Web Analytics Made Easy - Statcounter

یوسفی‌پور مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه خسارت ناشی از سرمازدگی در باغات استان زنجان نداشتیم گفت: تداوم کاهش دما احتمال خطر سرمازندگی در باغات را افزایش می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مظفر یوسفی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه بارندگی‌ها و کاهش دما هنوز خسارتی در باغات استان زنجان نداشته است اظهار کرد: اگر کاهش دما تداوم داشته باشد و به زیر 2 درجه زیر صفر برسد احتمال خسارت در باغات وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه خسارت ناشی از سرمازدگی در باغات گردو و زرد آلو تنها در شهرستان سلطانیه گزارش شده که زیر 10 درصد بوده است افزود: با شرایطی که بوجود آمده باید کشاورزان هوشیار باشند و با استفاده از بخاری‌های باغی و روشن کردن آتش در مواقع بحرانی می‌توانند خسارت‌ها را به حداقل برسانند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با تاکید براینکه تا به امروز خسارتی در باغات استان زنجان نداشتیم افزود: اما با تداوم شرایط هوایی خطر سرمازدگی در برخی از مناطق وجود دارد و باید کشاورزان هوشیار باشند.

وی بیان کرد: اطلاع رسانی وضعیت هواشناسی به باغداران استان زنجان انجام می‌شود و باغداران برای جلوگیری از خسارتهای احتمالی باید زمینه ایجاد حرارت‌های یکنواخت در باغات را فراهم کنند تا در مواقع بحرانی سریع‌تر بتوانند استفاده کنند.

یوسفی پور بیان کرد: باغداران می‌توانند برای جبران خسارت‌های احتمالی از بیمه کشاورزی استفاده کنند و با این روش از خسارت مالی در امان می‌مانند.

وی آبیاری بارانی و پاشیدن آب روی تاج درختان را روش دیگری برای جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه برشمرد و ادامه داد: در این روش باید آب کافی در دسترس باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان آتش زدن لاستیک و کاه و کلش و شاخه های حاصل از هرس درختان را نیز در حفاظت از درختان موثر دانست و افزود: روش های حفاظتی غیر فعال یا بلند مدت عمدتا تمهیدات قبل از احداث باغ و انتخاب زمین را شامل می شود.

وی در ادامه ابراز کرد: بهتر است در زمان هایی که احتمال سرمازدگی بهاره وجود دارد از شخم زدن کف باغ خودداری شود چراکه این موضوع باعث پوک شدن خاک شده و مدت زمان ماندگاری حرارت در داخل خاک را کاهش می دهد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: باغات استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۰۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام هشدار نارنجی برای وقوع تندباد و بارندگی در خوزستان

محمد سبزه زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان با توصیف شرایط جوی پیش رو مبنی بر وزش باد متوسط تا شدید و تندباد لحظ‌های از اوایل وقت دوشنبه ۱۴۲۳/۲۰/۱۱ تا اواخر وقت سه شنبه ۱۴۲۳/۲۰/۱۱ در کل مناطق استان گفت: این شرایط موجب خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربستها، تابلو‌های تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال و خسارت به ماشین آلات و محصولات باغی و زراعی می شود.

او می‌گوید: احتیاط در تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، اتخاذ تمهیدات لازم توسط مسئولین محترم، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبار‌های استاندارد در نظر گرفته شود. 

سبزه زاری همچنین با اشاره به تقویت سامانه بارشی و بالا بودن شاخص‌های ناپایداری از اوایل وقت دوشنبه ۱۴۲۳/۲۰/۱۱ تا اواخر وقت سه شنبه افزود: در این مدت شاهد رگبار ورعدوبرق، انتظار ریزش تگرگ در برخی از مناطق از جمله مناطق مرتفع شمالی، شمال شرقی، شرقی و جنوب شرقی و بخش‌های از جنوب استان خواهیم بود.

این مقام مسئول گفت :در این شرایط احتمال لغزندگی جاده ها، اصابت صاعقه، احتمال آبگرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال خسارت به سازه‌های موقت ، تاخیر در پرواز و خسارت به محصولات و ماشین آلات کشاورزی وجود دارد.

وی نسبت به عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانهها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیلها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پلها، لایروبی کانال‌ها و آبروها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبار‌های استاندارد و احتیاط در رانندگی توصیه کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • ۶۴۰ هکتار از باغ‌های چهارمحال‌ و بختیاری دچار سرمازدگی شد
  • ۶۴۰ هکتار از باغات چهارمحال‌ و بختیاری دچار سرمازدگی شدند
  • بارش تگرگ به باغات و مزارع شهرستان پاوه خسارت وارد کرد
  • خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی
  • بررسی علل سیاه شدگی میوه پسته باغات مزرعه کلانتر
  • علل سیاه شدگی میوه پسته باغات مزرعه کلانتر
  • اعلام هشدار نارنجی برای وقوع تندباد و بارندگی در خوزستان
  • لزوم مبارزه تلفیقی با آفت سپردار توت سفید در باغات سیاه ریشه
  • شکوفه درختان گلابی باغات روستای جغدان به روایت تصویر
  • اردیبهشت ماه، زمان کنترل و کاهش خسارت کرم خراط درختان گردو