Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-08@19:19:58 GMT

برنامه حفاظت از نژاد بز مرخز کردستان تهیه شد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۶۶۵۹

برنامه حفاظت از نژاد بز مرخز کردستان تهیه شد

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،عضو هیات علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان گفت: در سال‌های اخیر گزارش‌های متعدد نشان می‌دهند که جمعیت بز مرخز مرتب در حال کاهش است به طوریکه در سالیان دور در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه پراکنده بود امروزه بیشتردر بخش کوچکی از کردستان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمیدرضا بهمنی افزود: در آخرین گزارش معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی کردستان، جمعیت در زیستگاه اصلی آن در آرمرده بانه به کمتر از ۶۰۰ راس در سال ۱۳۹۷ رسیده که در این راستا مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اقدام به تهیه برنامه حفاظت از این گونه در معرض انقراض کرده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان یادآور شد: برنامه برای بهبود عملکرد حیاتی، تولیدی و تولید مثلی گله‌های بز مرخز، افزایش درآمد پرورش دهندگان این گونه، کنترل همخونی، جلوگیری از فرسایش ژنتیکی جمعیت تدوین شده است.

بهمنی افزود: محافظت از منابع طبیعی و اگرو اکوسیستم موجود در زیستگاه، جلوگیری از پیامد‌های فرهنگی - اجتماعی حذف بز مرخز و توسعه پرورش بز مرخز، تجزیه و تحلیل حیاتی جمعیت از دیگر اهداف تدوین این برنامه است.

اوگفت: در برنامه تهیه شده با مدیریت ژنتیکی گله‌ها از طریق افزایش نسبت دام نر به ماده، جلوگیری از استفاده مکرر نر‌های خاص، پیشگیری از تلاقی والدین با درجه خویشاوندی بالا، تشکیل فامیل‌های متعدد و جلوگیری از نوسانات جمعیتی و مدیریت تولید مثل گله‌ها و افزایش بازده تولید مثل از نتایجی است که می‌توان با اجرای این طرح به آن دست یافت.

بهمنی گفت: با اجرای این طرح مدیریت تغذیه و تغذیه تکمیلی در مراحل حساس جفت گیری، اواخر آبستنی و اوایل شیردهی، مدیریت پرورش گله‌ها در مراحل مختلف زایش، شیردهی، آبستنی و جفت گیری، مدیریت بهداشتی و پیشگیری و کنترل بیماری‌ها براساس دستورالعمل تهیه شده، جمعیت و تعداد مولدین نر و ماده افزایش یافته و مخاطرات جمعیتی، جغرافیایی و ژنتیکی به حداقل ممکن خواهند رسید.

بهمنی افزود: اجرای این برنامه تدوین شده نیازمند تامین اعتبار مورد نیاز و مشارکت دستگاه‌های اجرایی ذیربط است.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهادکشاورزی کردستان منابع طبیعی منابع طبیعی بز مرخز گله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۶۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۲۸۰ دانش آموز کردستانی در ‌مسابقات‌ دادرس هلال‌احمر

ایسنا/کردستان مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان از برگزاری دوازدهمین مرحله استانی «طرح ملی دادرس» جمعیت هلال احمر کردستان با حضور ۲۸۰ دانش آموز بمناسبت گرامیداشت هفته هلال احمر خبر داد.

پیام جلالی، امروز ۱۸ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: دادرس مخفف «دانش‌آموزان آماده در روزهای سخت» است که سازمان جوانان جمعیت هلال احمر این طرح را هر ساله با هدف خودامدادی، دگر امدادی، ترویج فرهنگ نوع‌دوستی، کمک به دیگران و نهادینه‌سازی این فرهنگ در بین جوانان و به‌ویژه دانش‌آموزان با همکاری وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌کند.

وی افزود: ۱۰ تیم منتخب از پسران و ۱۰ تیم از دختران کانون‌های دانش‌آموزی استان، در این دوره از مسابقات با یکدیگر به رقابت پرداختند.

جلالی ادامه داد: طی آموزش‌های دادرس در مدارس مجری طرح و برگزاری آزمون کتبی، دانش آموزان در قالب تیم‌های ۱۴ نفره به تفکیک جنسیتی دختران و پسران آموزش‌های مربوط به این طرح شامل مباحث امداد و کمک‌های اولیه (احیای قلبی و ریوی، آسیب‌های بافت نرم اسکلتی و مفصلی، انتقال و حمل مصدم، اسکان اضطراری، پانسمان و بانداژ، پناهگیری و خروج ایمن) را به منظور کسب آمادگی جهت مقابله با آسیب‌های ناشی از حوادث سوانح فرا گرفتند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر کردستان با اشاره به اینکه این مسابقات در سه مرحله درون مدرسه‌ای، ناحیه‌ای و شهرستانی برگزار می‌شود، افزود: در این مسابقات، از هر شهرستان یک تیم از پسران و یک تیم از دختران به مسابقات استانی راه یافته و در پایان رقابت‌ها نیز، تیم پسران از شهرستان بیجار و تیم دختران از شهرستان سقز به مرحله کشوری راه یافتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برای حفاظت از جنگل‌های ایلام همه پای کار بیایند
  • قانون حمایت از خانواده و جوانی در محیط زیست گیلان اجرا می‌شود
  • اصفهان قطب مدیریت پسماند در کشور است
  • رقابت ۲۸۰ دانش آموز کردستانی در ‌مسابقات‌ دادرس هلال‌احمر
  • توسعه پایدار بر مبنای حفاظت محیط زیست صورت گیرد
  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • از ارتقای اخلاق امدادگری تا توجه به فرهنگ دینی در هلال احمر
  • شکارچی کل وحشی در کامیاران به ۷۵۰ میلیون ریال جریمه شد
  • تیم ووشو کرواسی با حبیب بهمنی به ۵ مدال تاریخی رسید
  • پخش شب آوا از شبکه باران