Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین پرواز از بحرین به ایران پس از چهار سال، مذاکره عربستان با انصارالله برای آتش بس در یمن، اقدامات جدید ارتش و الحشد الشعبی عراق برای مقابله با بقایای داعش و گزارش آسوشیتدپرس از تاثیر تحریم‌ها بر مبارزه با کرونا در ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، باید به شرط پارلمان عراق برای نخست‌وزیری «الکاظمی» نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، «سعد السعدی» یکی از اعضای ارشد ائتلاف «الفتح» در عراق،‌ روز سه‌شنبه، در گفت‌وگو با وبگاه خبری «بغداد الیوم» گفت که احزاب سیاسی عراق در مقابل تأیید اعضای کابینه «مصطفی الکاظمی» مأمور تشکیل کابینه در عراق، شرط کرده‌اند که دولت او مصوبه پارلمان برای اخراج نظامیان آمریکا را اجرا کند.

این عضو ائتلاف الفتح در این خصوص گفت: «از مهم‌ترین وظایف  مأمور تشکیل کابینه، مصطفی الکاظمی، پس از کسب رأی اعتماد از پارلمان، اجرا کردن مصوبه پارلمان است که بر اساس آن باید تمام نیروهای خارجی را از عراق خارج کرد».

سعد السعدی در ادامه گفت که تصمیم پارلمان، از مهم‌ترین شروطی است که در قبال اجرایی کردن آن از الکاظمی برای نخست‌وزیری تعهداتی گرفته شده است  و او نیز موافقت کرده است.

عضو ارشد الفتح تأکید کرد که این تصمیم پارلمان الزام آور است و هیچ نخست‌وزیری چه الکاظمی یا غیر از  او نمی‌تواند آن را اجرایی نکند؛ السعدی افزود که این تصمیم برای دولت عراق الزام آور است بویژه آنکه از جانب عده‌ زیادی از مردم تأیید شده است.

اولین پرواز از بحرین به ایران پس از چهار سال

شرکت هوایی «الخلیج» بحرین روز دوشنبه اعلام کرد که برای بازگرداندن اتباع بحرینی، یک فروند هواپیما به ایران اعزام کرده است.

به نوشته وبگاه الخیج اونلاین، بیش از دو ماه است که افزون بر هزار نفر از اتباع بحرینی که برای زیارت به ایران آمده بودند، به علت مسدود شدن مسیرها در سایه شیوع ویروس کرونا قادر به بازگشت نبودند.

در بیانیه این شرکت هوایی متعلق به دولت بحرین آمده است که به انجام پروازها برای بازگرداندن اتباع بحرینی ادامه می‌دهد. این برای اولین بار در چهار سال گذشته است که پروازی از بحرین به ایران صورت می‌گیرد. روابط سیاسی دو کشور از دی ماه سال ۱۳۹۴ در پی تبعیت منامه از سیاست‌های دولت سعودی علیه ایران قطع شد.

در هفته‌های گذشته انتقادات زیادی به دولت بحرین در خصوص بی توجهی به اتباع خود در دیگر کشورها صورت گرفت. تا کنون در این کشور ۱۳۴۸ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و شش نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

مذاکره عربستان با انصارالله برای آتش بس در یمن

رویترز به نقل از برخی منابع آگاه اعلام کرد عربستان مذاکرات غیرمستقیم با انصارالله را برای تقویت آتش بس شکننده در یمن از سرگرفته است.

 منابع آگاه مدعی شدند که ریاض مذاکراتی را به صورت غیر مستقیم با انصارالله برای تقویت آتش بس در یمن آغاز کرده است.

پیشتر عربستان آتش بس یک طرفه‌ای را اعلام کرد که مورد حمایت سازمان ملل و برخی کشورها قرار گفت اما به آن پایبند نبود و حملات مداومی را علیه شهرهای یمن انجام داد.

اقدامات جدید ارتش و الحشد الشعبی عراق برای مقابله با بقایای داعش

برخی مسئولان نظامی فرماندهی عملیات مشترک (ارتش) و الحشد الشعبی عراق از اقدامات جدید در سراسر کشور برای مقابله با حملات بقایای داعش خبر دادند.

الحشد الشعبی در وبسایت اطلاع‌رسانی خود از آغاز عملیاتی جدید در غرب عراق خبر داد. احمد نصرالله فرمانده عملیات الانبار در الحشد در بیانیه‌ای گفت، این عملیات از منطقه و وادی سد الغرب به سمت مناطق صعب‌العبور آغاز شده و شامل همه مناطقی می‌شود که احتمال می‌رود عناصر داعش بتوانند در آن مخفی شوند.

همچنین وبگاه «العربی الجدید» به نقل از مسئولانی در ارتش عراق گزارش کرد که از جمله اقدامات فعال‌سازی همکاری اطلاعاتی ساکنان محلی، اجرای عملیات یورش، تفتیش و بازرسی مناطق صحرایی و کوهستانی به ویژه مناطق نزدیک به روستاها و شهرهایی است که شاهد حملات تروریستی بوده‌اند.

از اوایل ماه جاری میلادی تا کنون عراق شاهد دستکم ده عملیات تروریستی داعش بوده که طی آن شماری از نیروهای امنیتی و شهروندان کشته و زخمی شدند. شهر کرکوک در صدر شهرهایی قرار دارد که شاهد بیشترین حملات تروریستی بود و پس از آن نیز صلاح‌الدین و دیالی قرار دارد.

یک مسئول نظامی عراق در فرماندهی عملیات مشترک نیز حملات داعش را «خطرناک» توصیف کرد و گفت که بزودی عملیات نظامی برای پاکسازی مناطق مختلفی که در روزهای گذشته شاهد حملات تروریستی بودند، آغاز خواهد شد.

به گفته وی، استراتژی جدیدی در این مناطق از طریق تقویت حضور امنیتی و نظامی و تلاش برای دریافت اطلاعات از شهروندان و اجرای عملیات‌هایی در مناطقی که احتمال حضور عناصر داعشی در آن وجود دارد، اجرا خواهد شد و همه این اقدامات نیز با همکای ارتش و نیروی هوایی عراق انجام خواهد شد.

در همین ارتباط «نجاح الشمری» وزیر دفاع عراق از تشدید تلاش‌های اطلاعاتی برای مقابله با بقایای داعش خبر داد.

طبق گزارش وزارت دفاع عراق، الشمری روز دوشنبه نشستی را در اداره اطلاعات، امنیت و بخش اطلاعات نظامی با فرماندهان برگزار کرد و طی آن مبارزه با عناصر باقی مانده داعش بررسی شد.

وی تأکید کرد که نباید به داعش فرصت داد تا از شرایط کنونی کشور سوء استفاده کند لذا تشدید تلاش‌های اطلاعاتی و جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آن ضروری است .

در همین ارتباط نیروهای عراقی در عملیات نظامی علیه داعش در وادی الشای واقع در استان کرکوک، ۲۳ داعشی را به قتل رساندند.

«احمد الحمدانی» کارشناس امور عراق در این باره گفت که افزایش حجم حملات داعش در شرایط کنونی و پس از کشته شدن «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش قابل پیش‌بینی بود.

او افزود که البته نمی‌توان گفت که این حملات تا الان خارج از کنترل بود یا اینکه بر پرونده امنیتی اثر گذاشته است به خصوص که بیشتر این حملات بر مناطق دوردست متمرکز بوده است.

گزارش آسوشیتدپرس از تاثیر تحریم‌ها بر مبارزه با کرونا در ایران

یکی از مقامهای سازمان کمک رسانی بین‌المللی در سخنانی تاثیر تحریم های آمریکا بر ایران حتی در تهیه اقلام بهداشتی و پزشکی به ویژه در بحبوحه تلاشها برای مهار شیوع ویروس کرونای جدید را تایید کرد.

«اولیور واندکاستیلی» مدیر سازمان کمک رسانی بین‌المللی ویژه ایران که دفاتر اصلی آن در «لندن» و «واشنگتن دی سی» است در گفت‌وگو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت، یکی از مشکلات کمک رسانی بین‌المللی شفاف سازی مسائل حقوقی مربوط به تحریم‌ها جهت اطمینان از ورود لوازم پزشکی و داروها به ایران است.

این مقام سازمان مذکور در ادامه گفت، این امر موجب کاسته شدن از واکنشهای پزشکی در هفته‌های نخستین شیوع ویروس کرونای جدید شد.

آسوشیتدپرس در ادامه نوشت، آمریکا میگوید کمکهای بشر دوستانه و پزشکی معاف از تحریمها هستند، اما دیده بان حقوق بشرسازمان ملل اعلام کرده که قوانین آمریکا بر دسترسی ایران به تجهیزات مهم از قبیل دستگاه اکسیژن مصنوعی، سی تی اسکن و تجهیزات ضد عفونی کننده اثر گذاشته است.

به نوشته این منبع خبری آمریکایی، شرکت‌های بین‌المللی از بیم تحریمهای آمریکا حتی در انجام معاملات قانونی با ایران محتاط عمل می‌کنند.

سخنگوی هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در روزهای گذشته در مصاحبه با یک هفته‌نامه آمریکایی، تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران در شرایط شیوع کرونا را نامعقول توصیف کرد. 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا عارف لرستانی جهش تولید شبکه اجتماعی شاد فیلم خروج شستا تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا کروناویروس ویروس کرونا عارف لرستانی جهش تولید شبکه اجتماعی شاد فیلم خروج شستا الحشد الشعبی عراق بحرین به ایران اقدامات جدید آتش بس در یمن ویروس کرونا بین المللی نخست وزیری چهار سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۵۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم ملی فوتسال ایران در سید نخست جام جهانی فوتسال

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ازبکستان به عنوان میزبان دهمین دوره مسابقات جام جهانی فوتسال معرفی شده است. این دوره از بازی‌ها از ۱۴ سپتامبر تا شش اکتبر ۲۰۲۴ (۲۴ شهریور تا ۱۵ مهر) برگزار می‌شود و ۲۴ تیم در آن حضور خواهند داشت. با اعلام مسئولان برگزاری مسابقات فوتسال جام جهانی سه شهر بخارا، تاشکند و اندیجان میزبانان رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۴ خواهند بود.

با مشخص شدن نماینده‌های فوتسال آسیا، سیدبندی جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال نیز مشخص شد و تیم ملی فوتسال ایران در سید نخست قرار خواهد گرفت.

سید یک: ازبکستان- برزیل- اسپانیا - آرژانتین - پرتغال و ایران

سید دو: قزاقستان - پاراگوئه - اوکراین - مراکش - تایلند و پاناما

سید سه: کاستاریکا - گواتمالا - ونزوئلا - نیوزیلند - کوبا و لیبی

سید چهار: افغانستان - آنگولا - کرواسی - فرانسه - هلند و تاجیکستان

قرعه کشی جام جهانی فوتسال ماه آینده در سمرقند برگزار می‌شود و دو تیم از یک قاره نمی‌توانند در یک گروه قرار بگیرند. بر این اساس تایلند از سید دو و تاجیکستان و افغانستان از سید چهار با تیم ملی ایران روبرو نخواهند شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • تیم ملی فوتسال ایران در سید نخست جام جهانی فوتسال
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • «پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • تاکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • سومین پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا هدف ارتش یمن قرار گرفت