تقریب، روش قرآن و اهل بیت (ع) است/پیروان اهل بیت، در پی مسائل اختلافی نروند
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۹۳۴۵۴
حجت الاسلام احمدجواد احمدی فقیه یزدی امام جمعه شهرستان تفت استان یزد و استاد دانشگاه و حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب گفت:تقریب روش قرآن و روش اهل بیت علهیم السلام است؛ وقتی فرهنگ قرآن و اهل بیت را ملاحظه بفرمائید می بینید دقیقا در همین راستا بوده است؛ قرآن که بالاترین منبع مشترک بین همه ما مسلمین است، نوع انسان را به تفکر و تعقل، تدبر و تفکر در خلقت طبیعت، خلقت انسان و توجه به آفاق و انفس دعوت می کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجت الاسلام احمدی فقیه یزدی اظهار داشت: چه بسا خطاب های " یا ایها الذین آمنو" در قرآن یاری طلبیدن از اهل ایمان است، یعنی یک معنی عالی الهی هست که تمام انسانها مورد خطاب آن هستند، که شما اهل ایمان بیایید و به خداوند یاری دهید تا این معانی الهی در جهان انسانی مستقر شود؛ قرآن یک فرهنگ شمولی دارد که می خواهد تمام انسان ها را حول ارزشهای الهی واحد به دور هم جمع کند.
وی ادامه داد:قرآن از جهت عقیدتی می فرماید: « ولا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله» به بعضی از اربابان می می گوید، این روش توحید نیست که کسی، فرد دیگری را رب و ارباب خود قرار دهد؛ این فرهنگ قرآن است که انسانها را را دعوت به توحید و حقایق توحیدی میکند.
حجت الاسلام احمدی فقیه یزدی عنوان کرد: روش اهل بیت علیهم السلام تقریبی است؛ مرحوم آیت الله احمدی فقیه (ره) والد بنده از مرحوم شهید بهشتی نقل می کردند، وقتی روایات را می بینیم این را درمی یابیم که اهل بیت علیهم السلام در صدد جذب دیگران و جذب برادران اهل سنت بودند؛ مرحوم شهید مطهری می فرماید اگر پیروان اهل بیت علیه السلام بخواهند خدمتی به اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام کنند، نقشه راه این است که نباید دنبال مسائل اختلافی خصوصا در حیطه سیاسی باشند.
وی تأکید کرد: باید تلاش کنیم جایگاه علمی اهل بیت علیهم السلام، مرجعیت علمی امیرالمومنین علیه السلام و اولاد پیغمبر(ص) را در بین مسلمین عاقلانه و عالمانه بیان کنیم و مسائل اختلافی را با ارجاع به قرآن حل و فصل کنیم.
امام جمعه تفت در پایان با اشاره ای به سوابقی از تقریب در ایران اظهار داشت: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سابقه بسیار خوبی در جهان اسلام در زمینه تقریب و به خصوص در ارتباط با برادران اهل سنت، شخصیتهای محوری و مکتب اهل بیت علیهم السلام دارد.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: اهل بیت علیهم السلام احمدی فقیه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۳۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
امیرالمؤمنین علیهالسلام در روایتی فرمود «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ؛ وَ مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، کَانَ عَلَیْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.»؛ یعنی «هرکه آنچه را میان او و خداست اصلاح کند، خداوند آنچه را بین او و مردم است اصلاح کند و هر کس کار آخرتش را به اصلاح آورد، خداوند کار دنیایش را اصلاح کند و آن را که از خود بر خود واعظ است، از خدا بر او نگهبان است.»
ارتباط اصلاح ارتباط با خدا با اصلاح رابطه با مردم از آن جهت است که اصلاح رابطه با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. کسى که صدق و امانت و راستى پیشه کند، به یقین مردم به او علاقهمند مىشوند و امین مردم خواهد بود و به او اعتماد مىکنند و مشکلى با او نخواهند داشت. اصلاح امر آخرت وابسته به تقوا و پرهیزگارى است و به یقین انسانهاى با تقوا در زندگى مادى خود نیز موفق خواهند بود، زیرا راه خلاف در پیش نمىگیرند؛ به کسى ظلم و ستم نمىکنند، همه با او مهربان هستند و او نیز با همه مهربان.
این سخن را با حدیثى از امام باقر (علیه السلام) که مرحوم کلینى در اصول کافى آورده پایان مى دهیم. مطابق این حدیث امام باقرعلیهالسلام فرمود: خداوند عزّوجلّ چنین فرموده است: «وَ عِزَّتِی وَ جَلاَلِی وَ عَظَمَتِی وَ عُلُوِّی وَارْتِفَاعِ مَکَانِی لاَ یُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَایَ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ إِلاَّ کَفَفْتُ عَلَیْهِ ضَیْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الاَْرْضَ رِزْقَهُ وَکُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ کُلِّ تَاجِر؛ به عزت و جلال و عظمت و نورانیت و علو مقامم سوگند یاد مىکنم که هیچ بنده مؤمنى خواسته مرا بر خواسته خود در چیزى از امور دنیا مقدم نمىشمرد مگر این که من بىنیازى او را در دل او و همّت او را در آخرتش و آسمانها و زمین را ضامن روزى او قرار مىدهم و براى او از تجارت هر تاجرى بهتر خواهم بود» (کافى، ج ۲، ص ۱۳۷، ح ۱)
منبع: تسنیم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی