Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای سمنان از افزایش ۱۱ درصدی بارندگی در این استان در سال آبی جاری خبر داد.

محمد هادی مصطفائی در گفت و گو با ایسنا گفت: میانگین بارش استان از شروع سال آبی جاری (اول مهر ماه ۹۸) تا ۲۳ فروردین ماه جاری ۱۵۷ میلیمتر بوده است که این میزان در سال گذشته برابر  ۱۴۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ میلیمتر و در درازمدت نیز ۸۸.۱ میلیمتر بوده است.

وی افزود: میزان بارندگی در سال آبی جاری تا امروز نسبت به سال آبی گذشته ۱۱ درصد و نسبت به میانگین دراز مدت ۷۸ درصد افزایش را نشان می­ دهد.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای سمنان ادامه داد: بررسی رخداد بارش تا تاریخ ۲۳ فروردین ماه جاری نشان می ­دهد که این واقعه تقریباً کل استان اعم از ارتفاعات و دشت را تحت تاثیر قرار داده است، تمرکز جبهه بارشی در ساعات متفاوت، در نواحی مختلفی از استان حاکم بوده است و بارش­ ها نسبت به روزهای قبل به سمت شرق استان نیز کشیده شده است.

مصطفائی خاطرنشان کرد: پیرو پیش­ بینی ­های سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارش هایی در سطح استان سمنان، با ورود سامانه بارشی از سمت غرب، از تاریخ ۱۹ فروردین ماه جاری، بارش­ های قابل توجهی در سرتاسر استان به وقوع پیوسته است، به دلیل برودت هوا در نوار کوهستانی شمالی استان، این بارش ­ها به صورت برف و در سایر نواحی بصورت باران بوده است.

وی اضافه کرد: بیشترین میزان بارش تجمعی پنج روزه اخیر در ایستگاه بارانسنجی بنه کوه گرمسار به مقدار ۶۰.۵ میلیمتر و در ایستگاه ­های تبخیرسنجی ده صوفیان شهمیرزاد و خیرآباد سمنان به ترتیب برابر با ۵۷.۵ و ۲۲ میلیمتر و ایستگاه های دیباج، بسطام و بیارجمند نیز به ترتیب ۷،  ۹.۵ و  ۱۸.۵ میلی متر گزارش شده است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای سمنان تصریح کرد: نکته قابل ذکر در بارش روز ۲۳ فروردین، وقوع بارش در بالغ بر ۹۵ درصد ایستگاه ­های استان و نیز بیشتر در نواحی جنوبی و کویری نسبت به روزهای قبل بوده است، بیشترین میزان بارش ­ها در شرقی ­ترین بخش استان و در ایستگاه تبخیرسنجی زمان­آباد واقع در شهرستان شاهرود و  به میزان ۲۱ میلیمتر به وقوع پیوسته است.

مصطفائی ادامه داد: در ایستگاه سینگ واقع در جنوبی­ ترین بخش استان نیز، بارش به میزان ۱۱ میلیمتر، در ایستگاه طرود دامغان در حوالی جنوب استان نیز، بارش به همین میزان گزارش شده است. در ایستگاه­ های کوه ­زر و معبد دامغان نیز در بخش جنوبی استان بارش به میزان ۱۰ میلیمتر گزارش شده است. در ارتفاعات شهرستان مهدیشهر نیز بارش ­ها از ۱۰ ملیمتر در ایستگاه فولادمحله، چاشم و درجزین به میزان ۴ میلیمتر، مهدیشهر ۵ میلیمتر، بشم­بن ۶ میلیمتر، شهمیرزاد ۹.۵ و ده­ صوفیان ۱۵ میلیمتر متفاوت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در این میان بیشترین میزان بارش در ایستگاه­های مبنا مربوط به ایستگاه ده­ صوفیان در شهرستان مهدیشهر با ۱۵ میلیمتر بارش، که برابر با ۶ درصد میانگین بارش سالانه این ایستگاه است، سپس طرود با ۱۱ میلیمتر (۱۳.۷ درصد میانگین بارش سالانه این ایستگاه)، دانشگاه آزاد در شهرستان دامغان و به میزان ۸.۵ میلیمتر(۷.۸ درصد میانگین بارش سالانه این ایستگاه)، بیارجمند ۸ میلیمتر، مجن با ۷.۵ میلیمتر، بنه کوه ۶.۵ میلیمتر، بسطام ۵.۵ میلیمتر، خیرآباد ۴.۵ و آستانه با ۲.۵ میلیمتر به ترتیب بیشترین و کمترین میزان بارش­ ها را به خود اختصاص داده­ اند.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای سمنان با بیان اینکه متوسط بارش استان طی ۱۲ ساعت گذشته به ۷ میلیمتر رسیده است، گفت: شدت بارش در غرب استان بیشتر از شرق بوده و همین امر منجر به وقوع سیلاب هایی شده که مهمترین آنها در رودخانه حبله رود با دبی پیک ۵۰ متر مکعب در ثانیه و رودخانه ایوانکی با دبی پیک ۱۵ متر مکعب در ثانیه بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بارش باران بارندگي منطقه سمنان باران میانگین بارش میزان بارش ۵ میلیمتر سال آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۶۷۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر فرعی مهرستان - ایرانشهر براثر بارندگی بسته شد

روح الله سرگزی  اظهار کرد: تمامی دستگاه‌های عضو مدیریت بحران در برابر هر گونه سیل احتمالی در نواحی مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان آمادگی دارند.

وی از شهروندان خواست که جوانب احتیاط را رعایت کرده و از ترددهای غیرضروری در مسیرهای ارتباطی، اسکان در مسیل‌ها، حاشیه رودخانه‌ها و پایین دست سدها خودداری کنند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: میزان بارش در کوشه از توابع شهرستان تفتان به ۴۰ میلی متر رسید که بیشترین میزان بارندگی استان طی روز جاری بوده است.

محسن حیدری اظهار کرد: از ۵۶ ایستگاه هواشناسی و باران سنجی سیستان و بلوچستان گزارش باران مخابره شد که تاکنون در زاهدان ۳.۳، چاه رحمان از توابع زاهدان ۳۰، زهک ۴.۶، میرجاوه و سنگان۱۲ میلی متر باران باریده است.

وی بیان کرد: بارش های بهاری تا جمعه در سیستان و بلوچستان تداوم دارد، در زاهدان، نواحی شمالی و ارتفاعات مرکزی و جنوبی استان، پنجشنبه در بعدازظهر و شب رگبار و رعد و برق، در برخی نقاط تگرگ و وزش بادشدید موقتی پیش بینی می شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در این مدت احتمال آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی وجود دارد. برای شمال استان از جمعه وزش باد در برخی ساعات و گرد و خاک انتظار می رود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • پیکوه طبس رکورددار بیشترین بارندگی در خراسان جنوبی
  • ثبت بیشترین بارندگی در پیکوه طبس با ۲۱ میلی متر
  • ارتفاع بارش در ایستگاه فرودگاهی زاهدان به ۳۱ میلی متر رسید
  • بارش بیش از ۲۰۰ میلی متر باران از ابتدای سال آبی
  • بهاران پربارش فارس
  • بهار پربارش امسال با افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • مسیر فرعی مهرستان - ایرانشهر براثر بارندگی بسته شد