Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-04@15:36:08 GMT

وزیر جهاد کشاورزی نادرست بودن آمار تولید برنج را پذیرفت

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۷۹۰۴

ساعت 24-وزیر جهاد کشاورزی نادرست بودن آمار تولید برخی محصولات استراتژیک را پذیرفت و آن را ناشی از شیوه سنتی جمع‌آوری داده‌ها دانست.

 کاظم خاوازی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر دقیق نبودن آمار تولید برخی محصولات کشاورزی از جمله محصولات استراتژیکی مانند برنج که چالش‌های زیادی را برای تنظیم بازار و واردات این محصول ایجاد کرده است، گفت: یکی از محورهایی که بنده به شدت روی آن تاکید دارم این است که صادقانه با افراد مختلف از جمله اصحاب رسانه، کشاورزان، مردم و … صحبت کنیم و از اینکه آمار و ارقام اشتباه پرهیز کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به نادرست بودن خودکفایی کشور در تولید برنج در کشور خطاب به خبرنگار مهر افزود: بنده نیز فکر می‌کنم صحبت شما درباره برنج درست است و در یک مقطعی رقم بسیار بالایی در زمینه آمار تولید برنج مطرح شد.

خاوازی ادامه داد: البته این آمار مربوط به کشت بدون هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی در خوزستان بود و اگر میزان تولید در خوزستان که حدوداً ٩٠٠ هزار تن بود را به میزان تولید در سایر نقاط اضافه کنیم میزان تولید به حدود ۳ میلیون تن می‌رسید.

وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه چرا آمار ارائه شده از سوی وزارت جهاد دقیق نیست؟،گفت: متأسفانه نحوه جمع آوری آمار و اعداد در بخش کشاورزی بسیار سنتی است، یعنی این آمار از مراکز جهاد در شهرستان‌ها و روستاها وارد سازمان‌های جهاد کشاورزی استانی می‌شود از آنجا برای تصمیم گیری به حوزه ستادی وزارتخانه ارسال می‌شود.

خاوازی ادامه داد: این مراکز تعدادی زارعین تحت پوشش دارند و با استفاده از پرسش نامه و یا حضور در مزارع، سطح زیرکشت و میزان تولید را حدس می‌زنند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برخلاف واردات و صادرات که باسکول وجود دارد، در تولید داخل باسکولی وجود ندارد بنابراین کاری که انجام می‌شود فقط تخمین زدن است به استثنای محصولاتی که خرید تضمینی می‌شود و روی باسکول می‌رود.

خاوازی افزود: برنامه ما این است که بتوانیم با استفاده از سیستم‌های جدید مثل سنجش از راه دور و اپلیکشن ها و نرم افزارهایی که طراحی کرده‌ایم سطح زیرکشت را به صورت آنلاین و دقیق با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای رصد کنیم که این چالش بزرگی است و بسیاری از کشورهای دنیا نیز از آن محرومند ولی ما امیدواریم با کمک مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها این سیستم یکپارچه را راه اندازی کنیم که قول آن را در مجلس نیز دادم و بخشی از این سیستم یکپارچه همین آمار دقیق تولید است.

 اواخر اسفندماه گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور در سخنرانی خود عنوان کرد: امسال علاوه بر محصول گندم، محصول برنج هم بی‌نظیر بود و تقریباً ما را در محصول برنج به خودکفایی رساند. این سخنان در حالی است که به گفته کارشناسان و مسئولان بخش خصوصی تولید برنج در سال ۹۸ حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده و خودکفایی در این حوزه با توجه به شرایط کشور امری تقریباً غیرممکن است که خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «رئیس جمهور در دام آمارسازی / چه کسانی به روحانی آمار غلط می‌دهند؟» به نقد این موضوع پرداخت.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: وزیر جهاد کشاورزی میزان تولید آمار تولید تولید برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۷۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تداخلات ۲۳ هزار هکتار اراضی ساری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، سید اسماعیل علوی در جلسه کمیسیون رفع تداخلات اراضی شهرستان ساری گفت: برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به برخی اراضی، با حضور مسوولین ثبت اسناد و املاک، منابع طبیعی و آبخیزداری و اعضای کارگروه تاکنون ۲۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان رفع تداخلات شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری به رفع تداخلات ۱۰۳ هزارمتر مربع اراضی کشاورزی این شهرستان در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: پرونده‌های مورد پیگیری سال گذشته برای ۷۲ روستای این شهرستان است.

علوی با بیان اینکه این کارگروه برای رفع همپوشانی قوانین و مقررات موازی و اصلاح سوابق، نقشه ها، تمامی دفاتر و اسناد از جمله اسناد مالکیت در عرصه‌های مورد تداخل برگزار می‌شود، افزود: این جلسه برای رفع تداخلات ۲۳ هزار هکتار اراضی جدید جهت پلاک‌های ثبتی ۶ پلاک در یک بلوک برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی ساری گفت: تعیین حقوق متقابل دولت و مردم، تثبیت مالکیت اشخاص بر مستثنیات، تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی، کاهش پرونده‌های قضایی حوزه زمین، صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی و کاهش دغدغه کشاورزان و بهبود تولید کشاورزی از جمله دستاورد‌های مورد انتظار برای نظام رفع تداخلات اراضی است.

علوی افزود: با ابلاغ شیوه نامه اجرای آیین نامه ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور برای رفع موانع تولید و اجرای سیاست‌های جهاد کشاورزی، رفع تداخلات ارضی اجرا میشود.

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • صادرات سیب لرستان به روسیه، ترکمنستان و حاشیۀ خلیج فارس
  • عدم پرداخت خسارت کشاورزان زرندی از سال ۱۴۰۱
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • رفع تداخلات ۲۳ هزار هکتار اراضی ساری