Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:10:41 GMT

مبارزه با آفت سن گندم در یزد آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۲۳۶۹۱

مبارزه با آفت سن گندم در یزد آغاز شد

محمدعلی حاتمی زاده روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از روند سمپاشی مزارع گندم ابرکوه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه کشاورزان با رعایت پروتکل های بهداشتی در مقابله با شیوع کرونا در مبارزه با سن گندم تلاش کنند، افزود: تمامی عملیات مبارزه به صورت زمینی و با استفاده از ۲ هزار دستگاه انواع ادوات و ناوگان‌های سمپاش بومی، تراکتور و کوله پشتی از سوی کشاورزان و با نظارت کارشناسان سازمان انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید براینکه تامین سموم دفع آفات نباتی و دیگر هزینه ها به عهده کشاورزان است ، اظهارکرد : ۳۵ نفر به عنوان شبکه های مراقب و کارشناسان پهنه و حفظ نباتات جهاد کشاورزی کار بررسی وضعیت مزارع و نظارت بر مبارزه سن گندم را بر عهده دارند.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی یزد تصریح کرد: کار سپماشی با توجه به شرایط آب وهوایی تا اواسط خرداد ماه ۹۹ ادامه دارد و بهره برداران باید برای بالا بردن کیفیت گندم تلاش کنند.

سمپاشی یک تن گندم را افزایش می دهد

وی بیان کرد: ضرورت دارد کشاورزان با سمپاشی به موقع مزارع گندم  با قارچ کش های مناسب به خصوص « تیلت» و ترکیب آن با حداکثر هشت کیلوگرم کود اوره و ۱.۵ لیتر از ریزمغذی ها به ویژه روی و منگنز  در حداکثر ۶۰۰ لیتر آب (حداقل ۴۰۰ لیتر) افزایش عملکرد حداقل یک تن گندم را در هکتار رقم بزنند.

وی اضافه کرد: کشاورزان مراقب باشند هنگام محلول پاشی مزرعه آنها تحت تنش رطوبتی و سرما نباشد، ۲۴ ساعت قبل و یک شبانه روز بعد از محلول پاشی هوا بارانی نباشد.

حاتمی زاده با بیان اینکه در سال زراعی جاری  ۹ هزار و ۱۰۰ هکتار مزارع گندم به صورت مکانیزه کشت شد، یادآور شد: این میزان نسبت به سال ۹۸-۹۷ ، ۲۰درصد کاهش دارد .

این مسوول ارشد بخش زراعت یزد تصریح کرد: با توجه به تداوم ۲ دهه خشکسالی ،افت سطح آب های زیرزمینی و تغییر الگوی کشت به محصول های کم آبخواه و افزایش سطح زیرکشت باغ ها نظیر پسته و زیتون و گیاهان گلخانه ای علت کاهش سطح زیرکشت است .

تولید ۳۶هزارتن گندم در یزد

حاتمی زاده با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال به طور متوسط در هر هکتار چهار هزار و ۵۰۰ کیلوگرم محصول گندم برداشت شود ، افزود: در سال جاری ۳۶ هزار تن محصول تولید شود که این عدد نسبت به سال قبل چهار هزار تن کاهش دارد.

این مسوول بخش کشاورزی استان یادآور شد: با توجه به اینکه امسال دولت قیمت تضمینی هر کیلوگرم گندم را ۲۵ هزار ریال تعیین کرد از کشاورزان خواست در موقع برداشت ، محصول را تحویل هشت مرکز خرید تعاونی روستایی و بخش خصوصی معتبر تاییده شده توسط سازمان جهاد کشاورزی بدهند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی پیش بینی کرد :امسال افزون بر ۱۲ هزار تن گندم توسط کشاورزان خریداری شود که در این زمینه سهم شهرستان خاتم ( یک هزار و ۴۰۰ تن ) ، ابرکوه پنج هزار تن ، بهاباد ۳۵۰ تن و یزد و مهریز هرکدام ۵۰ تن است .

وی بیان کرد: در مجموع ۳۳ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی استان یزد به کاشت گندم ، جو ، کلزا و ذرت   اختصاص دارد .

زمین‌های قابل‌کشت یزد ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ، ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود.

در استان کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت نوین و بهره وری آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری سالانه افزون بر یک‌ میلیون و ۶۳۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

این میزان تولید به همت۷۰  هزار خانوار روستایی ، کشاورز و دامدار در این حوزه تولید می‌شود که شامل ۷۹۰ هزارتن محصول زراعی و باغی، ۵۱۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای و ۳۸۰ هزارتن محصول دامی است.

برچسب‌ها گندم یزد اراضی کشاورزی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گندم یزد اراضی کشاورزی گندم یزد اراضی کشاورزی تن محصول هزار تن تن گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۳۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات

ایسنا/خراسان رضوی مدیر برق مه‌ولات از آغاز طرح نهضت «تولید محصول سبز با برق سبز» در این شهرستان خبر داد.

مهدی مشفق امروز، ۸ اردیبهشت در کمیته راهبری نهضت تولید محصول سبز با برق سبز این شهرستان اظهار کرد: تولید محصول سبز با برق سبز با هدف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و همچنین پیرو ابلاغیه مقام عالی وزارت نیرو در خصوص توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک به منظور تأمین برق چاه‌های کشاورزی در مه‌ولات آغاز شده است.

وی افزود: لزوم مدیریت بار در روزهای اوج بار تابستان سال ۱۴۰۳ و همچنین ضرورت حمایت از تولید پایدار محصولات کشاورزی از دیگر اهداف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق چاه‌های کشاورزی در شهرستان است.

مدیر برق شهرستان مه‌ولات بیان کرد: مه‌ولات یکی از شهرستان‌های پیشتاز در حوزه نصب و بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی بوده و تاکنون ۵۲ نیروگاه خورشیدی انشعابی به ظرفیت ۵۰۰ کیلووات در شهرستان برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با مشارکت بسیج سازندگی نصب شده است.

وی گفت: پس از ابلاغ مصوبه مقام عالی وزارت نیرو و با توجه به اهمیت و فوریت موضوع نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی، بلافاصله جلسه‌ای فوری در محل فرمانداری با حضور فرماندار محترم شهرستان و جهاد کشاورزی تشکیل و مصوبه و روش اجرایی ابلاغی تشریح شد.

 مشفق افزود: لازم است متقاضیان و کشاورزان، به همکاران مدیریت برق شهرستان از صبح روز شنبه مورخه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ مراجعه تا راهنمایی لازم برخوردار و مقدمات انجام فرآیند آغاز شود.

وی اظهار کرد: به این منظور مقرر شده با هدف انسجام‌بخشی و هم‌افزایی فعالیت‌های این نهضت، کمیته راهبری این نهضت با حضور فرماندار، معاون هماهنگی امور عمرانی و هماهنگی امور اقتصادی فرمانداری در شهرستان و با حضور مدیر و کارشناسان اداره جهاد کشاورزی، مدیر و کارشناسان مدیریت برق شهرستان تشکیل و به صورت هفتگی نشست‌های خود را برگزار کرده تا مسیر راهبری طرح تا قبل از آغاز روزهای پیک تابستان ۱۴۰۳ هموار و این طرح اجرایی شود.

مدیر برق شهرستان مه‌ولات در اولویت قرار گرفتن بازدید از ساختگاه‌های درخواستی کشاورزان متقاضی و تهیه فهرست مربوطه و تکمیل فرم بازدید اولیه، برآورد ظرفیت احداث نیروگاه خورشیدی هر کشاورز و راهنمایی لازم به این قشر و نیز انجام تبلیغات محیطی درباره این نهضت و در تمامی ساختمان‌های اداری به‌ویژه مدیریت برق و جهاد کشاورزی شهرستان را ضروری دانست.

وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای نهضت نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی گامی مؤثر در راستای کاهش ناترازی‌های تابستان و تولید پایدار محصولات کشاورزان برداشته تا رضایت این قشر ایثارگر نیز تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: ۹۱۱ مشترک از کل مشترکین شهرستان مه‌ولات را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد که بیشترین مصرف برق این شهرستان را در سال گذشته معادل ۷۱ درصد از کل مصرف برق مشترکین شهرستان را داشتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است
  • سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید