Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع کرونا در ایران بحران بسیار جدی برای تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی به وجود آورده به طوری‌که بی‌توجهی به مشکلات این قشر، منجر به ورشکستگی آنها خواهد شد. ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، شیوع کرونا در سراسر جهان لطمه بسیار بزرگی به برخی از صنایع در کشورها وارد ساخته است؛ به ویژه صنایعی که تولیداتشان در زمره نیازهای نخست خانوارها قرار نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان اصفهان که یکی از مهمترین استان‌های کشور در زمینه صادرات صنایع دستی به عنوان صنعتی کهن شناخته می‌شود، اکنون با معضلات اقتصادی بسیار جدی‌ روبرو شده که اگر مسئولان این حوزه با بی‌توجهی از کنار این مشکلات عبور کنند، شاهد وارد شدن آسیب‌های جبران ناپذیر زیادی بر پیکر صنایع دستی استان و کشور خواهیم بود.

بازار صنایع دستی اصفهان که در میدان امام (ره) واقع است، از مدت‌ها پیش به دلیل نبود مشتری و منع رفت و آمد در بازارها تعطیل شده است. تولیدکنندگان و فروشندگان روز به روز با مشکلات مالی جدی‌تری روبرو می‌شوند و برخی از آنها به ناچار و به دلیل عدم بضاعت مالی فروشگاه‌های خود را تخلیه کرده‌اند. در این میان اما هیچ کدام از وعده‌های دولت در زمینه صنایع دستی و گردشگری کشور عملی نشده و این موضوع خود باعث تشدید بحران در این حوزه می‌شود.

یکی از تولیدکنندگان صنایع دستی با ابراز نا امیدی از بهبود وضعیت به خبرنگار تسنیم گفت: اگر دولت نتواند حداقل وامی را به تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی تا آخر ماه آینده اختصصاص دهد، برخی از آنها مجبورند اعلام ورشکستگی کنند. من صاحب یک کارگاه و یک فروشگاه صنایع دستی هستم که در حدود دو هزار کارگر در آنها مشغول به کار هستند. اگر دولت تسهیلات مالی را مصوب کرده است به دست تولیدکنندگان نرساند، ناچار می‌شوم برخی از کارگران را اخراج کنم.

یکی دیگر از فروشندگان گفت: برخی از صاحبان فروشگاه‌های صنایع دستی اقدام به فروش آنلاین محصولات خود کرده‌اند اما بسیاری از خانوارها حتی نیازهای اولیه خود را هم به صورت آنلاین خریداری نمی‌کنند بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که فروش آنلاین صنایع دستی باعث بهبود اوضاع شود.

گزارش| هنرمندان ‌این روزها دخل و خرجشان با هم یکی نیست / آسیب کرونا به صنایع دستی خراسان جنوبیاصفهان| دولت در دوران پساکرونا نگاه ویژه به صنعت گردشگری داشته باشدشیراز| روزهای سخت گردشگری زیر سایه کرونا؛ دولت به فکر راه‌حل‌های مقطعی نباشد

عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: کرونا در زمانی شیوع پیدا کرد که بهترین فرصت برای تولیدکنندگان و فروشندگان بود تا بتوانند محصولات خود را عرضه کنند. پس از شیوع ویروس و تعطیلی بازارها، بسیاری از محصولات روی دست فروشندگان ماند و به دلیل عدم فروش، فروشندگان به ناچار محصولات صنایع دستی را به تولیدکنندگان بازگرداندند.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در خصوص حمایت از تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی گفت: دولت ادعا می‌کند در جهت رفع مشکلات، تسهیلات مالی را به خسارت دیدگان اختصاص داده در صورتی‌که در عمل، هیچ یک از فروشندگان و تولیدکنندگان صنایع دستی از این تسهیلات برخوردار نشده‌اند و اگر این وضع ادامه پیدا کند، شاهد ورشکستگی‌های روزافزون کارکنان صنف صنایع دستی خواهیم بود. امیدواریم دولت هرچه سریع‌تر اقدام کرده و به کمک آسیب دیدگان این قشر بیاید تا آنها بتوانند حداقل تا پایان ویروس کرونا در این بحران دوام بیاورند.

رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان افزود: باتوجه به اپیدمی کرونا در سراسر جهان، امکان صادرات محصولات صنایع دستی به دیگر کشورها فراهم نیست. از طرف دیگر حمل و نقل داخلی نیز انجام نمی‌پذیرد و صادرات داخلی این محصولات انجام نمی‌شود. در حال حاضر تنها راه فروش محصولات، فروش آنلاین است که آن هم با توجه به عدم نیاز افراد به این محصولات در این روزهای حساس، خرید و فروش چندانی صورت نمی‌پذیرد.

وی با بیان اینکه سال 98 سالی بحرانی برای حوزه گردشگری و صنایع دستی بود، اظهار داشت: پس از گرانی بنزین و کاهش مسافرت‌های داخلی، فروش محصولات صنایع دستی نیز کاهش یافت و پس از آن با لغو بسیاری از پروازهای بین‌المللی، گردشگران خارجی کمتری نسبت به سال‌های گذشته وارد کشور شد و باز هم فروش محصولات کاهش یافت.

شیردلی بیان کرد: پس از شیوع کرونا در اواخر سال 98 و تعطیلی بازار، فروشندگان و تولیدکنندگان صنایع دستی وارد بحرانی بسیار جدی‌ شدند که روز به روز به عواقب آن افزوده می‌شود. لذا لازم است دولت کمک‌های مالی خود را به دست آسیب دیدگان قشر صنایع دستی بکند تا شاهد ورشکستگی کارگاه‌ها و فروشگاه‌ها نباشیم.

انتهای پیام/174/ ت

R41346/P/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تولیدکنندگان و فروشندگان فروشندگان صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۹۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان

به گزارش خبرگزاری مهر، اسدالله ربانی مهر صبح در اولین نشست هم اندیشی بانوان کارآفرین و کسب و کار پایدار بانوان گفت: بانوان همدان در حوزه خیاطی، قالیبافی، صنایع دستی ومشاغل خانگی جایگاه ویژه ای دارند و استقبال خوب بانوان از کسب و کارها در سال های اخیر در حوزه تولید و کارآفرینی امیدوارکننده است و باید سعی شود بانک اطلاعانی از بانوان کارآفرین همدان تشکیل دهیم تا بهتر بتوانیم در این حوزه فعالیت کنیم.

وی افزود: توسعه کسب و کار بانوان باعث توانمندسازی بانوان و رونق تولید خواهد شد و باید زمینه فعالیت بیشتر بانوان در حوزه کسب و کارها را فراهم کنیم.

ربانی مهر گفت: در اکثر روستاهای همدان شاهد فعالیت بانوان کارآفرین هستیم که هم پای مردان در حوزه اقتصادی فعال هستند و این فرصت بزرگی برای استفاده از ظرفیت بانوان است.

وی اضافه کرد: از امامزاده محسن تا انصارالامام و ابرو و قهاوند شاهد فعالیت بانوان در حوزه تولید هستیم و انتظار است رسانه ها در معرفی بانوان کمک کنند تا برای همه بانوان جامعه فرهنگ سازی شود و در حوزه اقتصادی ورود فعالی داشته باشند.

ربانی‌مهر افزود: تلاش جهت راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی و مشاغل خانگی بایددر اولویت برنامه ها قرارگیرد

کد خبر 6092294

دیگر خبرها

  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • برگزاری آزمون مهارت سنجی گلیم بافی در البرز
  • فروشگاه اینترنتی هفت گالری افتتاح شد
  • استقبال بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از غرفه صنایع‌دستی فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • هدف دولت سیزدهم تقویت گردشگری در استان‌های غربی است
  • محصولات دانش بنیان دانشجویان فنی و حرفه‌ای به فروش می‌رسد
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران