Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت و برخورداری از افزون‌بر ۱۰ هزار واحد تولیدی و معدنی، یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌آید و در این میان شهرستان کاشان نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ واحد دارد که در زمینه تولید محصولات گوناگونی از فرش ماشینی، مواد شوینده و میلگرد گرفته تا گلاب، لنت و آرکوپال فعالیت می‌کنند و زمینه اشتغال حدود ۴۶ هزار نیروی کار بومی، غیربومی و اتباع را فراهم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واحدها در سال رونق تولید با وجود همه کاستی‌ها و محدودیت‌ها، عملکرد قابل قبولی را به منصه ظهور گذاشتند؛ چنان که بنابر اعلام مسوول واحد ارزیابی گمرک استان اصفهان مستقر در کاشان، ۴۶۶ میلیون و ۹۴۱ هزار دلار کالا با وزن بیش از ۴۹۸ میلیون و ۳۸۶ هزار کیلوگرم از این شهرستان به حدود ۴۰ کشور صادر شده است.

تولید و صادرات به طور معمول از نظر ۲ شاخص مهم وزنی و ارزشی مورد توجه قرار می‌گیرد که در مورد کاشان به عنوان یک منطقه صنعتی گردشگرمحور، سوای بخش خدمات که مقوله فرهنگ را هم شامل می‌شود، باید این نکته را در نظر داشت که در نتیجه محدودیت‌های ناجوانمردانه یکجانبه ضد ایرانی، برخی از این واحدهای تولیدی با مشکلات گوناگونی به ویژه در بحث تامین مواد اولیه روبه‌رو بودند.

بررسی آماری مدت مشابه در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که افزون بر ۱۴۶ هزار تن کالا با ارزش نزدیک به ۲۲۷ میلیون دلار از گمرک کاشان صادر شده بود که البته در آن زمان نیز وزن کالاهایی مانند میلگرد بر فرش ماشینی و صنایع وابسته و دیگر کالاها می‌چربید، اما بروز برخی مشکلات از نوسان‌های نرخ ارز گرفته تا مبادلات بین بانکی موجب کاهش ظرفیت تولید برخی واحدها شد.

کارگران و مالکان واحدهای تولیدی و مسوولان در چنین فضایی تلاش کردند با وجود همه مشکلات چرخ کارخانه‌های کاشان از حرکت باز نایستد و در نهایت میزان کالاهای صادراتی ۱۳۹۸ در مجموع نسبت به سال پیش از آن ۶۰ درصد افزایش یافت، تا اینکه به ایستگاه کرونا رسید.

بیماری ویروسی کرونا که نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به ۲۰۴ کشور و سرزمین سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

با توجه به اینکه دارو و واکسن  این ویروس تا این لحظه کشف نشده است، هنوز دنیا در بهت و محدودیت‌های ناشی از این ویروس بسر می‌برد اما به طور قطع پس از مهار بیماری، به تدریج اثرهای شیوع آن از جنبه‌های گوناگون از جمله بر فعالیت واحدهای تولیدی بروز خواهد کرد و ملموس‌تر خواهد شد.

بر این اساس برخی مسوولان، فعالان و دست‌اندرکاران با ارایه استدلال‌هایی، انعطاف بیشتر در قوانین، فرآیندها و تعامل‌های موجود مرتبط را ضرورت جهش تولید برشمردند؛ اگرچه گروهی هم نتیجه‌گیری در این زمینه را زود هنگام دانستند و اظهارنظر در مورد کاشان را به عنوان یکی از سنگرهای مهم اقتصاد مقاومتی که در مقایسه با سایر شهرستان‌ها در تولید ناخالص داخلی و صادرات جایگاه ویژه‌ای دارد، به دوران پساکرونایی و عادی‌سازی دوباره شرایط موکول کردند.

قوانین خشک و فرآیندهای اداری موانع جهش تولید

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشان در این زمینه در گفت‌ و گویی با ایرنا اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته نام‌گذاری‌ها و شعار سال را معطوف به مباحث اقتصادی کردند و از این رو باید بیش از پیش به موضوع اقتصاد و درون‌زا کردن آن در کشور توجه داشته باشیم.

حسن رمضانی بیان کرد: جهش تولید ملی یکی از موضوع‌هایی است که باید به آن توجه فراوان داشت، زیرا قدرت هر کشوری از نظر اقتصادی وابسته به میزان تولید ملی و تولید ناخالص داخلی آن است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب از سال‌های گذشته تا کنون بر اقتصاد و بودجه‌ریزی کشور بدون وابستگی به نفت تاکید فرمودند و اکنون  مشاهده می‌شود که دولتمردان ما در دوره‌های مختلف بودجه‌ریزی را بدون تکیه بر نفت داشتند.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشان یادآور شد: با توجه به گسترش ویروس کرونا و رکودی که بر اقتصاد جهان حاکم شده است، احتمال وجود دارد که شرایط از این نیز بدتر شود؛ این ویروس به کاهش قابل ملاحظه قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی منجر شده که علت اصلی آن کاهش شدید تقاضاست.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور را باید از داخل به صورت اساسی شکل‌دهی و اصلاح کنیم، تشریح کرد: هر اقتصادی از یک سو تقاضا و عرضه در داخل دارد که باید به بازارهای داخلی توجه ویژه‌ای شود و طبیعی است که تولیدکنندگان‌ با عرضه هر نوع کالا در داخل می‌توانند آن را به افزایش رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری سوق دهند.

رمضانی اضافه کرد: از سوی دیگر متقاضیان محصولات که مصرف‌کنندگان هستند باید عنایت خاصی به کالاهای داخلی داشته باشند که این مهم نیازمند زمینه‌سازی و بستر فرهنگی است. 

وی تاکید کرد: افزون بر اجرای ۲ مولفه‌ای که مورد اشاره قرار گرفت، تولیدکنندگان باید تلاش کنند که کیفیت کالاها و محصولات را ارتقا دهند و به عبارتی مرغوبیت حداقلی را در تولید کالاهای‌شان لحاظ کنند.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشان ادامه داد: توجه بیش از پیش به معافیتی‌های قانونی کمک کار واحدهای تولیدی و اقتصادی است، در شرایطی که از یک سو دستگاه‌های اجرایی باید در قبال تولیدکنندگان این مهم را به نحو احسن اجرایی کنند و در سوی دیگر تولیدکنندگان باید با آگاهی از دستگاه‌های اجرایی مطالبه کنند.

وی  تصریح کرد: حذف برخی قوانین و مقررات خشک و فرآیندهای اداری که بر پیکره صنعت و روابط اقتصادی و صنعتی ما چیره شده است، می‌تواند احساسی را که تولیدکنندگان دارند و به عدم حضور بالنده در بازارهای اقتصادی و فضای تولید منجر می‌شود را برطرف کند.

رمضانی افزود: بخشی از مشکلاتی را که تولیدکنندگان مطرح می‌کنند، به واقع وجود دارد و بخشی از آنها برآوردها، نگرانی‌ها و احساساتی است که به علتی شرایطی چیره می‌شود و مسوولان و دولتمردان وظیفه دارند آنها را در سطوح مختلف پیگیری و برطرف کنند.

وی به اعمال برخی مشوق‌ها برای صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: کسانی که محصولات جدید صادر می‌کنند و افرادی که صادرات‌شان نه تنها مانع ارزبری نمی‌شود بلکه موجب ارزآوری می‌شود، می‌توانند نکات مثبتی را به دنبال داشته باشند.

تا کمتر از ۲۰ سال آینده ۶۰ شغل در جهان از بین می‌رود و ما مجبور هستیم به دنبال مشاغل جدید متکی بر دانش و فنون خاص برویم

این استاد دانشگاه با تاکید بر افزایش تولیدات شرکت‌های دانش بنیان یادآورشد: بر اساس برخی مقاله‌های علمی، تا کمتر از ۲۰ سال آینده ۶۰ شغل در جهان از بین می‌رود و ما مجبور هستیم به دنبال مشاغل جدید متکی بر دانش و فنون خاص برویم.

وی اضافه کرد: فضای مجازی و به عبارت دیگر فناوری اطلاعات در جهان کمک کار اشتغال خواهد بود و در شرایط موجود که بیماری ویروسی کرونا وجود دارد، مردم می‌توانند نیازمندی‌های‌ خود را در خانه با استفاده از فضای مجازی و اینترنت انجام دهند؛ همان گونه که اکنون با راه‌اندازی تاکسی‌های اینترنتی به ویژه در شهرهای بزرگ، صنعت حمل و نقل سنتی به چالش کشیده شده است.

رمضانی با تاکید بر اینکه بازار دلار و ارز باید شرایط واقعی را تجربه کنند، بیان کرد: سیستم مالی هر کشور باید در خدمت تولید باشد، سیستم بانکی اگرچه یک بنگاه اقتصادی است اما باید در خدمت تولیدکنندگان قرار بگیرد؛ بازار بورس باید در شرایط شفاف باشد و از شکل‌گیری حباب‌ها مانند سال گذشته پیشگیری شود.

به گفته وی یکی از مشکلات جامعه این است که بخش قابل ملاحظه‌ای از نقدینگی که اقتصاد کشور را به چالش می‌کشد، وارد بازار دلار، سکه و طلا می‌شود و این چالش را به دنبال دارد که مقدمه فزاینده‌تر شدن نرخ تورم می‌شود.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشان یکی از محل‌های بسیار مناسب برای جذب نقدینگی را بازار بورس عنوان کرد و گفت: وقتی نقدیندگی وارد بازار بورس می‌شود، به جای آنکه ایجاد تورم کند و اقتصاد را به چالش بکشاند، پشتوانه‌ای برای تولید و تولیدکنندگان می‌شود.

وی افزود: متاسفانه در کشور ایران بخش آموزش عالی و دانشگاه‌ها ارتباط خیلی محکم و قوی با بطن بازار کار و تولید ندارند، این شکاف باید طرف شود و دانشگاه‌ها از ارایه آموزش‌های سنتی فاصله بگیرند و افزون‌بر آن باید در خدمت واحدهای تولیدی باشند، آبشخور فکری و برنامه‌ای بدهند و در واقع با تغذیه، تزریق، ارایه فناوری، اطلاعات و راهکار مسیرهای جدید تولید را مدیریت کنند.

رمضانی تاکید کرد: رفتارهای تولیدکنندگان چه از نظر مدیریتی، بازاریابی، مدیریت فنی و صرف تولید باید نسبت به گذشته به‌روز شود تا بتوانند در دنیای کنونی با رقیبان برون مرزی خود به نحو لازم و مقتضی رقابت کنند.

وی موضوع مشاوره در فرآیند تولید را نیز بسیار حائز اهمیت دانست و بیان کرد: هر تولیدکننده برای آغاز کار خود و رساندن آن به نقطه هدف، باید در مرحله‌های مختلف تولید از تامین مواد اولیه و اجرای کار تولیدی گرفته تا بخش فنی و بازاریابی، توزیع کالا در داخل و صادرات کالا نیاز به مشاوره دارد.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشان تصریح کرد: اگر در کشورهای توسعه‌یافته بخش خدمات به شکل بسیار قوی سهم قابل توجهی از اقتصاد دارد، به علت ارایه مشاوره‌های خوب است؛ بنابر این واحدهای مشاوره باید در خدمت تولیدکنندگان باشند.

وی افزود: دفترهای کارآفرینی و مشاوره شغلی دارای مجوز از وزارت کار موظف هستند از نظر علمی و پژوهشی در این فرآیندها خود را به اندازه کافی تجهیز و به‌روز کنند تا بتوانند به صورت مناسب در خدمت تولیدکنندگان باشند.

لزوم همدلی بیشتر دولت و ملت

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان، تحقق جهش تولید را نیازمند ابزارهای لازم برشمرد و بیان کرد: تنها گفتن جهش تولید مهم نیست بلکه بزرگترین چالش جهش تولید، برنامه‌های غلطی است که متاسفانه دولت‌ها در بحث کلان و خرد انجام می‌دهند.

مسعود ابریشمی در گفت‌ و گو با ایرنا به هماهنگ نبودن برخی اجزای حاکمیتی با بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: به همین علت گاه تصمیم‌های متضادی گرفته می‌شود که روند کند تولید را به همراه دارد.

وی اظهارداشت: اگر مجموعه‌های حاکمیتی باهم هماهنگ نباشند، بحران‌های بسیار عجیب خواهیم داشت؛ شوخی بردار نیست و در نهایت یک‌سال می‌توانیم از ذخایر استفاده کنیم و امور را پیش ببریم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان تاکید کرد: اگر بخواهیم پول هم چاپ و منتشر کنیم، تورم و مشکلاتی دیگر ایجاد می‌کند؛ بنابر این حاکمیت باید به این فکر باشد که با تولیدکننده و مردم هماهنگ باشد و سخت‌گیری‌ها را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: همان گونه که دولت برای مقابله با بیماری کرونا برای مردم احترام قایل شد، تسهیلاتی ارایه کرد و بخش خصوصی نیز با مستاجران همراه شدند؛ در زمینه تولید هم دستگاه‌ها از جمله وزارت صمت، سازمان‌های امور مالیاتی، تامین اجتماعی و بانک مرکزی باید برای ارایه تسهیلات سخت‌گیری نکنند تا باتوجه به فشار وضعیت تقاضا و همچنین فشار تحریم‌ها، تولید دوباره رونق، شکوفایی و جهش پیدا کند.

ابریشمی تصریح کرد: هم‌اکنون موضوع بلکه بقای تولید مهم است؛ اگر تولید و فرایند آن و بخش خصوصی همراه نباشند به فروپاشی تولید منجر خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه قیمت نفت کاهش یافته و از سوی دیگر تقاضا به علت بیماری کووید ۱۹ در تمام جهان کاهش پیدا کرده و اقتصاد جهان نیز بی‌رونق است، بزرگ‌ترین جهش آن است که وضعیت سال گذشته بخش تولید را حفظ کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی کاشان تاکید کرد: اگر بخواهیم مانند گذشته به روند تولید ادامه بدهیم، باید یک اتفاق‌های خاصی در کشور رخ دهد تا بتوانیم وضعیت موجود را پیش ببریم.

وی ادامه داد: متاسفانه دستگاه‌های اجرایی این شهرستان نیز با تولیدکننده یا بخش بازرگانی هماهنگ نیستند و علت آن به مرکز استان مربوط می‌شود چون کاشان زیر مجموعه استان اصفهان است.

ابریشمی گفت: برای نمونه اموری مانند ثبت سفارش، صدور جواز تاسیس، دریافت تسهیلات، نامه‌نگاری برای تمدید کارت بازرگانی و افزایش ماشین‌آلات برای تولید بیشتر، موضوع‌های مربوط به محیط زیست و کارهای سخت و زیان‌آور وقتی با رییس اداره صحبت می‌شود، مشکلی نیست و پاسخ مساعد می‌دهد اما وقتی در بدنه و کارمندها هماهنگی وجود ندارد؛ از یک‌سو می‌گویند مجوزها را باید رییس اداره صادر کند و رییس نیز می‌گوید باید از اصفهان گرفته شود.

وی با اشاره به نشست‌های برگزار شده در ۹ سال گذشته با مرکز استان، وزیر و اتاق ایران در مورد گره‌گشایی این مشکلات اضافه کرد: برای جهش تولید در شرایط کنونی از یک سو با فشار تحریم‌های زیاد آمریکا که در طول ۴۰ سال گذشته بی‌نظیر است، روبه‌رو هستیم و از سوی دیگر با محدودیتی که بیماری کووید ۱۹ هم از نظر فروش و هم از نظر نقل و انتقالات و پشتیبانی ایجاد کرده، روبه‌رو شدیم که بسیار شرایط خاصی است و البته کاهش محدودیت‌های اجتماعی هم موجب می‌شود که به لحاظ روانی مردم مقداری احساس آرامش بیشتری داشته باشند.

آمادگی حوزه گردشگری برای دوران پساکرونا

همه ظرفیت‌های کاشان در بحث تولید تنها به بخش صنعت محدود نمی‌شود و این خطه با برخورداری از پیشینه‌ای پربار از نظر تاریخی و فرهنگی، به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور مطرح است و به طور طبیعی مشاغل و صنایع وابسته نیز در این خطه پیش‌تر از رونق خاصی برخوردار بودند.

شهرستان کاشان با یک‌هزار و ۷۰۰ اثر دارای ارزش تاریخی، طبیعی و معنوی شامل ۳۳۳ اثر ثبت ملی و یک اثر ثبت جهانی به تدریج در این سال‌ها جایگاه مستقلی در بخش فرهنگی و گردشگری برای خود به دست آورد و با توجه به استقبال مردمی، ارایه خدمات در این بخش نیز رونق خاصی گرفت؛ چنان که در زمان حاضر هفت باب هتل و چهار هتل‌آپارتمان فعالیت دارند. 

همچنین اقامتگاه‌های سنتی به ۳۰ باب، شمار مرکزهای بوم‌گردی به ۱۵ باب و تعداد میهمان‌پذیرها نیز پنج باب در مجموع با ظرفیت بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ تخت رسیده است که جهشی قابل توجه به شمار می‌آید و همین موضوع در ظاهر بی‌ربط توجه به جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت اسکان، موجب شده است تا تولیدکنندگان و بازرگانان کاشانی دشواری‌های کمتری برای شناساندن خود و محصولات‌شان یا به عبارتی بازاریابی و تجاری‌سازی داشته باشند.

اگرچه این بخش نیز به طور مستقیم و کامل از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان آسیب دید و با تعطیلی کامل روبه‌رو شد، اما دست‌اندرکاران و فعالان این بخش نیز امیدوار هستند که با فروکش کردن موج شیوع بیماری، به تدریج شاهد رونقی دوباره باشند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۳۹۹ با عنوان جهش تولید از سوی رهبر انقلاب گفت: آماده حضور بازدید گردشگران داخلی و خارجی در دوران پساکرونا هستیم.

مهران سرمدیان در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: گردشگری پس از نفت درآمدزاترین صنعت دنیاست و بنابر این در راستای جهش تولید صنعت گردشگری هم باید گام‌های بسیاری موثری برداریم.

وی یادآور شد: ۸۰۰ باب خانه تاریخی، اقامتگاه‌ بوم‌گردی و اثر تاریخی در منطقه فرهنگی کاشان وجود دارد که برخی از آنها منحصر به فرد هستند و در همین راستا تقویم گردشگری شهرستان تدوین و بهمن سال گذشته با حضور وزیر میراث فرهنگی در تهران رونمایی شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان، هدف از ارایه تقویم گردشگری را ارتقای ضریب اقامت گردشگران داخلی و خارجی در راستای کمک به رونق و جهش تولید از یک و نیم روز به سه روز ذکر کرد و اظهارداشت: این تقویم برای برنامه‌ریزی و اقامت همه آژانس‌های گردشگری داخلی و خارجی فرستاده خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین با هدف افزایش مدت اقامت و ماندگار شدن گردشگران در منطقه فرهنگی کاشان، در این تقویم ۱۵۰ رویداد شامل جشن‌ها و آیین‌ها با کمک شهرداران و بخشداران منطقه تعریف شده است.

سرمدیان ادامه داد: در این تقویم تبیین شد که گردشگری در کاشان تنها ویژه عید نوروز و فصل گلابگیری محدود نماند، بلکه گردشگری در کویر مرنجاب، ابیانه، نوش‌آباد، برزک و سایر نقاط در همه فصل‌های سال جریان داشته باشد.

کشاورزی یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور است که به اعتقاد کارشناسان راهبرد جهش تولید در این بخش نیز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد چرا که با تحقق رونق و جهش تولید در این بخش استان اصفهان به ویژه در منطقه کاشان مشکلات فراروی این بخش اقتصادی برطرف خواهد شد.  

تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی با ورود سرمایه و دانش روز

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان هم گفت: با ورود هرچه بیشتر سرمایه و دانش به صنعت کشاورزی این استان، جهش تولید در ابعاد مختلف تحقق پیدا خواهد کرد.

مهرداد مرادمند در گفت و گو با ایرنا افزود: تحقق این راهبرد مستلزم شناسایی موانع و رفع آن است و پس از آن آسان‌سازی صدور مجوزها راهکاری مناسب برای ورود هرچه بیشتر بخش خصوصی خواهد بود.

وی به لزوم کاهش زمانبری صدور مجوزها اشاره و تصریح کرد: برای این مقوله هم برنامه‌ریزی شده که در سال ۹۹ روند امور، حذف استعلام‌های غیرضروری، رفع انحصار، مکاتبه‌ها و درخواست‌ها به حداقل خود برسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اهمیت افزایش بهره‌وری این صنعت را نیازمند بهبود ساز و کارها دانست و گفت:باید شرایطی که مهیا کنیم که سود حاصل از بهبود اوضاع کشاورزی به جیب خود مردم بازگردد تا مشتاقانه سرمایه خود را در صنعت کشاورزی به چرخش درآورند.

وی استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی را لازم برشمرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق شعار امسال ۲ برنامه راهبردی اصلی را دنبال می‌کند که یکی از آنها در سطح ملی و دیگری در ابعاد استانی است.

مرادمند اضافه کرد: اصلاح فرایندها، کاهش سود تسهیلات و حمایت‌های بیمه‌ای از جمله راهبردهای وزارتخانه است که تحقق آن با همکاری و مشارکت سایر نهادها محقق خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان همکاری هرچه بیشتر وزاتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و نیرو را خواستار شد و ادامه داد: مساعدت این ۲ نهاد تاثیر زیادی در تحقق شعار جهش تولید در صنعت کشاورزی دارد.

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: با پرداختن به موضوع‌های توسعه پایدار روستایی در کنار سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری روستایی، ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، حمایت از تولیدات صنایع دستی بومی و سوغات محلی از جمله گلاب و عرقیات، گیاهان دارویی و ارایه محصولات در بسته‌بندی با طراحی خاص می‌توان به رشد این بخش و جهش تولید دست یافت.

حجت‌الله ناصحی‌پور در گفت‌ و گو با ایرنا از راه‌اندازی ۶ اقامتگاه سنتی و یک هتل در سال‌جاری خبر داد و افزود: اکنون نزدیک به ۱۷۰ نفر در بخش‌های ساختمانی و مرمت این مجموعه‌ها فعالیت می‌کنند و با بهره‌برداری از این طرح‌های گردشگری زمینه اشتغال نزدیک به ۱۰۰ نفر در شهرستان کاشان فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: ۴۰۰ میلیارد ریال سال گذشته در بخش گردشگری این شهرستان سرمایه‌گذاری شد که ۲۰۰ میلیارد ریال آن آورده بخش خصوصی و بقیه نیز از محل اعتبارهای اشتغال فراگیر و روستایی تامین شده بود.

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان اضافه کرد: سال گذشته با بهره‌برداری پنج اقامتگاه سنتی، ۲ واحد بوم‌گردی، ۶۰ خانه مسافر، چهار دفتر خدمات مسافرتی و یک شرکت حمل و نقل گردشگری در این شهرستان، زمینه اشتغال ۱۶۰ نفر فراهم شد.

به گفته وی، ظرفیت اقامتی شهرستان کاشان در زمان حاضر ۲ هزار و ۲۳۵ تخت در مرکزهای اقامتی رسمی است و نزدیک به ۶۰۰ نفر اقامت نیز در قالب خانه‌مسافرها به این ظرفیت افزوده می‌شود.

ناصحی‌پور تاکید کرد: ضریب اشغال تخت و اتاق در کاشان نزدیک ۷۰ درصد و ضریب ماندگاری مسافر هم حدود ۱.۵ روز در است.

وی یادآور شد: هشت باب هتل، ۳۱ اقامتگاه سنتی، ۱۵ اقامتگاه بوم‌گردی، پنج سفره‌خانه سنتی، چهار هتل آپارتمان، پنج مهمان‌پذیر، چهار مجتمع و واحد بین راهی، یک شرکت حمل و نقل گردشگری، ۲ آموزشگاه گردشگری و یک شرکت خانه مسافر در شهرستان کاشان به گردشگران خدمات ارایه می‌دهند.

شهرستان کاشان که بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ بیش از ۳۶۸ هزار نفر جمعیت دارد، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

استان اصفهان با ۱۲ هزار هکتار مساحت شهرک ها و نواحی صنعتی از نظر تعداد و اراضی مقام نخست را در کشور دارد.
این استان دارای ۹ هزار و ۲۶۸ واحد صنعتی و تولیدی با اشتغال ۲۶۵ هزار نفر بعنوان صنعتی ترین استان کشور بشمار می آید، که حدود ۱۱ درصد واحدهای صنعتی و ۱۰ درصد کارگران کشور را در خود جای داده است.

برچسب‌ها جهش تولید اصفهان اراضی کشاورزی میراث فرهنگی کاشان ستاد تنظیم بازار پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جهش تولید اصفهان اراضی کشاورزی میراث فرهنگی کاشان ستاد تنظیم بازار جهش تولید اصفهان اراضی کشاورزی میراث فرهنگی کاشان ستاد تنظیم بازار کار و رفاه اجتماعی کاشان اداره میراث فرهنگی رییس اداره تعاون واحدهای تولیدی شهرستان کاشان خدمت تولید گو با ایرنا جهاد کشاورزی استان اصفهان جهش تولید باید در خدمت داشته باشند بخش نیز محدودیت ها صنایع دستی سال گذشته دستگاه ها بخش خصوصی خواهد شد بوم گردی سوی دیگر روبه رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۱۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیل واردات خودروهای غیر بنزینی راه کار کاهش مصرف بنزین

بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور ما و راهکار حل این ناترازی گفت: اتفاقی که در سال‌های اخیر در صنعت خودروسازی جهان رخ داده این است که به سمت خودروهای با موتور پاک، بازدهی بالا و مصرف سوخت پایین و آلایندگی کم رفته ایم.

وی در ادامه بیان کرد: مسائل زیست محیطی در تولید خودرو اگر جدی گرفته نشود برای تمام دنیا بحران ایجاد می‌کند. خودروهایی که در کشور ما تولید می‌شود پلتفرم‌های قدیمی دارد و موتورها آلایندگی بالاتری نسبت به خودروهای جدید دارد.

صدرایی توضیح داد: علاوه بر این مشکل دیگر موجود در کشور ما که باعث شده مصرف بنزین بالا برود از رده خارج نشدن خودروهای فرسوده است. وی ادامه داد: خودروهای فرسوده در کشور ما حجم بالایی دارند. اگر ما خودروی برقی هم به کشور وارد کنیم ولی این خودروهای فرسوده و اتوبوس و مینی بوس های فرسوده را از رده خارج نکنیم تأثیری در کاهش مصرف بنزین و ناترازی ندارد.

این کارشناس خودرو توضیح داد: به همین دلیل ما باید برنامه ریزی داشته باشیم که خودروهای فرسوده و قدیمی و خودروهای تولید کننده آلایندگی را از چرخه مصرف خارج کنیم و به جای آن خودروهای نو با انرژی پاک به چرخه مصرف وارد کنیم.

این کارشناس خودرو بیان کرد: برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هم مشکلات زیادی بر سر راه وجود دارد زیرا عمده کسانی که از خودروهای فرسوده استفاده می‌کنند شرایط مالی لازم را ندارند که از خودروهای جدید و با مصرف کم بنزین استفاده کنند و برای برون رفت از این شرایط باید دولت تصمیمی عاجل بگیرد.

وی با بیان اینکه حل نشدن این موضوع به ضرر دولت است زیرا باید بودجه کلانی را صرف واردات بنزین کند افزود: دولت باید سوبسیدهایی به مردم بدهد تا از خودروهای برقی و هیبریدی استفاده کنند تا سبد سوخت متنوع شود و همچنین خودروسازان داخلی را ملزم به تولید خودروهایی کند که مصرف پایینی دارند.

صدرایی ادامه داد: در کشور باید خودروسازان موتورهای با مصرف کم را تولید کنند. همچنین خودروسازان می‌توانستند موتورهای هیبریدی را روی خودروها نصب کنند تا مصرف بنزین پایین بیاید و همچنین می‌توانستیم از سالانه یک و نیم میلیون خودرویی که وارد کشور می‌شد بخشی از آن را صرف خودروهای هیبریدی کنیم.

این کارشناس خودرو ادامه داد: البته تحریم‌ها و عدم برنامه ریزی در سطح کلان باعث شده که ما وابسته به پلت فرم‌ها خودرویی مربوط به دو تا سه دهه قبل باشیم و مرتباً آنها را تولید کنیم و خودروهای پاک بیشتر جنبه شوآف و نمایشی به خودش بگیرد.

وی ادامه داد: از سال‌های ۹۲ و ۹۳ پروژه‌های خودروهای برقی را داریم ولی تاکنون اتفاقی در این خصوص نیفتاده است. در شرایط فعلی کشور تولید خودروهای هیبریدی بهتر از برقی است و این خودروها می‌تواند جایگزین خودروهای بنزینی با مصرف بالا شود.

کد خبر 6097938 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • حضور ۲۴ تیم در نخستین رویداد فناورانه مدیریت شهری و فرهنگ شهروندی قم
  • آمار واقعی مبنای مدیریت هوشمند بازار محصولات کشاورزی است
  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • تسهیل ازدواج جوانان با مهریه کم
  • ثبت روز «روز گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم ملی
  • افتتاح دادگاه عمومی بخش برزک در جهت تسهیل‌گری مشکلات قضایی مردم
  • افزایش ۹ برابری توزیع عوارض بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان یزد
  • تسهیل واردات خودروهای غیر بنزینی راه کار کاهش مصرف بنزین
  • راهنمای راه اندازی خط تولید
  • کمک به تسهیل تامین مالی تولید با برات الکترونیکی