Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@23:45:02 GMT

قند و شیرینی که کلسترول خون‌تان را بالا می‌برند

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۹۶۷۸

قند و شیرینی که کلسترول خون‌تان را بالا می‌برند

 اما مقدار بسیار کمی از چربی مواد غذایی به کلسترول در خون شما تبدیل می‌شود. آنچه کلسترول تولید می‌کند، مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌ها در هر دفعه است. کلسترول و تری‌گلیسیرید در جریان خون شما از مصرف چربی زیاد نیست بلکه بخاطر مصرف بیش از حد گلوکز است. ما در مورد گلوکز بیش از حد در طی یک هفته یا حتی یک روز صحبت نمی‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلکه منظور ما مصرف گلوکز بیش از حد در یک وعده است.
هنگامی که به دکتر مراجعه می‌کنید و آزمایش کلسترول انجام می‌دهید، ممکن است به شما هشدار داده شود که از غذا‌های پرچرب استفاده نکنید. اما مقدار بسیار کمی از چربی مواد غذایی به کلسترول در خون شما تبدیل می‌شود. آنچه کلسترول تولید می‌کند، مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌ها در هر دفعه است. کلسترول و تری‌گلیسیرید در جریان خون شما از مصرف چربی زیاد نیست بلکه بخاطر مصرف بیش از حد گلوکز است. ما در مورد گلوکز بیش از حد در طی یک هفته یا حتی یک روز صحبت نمی‌کنیم. بلکه منظور ما مصرف گلوکز بیش از حد در یک وعده است.

تاثیر قند بر سطح کلسترول خون
بیایید نگاه دقیق تری بیندازیم به اینکه وقتی بدن شما در یک وعده بخصوص مقدار بسیار زیادی کربوهیدرات دریافت می‌کند، دقیقا چه اتفاقی می‌افتد. اول شما غذای حاوی کربوهیدرات را هضم می‌کنید، آن را به مولکول‌های تکی گلوکز که آنقدر کوچک هستند که از سلول‌های دیواره‌های روده عبور کرده و وارد جریان خون شما می‌شوند، می‌شکنید.

از آنجا که کربوهیدرات بسیار زیادی خورده اید، مقدار گلوکز بالایی در خونتان دارید. شما انسولین کافی برای حرکت دادن تمام آن گلوکز به داخل سلول هایتان را ندارید؛ بنابراین چه اتفاقی برای آن گلوکز اضافی می‌افتد؟ مقداری از آن به شکل ماده‌ای به نام گلیکوژن در کبد شما ذخیره می‌شود که وقتی غذا نمی‌خورید، آزاد می‌گردد. بدن ما بطور غریزی یک سیستم پشتیبانی ایجاد می‌کند تا مطمئن شود که حتی اگر برای چند روز هیچ غذایی نخوریم، از گرسنگی نخواهیم مرد.

با این حال کبد شما فقط می‌تواند مقدار مشخصی گلیکوژن ذخیره کند، اما برای بقیه گلوکز خونتان چه اتفاقی می‌افتد؟ بدن شما سه انتخاب دارد:
تبدیل گلوکز به چربی بدن که به معنای افزایش وزن است ــ بیشتر در اطراف میان‌تنه شما.
تبدیل گلوکز به لیپید‌ها (چربی ها) که به شکل کلسترول و تری‌گلیسیرید در درون جریان خون شما باقی می‌مانند.
تبدیل گلوکز به چربی که در کبد ذخیره می‌شود و به وضعیتی به نام کبد چرب منجر می‌گردد.

اگر گاهی اوقات در مصرف گلوکز زیاده روی کنید، این فرایند چندان خطرناک نیست. اما اگر شما بطور منظم مقادیر زیادی از گلوکز را در یک وعده غذایی مصرف کنید ــ حتی اگر در بقیه روز از آن اجتناب نمایید ــ بدن شما از راه‌هایی که بسیار مشکل‌ساز هستند، شروع به وفق دادن خودش با این جریان عظیم گلوکز می‌کند.

اول بدنتان تشخیص می‌دهد که شما با توجه به مقدار انسولین موجود، گلوکز بیش از حد در جریان خونتان دارید؛ بنابراین لوزالمعده شما شروع به ساختن انسولین بیشتر می‌کند. بدن شما سطوح بالای انسولین را بعنوان پیام‌رسان استرس در نظر می‌گیرد که دو نتیجه بسیار نگران‌کننده در پی دارد:
التهاب که در مشکلات سلامتی بسیاری نقش دارد. برخی از این مشکلات نسبتا کوچک هستند مانند آکنه، سرماخوردگی و عفونت ها. اما برخی از آن‌ها بسیار جدی هستند مانند بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری خودایمنی و سرطان.
استرس آدرنال که آن هم باعث بروز مشکلات سلامتی بسیاری می‌شود، از جمله افزایش وزن، دیابت و فشار خون بالا.

در این حین، التهاب تولید‌شده توسط انسولین اضافه، چربی بدن اضافی نیز ایجاد می‌کند. انسولین اضافه در سیستم بدن شما نیز به چربی بدن اضافه منجر می‌شود و در یک چرخه واقعا معیوب، چربی بدن اضافه باز هم التهاب بیشتری بوجود می‌آورد؛ و پایان بد این هم‌افزایی منفی، چیزی است که پزشکان سندروم X. یا سندروم متابولیک می‌نامند که در آن بیمار با یک تهدید ۴ برابر مواجه است: فشار خون بالا، قند خون بالا، تری‌گلیسیرید بالا و اضافه وزن. این امر باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی‌عروقی، سکته مغزی و دیابت می‌شود. خبر خوب این است که یک راه حل وجود دارد: متابولیسم کربوهیدراتتان را متعادل کنید. این کار، هم‌افزایی منفی را معکوس می‌کند و هم‌افزایی مثبت ایجاد می‌نماید.

وقتی بدنتان را با توجه به فیزیولوژیتان تغذیه می‌کنید ــ دریافت مقادیر مناسب از کربوهیدرات‌ها که بطور یکنواخت در وعده‌های غذایی پخش شده است ــ به بدنتان، مقدار گلوکزی می‌دهید که دقیقا مطابق با توانایی انسولین شما برای بردن آن گلوکز به سلول هایتان است.

اگر این اتفاق بیفتد، مقدار کمی گلوکز باقی می‌ماند که می‌تواند به ذخیره گلیکوژن شما برود. اما بدن شما هرگز آنقدر گلوکز دریافت نمی‌کند که لازم باشد به چربی بدن یا کلسترول تبدیل شود.         منبع:بهداشت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: شیرینی کلسترول خون پارسی خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۹۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی مغازه شیرینی فروشی در قزوین

رضا معروفی افسرکشیک سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: طی تماس مردمی با سامانه ۱۲۵ آتش نشانی قزوین در ساعت ۱:۳٠ دقیقه بامداد جمعه ۷ اردیبهشت از آتش سوزی مغازه شیرینی فروشی واقع در خیابان شهدای قزوین خبر داده شد، که بلافاصله ستادفرماندهی این سازمان ۱ اکیپ اطفاء حریق از ایستگاه ۳مولوی این سازمان در کمترین زمان ممکن به محل حادثه اعزام شدند.

معروفی اضافه کرد: آتش نشانان با سرعت عمل با ورود به داخل مغازه و شناسایی کانون حریق نسبت به خاموش کردن آتش با کمترین خسارت ممکن و تخلیه دود از مغازه اقدام کرده و محل حادثه را ایمن سازی کردند.

وی افزود: علت بروز آتش سوزی از سوی کارشناسان علل حریق سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین در دست بررسی می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز
  • Home Assistant قصد دارد از یک پلتفرم به یک برند مصرف‌کننده تبدیل شود
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • اطفاء حریق مغازه شیرینی فروشي در قزوین
  • آتش سوزی مغازه شیرینی فروشی در قزوین
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید