Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@05:33:36 GMT

کارتونیست می‌تواند شرایط مطلوب جامعه را یادآوری کند

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۵۱۱۲۷

کارتونیست می‌تواند شرایط مطلوب جامعه را یادآوری کند

علیرضا پاکدل کارتونیست، کاریکاتوریست و تصویرساز پیشکسوت و پرافتخار کشور که فعالیت خود را فعالیت هنری خود را در زمینه کاریکاتور از سال ۷۳ با نشریات گل آقا و کیهان کاریکاتور آغاز کرده است در روزهای شیوع بیماری کرونا در جهان یکی از پرکاترین هنرمندان کشور بوده و آثارش در شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی بازخورد زیادی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در تشریح رابطه کارتونیست با جامعه گفت: دغدغه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کارتونیست باعث شکل گیری رابطه محکم و پایداری با جامعه می شود چون هنرمند از دل جامعه متولد می شود و با بسیاری از اتفاقات و شرایط موجود در جامعه آشنا است و از نزدیک لمس می کند پس در نتیجه می تواند با هنر خود در روشنگری، تلنگرزدن و نقدکردن وضعیت موجود، شرایط مطلوب جامعه را یادآوری کند.

پاکدل در توضیح آثار اخیر خود اظهار کرد: با توجه به شرایطی که این بیماری برای همه مردم دنیا بوجود آورده است و آسیب های آن در کل کشورهای جهان تقریبا یکسان است به این نتیجه رسیدم که باتولید آثاری با مضامین امید، حس خوب و قدردانی از کادر درمانی می توانم کمی از ترس و اضطرابی که این بیماری درجامعه بوجود آورده است را کم کنم.

وی در تاکید غیرسفارشی بودن آثار خود افزود: بدون هیچ وابستگی به نهاد یا سازمانی به صورت خودجوش تولید این آثار را شروع کردم و ادامه خواهم داد چون این آثار بازتاب جهانی پیدا کرد و در فضاهای مجازی و رسانه های کشورهایی مانند اسپانیا، ایتالیا، آمریکا، کلمبیا، برزیل، چین، روسیه و دیگر کشورها دیده شد و به تحلیل این آثار پرداختند. بازخوردهای پر از مهر و محبت مخاطبان از سرتاسر دنیا انرژی و انگیزه فراوانی برای ادامه این راه در من بوجود آورده است.

 یکی از آثار موفق این هنرمند ۲ پرستار را نشان می دهد که در بیرون بیمارستان تابلویی از زیبایی های طبیعت در لبه پنجره رو به بیمار کرونایی نشان می دهند تا امید و روند بهبودی این بیمار را افزایش دهند.

 در آثار دیگری اشاره به موضوع در خانه ماندن کرده است که این عمل چگونه در کمتر شدن شیوع این بیماری تاثیر دارد و از نماد کفش برای له کردن این بیماری استفاده کرده است.

در آثار دیگری کادر درمانی را نشان داده که مورد بدرقه خانواده خود قرار گرفته است و از زیر قرآن رد شدن را بهانه ای برای نشان دادن عمق خطر این بیماری قرار داده که به گفته هنرمند مورد توجه مخاطبان کشورهای دیگر نیز قرار گرفته و سوالات بسیاری راجع این رفتار از وی شده و با توضیح این عمل عکس العمل های فراوان مثبتی از این مخاطبان دریافت کرده است.

پاکدل دغدغه های صنفی حوزه کارتون را نبود صنف کارتون و کاریکاتور می داند که به گفته این هنرمند چندین سال است که تمامی هنرمندان این رشته را درگیر خود کرده است.

پاکدل که جوایز بین المللی معتبری را در کارنامه خود دارد جشنواره جهانی دوسالانه کاریکاتور تهران را به عنوان یکی از برندهای جهانی این رشته می داند که لغو آن لطمات بزرگی را به این حوزه وارد کرده است.

علیرضا پاکدل سابقه همکاری با بیشتر نشریات مهم کشور را در کارنامه خود دارد و اکنون مدیر هنری هفته نامه طنز و کارتون پلخمون در روزنامه شهرآرا مشهد است. کسب  بیش از ۱۰۰ جایزه داخلی و بین المللی در زمینه کاریکاتور و کاریکاتور همچون جایزه بزرگ سومین مسابقه بین المللی ورد پرس کارتون کشور پرتغال در سال ۲۰۱۷ ، جایزه بزرگ از سومین مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور پیراسیکابای کشور برزیل در سال  ۲۰۱۶ ،  جایزه ویژه از جشنواره جهانی ساتریکون کشور لهستان در کنار  داوری جشنواره های معتبر داخلی و خارجی ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر و عضو هیئت داوران جشنواره بین المللی کارتون و کاریکاتور پیراسیکابای کشور برزیل بخشی از فعالیت های این هنرمند است.

برچسب‌ها ویروس کرونا کارتونیست سهم_من_در_مهارکرونا پروندهٔ خبری سهم اهالی فرهنگ در مهار کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کارتونیست ویروس کرونا کارتونیست بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۱۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد

فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر توسط بنیاد آیه‌های ایثار وتلاش، با هدف تحقق رهنمود‌های مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست‌های کلی مبتنی بر تبیین مولفه‌های فرهنگ ایثار، شهادت، مقاومت زنان در تاریخ انقلاب اسلامی الگوسازی از زنان فرهیخته ایثارگر تشویق و ترغیب هنرمندان ایران اسلامی به فعالیت موثر در زمینه‌ی ترویج این مولفه‌ها درمسیر فرهنگ ایرانی اسلامی، و با موضوع نقش زنان ایثارگر وجایگاه حماسی آنان در انقلاب و جبهه مقاومت منتشر شد.

 پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر و بر اساس اعلام دبیرخانه این رخداد فرهنگی هنری، هدف گذاری در ۷ زمینه:

۱-پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه انقلابیگری زنان و پرچمداری آنها در نهضت اسلامی ایران
۲-شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها، استعداد‌ها و توانمندی‌های زنان در حوزه‌های فرهنگی و هنری به منظور اثر بخشی مضاعف آنان در پیشبرد فرهنگ ایثار و مقاومت
۳- توجه به نقش ارزنده زنان و معرفی ظرفیت‌های موجود جامعه هنری جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی بویژه مقابله با تهاجم نرم دشمن و آندلسی کردن ایران
۴-الگوسازی شخصیت‌های موفق علمی، فرهنگی و اجتماعی زنان ایثارگر ایران و جبهه مقاومت برای نسل‌های آینده و جهان اسلام بعنوان الگوی سوم زنان در جهان 
۵- تقویت فعالیت‌های جهادی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در حوزه زنان
۶- تبیین و تحکیم بنیان خانواده و لزوم افزایش جمعیت در پیشرفت و تعالی کشور 
۷-ایجاد بانک اطلاعاتی و مطرح کردن چهره‌های شاخص زنان نخبه کشور برای دسترسی جوانان در دستور کار جشنواره قرار گرفته است.

جشنواره پنجم فیلم کوثر در چهار بخش سینمای ایران (شامل: فیلم‌های سینمایی، داستانی بلند (تله فیلم) مستند کوتاه و نیمه بلند، مستند بلند و آثار کوتاه داستانی، پویا نمایی و نماهنگ است. همچنین در بخش مسابقه سینمای ایران، عنوانی با نام مسابقه ویزه گنجانده شده که عبارتست از:

الف - نقش زنان و کودکان در مقاومت: این بخش ویژه آثار تولیده شده پیرامون موضوعات مرتبط با ایثارگری و نقش زنان و کودکان در کشور‌های حوزه مقاومت و مقابله با داعش و رژیم صهیونیستی و مظالمی که بر آنها رفته است 

ب- حجاب، عفاف: این بخش اختصاص دارد به آثار مرتبط با ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و افشای ماهیت توطئه‌های دشمنان برای آندلسی کردن ایران.

بر پایه این گزارش، بخش طرح‌ها و ایده ها، بخش بین الملل و بخش غیر رقابتی نیز سایر بخش‌های چهارگانه جشنواره را تشکیل می‌دهند؛ نمایش‌های ویژه، نشست‌های تخصصی، نکوداشت‌ها و بزرگداشت ها، برپایی نمایشگاه عکس و برگزاری همزمان جشنواره در استان‌ها و سایر مراکز فرهنگی هنری کشور، از دیگر بخش‌های پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر هستند.

بر پایه اعلام دبیرخانه جشنواره، متقاضایان شرکت در این رویداد می‌توانند با مطالعه فراخوان در هر بخش، لینک قابل دانلود فایل آثار خود را در فرمت‌های مشخص شده در فراخوان به صندوق الکترونیکی دبیرخانه ارسال کنند و در صورتیکه حجم فایل اثر بیشتر از ۱۰ گیگ است و یا امکان ارسال ایمیل وجود ندارد صاحبان آثار می‌توانند اثر خود را بصورت پستی و یا حضوری به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. ضمن اینکه پایان وقت اداری روز شنبه پنجم خرداد ماه سالجاری، آرخین مهلت ارسال آثار در نظر گرفته شده است. 

پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر، تیرماه ۱۴۰۳ در تهران با دبیری ناصر باکیده وبا همکاری شهرداری تهران، سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • مسابقه عکاسی با موضوع آب در ایران برگزار می‌شود
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • تحولات جامعه به دست معلمان رقم می‌خورد
  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • وزیر کشور: انتخابات در بهترین وضع برگزار شود
  • استانداران در صف مقدم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باشند
  • تاکید وزیر کشور بر برگزاری مطلوب مرحله دوم انتخابات مجلس
  • نایب قهرمانی ایتالیا در یورو 2000 به روایت کارتون / فیلم