Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@04:40:11 GMT

میراث کهن ساوه قربانی بی تدبیری مسئولان گذشته

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۶۴۹۱۰

میراث کهن ساوه قربانی بی تدبیری مسئولان گذشته

ایسنا/مرکزی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه گفت: میراث کهن ساوه قربانی بی تدبیری مسئولان گذشته این شهرستان است.

رضا ایاز در جلسه شورای اسلامی شهر ساوه که با محوریت حفظ و نگهداری خانه تاریخی نادری ساوه که بخشی از آن طی روزهای اخیر بر اثر بارش باران تخریب شده است، اظهار کرد: جای تاسف است که این روزها شاهد تخریب ابنیه تاریخی هستیم و مشکلات بوجود آمده در تخریب بناهای تاریخی ارزشمند حاصل ناکارآمدی مسئولان شهرستان بویژه مدیریت شهری دوره قبل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بی تدبیری مسئولان گذشته باعث شد که بافت تاریخی شهر کهن ساوه به عنوان بافت فرسوده تلقی شده و به بهانه احتمال بروز خطر بر اثر ریزش در دوره قبلی مدیریت شهری تخریب شود و این بی تدبیری و ناکارآمدی در حفاظت از ابنیه تاریخی، آسیب جدی را به بافت تاریخی و خانه‌های قدیمی ساوه وارد کرد.

وی تصریح کرد: تخریب فضاهای پیرامونی خانه نادری در گذشته به بهانه فرسوده بودن بافت آن منجر به آسیب دیدن این خانه قدیمی شد و با گذشت مدت کوتاهی شاهد تخریب این خانه و ریزش دیوارهای آن هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری ساوه با انتقاد نسبت به عملکرد مسئولان گذشته در تخریب بناهای تاریخی بدون کار کارشناسی گفت: آسیب دیدن و لطمه خوردن بافت تاریخی ساوه به هیچ عنوان قابل جبران نیست و متاسفانه هویت تاریخی این شهر را به دست فراموشی خواهد سپرد.

وی در ادامه با تاکید بر حفاظت از بناهای تاریخی ارزشمند و خانه‌های قدیمی نظیر خانه نادری گفت: موضوع حفاظت از خانه‌های قدیمی نظیر خانه نادری به مالکین ابلاغ شده است و هم اکنون در حال طی تشریفات اداری برای قرار گرفتن در فهرست آثار ملی است.

ایاز به رویکرد حمایتی و اعطای تسهیلات کم بهره در خصوص مرمت و احیای خانه‌های قدیمی ساوه اشاره کرد و گفت: با اعطای تسهیلات و اعمال سیاست های تشویقی می توان مالکین خانه های قدیمی را به ایجاد کاربری هایی نظیر اقامت‌گاه بوم گردی، نمایشگاه، موزه و رستوران سنتی در این ابنیه تشویق کرد.

وی بیان کرد: متاسفانه مالکین خانه های قدیمی به دلیل اینکه به دنبال منفعت اقتصادی هستند درصدد تخریب خانه‌های قدیمی و احداث مجتمع‌های مسکونی هستند.

وی تصریح کرد: امروز در ساوه تاوان اشتباهات گذشتگان را می دهیم. چرا که صدور مجوز تخریب در گذشته بهانه‌ای را به دست مالکین خانه‌های قدیمی داده و در صدد تخریب و تبدیل این بناها به آپارتمان هستند.

ایاز با تاکید بر اینکه باید موضوع تخریب خانه‌های قدیمی به بهانه ساخت و ساز در نطفه خفه شود، افزود: بخشی از خانه نادری اخیرا بر اثری بارندگی تخریب شده و مالک هم به دنبال تخریب و تغییر کاربری با ساخت و ساز به صورت مجتمع مسکونی است که باید مانع از این اقدام که تهدیدی علیه میراث فرهنگی شهرستان است، شد.

شامگاه دوشنبه چهارم فروردین‌ماه بخشی از خانه تاریخی نادری در خیابان قیام ساوه، بر اثر بارش باران بهاری، فرو ریخت.

این منزل تاریخی که به سبک منازل اواخر دوران قاجار و در همسایگی مسجد مقدس زاده و آب انبار تخریب شده آن ساخته شده، به این دلیل که از آخرین خانه‌های قدیمی، ارزشمند و زیبای ساوه به شمار می‌رود، مورد توجه حامیان میراث فرهنگی ساوه و استان مرکزی بود.

ایسنا پیشتر با انتشار گزارشی با عنوان "حفظ و مرمت خانه نادری احترام به فرهنگ مردم ساوه است" که در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۹۶ بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت به معرفی این اثر تاریخی و مشکلات ثبتی و حفاظتی آن پرداخته بود.

همچنین در گزارشی با عنوان "وقتی که خواب بودیم فرو ریخت" در تاریخ پنجم فروردین ماه سال جاری خبر از ریزش این خانه تاریخی داد و مکاتبات بین میراث فرهنگی و شهرداری ساوه  برای حفاظت از این بنای تاریخی را در گزارش ۳۱ فروردین ماه ۹۹ با عنوان "عاقبت این کهنسال رهاشده زیر دست تخریب چه خواهد شد؟ "منتشر کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی مرمت ساوه استانی فرهنگی و هنری خانه های قدیمی مسئولان گذشته میراث فرهنگی خانه نادری بی تدبیری بر اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۴۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی خانه‌های ویران شده در غزه ممکن است ۸۰ سال طول بکشد

بر اساس برآورد‌های برنامه توسعه سازمان ملل، بازسازی واحد‌های مسکونی ویران شده غزه به ۸۰ سال زمان نیاز دارد.

به گزارش ان‌بی‌سی، در بهترین حالتی که برای این نوار محاصره شده در نظر گرفته شده است، اگر جنگ غزه امروز هم متوقف شود و ۵ برابر گذشته مصالح ساختمانی وارد این منطقه شود، بازسازی تمام خانه‌های تخریب شده در بمباران و حملات زمینی رژیم صهیونیستی تا سال ۲۰۴۰ طول می‌کشد.

آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل گفت: «هر روز بیشتری که این جنگ ادامه می‌یابد، هزینه‌های هنگفت و پیچیده‌ای را برای ساکنین آن و همه فلسطینی‌ها به همراه دارد».

 وی در ادامه گفت: «سطوح بی‌سابقه تلفات انسانی، تخریب سرمایه و افزایش شدید فقر سبب بحران توسعه می‌شود که نسل‌های آینده را به خطر خواهد انداخت». 

بر اساس گزارش جدید برنامه توسعه سازمان ملل، اگر جنگ ۹ ماه طول بکشد، فقر از ۳۸.۸ درصد که در پایان سال ۲۰۲۳ گزارش شده، به ۶۰.۷ درصد افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، بر اساس این گزارش، حداقل ۳۷۰ هزار واحد مسکونی در غزه آسیب دیده که ۷۹ هزار واحد آن «به طور کامل» تخریب شده است.

گفتنی است، نزدیک ۷ ماه بمباران مداوم غزه از خانه مردم انبوهی از سیمان و خاکستر را بر جای گذاشته است. گفته می‌شود پس از اتمام جنگ، بیش از یک میلیون نفر از جمعیت غزه خانه‌ای ندارند تا به آن بازگردند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • مسئولان، پای کار حل مشکل کشاورزان بیایند
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • رنگارنگ‌ترین محله‌های شهری جهان
  • رونمایی از ماکت عمارت تاریخی پست گیلان در شهرداری رشت
  • بازسازی خانه‌های ویران شده در غزه ممکن است ۸۰ سال طول بکشد
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»
  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون