۶ استان درگیر بارش
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس