Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناصر عبیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره، گفت: با همت فعالان محیط زیست پارسال از طریق دادستان دشت آزادگان مجوز توقیف مالچ پاشی "بیت کوصر" عبیات صادر شد اما بعد از چند روز دوباره پروژه مالچ پاشی فعالیت خود را از سر گرفت.

وی با اشاره به اینکه فعالان محیط‌زیست خوزستان ناامید نشده و از طریق مرکز استان با ادله علمی و کارشناسی برای بار دوم توانستند حکم توقف موقت مالچ پاشی در شهرستان دشت آزادگان را دریافت کنند و روز گذشته از سوی شعبه ۸ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب اهواز این حکم صادر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فعال محیط زیست ادامه داد: متاسفانه اداره منابع طبیعی استان با مالچ پاشی، اکوسیتسم غنی و بکر منطقه را نابود کرد و شنزارهای ام الدبس، بیت کوصر عبیات و عفلوگ که می‌توانند در گردشگری درآمد زایی و اشتغالزایی سالانه کمک بزرگی به استان خوزستان و اهالی منطقه باشد با مالچ پاشی به نابودی بکشاند.

عبیات با اشاره به اینکه مالچ پاشی نفتی خیانت به محیط زیست منطقه است، افزود: مالچ نفتی حاوی فلزات سنگین مانند سرب است که سرطان‌زایی آن از دیرباز ثابت شده است. مالچ نفتی ضریب حرارتی را افزایش می‌دهد که باعث از بین رفتن حشرات و گیاهان و به دنبال آن جانوران بومی مانند آهوان و حیوانات بومی منطقه می شود.

گفتنی است مالچ پاشی نفتی در منطقه "بیت کوصر" که در تاریخ ۲۰ اسفند ماه با حکم دادستان دشت آزادگان، در پی اعلام جرم یکی از انجمن‌های زیست محیطی خوزستان متوقف شده بود، در ۲۵ اسفند گذشته دوباره از سرگیری شده است.

علی حسین حسین زاده معاون سیاسی- اجتماعی استاندار خوزستان ۱۸ فروردین درنامه‌ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خواستار اعزام هیات کارشناسی برای بررسی طرح مالچ‌پاشی نفتی در خوزستان و توقف این طرح تا زمان اعلام نتیجه کارشناسان شد.

مجلس شورای اسلامی از پارسال عملیات مالچ پاشی نفتی را ممنوع و اجرای آن را مشروط به مجوز سازمان حفاظت محیط زیست کرد اما عیسی کلانتری رئیس این سازمان در توافقنامه‌ای با وزارت جهاد کشاورزی، موافقت خود را با ادامه مالچ پاشی در منطقه اعلام کرد.

پیش از این عبدالرضا دانایی معاون اداره کل منابع طبیعی خوزستان گفته بود: "مالچ پاشی وظیفه‌ای است که به عهده ما گذاشته شده و حتی در صورت اعتراض فعالان محیط زیست، باید تعهدات خود را عملی کنیم. امسال ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای مالچ‌پاشی، بیابان‌زدایی و نهال‌کاری به این اداره کل اختصاص داده شده است که برنامه داریم در شهرستان‌های شوش، دشت آزادگان و حمیدیه آن را هزینه کنیم."

منبع: ایلنا

کلیدواژه: پرنده سازمان حفاظت محیط زیست فلزات کارشناسی محیط زیست مالچ پاشی نفتی دشت آزادگان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۸۰۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد

به گزارش قدس خراسان، مهدی یزدان اظهار کرد: پاکسازی منطقه چهلمیر همراه با پیاده روی با حضور دوستداران محیط زیست در راستای افزایش مشارکت مردم در امر حفاظت از محیط زیست و فرهنگ سازی برای حفاظت از انفال به مناسبت هفته زمین پاک و در راستای اجرای پویش «مسیر سبز _ ایران پاک» برگزار شد.

وی با اشاره به مشارکت دستگاه‌هایی از جمله آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر، منابع طبیعی و آبخیزداری در پاکسازی تندوره بیان کرد: علاوه بر این افزون بر ۲۰۰ نفر از گروه‌های خود جوش مردمی در این زمینه همکاری کردند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: این اقدام ارزشمند در هفته زمین پاک با شعار «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین»، به منظور حفظ طبیعت و پاکسازی محیط زیست به عنوان یک فرهنگ عمومی صورت گرفت.

یزدان جو گفت: در این ویژه برنامه محیط زیستی بخش قابل توجهی از مسیر دره چهلمیر که زیستگاه گونه‌های ارزشمندی همچون پلنگ، قوچ و میش، کل، بز و گربه سانان و پرندگان ارزشمند است، پیمایش و پس از پیاده روی سبک، پاکسازی و حجم زیادی از پلاستیک‌ها و زباله‌های رها شده در طبیعت و رودخانه چهلمیر جمع آوری و پاکسازی شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • توقف فعالیت ۲۸ واحد صنعتی متخلف در شهرک صنعتی اشتهارد
  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود