Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@02:01:05 GMT

سایه فاجعه کرونا بر سر زندانیان بحرینی

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۵۷۷۴۰

سایه فاجعه کرونا بر سر زندانیان بحرینی

در شرایطی که تهدید ویروس کرونا باعث شده تا یکی از اقدامات کشورها کاهش خطرات علیه زندانیان باشد، اما رژیم آل خلیفه تاکنون حاضر نشده است که زندانیان سیاسی و مدافعان حقوق بشر را آزاد کند. همین مساله باعث شده که کاربران فضای مجازی بطور گسترده با هشتگ #أطلقوا_سجناء_البحرین (زندانیان بحرینی را آزاد کنید) خواهان آزادی آنها شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رژیم آل خلیفه در ۱۷ مارس ۲۰۲۰ با تهدید ویروس کرونا، یک هزار و چهارصد و شش نفر را آزاد کرد که به ادعای آنها به "دلایل انسانی" آزاد شدند اما آزادی زندانیان دیگر تاکنون مشمول رهبران جنبش های مخالف این رژیم و فعالان و مدافعان حقوق بشر حتی افراد سالخورده و دچار بیماری های مزمن آنها نشده است در حالی که این افراد به شدت در معرض خطر ابتلا به علایم خطرناک ویروس کرونا در زندان هستند.

شیخ "علی سلمان" دبیرکل جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین و "نزار الوادعی"، " نبیل رجب" و "ناجی فتیل" از مدافعان حقوق بشر بحرینی از جمله این زندانیان سیاسی هستند که سازمان عفو بین الملل بارها خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط آنها شده است.

" لین معلوف" مدیر بخش تحقیقات خاورمیانه سازمان عفو بین الملل در این خصوص گفت: بی شک اقدام بحرین در آزاد کردن تعداد زیادی از زندانیان جای استقبال دارد؛ به ویژه با تشدید نگرانی درباره شیوع کرونا. اما لازم است که مسئولان بحرین اکنون به سرعت افرادی که اصلاً نباید به زندان می افتادند، یعنی زندانیان سیاسی را آزاد کنند.

یک کاربر موسوم به هاله در توییتر در صفحه خود توییت کرد که بسیاری از دولت ها بازداشت شدگان خود را به دلیل همه گیر بودن کرونا به جز دولت بحرین که در حال شکنجه و بی توجه به جان هزاران زندانی است، آزاد کرده اند.

کاربری دیگری با نام "call of truth" در توییتر خود نوشت که اکثریت قریب به اتفاق زندانیان بحرینی مورد آزار و اذیت جسمی، جنسی و روانی قرار گرفته اند و به اعتقادات آنها توهین می شود.

یک کاربر دیگر در پیامی توییتری عنوان کرد که زندانیان بحرینی فاقد ابتدایی ترین اصول بهداشتی هستند و سلامتی آنها به دلیل شیوع ویروس کرونا در معرض خطر جدی قرار دارد.

سندس الاسعد هم در توییتر خود می نویسد که زندان مرکزی " جو " پیش از این به دلیل شرایط غیر بهداشتی و سهل انگاری مداوم پزشکی شناخته شده است حال باید دید که این وضعیت با شیوع ویروس کووید_۱۹ در میان زندانیان شرایط را چگونه رقم می زند.

خبرگزاری رویترز پیش تر  گزارش داد که زندانیان سیاسی بحرینی که به آن‌ها اجازه مرخصی داده نشده، نگران شیوع کرونا در سلول‌های خود هستند.

 گروه های مدافع حقوق بشر به صورت ویژه نسبت به سلامت زندانیان سیاسی مسن و بیمار در بحرین از جمله «حسن مشیمع» و «عبدالهادی الخواجه» ابراز نگرانی می کنند.

احمد الوداعی مدیر مرکز حقوق بشر بحرین در لندن در این ارتباط گفت: اگر ویروس کرونا در زندان های پرازدحام بحرین شیوع پیدا کند، عواقب فاجعه‌باری خواهد داشت.

یک کاربر توییتر موسوم به امانوئل هم در توییتی نوشت که دولت بحرین باید زندانیان عقیدتی را قبل از اینکه فاجعه رخ دهد، آزاد کند، بیماری همه گیر به زندان نیز خواهد رسید .

یک فرد دیگر در توییتی نوشت: آنها چهار هزار نفر را حبس کرده اند. می دانی چرا؟ تنها به خاطر عقیده آنها.

آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر انقلاب بحرین و از علمای این کشور روز جمعه گذشته در بیانیه‌ای با اشاره به شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، آزادی زندانیان سیاسی این کشور را خواستار شد.  

وی همچنین به مقامات آل خلیفه هشدار داد که ورود ویروس کرونا به زندان‌های این کشور هرج و مرج امنیتی را به دنبال خواهد داشت و در صورت وقوع آن، عقل و زور قدرت مقابله با عواطف جوشان و خشمگین ناشی از شیوع کرونا در زندان‌ها را نخواهد داشت.

حسین الدیهی معاون دبیر کل جمعیت الوفاق در راستای سخنان شیخ نعیم قاسم خواهان آزادی زندانیان سیاسی برای حفظ جان آنها شد و تاکید کرد که رژیم آل خلیفه همانند سایر کشورها باید زندانیان سیاسی را آزاد کند.

وضعیت بهداشتی و امنیت سلامت در زندان های بحرین مناسب نبوده و پیشتر گزارش ها حاکی از شیوع بیماری های واگیر دار در آنها بود به طوری که نبود تأسیسات بهداشتی مناسب در زندان جو به عنوان بزرگ ترین زندان بحرین و مرکز بازداشت ناحیه الحوض الجاف در دسامبر سال ۲۰۱۹ و ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی باعث شیوع بیماری انگلی "گال" در این دو محل شده بود و نزدیک به نیمی از زندانیان مرکز بازداشت یاد شده به این بیماری مبتلا شدند.

بحرین از ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ ( ۲۵ بهمن ۱۳۹۰) صحنه انقلاب مردمی ضد رژیم آل خلیفه است. مردم خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن دولتی منتخب و آزادی زندانیان سیاسی کشورشان هستند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده‌ و خواستار اصلاحات در نظام سیاسی این کشور شده‌اند.

همه  این سکوت ها در برابر درخواست های سازمان های بین المللی و افکار عمومی برای آزادی زندانیان بحرینی در حالی صورت می گیرد که "حمد بن عیسی آل خلیفه" پادشاه بحرین و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا شب گذشته (شنبه) در تماسی تلفنی درباره کرونا، مسائل منطقه و در خصوص روابط دوستانه و همکاری تاریخی دو کشور و راه های تقویت آن در زمینه های مختلف تبادل نظر کردند.

در همین راستا ترامپ با ستودن اقدام منامه در سایه بحران کرونا بدون توجه به سرنوشت نامعلوم زندانیان در این کشور تاکید کرد که واشنگتن آماده هرگونه همکاری برای مبارزه با کرونا است.

اظهارات ترامپ در حالی صورت می گیرد که امریکا خود در مدیریت کرونا شکست خورده است و رتبه اول را در بین ۲۱۰ کشور جهان از نظر مرگ و میر کرونایی ها و مبتلایان به آن را دارد.

در حال حاضر ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۴۶۶ نفر در جهان به کرونا مبتلا شده که از بین این افراد ۱۶۱ هزار و ۱۹۲ نفر فوت و ۶۰۴ هزار و ۵۹۶ نفر نیز بهبود یافته اند.

بحرین نیز دارای ۷ فوتی بر اثر کرونا و یک هزار و ۷۷۳ نفر مبتلا و ۷۵۷ نفر بهبود یافته است.

کارشناسان منطقه با توجه به شیوع کرونا در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و تعطیل شدن بسیار از فعالیت های اقتصادی و تجاری در آنها و اجتماعات مانند نماز جماعت و فعالیت های گروهی و گردشگری نسبت به سرنوشت زندانیان بحرین هشدار داده و معتقدند که در صورت شیوع کرونا در بین زندانیان تلفات آنان غیر قابل پیش بینی است.

برچسب‌ها بحرین ویروس کرونا آل خلیفه چین شیخ نعیم قاسم پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بحرین ویروس کرونا آل خلیفه چین شیخ نعیم قاسم بحرین ویروس کرونا آل خلیفه چین شیخ نعیم قاسم زندانیان بحرینی زندانیان بحرین زندانیان سیاسی آزادی زندانیان شیوع کرونا رژیم آل خلیفه خواهان آزادی ویروس کرونا زندان ها حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۷۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • عفو بیش از ۱۴۵۰۰۰ زندانی در سال گذشته
  • آزادی ۱۳۷ زندانی جرایم غیرعمد در استان بوشهر
  • ۳۵ نفر از محکومان مالی با کمک‌های انسان دوستانه آزاد شدند
  • جشن گلریزان در شهرستان دیلم برگزار شد
  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • دیدار چهره به چهره رییس دادگستری شهرستان کوهبنان با زندانیان
  • کمک میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد
  • ۲۷۴ زندانی ندامتگاه قزلحصار با پابند الکترونیکی خارج از زندان هستند