Web Analytics Made Easy - Statcounter

فیلم خروج آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌‌کیا مضمونی اعتراضی دارد. اعتراض به نبود حق اعتراض در جامعه! موضوعی که بعد از حوادث آبان‌ماه دغدغه این روزهای ایران است. ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵ سیاسی گزارش و تحلیل سیاسی نظرات - اخبار سیاسی -

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم - "خروج" آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا این روزها یک بار دیگر پس از جشنواره فیلم فجر خبرساز شد و برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران، اقدام به اکران آنلاین فیلم در روزهای شیوع کرونا و تعطیلی سینماها کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه آخرین ساخته حاتمی‌کیا با مشکل قاچاق نسخه غیرقانونی روبه‌رو شد با این‌حال از محل خرید آنلاین بلیط‌ها تاکنون درآمدی میلیاردی داشته است که نشان از اقبال عمومی به "خروج" است. 

آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا با بازی فرامرز قریبیان، فیلمی اعتراضی به‌شمار می‌رود. سینمای اعتراضی پیش از این نیز در آثار حاتمی کیا تجربه شده بود. فیلم اعتراضی زمانی است که کارگردان یا فیلنامه‌نویس با اثرش درصدد برمی‌آید تا نقد و اعتراضی را به اوضاع نابسامان اقتصادی یا اجتماعی کشورش بر پرده سینما نمایش دهد.

داستان درباره آسیب به مزرعه رحمت(فرامرز قریبیان) و سایر اهالی روستای عدل آباد است. رحمت که به تازگی فرزندش در دفاع از مرزهای کشور به شهادت رسیده و خودش نیز رزمنده بوده، بعد از به نتیجه رسیدن مطالباتشان از مسئولان محلی، با تراکتور راهی تهران می‌شوند تا از رئیس‌جمهور دادخواهی کنند و در این مسیر با اتفاقات مختلفی روبه‌رو می‌شوند. 

حاتمی‌کیا اولین‌بار در دهه 70 سینمای اعتراضی را با "آژانس شیشه‌ای" تجربه کرد. در آن فیلم قهرمان داستان (پرویز پرستویی) در نقش ماندگار حاج کاظم، با تصرف یک آژانس مسافرتی به تغییر ریل جامعه در مسیر خلاف ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب و بی‌توجهی به زندگی جانبازان و رزمندگان اعتراض می‌کند. فیلم جدال بین حاج کاظم به‌عنوان یک بسیجی وفادار به آرمان‌های انقلاب و معترض به شرایط فعلی با شخصی به نام "سلحشور" با بازی رضا کیانیان است که حالا دم از توسعه سیاسی می‌زند و جدال لفظی بین این دونفر، طرز فکر گروگان‌های آژانس و موتورسوارانی که به یاری حاج کاظم می‌آیند، شکاف موجود در جامعه آن روز را به نمایش می‌گذارد. 

هرچند خروج تاحدودی از آژانس شیشه‌ای یا "به‌وقت شام" از نظر تکنیکی و پیرنگ داستان ضعیف‌تر است و در کنار بازی قوی قریبیان، همراهان او بازی متوسطی دارند اما به‌لحاظ درون‌مایه اثر، بار دیگر دست برتر حاتمی‌کیا در سینمای ایران و آوانگارد بودن او را به نمایش گذاشت چراکه این اثر پیش از  اعتراضات بنزینی آبان‌ماه کلید خورد.

در میان کارگردانانی مانند کیمیایی، مهرجویی، ابوالقاسم طالبی که آثارشان حول نقد مسائل اجتماعی و سیاسی است، ابراهیم حاتمی‌کیا را باید پیشتاز سینمای اعتراضی در ایران دانست.  

حاتمی کیا بعد از اثر ماندگار آژانس شیشه‌ای، یک بار دیگر در ارتفاع پست و تاحدودی بادیگارد، به عدم توجه به وضعیت جنگ‌زدگان و از جنگ برگشتگان اعتراض می‌کند اما در فیلم خروج، قهرمان داستان اگرچه رزمنده و پدرِ شهید است اما وجه روستایی و باصطلاح جزوِ قشر مستضعف بودن آن پررنگ است. طبقه‌ای که نمی‌داند برای رسیدگی به وضعیت و مشکلاتش باید کجا برود و چه‌کار کند؟ کارگردان به‌خوبی نشان می‌دهد که مسیر اعتراض برای این قشر که عمدتاً دسترسی به رسانه هم ندارند مسدود است و مجبورند سوار بر تراکتور مسیر روستا تا تهران را طی کنند تا شاید بتوانند رئیس‌جمهور را ببینند. 

خروج علاوه بر اینکه نشان‌دهنده انسداد حق اعتراض است، به نقدِ پاسخگو نبودن مدیران میانی دولت همچون فرمانداران می‌پردازد. خروج پیش از اعتراضات بنزینی آبان‌ماه 98 ساخته شد. زمانی که دولت با اقدام ناگهانی خود در بالابردن قیمت بنزین و عدم اقناع افکار عمومی، موجب اعتراضات مردمی و به اغتشاش کشیده شدن این اعتراضات از سوی اشرار و آشوب‌گران شد. بعد از حوادث‌ آبان‌ماه، موضوع حق اعتراض در میان تحلیلگران و صاحب‌نظران بسیار مطرح و بر این نکته تاکید می‌شد که اعتراض جزء لاینفک هر دموکراسی است و باید برای شنیدن اعتراضات به‌حق مردم و آسیب‌دیدگان اقتصادی و اجتماعی فکری کرد. اعتراض حق مردم است اما در طول همه این سالها نسخه درستی برای روش اعتراض نوشته نشده است.

حاتمی‌کیا با توجه به همان روحیه دوراندیشی خود سراغ موضوعی رفت که دغدغه امروز ایران است و از انسداد حق اعتراض سخن می‌گوید کمااینکه سال 77 و قبل از اینکه شکاف‌های سیاسی در جامعه بعد از دوم خرداد در ان حد پررنگ شود، از حقوق قشری گفت که حالا اقلیت به‌شمار می‌رفتند اما به سیاست‌های خلاف عرف مسئولان انتقاد داشتند. 

از سوی دیگر، رفتار قهرمان داستان "خروج" عاری از خشونت و شورش‌‌گری است و تنها می‌خواهد صدای خود را به گوش مسئولان برساند و این وجه تمایز حاتمی‌‌کیای انقلابی با افرادی است که به بهانه عدالت‌خواهی سعی در تجویز آنارشی و جوکریسم دارند. 

اگر از این حیث به حاتمی‌کیا بگویند محافظه‌کار درست است. این محافظه‌کاری به معنای حفاظت از انقلاب است و می‌خواهد انقلاب و ارز‌ش‌های آن حفط شود اما در مقابل به نبود حق اعتراض نیز معترض است.  او در دسته‌ی مرتجعان هم قرار نمی‌گیرد و می‌داند که برای حفظ انقلاب، باید تغییر کرد  و روبه‌جلو گام برداشت.

اگر تغییر در رفتار را نپذیریم و نخواهیم شرایط را درک کنیم، در بهترین حالت مانند دوچرخه‌ای خواهیم بود که ایستاده و ظاهراً آسیبی به ان نمی‌رسد اما دوچرخه ایستاده روزی خواهد افتاد پس باید برای حفظ انقلاب نیز رکاب زد و روبه‌جلو حرکت کرد.

انتهای پیام/

R1381/P/S1,1411/CT7 واژه های کاربردی مرتبط ابراهیم حاتمی کیا

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس آخرین ساخته ابراهیم حاتمی ابراهیم حاتمی کیا حق اعتراض آبان ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۹۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس | تصویر جالب توجه منتشر شده از سوی قسام در دویستمین روز جنگ

به گزارش جام جم آنلاین، گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس امروز در دویستمین روز جنگ علیه غزه تصویری جالب منتشر کرده که در آن یکی از صفرهای عدد ۲۰۰ به نشانه عملیات‌های مقاومت فلسطین علیه اشغالگران در نبرد زمینی غزه به شکل مثلث معکوس درآمده است.

علامت مثلث معکوس از آغاز نبرد زمینی غزه از سوی مقاومت فلسطین برای نشان دادن محل دقیق حمله به نظامیان و ادوات جنگی صهیونیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به تدریج شهرتی جهانی پیدا کرده و در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • رضا نصری: احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو از طرف دادگاه کیفری بین المللی / برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!
  • نصری، حقوقدان بین الملل: برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • اعتراضات دانشجویی به جنگ علیه غزه از آمریکا به اروپا کشیده شد
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها
  • از تصاویر تظاهرات دانشگاهی در سراسر ایالات متحده علیه اسرائیل تا حمله اسرائیل به اردوگاه پناهندگان فلسطینی
  • تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه سفر رئیس جمهور آلمان به ترکیه
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • عکس | تصویر جالب توجه منتشر شده از سوی قسام در دویستمین روز جنگ
  • لغو مراسم انجمن قلم آمریکا به دلیل اعتراض نویسندگان به حمله اسرائیل به مردم غزه