Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:32:25 GMT

ویروس کرونا ضعف و ناتوانی بشر را نشان داد

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۹۱۹۱۱

ویروس کرونا ضعف و ناتوانی بشر را نشان داد

رایزنی فرهنگی ایران در بیروت در ادامه سلسله نشست‌های فکری در فضای مجازی، دومین نشست از مجموعه نشست‌های «چالش های کرونایی» را عصر سه‌شنبه، دوم اردیبهشت‌ماه، با عنوان «کرونا؛ چالش دعا و طلب شفا» برگزار کرد.

این نشست با هدف بررسی آثار معنوی و جسمی دعا و طلب شفا و در فضای مجازی ZOOM برگزار شد و در آن سیدجعفر فضل‌الله روحانی شیعی لبنان و استاد حوزه و دانشگاه درباره رابطه دعا با قوانین شفا به ایراد سخن پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشیش عبدو ابوکسم رئیس مرکز کاتولیکی رسانه در لبنان نیز در این نشست به بیان مطالبی از منظر دیدگاه لاهوت مسیحی درباره تأثیر معنوی دعا بر بیماران پرداخت و حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی رئیس اندیشکده المصطفی(ص) نیز درباره حتمیت و عدالت در سنن با تأکید بر مسئله شفا سخن گفت.

همچنین موضوع سخنرانی شیخ محمد توفیق البوطی رئیس اتحادیه علمای شام در این نشست دیدگاه شریعت اسلامی درباره شفا گرفتن به واسطه دعا بود.

مجری این نشست مجازی خضر نبها استاد فلسفه و کلام دانشگاه لبنان بود که وی در ابتدا با اشاره به اینکه نشست نخست با عنوان «کرونا، داد و ستد عقل و ایمان» برگزار شد، گفت: نشست امروز به بررسی کرونا و چالش دعا و طلب شفا اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: مراجع عظام قم و نجف بر رویکرد علمی و پزشکی در شفای بیماران تأکید دارند و علاوه بر آن بر دعا و توسل به خداوند متعال نیز توصیه می‌کنند.

عباس خامه یار رایزن فرهنگی ایران از همه دنبال‌کنندگان این برنامه و کارشناسان و صاحب‌نظران در این روزهای کرونایی تشکر کرد و گفت: ویروس کرونا چالشی گسترده در سطح جهان و تغییر زیادی در بخش‌های مختلف زندگی، محیط زیست، سبک اندیشیدن ایجاد کرده است و امروز سؤالات زیادی در جهان مطرح و چالش‌های بسیاری وجود دارد که باید آن ها را مورد بررسی قرار دهیم و نظر و دیدگاه کارشناسان را در این زمینه جویا شویم.

دعا حکمت خداوند متعال را نقض نمی کند

سیدجعفر فضل‌الله روحانی شیعی لبنان در این نشست تاکید کرد: جهان هستی براساس نگاه دینی و مطابق با سنن و قوانین دینی ایجاد شده است که بر تمام موجودات کنترل و اشراف دارد و این کنترل هم در حرکت ذاتی (تکامل و توسعه) تابع قوانین و هم در تعامل میان مخلوقات حاکم است.

وی بیان کرد: هنگامی که خداوند متعال انسان را آفرید، خواست که این موجود از آزادی برخوردار باشد، به طوری که اراده انسان در طول اراده تکوینی خداوند قرار دارد و تمامی صفات الهی در آفرینش این جهان و حرکت آن تجلی یافته است که در قرآن کریم ذکر شده اند اما به هر حال این جهان مبتنی بر قوانین و سنن ثابت است زیرا خداوند متعال این گونه خواسته است و در کتاب الهی نیز این مسئله تبیین شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه به مقوله دعا اشاره کرد و گفت: باید این مسئله را درک کنیم که دعا دارای سه بُعد به هم پیوسته است و این ابعاد از یکدیگر جدا نیستند که بُعد اول بندگی است به این معنا که دعا مظهری از مظاهر بندگی برای خداوند است که این نشات گرفته از احساس انسان به فقر ذاتی به ذات حق تعالی است و یکی از ابزارهایی است که انسان را از طغیان و استکبار باز می‌دارد و این نوع از دعا برای طلب نیاز و دفع بلا و بدی نیست، بلکه این نوع دعا ارتباط با محبوب است و این منجر به حضور الهی در قلب و روح انسان و همچنین ارتقای زندگی انسان می‌شود.

به گفته وی، بُعد دوم دعا سنتی است به این معنا که دعا طلب از خالق است و اگر طلب از خالق باشد در بُعدی از ابعاد از خداوند چیزی طلب نمی‌کنیم، بلکه از خداوندی طلب می‌کنیم که صفات وی عین ذات اوست. بنابراین ما از خالق، رب، مدبر، حکیم، رحمان و رحیم طلب می‌کنیم. بُعد سنتی از ابعاد اساسی دعا محسوب می‌شود به‌طوری که دعا حکمت خداوند متعال را نقض نمی‌کند.

فضل الله خاطرنشان کرد: بُعد سوم بُعد غیبی (متافزیکی) است که در این مقوله نیز برخی تردیدها وجود دارد، به این معنا که حالت ایمانی ارتباط ما با خداوند ایجاب می‌کند که امدادهای غیبی تمامی سنت‌های الهی را نقض کند، این در حالی است که اگر مجموعه‌ای از متون دینی را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که امدادهای غیبی رخ می‌دهد، اما این امدادهای غیبی سنن را نقض نمی‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: می‌توانیم به این نتیجه برسیم که این جهان هستی و این زندگی انسانی تابع سنن و قوانین است و این سنن و قوانین میادین علوم متنوع و میادین توسعه و پیشرفت این علوم است و دعا باید با وضعیت سرمایه‌گذاری بشری در این علوم مطابقت داشته باشد و سوای از این که علوم در جامعه مؤمن یا جامعه غیرمؤمن باشد و براساس منطق دینی، دعا بدون استناد به علت‌های طبیعی و پیشگیرانه دعای غیرمستجاب است.

دعا ابزار مهمی برای مقابله با این بیماری همه‌گیر است

کشیش عبدو ابوکسم رئیس مرکز کاتولیکی رسانه در لبنان نیز با اشاره به این که کلیسا نقش مهمی در نزدیک کردن انسان مؤمن مسیحی به خداوند از طریق دعا و احیای شعایر و آداب و رسوم دینی دارد، تصریح کرد: این دعاها در تقویت رابطه مؤمن با خداوند تأثیرگذار است؛ ما امروز در یک بحران بزرگ جهانی زندگی می‌کنیم، به‌طوری که ویروس همه‌گیر کرونا، کشورها و پیروان ادیان مختلف را درگیر کرده است و انسان مؤمن و غیر مؤمن را مبتلا می‌کند و تجربه قوی که ما امروز داریم این است که انسان باید به خداوند برگردد و به قدرت خداوند متعال تکیه کند.

این عالم مسیحی با اشاره به این که میان ایمان و عقل تطابق وجود دارد، گفت: انسان مؤمن کسی است که به نعمت عقل اعتراف می‌کند، چرا که خداوند متعال انسان را با این شاخصه نسبت به سایر موجودات خاص گردانیده است و بنابراین این عقل در خدمت ایمان خواهد بود.

وی افزود: امروز متأسفانه بیشتر کشورها در جهان مادی‌گرا بوده و بر قدرت انسانی تکیه می‌کنند و قدرت الهی را که آفریننده آسمان و زمین است فراموش می‌کنند، به طوری که ما در سال‌های گذشته شاهد تدوین قانون‌هایی از سوی انسان علیه طبیعت بوده‌ایم که از جمله آن می‌توان به سقط جنین و همجنس بازی اشاره کرد.

رئیس مرکز کاتولیکی رسانه در لبنان تاکید کرد: بسیاری از پزشکان حتی پزشکان ملحد نیز در این بحران کرونا که تجربه‌ای دردناک است به وجود خداوند متعال اذعان کردند و به ایمان به خدا روی آوردند و در این زمان مهم‌ترین مسئله‌ای که به آن نیاز داریم دعا و بازگشت به سوی خداوند است و باید در این بحران وجود آمده با اشکال مختلف با فقر ناشی از گسترش این ویروس مبارزه کنیم و از نظر معنوی به دعا روی بیاوریم، زیرا دعا ابزار مهمی برای مقابله با این بیماری همه‌گیر است.

این کشیش مسیحی تصریح کرد: در کلیسا و مسیحیت، دعا نقش مهم و محوری برای نابودی این بیماری همه‌گیر دارد و تنها سلاح کلیسا دعا است و کلیسا همچنین بر ضرورت تکیه بر عقل برای تولید تحقیقات و دانش تأکید دارد.

درخواست شفا از خداوند یعنی انسان را در پیگیری کردن از دارو و دکتر و.. موفق بکند

حجت‌الاسلام میرزایی رئیس اندیشکده المصطفی (ص) نیز گفت: سنن‌شناسی بخشی از هستی‌شناسی و الهیات است، برای این که فعل خداوند متعال محکوم به سنن است، که منظور از فعل اراده الهی نیست بلکه منظور طبیعت است و اما این که آیا اراده خداوند خارج از این سننی که ما از آن در عرصه سلامت، بهداشت و طب و در همه عرصه‌ها یاد می‌کنیم و آن را محکم و متقن و با خطاناپذیری، تخلف‌ناپذیری، قطعیت و حتمیت توصیف می‌کنیم، به چیزی تعلق نمی‌گیرد؛ یک مسئله اساسی و مهم است و ما باید به این خیلی توجه کنیم.

وی افزود: در واقع باید دقت کنیم که خداوند متعال هیچ وقت مقید به سنن طبیعی نیست به این معنا که قدرت خداوند هیچ وقت در محدوده سنن طبیعی محض نیست و او می‌تواند از این سنن عبور کند، این گونه نیست که خدا جز در دایره سنن طبیعی حرکت نکند، سرتاسر قرآن نشان از این دارد که معجزات خداوند متعال برای پیامبران معجزاتی بوده که در واقع نشانگر خروج اراده الهی از سنن طبیعی بوده است، ولادت حضرت عیسی(ع) به هیچ عنوان داخل در سنن طبیعی نیست و ولادت برخی از اولاد پیامبران به نص صریح قرآن خارج از این سنن است، درنتیجه اراده الهی فوق سنن طبیعی است، یعنی این سنن قوانین خلق هستند نه قوانین خالق، یا قوانین خالق هستند برای قوانین خلق نه برای اراده و ذات، چرا که خداوند اگر اراده کند بدون هیچ یک از این لوازم شفا می‌دهد.

حجت‌الاسلام میرزایی همچنین به مقوله دعا اشاره کرد و اظهار داشت: در یک دسته‌بندی می‌توانیم سه نوع دعا داشته باشیم که یکی دعای عام است که بسیار کلی و عام است که طلب هدایت و طلب سعادت و طلب عاقبت به خیری است و این ها از دعاهایی است که انسان در برابر خداوند آن‌ها را به زبان می‌آورد.

به گفته وی، نوع دوم دعا، دعای خاص‌تری است و آن این است که انسان از خداوند توفیق شفا پیداکردن داشته باشد، اما منظور علاج خارق‌العاده نیست، منظور این است که شما را در پیگیری کردن از دارو و دکتر و.. موفق بکند و اسباب طبیعی شفای ما را ایجاد کند و نوع سوم دعا وقتی که ما از خداوند متعال چیزی را درخواست می‌کنیم که در واقع با اقتضای سنن ناسازگار است.

وی افزود: تردیدی نیست که اگر خداوند متعال اراده بر شفا دادن کسی کند، این اراده تحقق توسط ذات حق تعالی تحقق پیدا می‌کند و در این تردیدی نیست، اما بنای خداوند بر این گونه شفادادن نیست، گرچه خداوند این مدل شفا را به‌عنوان کرامتی برای یک نبی خدا یا امام یا ولی الله یا گاهی برای انبیاء به‌عنوان معجزه قرار داده است، اما بنای خداوند بر این است که انسان‌های مؤمن مبتنی بر سنن الهی در طبیعت وانسانی زندگی کنند نه مبتنی بر کرامات و معجزات، چرا که کرامات و معجزات برای حالات خاص استثنایی و برای تقویت دین الله و تحقق اراده الهی به صورت خاص است و جزو سنن الهی طبیعی که در زندگی مردم ساری و جاری می‌شود، نیست.

غرب نیز برای نجات از این بیماری به کلسیا و مسجد پناه برده است

شیخ محمد توفیق البوطی رئیس اتحادیه علمای شام نیز خاطرنشان کرد: این ویروس کوچک اقتصاد دنیا را نابود و مراجع و مراکز معتبر پزشکی دنیا را حیرت زده کرده است و این ویروس عجیبی است که باعث شده که برخی از دولت‌های بزرگ متهم به تولید ساختگی آن ‌شوند.

شیخ البوطی با اشاره به این که این ویروس مسیر طبیعی زندگی را متوقف و جوامع را دچار تنگنا و مشکل کرده است، گفت: اسلام در زمینه مقابله با وبا و بیماری دستورالعمل‌ها و ارشاداتی دارد که نخستین ارشاد اسلام در این زمینه پیشگیری است و احکامی در این زمینه دارد و از جمله این که میان طهارت و عبادت ارتباط داده و ما را به صورت کلی به نظافت دعوت کرده است.

وی افزود: وضو قبل از خواندن نماز، شستن دست‌ها قبل و بعد از خوردن غذا و طهارت کامل هنگام قضای حاجت و..از جمله این موارد است و حتی امروز در جهان غرب نیز دعوت به تعالیم و آموزه‌های دین اسلام در زمینه طهارت می‌شود.

رئیس اتحادیه علمای شام گفت: در شریعت اسلام، درمان با دارو تبیین شده، به‌طوری که براساس روایات خداوند هیچ دردی را بدون درمان نیافریده است، همان‌طور که خداوند با ذکر عسل در قرآن آن را به‌عنوان شفا برای مردم معرفی کرده است. همچنین، در سنت نبوی نیز توصیه‌های زیادی از جمله حجامت، خوردن سیاه دانه و.. وجود دارد.

وی تصریح کرد: ما امروز به‌عنوان بخشی از امت انسانی باید به مسئولیت خود در زمینه عمل توصیه‌های نبی مکرم اسلام پایبند باشیم و به وظیفه خود در یافتن دارو برای انواع دردها و بیماری‌ها از جمله کرونا تلاش کنیم.

این عالم مسلمان خاطرنشان کرد: نبی مکرم اسلام با وجود همه توصیه‌های بهداشتی از جمله استفاده از داروهای گیاهی و حجامت که داشتند، اما بازهم بر مراجعه به پزشکان تأکید داشتند، زیرا پزشک کسی است که مناسبت بودن دارو را برای بیماری و همچنین، اندازه و کیفیت آن را تشخیص می‌دهد.

وی با اشاره به این که وبای کرونا مرزهای جهان را در نوردیده و یک زلزله واقعی است، گفت: کرونا زلزله سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و دینی است و این در حالی است که غرب نیز برای نجات از این بیماری به کلسیا و مسجد پناه برده است و صدای ناقوس کلیساها با صدای اذان در بسیاری از خیابان‌های اروپا در هم آمیخته است.

وی بیان کرد: این ویروس ساده کشورهای قوی را با داشتن تمامی امکانات، اطلاعات، پول و قدرت نظامی ناتوان کرده و این در واقع مظهری از قهر الهی است و اینجاست که انسان احساس می‌کند که ضعیف است و باید به خداوند متعال برگردد و به درگاه خداوند دعا کند و این تنها خداوند است که می‌توان انسان را نجات دهد.

برچسب‌ها کرونا ویروس کرونا لبنان بیروت رایزن فرهنگی ایران قرآن کریم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا لبنان بیروت رایزن فرهنگی ایران قرآن کریم کرونا ویروس کرونا لبنان بیروت رایزن فرهنگی ایران قرآن کریم خداوند متعال اراده الهی همه گیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۱۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ساینس الرت، محققان توانسته اند اتصالات عصبی به نام سیناپس‌ها را با استفاده از همان آب و مواد نمکی که مغز از آن استفاده می‌کند شبیه سازی کنند؛ پیشرفتی که به رشته نوظهور «یونترونیک» که ترکیب زیست شناسی و الکترونیک است کمک می‌کند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه اوترخت در هلند و دانشگاه سوگانگ در کره جنوبی، از عملکرد مغز انسان که از ذرات باردار به نام یون‌های محلول در آب برای انتقال سیگنال‌ها در نورون‌ها استفاده می‌کند، الهام گرفته اند.

یکی از ویژگی‌های مهم توانایی مغز برای پردازش اطلاعات، انعطاف پذیری سیناپسی است که به نورون‌ها اجازه می‌دهد تا قدرت اتصالات بین خود را در پاسخ به تاریخچه ورودی تنظیم کنند.

این دستگاه که جدید «ممریستور یونترونیک» نام دارد، میزان بار الکتریکی را که قبلا از آن عبور کرده است «به یاد می‌آورد» و ما را به ساخت سیستم‌های مصنوعی با قابلیت تقلید از مغز ابرقدرت انسان نزدیک‌تر می‌کند.

«تیم کامسما» «Tim Kamsma» فیزیکدان نظری از دانشگاه اوترخت، می‌گوید: این دستاورد نشان دهنده یک پیشرفت حیاتی به سمت رایانه‌هایی است که نه تنها می‌توانند الگو‌های ارتباطی مغز انسان را تقلید، بلکه از همان محیط نیز استفاده کنند.

ممریستور یونترونیک به شکل مخروط با محلول آب و نمک در داخل آن، فقط ۱۵۰ در ۲۰۰ میکرومتر عرض دارد (عرض حدود سه یا چهار تار موی انسان در کنار هم). تکانه‌های الکتریکی باعث حرکت یون‌ها در کانال مخروطی شکل شده و تغییرات در بار الکتریکی منجر به تغییر در حرکت یون می‌شود. تغییر در چگونگی رسانش الکتریسیته سیناپس را می‌توان اندازه گیری و رمزگشایی کرد تا دریابیم سیگنال ورودی چه بوده که این نشان دهنده نوعی حافظه است.

طول کانال بر مدت زمان حفظ حافظه ممریستور تأثیر می‌گذارد و این نشان می‌دهد می‌توان کانال‌ها را برای کار‌های خاصی طراحی کرد دقیقا مانند آنچه در مغز وجود دارد. فیزیک دان‌ها همچنین در تلاش برای یافتن روش‌های مختلف ترکیب این سیناپس‌های مصنوعی هستند.

اگرچه هنوز این دستگاه و به طور کلی یونترونیک، در مراحل بسیار اولیه هستند، اما با توجه به تولید نسبتا سریع و ارزان، این طراحی جدید می‌تواند برای طیف وسیعی از کاربرد‌های آینده مقیاس پذیر باشد.

مجریان این طرح می‌گویند اگرچه سیناپس‌های مصنوعی قادر به پردازش اطلاعات پیچیده بر اساس مواد جامد هستند، اما ما اکنون و برای اولین بار نشان دادیم که این شاهکار با استفاده از آب و نمک نیز قابل اجراست. ان‌ها به طور موثر رفتار عصبی را با استفاده از سیستمی تکرار می‌کنند که از محیطی مشابه مغز استفاده می‌کند.

این پژوهشگران امیدوارند با الگوبرداری از مغز، به جای تکیه بر فرآیند‌ها و اجزای الکتریکی سنتی و رایج، بتوان با رایانه‌ها به ظرفیت و کارایی مغز نزدیک شد.

نتایج این تحقیقات در نشریه PNAS منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • جوانان و دانشجویان به‌عنوان امانت مردم و خداوند در نزد معلمان و اساتید هستند
  • نرمخویی و مدارا از خصوصیات پیامبر (ص) بود
  • انسان چه زمانی برای اولین بار سرما خورد؟
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟