Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@16:03:21 GMT

بررسی محتوای کتاب‌های آلمانی در حوزه کودک و نوجوان

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۹۱۰۲۰

بررسی محتوای کتاب‌های آلمانی در حوزه کودک و نوجوان

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب‌های کودکان و نوجوانان، نقش مهمی در شکل‌گیری جهان‌بینی و رشد فکری آن‌ها دارد. از این رو، برای متولیان فرهنگی در هر کشوری، محتوای کتاب‌های کودکان و نوجوانان اهمیت زیادی دارد. به طور مثال در سال‌های اخیر، از نویسندگان و ناشران حوزه کودک و نوجوان در آلمان خواسته شده است تا در آثار خود به تنوع اجتماعی و فرهنگی بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند سالی است که واژگان کلیدی مانند مهاجرت، نژادپرستی، ادغام، هویت و تنوع وارد بحث‌های اجتماعی و سیاسی آلمان شده است. طبیعی است که در چنین شرایطی کتاب‌های کودکان نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۳، بحث داغی میان متولیان فرهنگی و بسیاری از نویسندگان و ناشران کتاب بر سر استفاده از واژه نژادپرستی در کتاب کودکان در گرفت.

در آن مقطع، بسیاری معتقد بودند که به دلیل افزایش نژادپرستی در سطح جامعه آلمان، کتاب‌های مخصوص کودکان باید به مسئله نژادپرستی بپردازند و برخی دیگر بر این باور بودند که نباید چنین مسائلی را به کتاب‌های کودکان وارد کرد. البته این بحث‌ها پیشینه تاریخی دارد. پیش‌تر نیز در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، بحث‌های زیادی درباره واژه بیگانه در گرفت. در آن زمان، داستان‌هایی درباره شهروندان اروپا که به آفریقا و هند سفر کرده بودند، منتشر شد و نویسندگان این کتاب‌ها از کلمه بیگانه یا غریبه برای معرفی شخصیت‌های غیراروپاییان استفاده کردند.

هرچند، محتوای ادبیات کودکان و نوجوانان در آن سال‌ها تغییرات زیادی داشت. اما اکثر شخصیت‌های کتاب‌های کودکان، سفیدپوست و اروپایی بودند. در نتیجه، خواندن داستان درباره هند یا آفریقا برای کودکان و نوجوانان تازگی داشت و تعداد زیادی از نویسندگان حوزه کودکان اصرار داشتند که از عبارت بیگانه برای معرفی غیراروپاییان استفاده کنند. در مقابل، بسیاری از کارشناسان حوزه کودک نیز از به کار بردن کلمه بیگانه برای غیراروپاییان انتقاد می‌کردند. این‌ها در حالی است که در سال‌های اخیر، بحث‌های بیشتری میان کارشناسان و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان ایجاد شده است و حتی مسائل اجتماعی و سیاسی نیز به کتاب‌های کودکان راه یافته‌اند.

به طور مثال، در سال ۲۰۱۵ که صد هزار پناهجو به اروپا و آلمان آمدند، محتوای کتاب‌های کودکان در آلمان به سرعت تغییر یافت. در آن زمان، اکثر کتاب‌ها به موضوع پناهجویان پرداخته بودند. هر چند برخی از نویسندگان آلمانی در آن زمان تلاش کردند تا نگاهی واقع‌گرایانه به موضوع پناهندگی و مهاجرت داشته باشند، اما اکثر آن‌ها نتوانستند تعصب و کلیشه‌ها را از نوشته‌های خود دور کنند. این در حالی است که به دلیل مهاجرت گروه‌های مختلف به آلمان، تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه بیش از هر زمان دیگری نمود پیدا کرد و وظیفه نویسندگان برای آشنایی کودکان و نوجوانان با تنوع فرهنگی و اجتماعی بیشتر شد. با این وجود، تعداد معدودی از نویسندگان آلمانی در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا خوانندگان کوچک خود را با تنوع مذهبی، نژادی، فرهنگی و اجتماعی، آشنا کنند. اما آیا این امر برای مبارزه با نژادپرستی و تبعیض در جامعه آلمان کافی است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمبودهای زیادی در حوزه کتاب کودک و نوجوان در کشورهای آلمان، اتریش، سوئیس و لوکزامبورگ وجود دارد. به طور مثال، در کتب تصویری به سختی می‌توان تنوع اجتماعی، قومی، مذهبی و فرهنگی را مشاهده کرد. علاوه بر این، اکثر ناشران حوزه کودکان تمایلی به انتشار کتاب‌هایی که ویژگی‌های فرهنگی مناطق مختلف را نشان می‌دهند، ندارند. از سوی دیگر، بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۷ در آلمان، حدود ۲۰ درصد از کتاب‌های ترجمه شده در بخش کودکان به موضوع تنوع اجتماعی و فرهنگی پرداخته‌اند. این آمار نشان می‌دهد که تعداد معدودی از ناشران آلمانی در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا با انتخاب کتاب‌هایی از مشرق‌زمین و کشورهای آسیایی یا آفریقایی، کودکان و نوجوانان را با فرهنگ‌های متفاوت آشنا کنند. این در حالی است که بازار کتاب آلمان به تعداد بیشتری از نویسندگان و مترجمان نیاز دارد که در این حوزه فعالیت کنند. همچنین کودکان و نوجوان آلمانی به ابتکارات و انجمن‌هایی نیاز دارند تا آن‌ها را با تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی آشنا کند

کد خبر 4906760 مریم علی بابایی

منبع: مهر

کلیدواژه: آفریقا اتریش لوکزامبورگ اروپا سوئیس خبرگزاری مهر ویروس کرونا کتاب و کتابخوانی خبرگزاری مهر رایزنی فرهنگی ادبیات ادبیات جهان حسن انوشه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ترجمه سعدی میراث فرهنگی موزه بازار نشر شیوع کرونا کودکان و نوجوانان فرهنگی و اجتماعی کتاب های کودکان کودکان و نوجوان سال های اخیر کودک و نوجوان حوزه کودک کتاب ها بحث ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۱۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است

ایسنا/اصفهان فرماندار نایین گفت: گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت و یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان نایین است.

محمد کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار ‌کرد: با جدیت پیگیر توسعه گردشگری و تکمیل زیرساخت‌های آن در شهرستان نایین هستیم زیرا موضوع گردشگری با توجه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان به‌عنوان اولین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما در مجموعه اداری شهرستان حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری و صنایع دستی و تسهیل امور برای رفع مشکلات حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است.

فرماندار نایین افزود: بر همین مبنا جلسات کمیته تخصصی میراث فرهنگی با فواصل زمانی معین برگزار و در این جلسات به صورت مصداقی با حضور مدیران مربوطه و بعضاً شخص سرمایه‌گذار موضوعات و درخواست‌های این حوزه مورد بررسی و تصمیماتی در این راستا اتخاذ می‌شود که امیدواریم بتوانیم به‌عنوان خدمتگزار مردم، زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری و به تبع آن ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان را در مبحث مهم گردشگری پیگیری کنیم.

کریمی با اشاره به برگزاری منظم جلسات این کمیته تخصصی گفت: بسیاری از مشکلات و مسائل این حوزه که بعضاً چند سال متوقف بود با ارائه راهکار و تعامل بین دستگاهی و همکاری مدیران شهرستان مرتفع شد و شاهد اقدامات خوبی در حوزه مرمت آثار تاریخی، تسریع در صدور مجوزها و ایجاد واحدهای بوم‌گردی و گردشگری و پیگیری ثبت آثار ملموس و میراث ناملموس فرهنگی بودیم که با مجموع این اقدامات، حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان تقویت کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی بافت تاریخی نایین خصوصاً محوطه پیرامونی نارین قلعه، بررسی مسائل و مشکلات مجموعه‌های بوم‌گردی و گردشگری در شهرستان، بررسی نحوه معرفی جاذبه‌های گردشگری در ورودی‌های شهر نایین و جذب مسافران عبوری، احیای مغازه‌های بازار تاریخی نایین از مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در نایین است که نیاز به بررسی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جنین‌هایی که از شکم‌ مادرشان در اینستاگرام کار می‌کنند
  • ۴۰ درصد شرکت‌های خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • اسوههای زندگی را با این کتاب بشناسیم
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • مصونیت از آسیب‌های اجتماعی با ویدئو کتاب‌های مهارتی برای کودکان