Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-26@00:46:19 GMT

خط فقر در کلان شهرها و سایر استان‌های کشور چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۷۰۴۶۹

خط فقر در کلان شهرها و سایر استان‌های کشور چقدر است؟

ساعت24-شیوع کرونا ویروس بر همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و...کشورهای درگیر این ویروس تاثیر می‌گذارد که برخی از این تاثیرات بلافاصله، کوتاه‌مدت یا میان مدت هستند.

حیدر مستخدمین حسینی معتقد است که وام یک میلیونی از محل یارانه برای کسانی که معیشت آن‌ها در خطر قرار گرفته رفع نیاز نمی‌کند زیرا، خط فقر در کلان شهرها معادل ۵ میلیون تومان و در سایر شهرها بالای ۱ تا ۳ میلیون تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته طبق گفته این اقتصاددان دولت در شرایط شیوع کرونا باید هزینه‌های جاری خود را کاهش دهد و محل بودجه عمرانی سال جاری را برای ۲ تا ۳ ماه به تعویق بیاندازد.

حیدر مستخدمین حسینی درباره تاثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد، توضیح داد: شیوع کرونا ویروس بر همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و...کشورهای درگیر این ویروس تاثیر می‌گذارد که برخی از این تاثیرات بلافاصله، کوتاه‌مدت یا میان مدت هستند. هنوز اقتصاد جهان به آن سطح از توانایی نرسیده که بتواند میزان خساراتی که از این ویروس دیده را به صورت دقیق بررسی کند و در حال حاضر اغلب طرح‌ها مبتنی بر پیش‌بینی‌ها و محاسبات ساده‌ است.

وی افزود: شغل‌هایی که درآمدهای روزانه داشتند و چون اکثریت صاحبان این مشاغل مشمول بیمه نیستند،  این ویروس بیشتر از همه به این قشر آسیب جدی وارد کرده است. در مرحله بعدی این آسیب‌ها متوجه افرادی می‌شود که صاحب مغازه بودند و کارگران این مشاغل هم به طیف دسته اول اضافه شده که در پی این ویروس میزان بیکاری افزایش پیدا کرده است.  

ایجاد شغل‌ جدید برای افراد شغل از دست داده کرونایی 

به گفته این کارشناس اقتصادی برای این نوع بحران‌ها یک برنامه استراتژیک آماده نیست و مردمی که باید در این شرایط در راستای آن برنامه عمل کنند، اطلاعاتی ندارند. باید یک سازوکاری تعبیه شود که اگر افرادی شغل خود را در این شرایط از دست می‌دهند، شغل‌های جدیدی برای آن‌ها ایجاد شود.  

سلامت مردم و حفظ آن؛ اولویت اول تصمیم‌گیران باشد 

در ادامه مستخدمین حسینی با تاکید براینکه اقتصاد باید اولویت دوم دولت باشد و اولویت اول سلامت مردم و حفظ آن باشد، گفت: اگر سلامت جامعه در خطر باشد، فعالیت اقتصادی هم بی‌معنا خواهد بود. جامعه‌ای که از عدم سلامت رنج می‌برد، فعالیت اقتصادی در آن جامعه به درستی انجام نمی‌شود. حفظ سلامت جامعه باید در قبال پشتیبانی از دست دادن برخی کارها و درآمدها  باشد.  

وی با اشاره به تمهیدات و حمایت‌های دیگر کشورهای درگیر این ویروس از فعالیت‌های اقتصادی متضرر شده، اظهار کرد: در کشور ما رقمی که برای مبارزه با پیامدهای اقتصادی کرونا درنظر گرفته شده، ۲ دهم درصد است و شاخص کشور ما در این زمینه نسبت به کشورهای دیگر و تولید ناخالص داخلی پایین‌ترین است. با توجه به یک میلیون وامی که از محل یارانه پرداخت خواهد شد، حداقل خط فقر در شهرهای کلانی همچون تهران معادل ۵ میلیون تومان است. اگر این خط فقر را در سایر استان‌ها در نظر بگیریم، خط فقر در هیچ کدام از این استان‌ها یک میلیون تومان نیست و بالای یک میلیون تا سه میلیون تومان است.  

مالیات‌ها اقساطی پرداخت شوند

این اقتصاددان درباره امهال‌های مالیاتی که برای حمایت از کسب‌و کارهای آسیب دیده از کرونا صورت گرفته، توضیح داد: برای فعالیت اقتصادی که در اسفند ماه تعطیل شده، نباید مالیات را برمبنای ۱۲ ماه محاسبه کرد و باید برای زمان‌هایی که فعالیت اقتصادی صورت گرفته، مالیات درنظر گرفته شود. همچنین، پرداخت‌های مالیاتی در همین زمان‌ها را هم باید به صورت اقساطی در نظر بگیرند. بیمه‌هایی که دهم هر ماه باید پرداخت شوند را به تعویق بیندازند. این حمایت‌ها باید به صورت جامع صورت بگیرد، زیرا برخی گزارش‌ها از بانک‌ها نشان داده شده که بازپرداخت اقساط وام‌ها را به تعویق نمی‌اندازند.  

تعویق دو تا سه ماهه در اجرای بودجه عمرانی سال جاری 

وی ادامه داد: دولت در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کند و با توجه به این شرایط برای محل بودجه عمرانی که ۷۰ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده؛ تعویق دو تا سه ماهه درنظر بگیرد. درست است که این اقدامات بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد اما اولویت دولت باید سلامت مردم باشد تا آن‌ها بتوانند کار کنند و تولید ناخالص داخلی را افزایش بدهند.  

به گفته مستخدمین حسینی ‌پس اندازهای کسانی که درآمد ثابت دارند، با کاهش دید و بازدیدها و هزینه‌هایی که بیرون از خانه رفتن در پی داشت، افزایش پیدا کرده است. در نتیجه،  شیوع کرونا مصرف در جامعه را به جز برای رفع احتیاجات روزمره کاهش داده است.  

این کارشناس اقتصادی در پایان سخنانش با اشاره به هجوم مردم کشورهای درگیر این ویروس برای خرید مایحتاج به مراکز خرید، گفت: در کشور ما عادت فریز کردن و نگهداری طولانی مواد غذایی وجود دارد که این امر، باعث شد تا مردم به مراکز خرید هجوم نیاورند و کمتر خرید کنند درحالیکه کشورهای دیگر فرهنگ خرید روزانه دارند و در این شرایط، به مراکز خرید هجوم آوردند. 

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: درگیر این ویروس مستخدمین حسینی فعالیت اقتصادی میلیون تومان شیوع کرونا یک میلیون خط فقر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۰۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیومرث هاشمی: نظارت کلان بر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خواهیم داشت/ دخالتی در امور اجرایی سرخابی‌ها نداریم

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، کیومرث هاشمی پس از نشست مشترکی که با روسای کمیسیون ورزشکاران فدراسیون‌های ورزشی داشت، اظهار کرد: در دنیای ورزش، ورزشکاران قلب جامعه قهرمانی آن کشور هستند و اگر آن قلب از کار بیافتد، مدیریت معنایی ندارد. ما سلسله نشست‌هایی در بخش‌های مختلف ورزش کشور داریم برگزار می‌کنیم و این دومین جلسه با نمایندگان قهرمانان و روسای کمیسیون فدراسیون‌های ورزشی بود. هدف اصلی این بود که دغدغه‌ها و نگرانی‌ها مطرح شود.

وی ادامه داد: ورزشکاران در نشست‌هایی که با رئیس جمهور و مقام معظم رهبری داشتند، مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند و ما هم در این راستا و باتوجه به تاکید رئیس جمهور، جلسات خود را بیشتر کردیم تا دغدغه‌ها مطرح شود. این افراد نمایندگان قهرمانان هستند و آنها مشکلات خود را مطرح کردند و خودمان هم نسبت به برخی از آنها آگاه هستیم و تلاش می‌کنیم که شرایطی فراهم کنیم که قهرمانان با بهترین شرایط ممکن، در رقابت‌های بین‌المللی مقام کسب کنند و این نشست‌ها به ارتباط نزدیک مدیران با قهرمانان کمک کند و این ارتباطات می‌تواند مشکلات را برطرف کند.

هاشمی افزود: اقدامات خوبی برای تسهیلات ورزشکاران انجام شده است و در جلسه مطرح شد، اما کافی نیست و باید توجه بیشتری داشته باشیم. قرار شد این نشست‌ها فصلی برگزار شود و مسئولیت جمع‌بندی آن نیز بر عهده کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک است تا یک چارچوبی مشخص شود و فدراسیون‌ها هم توجه لازم را به ورزشکاران داشته باشند. در هر فدراسیون ۶ ورزشکار نماینده ورزشکاران هستند و این ارتباطات نزدیک می‌تواند به توسعه ورزش قهرمانی کمک کند.

وزیر ورزش و جوانان درباره نقش نظارتی این وزارت‌خانه در امور باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: طبق قانون اهداف و وظایف وزارت ورزش و جوانان که مصوب مجلس است، ما باید نقش سیاست‌گذاری و نظارت را پیش ببریم. الان ۳۴ هزار باشگاه در سراسر کشور داریم و مدیریت ورزش کشور باید امور لازم را پیش ببرد. نظارت جزو وظایف ذاتی ما است و منظور ما از نظارت، در چارچوب کلان آن است و دخالتی در امور اجرایی نداریم و این وظیفه سهام‌داران و صاحبان باشگاه است. در راستای خصوصی‌سازی، سرخابی‌ها باید بدهی‌های خود را پرداخت کند و برای بهتر اجرا کردن آن، باید نظارت‌های لازم صورت بگیرد.

وی گفت: یکی از کار‌های نظارتی ما در این زمینه بحث قانون فیرپلی مالی است. این قانون در مجلس تصویب شده است و آئین‌نامه‌اش را فدراسیون فوتبال باید در مجمع تصویب کند و نظارت روی اجرای این قانون بر عهده مجموعه ورزش کشور است و نماینده آن، فدراسیون مربوطه است. این نظارت‌ها در مورد همه باشگاه‌های کشور صورت می‌گیرد و سرخابی‌ها طرفداران بیشتری دارند و امیدوارم این واگذاری و خرید سهام این باشگاه‌ها مبارک سهام‌داران باشد و سهام‌داران دقت کافی و دغدغه لازم را داشته باشند. این دو باشگاه، مردمی هستند و ما کنار مردم هستیم و می‌توانیم زبان مردم برای همه باشگاه‌ها باشیم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کیومرث هاشمی: نظارت کلان بر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خواهیم داشت/ دخالتی در امور اجرایی سرخابی‌ها نداریم
  • نگاه ویژه نمایندگان وزیر به مشکلات کلان استان
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • ۱۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است
  • اجرای طرح اجتماعی پسماند در ۵ شهر و ۱۰ روستای چهارمحال‌ و بختیاری
  • مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا