Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@05:00:18 GMT

جهش تولید؛ کلید رونق و توسعه اقتصادی استان اردبیل

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۵۲۸۱۹

جهش تولید؛ کلید رونق و توسعه اقتصادی استان اردبیل

اجرای این برنامه اقتصادی در واقع تکمیل زنجیره رونق تولید است که از پارسال در کشور تا حدی به صورت مطلوب اجرایی شده و جهش اقتصادی می تواند بمنزله گامی در تکمیل آن بوده و در نهایت به توسعه اقتصادی کشور کمک کگند.

به گفته کارشناسان، جهش تولید دارای مولفه هایی است که از جمله آن می توان  به ایجاد اشتغال و کار آفرینی ،حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی ،جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید،کاهش بروکراسی اداری، رفع موانع تولید، تامین رفاه و آسایش مردم  و تکمیل زنجیره رونق تولید اشاره کرد و برای تحقق آن  عزم جدی از سوی مسوولان و مردم مورد نیاز است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناسان معتقدند  جهش تولید علاوه بر اشتغال و کار آفرینی به ارتباط بین صنعت و دانشگاه، پژوهش‌های کاربردی و فعالیت‌های دانش‌بنیان رونق داده و امکان تقویت صادرات غیرنفتی و ترمیم اختلال صادرات از مسیر کشورهای همسایه با هدف کمک به پوشش نیازهای ارزی کشور در شرایط تحریم را فراهم خواهد کرد ضمن اینکه 

جهش تولید منجر به افزایش حجم نقدینیگی و  کاهش ارزش پول ملی در شرایط تحریم‌ نیز می شود.

ضرورت طراحی و برنامه ریزی واقع‌بینانه  طرح جهش تولیدی 

برخی از کارشناسان تاکید دارند که در راستای برنامه ریزی و اجرایی کردن عملیاتی جهش تولید در کشور نمی بایست صرفا شعاری عمل کرد و می بایست پیش از هر چیز در این زمینه ایده‌پردازی ، مطالعه صورت گرفته و سپس وارد مرحله اجرایی شد.

داود شایقی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: برنامه دستگاه‌های اجرایی در سال جهش تولید منطبق بر قابلیت‌های استان و به شکل واقع‌بینانه طراحی و عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام جهش تولید اظهار داشت: در سال‌های اخیر بیشترین تاکید مقام معظم رهبری ایجاد تحول در اقتصاد کشور بوده که بر همین اساس سال ۹۹ نیز سال جهش تولید نامگذاری شده است.

شایقی بیان کرد: در ۱۵ روز اول سال جدید ۲ نامه از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان‌ها ابلاغ شده تا ضمن تشکیل ستاد راهبری مدیریت جهش تولید و تحقق برنامه‌ها در این ارتباط با محوریت شورای برنامه‌ریزی و یا ستاد اقتصاد مقاومتی دستگاه‌های مختلف اجرایی اهداف خود را در این زمینه تبیین و تشریح کنند.

شایقی گفت: شایسته است مدیران دستگاه‌های اجرایی توسعه‌ای و زیربنایی استان به ویژه بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری در این زمینه هدفگذاری خود را تبیین و ارائه کنند.

ضرورت برنامه ریزی تخصصی در بخش های مختلف اقتصادی 

به اعتقاد کارشناسان برای تحقق اهداف  طرح جهش تولید نمی‌بایست یک برنامه‌ریزی کلان و فله‌ای طراحی و عملیاتی کرد بلکه در این زمینه هر یک از بخش‌های اقتصادی  با توجه به زمینه‌ها و استعدادهای موجود  می بایست مورد ارزیابی، تجربه و اجرا قرار گیرد .

در استان اردبیل نیز بیشترین توجه در این زمینه به موضوع گردشگری ، کشاورزی و صنعت بعنوان محورهای توسعه استان معطوف شده است.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل این راستا از هدف‌گذاری۳۲ برنامه عملیاتی در بخش گردشگری بعنوان یکی از محورهای توسعه استان برای تحقق شعار جهش تولیددر این استان طی سال جاری خبر داد.

وی اظهارداشت: این برنامه‌ها به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت هدف گذاری شده و تا سال  ۱۴۰۰ عملیاتی می‌شوند.

وی  احداث هتل‌های پنج ستاره را از اهداف جهش تولید در حوزه گردشگری برشمرد و گفت: در شهرستان‌ها و مرکز استان احداث هتل‌های پنج ستاره با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آینده نزدیک آغاز می‌شود و همچنین ادامه اجرای پروژه های زمستانی در دستور کار قرار دارد.

استاندار اردبیل همچنین گفت: شعار جهش تولید وقتی به معنای واقعی تحقق پیدا می‌کند که سرمایه‌گذاران به عنوان بخش اصلی این شعار وارد عرصه شوند.

وی افزود: سرمایه‌گذاران با فداکاری در تحقق شعار سال می‌توانند گام اساسی را بردارند و این افراد در توسعه صنعت، گردشگری و کشاورزی نقش اساسی را ایفا  کرده و مدیریت صنعت و کارخانه‌ها را در واقع  آنها برعهده دارند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران در اخذ مجوز نباید با مشکل اداری برخورد کنند، تشریح‌کرد: روال اداری و کاهش بروکراسی اخذ مجوز که در سال‌های گذشته بخش مهم آن اصلاح شده در سال جاری نیز روند کاهش خواهد داشت.

استاندار اردبیل بیان‌کرد: ارزش افزوده، سرمایه‌گذاری، صادرات و بخش اشتغال چهار  شاخصه مهمی هستند که باید برای تحقق شعار جهش تولید در ابتدای کار هدف‌گذاری اساسی شوند.

حمایت از واحدهای تولیدی ، لازمه  تحقق  شعار جهش تولید 

حمایت از واحدهای تولیدی که از سال گذشته در قالب شعار رونق تولید اغاز شده  و نتایج امیدوار کننده‌ای نیز در استان اردبیل به دنبال داشت امسال نیز امری مهم و ضوروری برای تحقق شعار و طرح جهش تولیدی می‌باشد .

ارژنگ عزیزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل در این باره گفت: شناسایی و حمایت از واحدهای تولیدی و اقتصادی که برای افزایش تولید و اشتغال آمادگی داشته باشند، اولویت برنامه‌های استان در عملیاتی کردن جهش تولید است.

وی اظهارداشت: کمک به حفظ تولید و اشتغال واحدهای موجود و پیشگیری از ایجاد هرگونه وقفه در فعالیت آنها و حمایت از شکل‌گیری زنجیره‌های تولید و خوشه‌های صنعتی و کسب و کار در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله اقدامات برنامه‌ریزی شده در سال جاری می‌باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل همچنین با اشاره به آغاز تدوین برنامه اجرایی جهش تولید از اولین روزهای سال جاری ، از تصویب این برنامه اجرایی پس ازکارشناسی‌های لازم در هفته آینده خبر داد.

عزیزی با اشاره به اینکه تشکیل نهادهای تامین‌کننده و توسعه‌گر الگوی پیشنهادی برای جهش تولید در سال جاری  استان است، ادامه داد:  این نهادها ، مواد اولیه را با قیمت ارزان‌تر (به دلیل تقاضای بزرگتر) خریداری کرده و در اختیار بنگاه تولیدی می‌گذارند ، سپس محصول تولیدی را با استاندارد مدنظر از آنها خریده و در بازار می‌فروشند.

وی توجه به شکل‌گیری زنجیره‌های تولید و ایجاد خوشه‌های صنعتی را از دیگر الگوهای جهش تولید در سال جاری در استان برشمرد.

معاون استاندار اردبیل با بیان اینکه مشکلات حوزه تولید باید در گام اول ریشه‌یابی شود، افزود: صرفا با پول جهش تولید محقق نمی‌شود و ریشه مشکلات تولید آن هم در بنگاه‌های کوچک و متوسط، پول نیست.

او  ادامه‌داد: مرحله اول خرید مواد اولیه با قیمت ارزان و متناسب و سپس مهم‌تر فروش محصول در بازار و در رقابت با دیگر محصولات مشابه است.

عزیزی توجه به مراحل مختلف جهش تولید در برنامه اجرایی این شعار در استان را ضروری دانست و یکپارچه‌‏سازی و بسیج ظرفیت‌‏ها و توانمندی‌‏ها ،تقویت توانمندی‌‏های فنی و مهندسی و تمرکز بر خلق فرصت‌‏های جدید را مهم‌ترین مراحل برنامه اجرایی جهش تولید در استان عنوان کرد.

وی گفت: حمایت گسترده از پارک‌های علم و فناوری، استارت آپ‌ها، شرکت‌های کوچک و متوسط ، نقش دادن به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور و تهییج آن‌ها برای ورود سازنده‌تر و کارآمدتر ، کاهش بروکراسی‌ اداری و قوانین مبهم، دست و پا گیر و بهبود فضای کسب و کار از جمله الزامات جهش تولید می‌باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل گفت: تولید موتور محرکه اقتصاد تمام کشورهای موفق و پیشرو در جهان بوده و منظور از تولید معنای عام و فراگیر آن  ،چه در عرصه علم و فناوری ،صنعت، کشاورزی و یا عرصه فرهنگ باشد.

 وی افزود: جهش تولید به معنی برداشتن گامی بلند، سریع و عملیاتی در راستای کاهش فاصله علمی، فناوری و صنعتی کشور از کشورهای پیشرو در اقتصاد است که گام همراه با نوآوری در صنعت و یافتن مسیرهای جدید و میان‌بر برای فضای تولید در کشور است.

رونق تولید زمینه ساز جهش اقتصادی 

رییس صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل هم گفت: در سال گذشته اقدامات خوبی در حمایت از تولید و رونق واحدهای صنعتی انجام شد و این اقدام زمینه اجرای برنامه‌های مناسب در سال جهش اقتصادی را فراهم کرده است .

رامین صادقی  از تکمیل و راه‌اندازی ۱۴۲ طرح تولیدی - صنعتی در این استان در سال جاری خبر داد و افزود:  در قالب این طرح‌ها واحدهای نیمه‌تمام با پیشرفت مختلف تکمیل شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در سال گذشته  ۵۷ واحد راکد به چرخه تولید بازگشت، اظهارداشت: این واحدها با مشکلات مدیریتی، حقوقی و بانکی روبرو بودند و با رفع مشکل دوباره فعال شدند.

 صادقی گفت: هم‌اکنون تعدادی از واحدهای تولیدی استان  براساس ظرفیت اسمی فعالیت می‌کنند اما تعدادی نیز به ظرفیت‌های واقعی نزدیک شده و در تلاش هستند تا با افزایش تولید و ایجاد اشتغال در بازار حضور یابند.

رییس صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل افزود: تمرکز در استان بر این است تا صاحبان سرمایه مورد حمایت و تشویق قرار گرفته و به ظرفیت واقعی تولید برسند.

رامین صادقی رئیس سازمان صمت استان اردبیل هم  گفت: با تعیین هدف شاخص‌های بخش صنعت و معدن حرکت خود را در راستای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید و افزایش ظرفیت اشتغال ادامه خواهیم داد.

وی افزود: در پی تعیین هدف جهش تولید به عنوان شعار سال و در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری، تشکیل چنین جلسات تخصصی ضروری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از برگزاری جلسه با معاونین سازمان صمت و مدیران این مجموعه در استان اردبیل خبر داد و افزود: به دنبال این هستیم تا برای هدف گزاری شاخص‌های بخش صنعت و معدن برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم از ابتدای سال حرکت خود را در راستای تحقق جهش تولید و افزایش ظرفیت اشتغال آغاز کنیم.

صادقی بر ضرورت توجه به ابعاد مختلف و الزامات "جهش تولید" پیرو دستور ویژه مقام عالی وزارت متبوع در خصوص آسیب شناسی دقیق نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات و تجربیات سال ۹۸ که سال "رونق تولید" بود و تطبیق با الزامات "جهش تولید" در سال ۹۹ تاکید کرد.

برخورد با مفسدان اقتصادی به جهش تولید کمک می‌کند

در این حال ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان اردبیل هم  گفت: برخورد با مفسدان اقتصادی، مبارزه با قاچاق کالا و حمایت قضایی از تولیدکنندگان می‌تواند به تحقق شعار جهش تولید کمک بسزایی ‌کند.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری سال جدید را با عنوان سال جهش تولید نامگذاری کرده‌اند که باید همه برای تحقق شعار جهش تولید تلاش کنیم.

عتباتی  برخورد با مفسدان اقتصادی را در جهش تولید موثر عنوان کرد و افزود: برخورد با مفسدان اقتصادی، مبارزه با قاچاق کالا و حمایت قضایی از تولیدکنندگان می‌تواند به تحقق شعار جهش تولید کمک بسزایی ‌کند.

وی با اشاره به حل مسائل و مشکلات واحدهای تولید بیان  کرد: حل مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد و همچنین بانک‌های عامل نیز پای کار آمده و برای چرخه تولید کارخانه‌های صنعتی استان کمک کنند.
 

برچسب‌ها رونق تولید جهش تولید اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رونق تولید جهش تولید اردبیل رونق تولید جهش تولید اردبیل برخورد با مفسدان اقتصادی حمایت از واحدهای تولیدی تحقق شعار جهش تولید استاندار اردبیل برای تحقق شعار اقتصادی استان برنامه اجرایی استان اردبیل جهش تولید برنامه ریزی جهش تولید سال جاری رونق تولید برنامه ها اردبیل هم سال جهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۲۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان بر نقش کلیدی طبقه کارگر در رونق اقتصادی تاکید کرد

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب؛ علی محمدی با اشاره به فرارسیدن هفته کار و کارگر اظهارکرد: در شرایط اقتصادی امروز کشور که نیاز به رونق اقتصادی بیشتر از گذشته احساس می شود، طبقه کارگر نقش کلیدی در پیشبرد این هدف دارد. مدیرعامل شرکت فولاد اکسین بیان کرد: در دین مبین اسلام و روایات پیشوایان دینی مان، به کارگران توجه ویژه ای شده و از کار آنها به عنوان جهاد یاد شده است که این موضوع بار سنگینی بر دوش مسئولان برای اهمیت به دغدغه های این قشر را یادآور می شود.

محمدی در ادامه با اشاره به موفقیت های شرکت فولاد اکسین در سال گذشته و امسال، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ و روزهای ابتدایی سال جاری، شرکت فولاد اکسین خوزستان با اتکا به کارگران جوان و متخصصان بومی خود موفق به ثبت رکوردهای بسیار خوبی در حوزه تولید و صادرات مانند کسب عنوان صادرکننده برتر کشور، شکستن دومین رکورد تولید تاریخ شرکت و آماده به کاری ۹۵ درصدی خط تولید شد که همگی آنها مرهون تلاش کارگران عزیز است.

وی افزود: در روزهای ابتدایی سال جاری نیز رکوردشکنی فولاد اکسین ادامه داشت و با همت بلند کارگران، شاهد ثبت میزان ۸۳ هزار و ۴۵ تن در تناژ تولید محصولات خاص با استاندار جهانی API بودیم که لبیک به شعارسال بود.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با اشاره به دیدار کارگران این شرکت با رهبر انقلاب، تصریح کرد: کارگران فولاد اکسین پس از دیدار روز چهارشنبه با رهبر انقلاب روحیه مضاعفی برای تداوم موفقیت های شرکت و قدم نهادن در مسیر تحقق شعار سال خواهند داشت.

محمدی در پایان ضمن تبریک فرارسیدن هفته کار و کارگر به کارگران تلاشگر شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: مجموعه مدیریتی اکسین قدردان زحمات و تلاش های شبانه روزی این عزیزان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • الگوی عملیاتی تحقق شعار سال باید منجر به رشد تولید و خلق ثروت شود
  • کسب سهم مناسب از بازار با کارِ گروهی در سال ۱۴۰۲/ تحقق شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" با طراحی و تولید محصولات جدید
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم با طراحی و تولید محصولات جدید
  • مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان بر نقش کلیدی طبقه کارگر در رونق اقتصادی تاکید کرد
  • کسب سهم مناسب از بازار با کارِ گروهی در سال ۱۴۰۲/ تحقق شعار “جهش تولید با مشارکت مردم” با طراحی و تولید محصولات جدید
  • اساس و بنای توسعه و رونق تولید کشور کارگران هستند
  • مهارت آموزی معلمان در دستور کار آموزش و پرورش باشد
  • اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران
  • نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی
  • طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد