Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@20:46:34 GMT

کرونا در تاجیکستان ؛ شایعات و اتهامات

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۱۱۵۷

کرونا در تاجیکستان ؛ شایعات و اتهامات

به گزارش ایرنا ، تاجیکستان در آسیای میانه که با کشور چین هم مرز مشترک دارد یکی از معدود کشورهایی است که تاکنون از کرونا در امان بوده و مقامات این کشور تاکید دارند هیچ موردی از کرونا در این کشور ثبت نشده است. با این حال برخی شواهد و رویدادها موجب تشدید شایعات درباره کرونا در این کشور شده است. 

در هفته های گذشته مرگ سه نفر به شایعات و گمانه زنی هایی درباره وجود کرونا دامن زده هرچند مقامات می گویند مرگ این افراد ناشی از بیماری تنفسی فصلی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ششم ماه آوریل یک مرد ۶۱ ساله در بیمارستانی در منطقه "جبار رسولف" در استان سغد در شمال تاجیکستان جان باخت و مقامات بهداشتی به خانواده او اطلاع دادند این فرد بر اثر ذات الریه درگذشته است. این  فرد برای شرکت در یک مراسم عروسی به قرقیزستان رفته بود پس از بازگشت بیمار شد و درگذشت.

 بعد از این رویداد با انتشار خبرهایی مبنی بر قرنطینه شدن این بیمارستان حدس و گمانها افزایش یافت. یک مرد دیگر در همان منطقه که به علت تماس با برادر فرد جان باخته قبلی از اواخر ماه مارس قرنطینه شده بود ، بطور ناگهانی روز ۱۱ آوریل جان باخت و مقامات بهداشتی علت مرگ این فرد را مشکلات قلبی اعلام کردند.

سومین فرد نیز روز ۱۶ آوریل در استان سغد جان باخت و علت مرگ او نیز التهاب ریوی اعلام شد. در این حال بخش تاجیکی رادیو آزادی ادعا کرده که جلال الدین پیروف یکی از کارکنان دفتر دادستانی تاجیکستان نیز روز ۱۹ آوریل در بیمارستان استقلال شهر دوشنبه جان باخته است که علت مرگ او نیز ذات الریه اعلام شده است. این رسانه به نقل از اقوام پیروف ادعا کرده که کادر درمانی با لباسهای محافظ جنازه فرد متوفی را در یک تابوت به سرعت برای دفن انتقال دادند.

** کمیسیون پیشگیری: مرگهای اخیر ناشی از بیماری فصلی است و جای نگرانی نیست

در پی مرگ این افراد ، کمیسیون پیشگیری از کرونا در تاجیکستان روز ۱۷ آوریل (جمعه ۲۹ فروردین) در شهر دوشنبه تشکیل جلسه داد. پایگاه خبری آسیا پلاس به نقل از مرکز رسانه ای وزارت بهداشت تاجیکستان گزارش داد: شرکت کنندگان در این جلسه درباره موارد مرگ ناشی از سینه پهلو که به شایعات در رسانه های اجتماعی درباره مرگ ناشی از ویروس کرونا دامن زده است ، بحث و گفتگو کردند.

"شادیخان جمشید" معاون وزارت بهداشت در این جلسه خاطرنشان کرد که شرایط نامساعد هوا موجب افزایش شمار بیماری های تنفسی از جمله موارد سینه پهلو شده است. وزارت بهداشت با اعلام اینکه ذات الریه یک بیماری فصلی است و افزایش موارد آن نباید موجب هراس و نگرانی شود، تاکید کرده است که هیچ موردی از کرونا در تاجیکستان ثبت نشده است.

سازمان بهداشت جهانی هم اواخر فروردین ماه اعلام کرد هیچ موردی از ابتلا به کرونا در این کشور ثبت نشده است. "گالینا پرفیلیوا"  رئیس نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در تاجیکستان با اعلام این خبر تأکید کرد که وزارت بهداشت، درمان و تامین اجتماعی تاجیکستان، اقدامات پیشگیرانه‌ای را نیز در دستور کار خود قرار داده است تا از هرگونه ابتلای احتمالی شهروندان این کشور به این بیماری مهلک جلوگیری کند. وی افزود: دولت تاجیکستان آزمایشگاهی را در این کشور راه اندازی کرده است که در آن تشخیص تست‌های مربوط به این عفونت انجام می‌شود و همچنین سطح صلاحیت متخصصان مطابق با استانداردهای بین المللی است.

**  تشدید تدابیر بهداشتی در تاجیکستان و تعطیلی موقت مساجد

شایعات درباره کرونا در تاجیکستان و تاکید مقامات به ثبت نشدن این بیماری در کشور در حالی است که مدارس و ادارات در تاجیکستان به روال عادی فعالیت دارند و مسابقات فوتبال هم برگزار میشود هرچند تدابیر بهداشتی در این کشور تشدید شده و وسایل حمل و نقل و معابر عمومی ضدعفونی می شوند .

شورای علمای مرکز اسلامی تاجیکستان هم به منظور جلوگیری از شیوع کرونا برگزاری نمازهای جماعت در مساجد را بطور موقت ممنوع اعلام کرده است.  پیش از این دولت تاجیکستان  از مردم این کشور خواسته بود از رفتن به مساجد خودداری کنند. یک سخنگوی کمیته دولتی امور دینی در فیسبوک اعلام کرد که رفتن به مساجد ممنوع نیست اما در پی درخواست تعدادی از امامان مساجد این مساله مطرح و در دست بررسی است. 

وزارت بهداشت و حفظ اجتماعی مردم تاجیکستان اعلام کرد: از ۱ فوریه تا  ۱۳ آوریل ۷۵۶۰ نفر شهروندانی که از کشورهای خارجی به جمهوری تاجیکستان وارد گردیدند، در مؤسسه‌های بهداشتی و آسایشگاه های کشور قرنطینه شدند. این وزارت در بیانیهای نوشت: از این تعداد ۵ هزار و ۷۲۴ نفر مرخص شده، ۱۸۳۶ نفر در در قرنطینه قرار دارند. در این بیانیه همچنین تاکید شده است که تا امروز ۳۲۶ نفر شهروندان خارجی نیز به در قرنطینه فرا گرفته شده‌اند که حالا ۵ نفر آنها در در قرنطینه قرار دارند و تا به امروز، هیچ گونه عفونت ویروس کرونا در تاجیکستان گزارش نشده است با این وجود، مسئولان بخش های ذیربط اقدامات خود را برای جلوگیری از شیوع این ویروس در کشور انجام می دهند.

دولت این کشور همچنین تدابیری برای محدودیت مسافرت و ورود افراد از خارج به کشور اعمال کرد و حتی در یک مورد گزارش شد که تعدادی از دیپلماتهای چینی در فرودگاه دوشنبه ساعتها معطل ماندند.

 تاجیکستان از اوایل ماه مارس (اواسط اسفند ماه) ورود اتباع ۳۵ کشوری که تا آن زمان موارد مثبت کرونا داشتند را ممنوع کرد. مقامات تاجیکستان اعلام کردند که تمام شهروندان بازگشتی از کشورهای مذکور در فهرست ممنوعیت به مدت دو هفته در قرنطینه قرار می‌گیرند و همچنین همه مسافران ورودی مورد آزمایش درجه تب قرار می‌گیرند.

محدودیت‌های اعمال شده بر ورود چینی‌ها تا جایی پیش رفت که اواسط بهمن ماه برخی رسانه‌ها گزارش دادند دولت تاجیکستان گروهی از دیپلمات‌های چینی را که از طی مراحل قرنطینه خودداری کرده بودند، به مدت ۱۸ ساعت در فرودگاه بین‌المللی شهر دوشنبه معطل نگاه داشته است. این در حالی است که چین یکی از شریکان اقتصادی مهم تاجیکستان است.  وزارت بهداشت تاجیکستان مقرر کرده که همه افراد ورودی از چین به مدت ۲ هفته قرنطینه شوند.

** نگرانی از ورود کرونا از روسیه و تیر اتهام به سمت مخالفان سیاسی

این در حالی است که شیوع کرونا در روسیه زنگ خطری برای آسیای مرکزی خواهد بود زیرا روسیه یکی از محتمل‌ترین مسیر انتقال کرونا به آسیای مرکزی خواهد بود. در حالی که شمار زیادی از کارگران مهاجر آسیای مرکزی در روسیه مشغول به کار هستند، بازگشت آنها به کشورهای خود می‌تواند موجب شیوع ویروس در آسیای میانه شود. این درحالی است که برخی از این کارگران بطور غیرقانونی در روسیه کار می‌کنند و تمایلی به مراجعه به مراکز درمانی در روسیه ندارند و این مساله می‌تواند خطر شیوع احتمالی را بیشتر کند.

کارگران مهاجر تاجیک در روسیه یکی از منابع مهم درآمدی این کشور هستند و وضعیت اقتصادی روسیه و همچنین محدودیتهای مسافرتی تاثیر زیادی بر اقتصاد تاجیکستان خواهد داشت. بنا بر آمار بانک مرکزی روسیه، در سال ۲۰۱۸ حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به عنوان درآمد کارگران مهاجر به تاجیکستان منتقل شد که معادل ۳۴ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بود.

به گزارش شبکه خبری اسپوتینک روسیه ، این کشور در شبانه روز منتهی به دوشنبه اول اردیبهشت ماه ، چهار هزار و ۲۰۰  ابتلای تازه به کرونا ثبت کرده است که در مجموع شمار مبتلایان آن به ۴۷ هزار و ۱۰۰ تن می رسد. روسیه از جمله کشورهایی بود که شیوع ویروس کرونا در آن نسبت به سایر کشورها دیرتر شروع شد اما اکنون سرعت شیوع این ویروس در پهناورترین کشور جهان سرعت بیشتری نسبت به روزهای قبل یافته است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفته است : هنوز به نقطه اوج همهگیری بیماری کووید – ۱۹ نرسیدهایم، اما مسئولان و نهادها و سازمان های پزشکی و درمانی موفق به کند کردن سرعت گسترش آن شده اند.

از سوی دیگر ، برخی از مقامات تاجیکستان نیز نوک پیکان انتقادها در زمینه شایعات را به سمت مخالفان سیاسی در خارج نشانه گرفته اند. محمداف غفور باباآویچ  رئیس دانشکده فلولوژ روسی دانشگاه ملی تاجیکستان، در یادداشتی با عنوان "چگونه تروریست ها درباره ویروس کرونا حدس و گمان می زنند" ، به انتقاد از مخالفان سیاسی پرداخت. 

باباآویچ نوشت: محی الدین کبیری "رئیس  سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی" ۱۰ مورد مرتبط برای دولت تاجیکستان “برای جلوگیری از عواقب قریب الوقوع بحران مرتبط با کرونا پیشنهاد کرده است و خواستار “آزاد کردن کلیه زندانیان بالای ۶۰ سال، صرف نظر از مدت حبس و سنگینی جنایتها شده است.

وی افزود:  رئیس سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی بدون کوچکترین شرم، برای تاجیکستان “اقدامات اولویتی برای جلوگیری از عفونت ویروس کرونا” را تدوین می کند و از رئیس رادیو اروپا آزاد / رادیو آزادی جیمی فولی و حتی اعضای وزارت خارجه نخبگان سیاسی غربی خواستار ایجاد طوفان (علیه تاجیکستان) می شود. 

برچسب‌ها ویروس کرونا دوشنبه سازمان جهانی بهداشت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا دوشنبه سازمان جهانی بهداشت ویروس کرونا دوشنبه سازمان جهانی بهداشت کرونا در تاجیکستان وزارت بهداشت ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۱۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داغ شدن شایعات فلوریان ویرتس و بایرن مونیخ پس از صحبت‌های هونس

پس از صحبت‌های اولی هونس، یک‌بار دیگر تأیید شد عزم بایرن مونیخ برای جذب فلوریان ویرتس جدی است

طرفداری | اولی هونس رئیس افتخاری و عضو هیئت نظارت بایرن مونیخ به تازگی مصاحبه‌ای انجام داده که بسیاری اعتقاد دارد او به‌طور ضمنی اعلام کرده فلوریان ویرتس در سال‌های آینده هدف نقل‌وانتقالات آن‌ها خواهد بود. 

ما می‌توانیم یک‌بار 100 میلیون یورو برای هری کین خرج کنیم و شاید هم دوباره برای یک بازیکن آلمانی این‌کار را انجام دهیم اما قرار نیست برای چهار یا پنج‌بار چنین چیزی تکرار شود. 

بیش‌تر بخوانید:

فلوریان ویرتس بخشی جدایی ناپذیر از برنامه‌های بایرن مونیخ 

اولی هونس: ژابی آلونسو با رد پیشنهاد ما شخصیتش را نشان داد؛ مربی باید مانند یک معلم باشد

حالا پس از این صحبت‌های اولی هونس، فلوریان پلتنبرگ از اسکای آلمان گزارش داده فلوریان ویرتس هدف اصلی بایرن مونیخ برای پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی سال 2025 است زیرا او قصد جدایی از بایرلورکوزن در پنجره تابستانی پیش رو را ندارد و می‌خواهد یک فصل دیگر بماند.

با این حال در کنار باواریایی‌ها، چندین باشگاه بزرگ دیگر نیز به این بازیکن 20 ساله علاقه‌مند هستند اما اگر بایرن مونیخ بتواند از پس پرداخت هزینه‌های این انتقال گران‌قیمت بر بیاید، شانس خوبی خواهد داشت. همچنین ویرتس و خانواده‌اش بایرن را یک «گام میانی» می‌دانند تا بعدتر بتوانند به خارج از آلمان بروند.

گفتنی است قرارداد ویرتس تا سال 2027 اعتبار دارد. او در فصل جاری در 43 بازی تمامی رقابت‌ها برای ورکلسف موفق شده 17 گل به ثمر برساند و 19 پاس گل بدهد که این آمار فوق‌العاده‌ای است.

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • افزایش خشم چین علیه اتهام زنی‌های جاسوسی از طرف آلمان
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • داغ شدن شایعات فلوریان ویرتس و بایرن مونیخ پس از صحبت‌های هونس
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکنش تند همسر سابق مهدی قایدی به شایعات
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت