Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@01:57:13 GMT

مشاغل خانگی-خانوادگی رانه‌ی جهش تولید

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۵۰۵۶

مشاغل خانگی-خانوادگی رانه‌ی جهش تولید

به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر یادداشتی از سجاد هجری، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت است که به بهانه شعار امسال نگاشته شده است؛

نام بجا و شایان امسال «جهش تولید» ست که رخ‌دادش «تمهیدات» و «لوازم» ی دارد! از آن میان، «بیداری همگانی» و «انگیزه‌ی همگانی» برای «کار» آشکارست! بی‌گمان، جهش آن‌گاه رخ می‌دهد که همگان بکار بپردازند و هیچ «ظرفیت» ی در کشور بیکار نباشد و تاریخ نشان داده که جهش تولید در برخی کشورها که بدان «انقلاب صنعتی» گویند، با «آزادسازی» و «بکارگیری» نیروی کار «زنان»، نیمی از مردمان، هم‌راه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران نیز اگر بخواهد در تولید جهش کند، باید از همه‌ی نیروی‌های کارش بهره برد. بسیاری از نیروهای کار در کشور، بیرون از «سن متعارف» کارند؛ زیرا یا کودک و نوجوان‌اند یا سال‌ور و پیر (بازنشسته!)؛ ولی آنان نیز توانا برای کار و زمینه‌سازی جهش تولیدند! برخی نیز که دچار ناتوانی‌های جسمی یا ذهنی‌اند، نیروی کار بشمار نمی‌آیند؛ ولی توان کار دارند و باید برای جهش تولید بکار آیند! اکنون پرسش این‌جاست که چگونه می‌توان از این نیروهای بالقوة‌ی کار تا آن‌جا که شدنی‌ست و پیامد ناسزاوار ندارد، در کشور برای جهش تولید بهره برد!؟

اکنون که جهان و ایران گرفتار بلای کروناست و مردم «درخانه‌مانی» (قرنطینه‌ی خودخواسته در خانه!) دارند و بیکارند، آدمی بیش از هر چیزی، بیاد «مشاغل / کسب‌وکارهای خانگی» می‌افتد که همه نمونه‌هایی از آن را همه در ذهن دارند و از قضا، این دست کسب‌وکارها درپیوند و سازگار آن چند دسته نیروی کاری‌ست که برشمردیم! در کنار «مشاغل خانگی»، می‌توان از «کسب‌وکارهای خانوادگی» نیز نام برد؛ یعنی آن گروه کارهایی که محورش یک خانواده و شاید برزگ‌تر، یک خاندان است! در این دست کارها «واحد اقتصادی» متناظر «واحد اجتماعی» خانواده است و گفتنی‌ست که سبکی سنتی-تاریخی در تمدن ماست و شکل‌دهنده‌ی بسیاری از «اصناف» بوده که محسنات و مزایایی درخور دارد! آمیزش / ترکیب این دو را می‌توان مشاغل / کسب‌وکارهای خانگی-خانوادگی نامید که هم واحد اقتصادی خانواده است و هم در محیط خانه انجام می‌شود.

من می‌پندارم که این گونه از کسب‌وکار اگر «فراگیر» شود، می‌تواند در جهش تولید بسیار یاری رساند بلکه رانه‌ی آن باشد! این کارهای خانگی-خانوادگی دو صورت دارد:
۱. آن‌که هر خانواده‌ای مستقلانه و علی‌حده بدان بپردازد!
۲. این‌که «شبکه» ای از این کارها (هر یک بعنوان جزئی از یک کل،) درپیوند هم «خط تولید» ی را بوجود آورد!

اگر چه هر یک از این دو گونه را مصالح و نقاط قوت / مثبتی‌ست؛ اما بطور ویژه دومین می‌تواند نقشی سترگ در تولید بازی کند! اما در پایان باید پرسید: چه نهادهایی در کشور می‌توانند در فراگیری این دست مشاغل زمینه‌سازی کنند!؟ شاید بتوان گفت که نهادهای ۱. عمومی-حکومتی غیردولتی و ۲. عمومی-مردمی / مردم‌نهاد در این مهم بیش از دیگران بتوانند کاری از پیش برند؛ چنان‌چه تا کنون نیز در گسترش مشاغل خانگی بسیار تأثیرگذار بودند!

کد خبر 4896797

منبع: مهر

کلیدواژه: کسب و کار سال جهش تولید مشاغل خانگی ویروس کرونا نیمه شعبان مهدویت شیوع کرونا کنفرانس بین المللی امام زمان حضرت مهدی عج سیدهادی خسروشاهی معرفی کتاب فضای مجازی سازمان اوقاف و امور خیریه امام سجاد ع مسلمانان سال جهش تولید قاسم سلیمانی ی جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۵۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، شهرام صیادی با بیان اینکه توجه به سلامت روان خانواده هم اندازه سلامت جسمانی مهم است گفت: در سال گذشته به همت روانشناسان مراکز بهداشتی استان بیش از ۵۱ هزار بیمار دارای اختلالات روانپزشکی و بیش از ۲۲ هزار نفر در سو مصرف مواد مخدر و بیش از ۷ هزار مورد خشونت خانگی شناسایی و تحت پیگیری و درمان قرار گرفتند.  صیادی گفت: البرز نشینان می‌توانند با مراجعه به نزدیکترین پایگاه بهداشتی محل سکونت خود از خدمات رایگان سلامت روان و روانشناسی در حوزه‌های مختلف اختلالات روانی، افسردگی، اضطراب، فرزند پروری، خانواده، روابط اجتماعی، تحصیلی، خشونت‌های خانگی، اعتیاد بهره‌مند شوند.

دیگر خبرها

  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • برپایی جشنواره بیتا در یزد
  • نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران سنندج برپا شد
  • بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی
  • همایش پیاده روی خانوادگی با حضور ۵۰۰ خانواده فریدونشهری
  • سومین نمایشگاه گردشگری،صنایع دستی و مشاغل خانگی در محمدآباد جرقویه برپا شده است
  • حمایت از کارگران آرامش صنعتی را به دنبال دارد
  • همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی در چهارمحال و بختیاری
  • پرداخت بیش از ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه
  • پرداخت ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه