Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@02:54:28 GMT

رشد ۲۷ درصدی نمونه‌گیری جانوری در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۰۷۹۴۸

رشد ۲۷ درصدی نمونه‌گیری جانوری در خراسان رضوی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از رشد ۲۷ درصدی نمونه‌های بیولوژیک گونه‌های جانوری موجود دربانک ژن این اداره کل طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی افزود: طی سال گذشته ۲۱۰ نمونه بیولوژیک از گونه‌های مختلف جانوری از سراسر استان خراسان رضوی جمع‌آوری شده است

وی ادامه داد: همچنین پارسال ۶۵ نمونه شامل بافت خون و عضله از گونه‌های شاخص، آسیب پذیر و در معرض تهدید استان به بانک ژن سازمان حفاظت محیط زیست کشور تحویل داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: این نمونه‌های بیولوژیک به ۸۰ گونه مختلف جانوری تعلق داشته است که از آن جمله می‌توان از گربه وحشی، انواع عقاب، پرندگان شکاری همچون بالابان، گونه‌های در معرض خطر تهدید همچون هوبره و نیز چندین گونه از مارهای سمی همچون افعی و گرزه مار اشاره کرد.

همتی بیشترین حجم نمونه‌برداری از حیات وحش طی سال گذشته را به ترتیب در شهرستان‌های چناران، خواف، تربت جام، طرقبه و شاندیز، بردسکن و کاشمر عنوان کرد.

وی افزود: علاوه بر این، شناسایی و بررسی سیستماتیک ۶۵۰ گونه گیاهی نیز طی سال گذشته با همکاری دانشجویان علاقه‌مند در استان خراسان رضوی صورت گرفته است.

او با اشاره به این که تشخیص گونه نمونه‌های مکشوفه جهت اثبات تخلفات شکار و صید در استان خراسان رضوی و استان‌های همجوار از توانمندی‌های بانک ژن حفاظت محیط زیست استان است ادامه داد: در این خصوص علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی نحوه نمونه‌برداری از حیات وحش، برای نخستین بار کتابچه اصول جمع‌آوری و نمونه‌برداری از حیات وحش درسال گذشته تدوین و به چاپ رسیده است که می‌تواند گام ارزشمندی در راستای توسعه بانک‌های ژن در سراسر کشور باشد.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: جمع‌آوری نمونه‌های بیولوژیک گونه‌های مختلف به خصوص گونه‌های در معرض تهدید و در حال انقراض و نیز آماده‌سازی و نگهداری بلند مدت آنها به منظور حفظ، بقا و مدیریت گونه‌های جانوری و گیاهی از جمله اهداف دیگر نمونه‌برداری در بانک ژن است.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیرپوشش و تحت نظارت دائمی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاه‌های حیات وحش در این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حفاظت محیط زیست نمونه برداری خراسان رضوی سال گذشته حیات وحش بانک ژن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۷۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند

‌به گزارش خبرنگار مهر، حسین اصلاحی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران بابیان اینکه محیط‌بانان این شهرستان برای حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی در مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست رصد و پایش ۲۴ ساعته دارند، اظهار کرد: طی گشت زنی در منطقه حفاظت‌شده قرچغه خودرویی در مسیر شکارگاه‌ها مورد رصد قرار گرفت که مأموران مجبور به بیتوته ۴۸ ساعته برای دستگیری در این منطقه شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قوچان تصریح کرد: نیروهای محیط‌بانی این شهرستان طی گشت زنی در این منطقه حفاظت‌شده ۲ شکارچی غیرمجاز را دستگیر کردند و به همراه آنان یک عدد سلاح دوربین‌دار، ۹ تیر این اسلحه و یک عدد دوربین چشمی کشف و ضبط شد.

وی تأکید کرد: خوشبختانه شکارچیان قبل از هرگونه شکار و آسیب به محیط‌زیست با دستور مقام قضائی دستگیر و تحویل شدند.

اصلاحی ادامه داد: بخشی از منطقه حفاظت‌شده قرچغه در خراسان شمالی قرارگرفته که متأسفانه هر دو پرونده اخیر دستگیری شکارچیان از روستایی در خراسان شمالی که در حاشیه این منطقه قرار دارد بوده است.

کد خبر 6092035

دیگر خبرها

  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند