Web Analytics Made Easy - Statcounter

طالبی درخصوص سینما و هنر انقلاب گفت: هرگاه کارگردانان و یا نویسندگان سراغ سوژه‌های ناب با نگرش جدید رفتند یا توانستند با بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن و تکنیک‌های جلوه‌های ویژه در مسیر تبیین سینما و نظر مخاطب اثر موفقی خلق کنند، توجهات به سینما جلب شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از حوزه هنری، ابوالقاسم طالبی درباره سینمای انقلاب و آینده پیشِ رو در چهارمین دهه حیات و پویایی آن گفت: بعد از انقلاب ما با پدیده‌ای مواجه شدیم که به عنوان یک هنر مصادیق زیادی به عنوان نمونه مشابه نداشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما می‌دانستیم که باید برای چه هدفی فیلم بسازیم اما اینکه چگونه دست به کار بشویم، از چه روشی بتوانیم مخاطب را راضی کنیم و در عین حفظ همه اصول آرمان‌های انقلاب را هم به تصویر بکشیم، کار بسیار دشواری بود.

و ی افزود: با وقوع جنگ تحمیلی با مسئله سهل و ممتنعی مواجه شدیم که توانست در ابتدا شاخص‌های جدیدی را به ما ارائه دهد. امروز مخاطب مانند گذشته یک مخاطب منفعل نیست و عملا تعیین کننده سرنوشت یک کار، شیوه کارها و موضوعات است. اینکه می‌گویند مخاطبین تمایلی به دیدن فیلم‌های دفاع مقدس یا انقلاب اسلامی ندارند موضوعی رد شده است. مخاطب همیشه از اثر هنری خوب استقبال می‌کند، همیشه از دیدن یک فیلم خوب لذت می‌برد و امروز به عنوان یکی از آیتم‌های تعیین کننده می‌تواند موفقیت فیلم را نیز تامین کند.

وی ادامه داد: زمانی که یک فیلم‌بین حرفه‌ای به سینما می‌رود در شبکه‌های اجتماعی نظرش را به اشتراک می‌گذارد و سپس مخاطبین او که امروز از هزار نفر نیز بیشتر است به شکل شبکه دومینووار دست به تبلیغ مثبت با منفی از فیلم می‌زنند. حال اگر این اثر جذاب باشد، مطمئنا فارغ از موضوع مخاطبین را جذب می‌کند. اما متاسفانه برخی حواشی یا موضوعات فرعی بر روند فیلم و استقبال از آن اثر می‌گذارد و از همین رو جریانات مختلف سعی می‌کنند که وارد میدان شده یک فیلم را دچار خدشه کنند.

این کارگردان درباره ژانر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نیز گفت: امروزه جشنواره‌های مختلف در کشور برگزار می‌شوند که رسالت‌های اکثر آن‌ها همین پرداخت ژانر دفاع مقدس، مقاومت، انقلاب اسلامی و گفتمان جمهوری اسلامی است. شما جشنواره عمار، مقاومت، فیلم کوتاه حتی جشنواره فیلم فجر را که نگاه کنید می‌بینید که خود فیلم‌سازان جوان هم به سمتی گرایش پیدا کرده‌اند که تکنیک خوب را در جهت موضوع به کار می‌گیرند.

این کارگردان تأکید کرد: از همین رو باید گفت که به شرایط باثبات نزدیک شده‌ایم و تقریبا می‌دانیم که به دنبال چه هستیم. درست است که در مسیر این پیشرفت دشواری‌ها، دشمنی‌ها و موضوعات بسیاری وجود دارد که مانع از تسریع حرکت می‌شود، اما در عین حال در چهل‌سالگی به ژانر مشخصی در حال نزدیک شدن هستیم. سینمای ایران با فراز و فرودهایی مواجه بوده است. هرگاه کارگردانان و یا نویسندگان به سراغ سوژه‌های ناب با نگرش جدید رفتند یا توانستند با بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن و تکنیک‌های جلوه‌های ویژه در مسیر تبیین سینما و نظر مخاطب اثر موفقی خلق کنند، توجهات به سینما جلب شد و این‌ها همه مقدمات یک تحول بزرگ است.

طالبی با بیان اینکه سینمای انقلاب تعالی اخلاق و ارزش‌های والای انسانی است، نیز گفت: انقلاب اسلامی انقلاب بیدار کردن ضمیرهای خاموش و حمایت از مظلومین بوده و هست. سینمای انقلاب هم باید متاثر از آرمان‌های انقلاب در جهت تصویر کردن و ثبت کردن همین اصول حرکت کند. از همین رو باید مصادیق آن را بعد از 40 سال جدا کنیم و سعی کنیم سینمای غربال شده را که هر کدام منبعث از نکات مثبت دوره‌های مختلف است به شکل کاربردی در اختیاری نسل بعدی قرار دهیم. مطمئنا اتفاقات خوبی در مسیر این انتقال تجربه رقم خواهد خورد.

انتهای پیام /4143/

منبع: آنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی سینمای ایران سینمای دفاع مقدس ابوالقاسم طالبی سینمای انقلاب انقلاب اسلامی سینمای انقلاب دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۲۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد

فیلم سینمایی «مست عشق» به نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی محصول مشترک ایران و ترکیه است که به  رابطه مولانا با شمس تبریزی  پرداخته و تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، عشق او به خدا را به تصویر کشیده است. پارسا فیروزفر، شهاب حسینی، حسام منظور، هانده آرچل، بوراک توزکوپاران، بوران کوزوم از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«مست عشق» درگیر ظاهرسازی شده است

رضا منتظری کارشناس و منتقد سینما درباره فیلم سینمایی مست عشق کاری از حسن فتحی صحبت کرد و گفت: موضاعات عرفانی و تاریخی به دلیل سایه سنگین معنایی‌ای که دارند در چنبره فرمول های درام نویسی خیلی دشوار و سخت می‌توانند به تصویر کشیده شوند؛ به همین دلیل اغلب فیلم‌هایی که در این حوزه شاهد آن‌ها هستیم یا معناگراهای سطحی‌نگر هستند یا فقط شاهد یک سری ظاهر سازی و زرق و برق‌های تاریخی در طراحی صحنه ، لباس یا جلوه‌های ویژه هستیم.

وی ادامه داد: از این رو مهم ترین مسئله و معضل « مست عشق» این است که بیش از مقوله مهم درام پردازی و فیلمنامه نویسی درگیر ظاهر سازی شده است. این فیلم سینمایی درگیر این است که طراحی صحنه، لباس با شکوه و هنروران فراوانی داشته باشد؛ اما در سطحی ترین اتفاقات ممکن لنگ است یعنی برای مثال دوبله فوق‌العاده ضعیفی دارد و نمی‌تواند مخاطب را جذب خود کند.

این منتقد سینما افزود: در «مست عشق» جلوه‌های بصری فاجعه  است و من مانده ام چنین فیلمی که برایش هزینه شده و خارج از کشور تولید شده است چطور به جلوه‌های بصری توجه نداشته است که این یک موضوع بسیار بسیار عجیب است. 

وی تصریح کرد: شما فرض کنید یک ساعت از فیلم گذشته اما هنوز درام شکل نگرفته است و مخاطب متوجه نمی‌شود که قرار است چه داستانی را دنبال کند و  نمی‌داند داستان مرگ شمس را دنبال کند یا داستان عشق علاءالدین به دختر  مولانا و یا قصه زندگی مولانا را دريابد. تنها یک روایت کلاسیک و خطی می‌توانست کمک شایانی به روند فیلم و ارتباط گیری مخاطب با اثر کند اما آنقدر فیلمنامه ناقص بود که با فلش بک‌های پی در پی و  آمدن به زمان حال نمی‌تواند مخاطب را جذب کند. 

فکر نمی‌کردم «مست عشق» دچار پراکنده گویی باشد

 منتظری منتقد سینما گفت: همچنین یک نکته‌ای که دوست دارم بگویم این است که از مسائلی که باعث شد خود من به سینما بروم و وقت بگذارم این بود که فکر می‌کردم حسن فتحی با توجه به آثار خوبی که در کارنامه هنری اش دارد، یک درام پرداز متبحری است؛ فکر نمی‌کردم چنین اثری را ببنیم که اینقدر دچار پراکنده گویی باشد.

وی  درباره آمار گیشه و جذب مخاطبان ادامه داد: من فکر می‌کنم اگر بخواهیم به دلایل جذب مخاطب اشاره کنیم و بگوییم چرا این فیلم پر فروش شده است، چند مسئله داریم. یک اینکه داستان شمس و مولاناست، اصولا اساتید و بزرگان ادبی و مفاخر فرهنگی، هنری، نظامی و سیاسی مورد توجه هستند و  مخاطب خاص خود را دارند و برای مردم جالب است که داستان شمس و مولانا را ببینند. مورد بعدی اینکه کسانی مانند پارسا پیروزفر و شهاب حسینی قاعدتا هنوز برای بخشی از جامعه اهمیت دارند و  بخشی از مخاطبان برای این افراد به سینما می‌روند. ضمنا هفت نفر از بازیگران مست عشق ترک هستند و سریال‌های ترکی فارسی زبان توانسته بخشی از مردم را علاقه‌مند به سریال‌های ترکی کند و مردم علاقه مند باشند که بروند چنین اثری را از پرده سینما ببنید. چهارمین نکته این است که مردم سابقه خوبی از کارهای تاریخی آقای فتحی دارند و این باعث می‌شود که مردم این اثر را خارق العاده ببنیند و به تماشای آن بنشینند. نکته مهم بعدی این است که تولید مشترک با دیگر کشورها که اصولا از نظر فرهنگی نزدیک به هم هستیم، همیشه می‌تواند جذاب باشد.

این منتقد افزود: همه این موارد که ذکر کردم توانسته‌ است دست به دست هم بدهد و فیلم را پرفروش کند اما این پرفروش شدن فیلم  اصلا مهم نیست زیرا مدت‌ها است که سینمای ایران به طور بیمارگونه ای اسیر عدد و رقم و فروش شده است و این به این دلیل است که یک سری از مدیران فرهنگی خواسته اند یکی سری آمار را ارائه کنند و اوضاع و احوال سینمای را خوب نشان دهند. این درحالی است که اوضاع و احوال سینما فوق‌العاده خراب است و  فیلم سینمایی «مست عشق» ثابت می‌کند که هر فروش بالایی دلیل بر کامل بودن یک اثر نیست.

جسارت فیلمسازان برای به تصویر کشیدن زندگی بزرگان!

منتظری عنوان کرد: نکته مهم تری دارم که  خیلی برایم اهمیت دارد و حقیقتا دلم می‌سوزد این است که این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهممان را از دست می‌دهیم و شما فرض کنید در جشنواره گذشته فیلم فجر دست بر روی بسیاری از بزرگان و مفاخر گذاشتیم و فیلم‌های فوق‌العاده دم دستی از آن عزیزان تولید کردیم و متاسفانه مست عشق نيز همین است و  ظرفیت مهمی مانند شمس و مولانا به هدر می‌رود که هیچ حدی برایشان نمی‌توان متصور شد. من نمی‌دانم فیلمسازان ما چطور به خودشان اجازه می‌دهند که سردستی بیایند زندگی بزرگان را به مبتذل‌ترین و نگران کننده ترین شکل به تصویر بکشند و واقعا چه کسی، چه مسئول، چه نهاد و چه ارگانی باید جلوی چنین اتفاقی را بگیرد؟ به هرحال می‌توانم در یک جمله بگویم که یک پول بسیار زیادی به هدر رفته و یک اثر بدون پروداکشن ساخته شده است که قطعا به هیچ عنوان نمی‌تواند در آثار تاریخی سینمای ایران به ماندگاری برسد.

وی بیان کرد: در رابطه با وقایع یا اتفاقات تاریخی مثلا همچنان جنگ نفت‌کش های محمد بزرگ‌نیا را اسم می‌بریم و قطعا توفان شن جواد شمقدری در ذهنمان می‌آید اما واقعا مست عشق فیلمی نیست که یک دهه بعد کسی از آن فکت بیاورد و از آن به عنوان فیلمی یاد کند که در زمانی تولید و اکران شد.

این منتقد سینما افزود: یک اثر زمانی در ذهن می‌ماند که یک داستان فوق العاده داشته باشد و یا کارگردانی قوی داشته باشد و یا بازی‌های فوق العاده ای را ببینیم.  برای مثال در این فیلم از اسم بهرام رادان استفاده شده است اما حقیقتا، واقعا و انصافا ما از این بازیگران بازی‌های درخشان تری را دیدیم که مست عشق نمی‌تواند حتی در رتبه دهم چنین فیلم‌هایی جای بگیرد؛ حتی مست عشق در کارنامه خود آقای فتحی هم  نمی‌تواند فیلم قابل تاملی محسوب شود. پس چطور می‌توانیم توقع داشته باشیم که چنان فیلمی برای مخاطب ماندگار شود! نه چنین اثری تنها برای سرگرمی است. پیش از این مد بود که برای دیدن  فیلم‌های کمدی و خنده به سینما می‌رفتند اما اکنون اینگونه نیست. مست عشق نه در کارنامه هنری بازیگران و نه در کارنامه کاری کارگردانش اثر قابل قبولی نیست، پس نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که چنین کاری در ذهن مخاطب ماندگار شود.

دوبله «مست عشق» سطحی است

منتظری کارشناس سینما گفت: بخش عمده این فیلم بازیگران ترک ‌زبان دارد اما دوبله این کار خیلی سطحی است. ما سریال‌های ترکی با دوبله‌های خوب داشتیم اما این دوبله به چهره و کلا بازی بازیگر نمی‌نشیند و این موضوع غیر قابل باور است. نمی‌خواهم بگویم این فیلم آسیب است اما آسیب هم می‌تواند از دو منظر باشد؛ یک اینکه آن پتانسیل مهم مفاخر و بزرگان  را زیر سوال می‌برد و دوم اینکه مردم را بیشتر از فیلم‌های تاریخی دور می‌کند که این خیلی بد است اما اینکه بخواهم بگویم این فیلم به سینمای ایران آسیب زد نه اینگونه نیست، زیرا آنقدر فیلم‌های بد دیدیم که این اثر آنقدر هم بد نیست.

وی درباره مجوز فیلمنامه «مست عشق» و دیگر آثار بیان کرد: من واقعا برای شورای محترم فیلمنامه، شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش تاسف می‌خورم و متاسفم که نمی‌دانم واقعا به چه چیزی نظر می‌دهند؟ و آیا واقعا بحث ممیزی فیلم‌ها برایشان مهم است؟ و آیا بخش کیفیت فیلمنامه ام برایشان مهم است که مجوزی که فیلمنامه می‌گیرد یک کار خوب و ارزشمندی باشد؟ واقعا دلم می‌خواهد یک روزی پاسخگو باشند و اساس مجوز دادنشان را برایمان بگویند و یک تجدید نظر بر روی رفتار شورای پروانه ساخت داشته باشیم و امیدوارم روی بحث کیفیت هم کار کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • تقدیم ۳۶۵ شهید کارگر آران و بیدگلی، مهر تأییدی بر مجاهدت جامعه کارگری شهرستان
  • برپایی کلاس درس دانشجویان دانشگاه آزاد در باغ موزه دفاع مقدس
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • حاجی محمره از یادمان های راهیان نور بازید کرد
  • «مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • دشمنان آگاهانه برای تجزیه ایران می‌جنگند